Wat is er nieuw

Interne Juwel filter i.c.m. garnalen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mieka
  • Startdatum Startdatum
M

Mieka

Guest
Wat is jullie ervaring met het interne Juwel filter, i.c.m. garnalen?

Kruipen ze erin , of valt dat wel mee?
Als ze er wel in kunnen komen, komen ze er dan ook weer zelf uit?

Of valt alles wel mee, als ze verder gewoon lekker door het aquarium kunnen scharrelen als deze goed is ingericht?
En ze dus niet uit verveling ofzo het filter in willen kruipen?
 
Ze kruipen er zeker in, want er zit veel voedsel voor ze in zo'n filter. Gelukkig kruipen ze er echter ook weer uit. 🙂
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Ze kruipen er zeker in, want er zit veel voedsel voor ze in zo'n filter. Gelukkig kruipen ze er echter ook weer uit. 🙂

Hoe komen ze er in dan?
 
Door alle openingen en kiertjes kunnen ze. In en uitlaat
 
Minizen zei:
Door alle openingen en kiertjes kunnen ze. In en uitlaat

Maar ze komen er dus wel weer uit?
Zou zonde zijn als ik ze nooit zie namelijk.
 
Ik heb ze bovenin op de filterwattenn zitten. De spleten van de inlaat daar zijn groot genoeg voor volwassen vuurtjes. Bij het schoonmaken kieper ik ze er weer uit.
 
Verder dan daar komen ze dus niet?

Dan valt het nog wel mee 🙂
 
Ik heb geen idee, maar garnalen kennende vast wel. Over het algemeen kunnen ze echter er ook best weer uit. In het binnenfilter van mijn vorige bak kwam ik ze ook altijd tegen en het is, volgens mij, echt niet iets om je druk over te maken.
 
Als de garnalen onderin het filter blijven is er niks aan de hand maar als ze op avontuur gaan kunnen ze wel bij de rotor komen en is het einde verhaal want dan worden ze vermalen.
 
Seabait zei:
Als de garnalen onderin het filter blijven is er niks aan de hand maar als ze op avontuur gaan kunnen ze wel bij de rotor komen en is het einde verhaal want dan worden ze vermalen.

Dan zou je dus nooit garnalen in een aquarium kunnen houden, want welk filter is dan wel veilig voor ze?

Dan heb ik het over binnenfilters.
 
Niet alle garnalen zullen tot zover kruipen natuurlijk maar er zijn genoeg binnenfilters die door hun constructie wel garnalenvriendelijk zijn.
Ik heb in het begin ook een tijdje het juwel binnenfilter gehad in combinatie met garnalen en heb toen filterspons achter de openingen van het filter gedaan zodat ze er niet in konden.
 
Seabait zei:
Ik heb in het begin ook een tijdje het juwel binnenfilter gehad in combinatie met garnalen en heb toen filterspons achter de openingen van het filter gedaan zodat ze er niet in konden.

Kun je uitleggen hoe je dit precies bedoelt?

Hoe moet ik dat voor me zien?

Je bedoelt die witte watten voor de opening?
Maar dan kan er toch geen water meer door?
 
Aan de bovenkant zitten er witte watten inderdaad en kunnen ze normaal gesproken niet langs dus daar hoef je in principe niks aan te doen maar aan de onderkant had ik een stuk blauw redelijk grof filterspons zitten.
Is een kwestie van spons in de tussenruimte stoppen van de inlaatopeningen en tussenschot wat in het filter zelf zit.
Zo komt er nog gewoon water langs maar kunnen er geen garnaaltjes meer door alleen moet je dat na verloop van tijd wel ff schoonmaken natuurlijk anders gaat het dichtzitten.
 
Als je bang voor problemen bent dan kun je wellicht beter een buitenfilter nemen in je bak.
Ik was ook niet zo heel erg weg van die binnenfilter maar dat is persoonlijk hoor.
De stroming was daar vrij lastig mee te regelen.
 
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Juwel Lido 120 🙂

Ik ga het interne filter gebruiken.

Bestand gaat absoluut niet druk worden, is alleen even oppassen met de garnaaltjes i.c.m. het filter.
Maar gaat vast goed komen.
Het wordt namelijk niet druk in mijn bakje, dus ze zullen zich vast niet zo erg gaan verstoppen enzo 🙂

1 Betta, 1 L144, 6 Appelslakken en de garnaaltjes.
Meer komt er niet in, zodat het lekker rustig blijft 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan