Wat is er nieuw

interne filter opstelling goed/fout of eerder goed/beter??

Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Leeftijd
39
Hallo Iedereen,
ik heb mijn oud aquarium van mijn ouders (20jaar oud) opnieuw onder hande genomen.
buitenkant volledig gerenoveerd( ben ik nog mee bezig)
binnenkant herkit
en de binnenfilter bak opnieuw bevestigd want die was onderaan gelost, dus die werkte niet zoals het hoorde.
het gaat om een aquarium 80 liter 70x30x38
Ik heb deze nu zo opgesteld zoals op de foto en er zit een tetra wp600 circulatiepomp( 600l/u) (jammergenoeg wel 11watt wat veel is tov bv de 500liter van jbl) kan ik regelen volgens visbestand) het aanzuiggedeelte zit voldoende onder water ook als het waterniveau wat zakt, echter zit hij niet volledig onder water
media is van eheim, en tussen de media en de pomp zit er nog voldoende ruimte om eventueel turf of koolstof toe te voegen moest dit nodig zijn.

Nu heb ik mijn mechanische filtering voorzien van grof naar fijn Blauw is grof.
Nu kreeg ik een opmerking dat de witte filterwatten bovenaan moeten liggen, maar ik dacht dat deze toch fijner is als alle rest? hebben jullie hier een mening over? zelf ben ik vrijwel beginnend.

en dan mss een domme vraag maar waar het verwarmingselement zit zitten op de volledige hoogte gaatjes voor aanzuiging water, die zijn 2 en 3mm diameter, is dit te groot als je bv vuurgarnalen in het aquarium wil steken?

140837142_214904170371835_2075779540156935866_n.jpg

Je 'moet' helemaal niks qua filtervolgorde; veel mensen hebben positieve ervaringen met een bepaalde volgorde of bepaald medium en raden je dat graag van harte aan, wat je ermee doet is aan jou. Persoonlijk heb ik mijn filterwatter pas helemaal achteraan en heb ik niet zoveel verschillende sponzen. Ik gebruik grove spons, seachem matrix en dan filterwatten, that's it. Waar jij 't nu hebt zitten is ook prima, al zul je zo te zien je sponzen eruit moeten halen eer je bij je filterwatten komt - maar da's verder geen ramp.

Als wit eerst komt heeft blauw niet veel meer te doen, en zal wit vollopen. Als je ze omdraait kan je wit makkelijker schoonmaken als dit nodig is ( de uitstroom minder wordt) en kan je de andere sponzen lekker laten zitten.

oke super, dan laat ik het voorlopig zo. ik heb bodem achterwand en deze zijwand ook voorzien van isomo als isolator, en dit" gat " in de zijkant, daar komt een gelijkaardig deurtje op. en kan ik alletijden open doen, kan ik ook zien hoe vuil de filterwatte enzo zal worden

Hallo, ik zit nu toch met een probleempje. de pomp 600l/u is veel te krachtig, hij sleurt alle planten zelfs uit de zandbodem. enkel als ik hem helemaal dichtdraai gaat het goed, maar dan is er te weinig stroming.
er komt normaal een zeer simpel visbestand in (vermoedelijk enkel guppy's) en wat "opruimers" kan een circulatiepomp van bv 350/400 liter ook nog? en bestaan er hier die je vrij hoog in het aquarium kunt plaatsen, want als het pompje de plastieken bekisting raakt trilt het enorm wat voor veel lawaai zorgt,

Het type pompje dat je hebt is ook eigenlijk niet helemaal bedoeld voor het doeleinde waarvoor jij 'm gebruikt. Bovendien zorgt het smalle uitstroompijpje voor een trechtereffect, dus hij blaast inderdaad behoorlijk. Mijn filter doet (volgens 't boekje althans) 440 liter per uur op een 60 liter bak; maar met mijn lilypipe 'blaast' ie niet zo hard. Dus ja, je kunt prima voor een minder sterke pomp gaan, maar wellicht ben je ook meer gebaat bij een stromingspomp of wavemaker.

Hallo, vandaag nog wat uitgeprobeerd, maar die plastieken bak barst telkens en is denk ik verouderd... ik kan een nieuwe uit plexi maken, of het zooitje eruithalen en gaan voor een buitenfilter
dit levert een extra zichtkant op, wat meer zwemruimte en een 2tal liter extra in de bak...zal wellicht de beste optie zijn...

eheim 150 (de 250wellicht te sterk al?)
superfish eco 120

Ik heb de 250 (2213) op een 60 liter bak, kan prima. Heeft ook 3x zoveel filterinhoud van de 150/2211

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan