Wat is er nieuw

intern of extern?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jakkie30
  • Startdatum Startdatum
J

jakkie30

Guest
ik heb een Dennerle Nano cube 30,
wat neerkomt op 30 liter totaal.

momenteel hangt er een sponsfilter in maar deze wil ik eruit halen omdat hij 1. teveel herrie maakt voor op de slaapkamer en 2. omdat hij teveel co2 uit de bak verdrijft. in de bak zit een kolonie blue fairy garnalen, 4 epiplatus annulatus en 5 rasbora merah.

nu tijdens mijn zoektocht ben ik op 3 filters gestuit welke ik zou kunnen gaan toepassen op deze bak en welke mij geschikt lijken. echter zou ik graag jullie mening vragen over welke optie het beste is.

het gaat hier om:

- dennerle hoekfilter intern (+garnalen opzetstuk)
- dennerle xl hoekfilter intern (+garnalen opzetstuk)
- Eden 501 externe filter

mijn voorkeur gaat nu uit richting de eden met een lilly pijpje, graag jullie mening hierover!

Maakt qua filtering niet uit.. als je voorkeur uitgaat naar extern, slangen etc.. dan is de Eden een goeie..
Persoonlijk gebruik ik wel een luchtaangedreven sponsfilter op zo'n bak, maar op een slaapkamer zou ik een Dennerle hoekfilter gebruiken. Heb nog een ouder model liggen en is zo stil dat je twijfelt of ie aanstaat.
De Eden heb ik niet, maar hoor er alleen maar goeds over, als je voorkeur uitgaat naar extern, dan is dat wel de beste optie bij mijn weten.

mijn voorkeur gaat uit naar extern omdat extern toch weer een aantal liters meer zijn?

maar ik vraag mij af of de eden weer niet garnaaltjes opzuigt? want dan kan ik beter voor de dennerle gaan haha!

lastige keuze dus...

Met een hoekfilter kun je dat ook niet uitsluiten.. er zijn er zat bij wie het nooit gebeurd, maar ken ook verhalen waarbij het wel gebeurd, ook met babygarnalen-opzetstuk, al hoor je het niet vaak moet ik zeggen, wat dat betreft is 't wel een goed filtertje.
Het voorkomen van jongbroed wat door een Eden wordt opgezogen kan door met sponzen en/of korfjes de aanzuiging veilig te maken met (bv) dit..
http://www.ebay.com/itm/Safety-Stainless-Steel-Mesh-Aquarium-Filter-Guard-Fish-Shrimp-Protector-Hot-/360994778759?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item540cf72e87

Vullen met niet te grove spons oid..

Ik kwam een slimme opstelling tegen..
uLFpfk4Z4CitY1P-lzjbUq49AiSB9ku8.jpeg

Edit: http://www.aquarush.be/a-28597080/buitenfilters-extern/aanzuigspons-en-hupstuk-voor-eden-501/

dat van dat korfje vind ik ook een hele goede oplossing! alleen als ik dat vul met filterwatten verstopt dan niet dat korfje op den duur?

die 2de oplossing daar zat ik net gek genoeg zelf aan te denken, toen ik naar de bak keek hoe grappig! dus als ik dan dezelfde maat slang heb als mijn sponsfilter dan sla ik dus 2 vliegen in 1 klap! sponsfilter blijft hangen maar maakt totaal geen geluid maar!

hartelijk bedankt voor je oplossingen hier kan ik wat mee!

Ja, je zou de sponsfilter dan kunnen monteren op de inlaat van de Eden inderdaad..

De Eden 501 met schuimspons op inlaat is een prima keuze.

dan weet ik welke ik ga bestellen! woehoe haha

de eden 501 gaat het dan worden, echter alleen nog welke co2 erop komt maar daarvoor heb ik een ander topic inmiddels.

bedankt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan