Sara_Lucy
Well-known member
- Lid geworden
- 3 januari 2022
- Leeftijd
- 37
Wederom benieuwd naar jullie gedachten: In mijn kleine bakje (50L) heb ik sinds het voorjaar langzame sterfte gehad van mijn Boraras Brigittae (van de 8 muskiet rashora's heb ik er nog 4 over), als is het laatste sterfgeval alweer zeker een maand geleden. Nu zie ik bij een van hen een wit bolletje in de buurt van z'n anus. Is dit een parasiet? Een eitje wat niet gelegd wil worden? Ik wil graag het schooltje weer een beetje aanvullen, maar misschien goed om eerst te behandelen? Wat raden jullie aan?
Sidenote: Ik denk dat er misschien ook sterfgevallen zijn geweest bij de corydoras, maar mijn pygmaeus zijn zo verlegen dat ik het niet zeker weet. Ik weet dat er in elk geval nog 5 in leven zijn (gister gezien) - maar de rest? De bak is zo vol beplant dat ze zich makkelijk kunnen verstoppen.
Sidenote: Ik denk dat er misschien ook sterfgevallen zijn geweest bij de corydoras, maar mijn pygmaeus zijn zo verlegen dat ik het niet zeker weet. Ik weet dat er in elk geval nog 5 in leven zijn (gister gezien) - maar de rest? De bak is zo vol beplant dat ze zich makkelijk kunnen verstoppen.
- Wat is je bakmaat ? - 50x30x30
- Hoelang draait de bak ? - Sinds december
- Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ? Over de verschillende maanden heen goed, gemeten met JBL testkit, zal ze zo ff terug zoeken
- Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. Superfish 100, 100l per uur
- Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? - Elke week vul ik water aan (zo'n 10%) en om de drie weken waterwissel 30%
- Om welke vis(sen) gaat het ? Boraras Brigittae
- Wat zijn de medebewoners ? 10 (?) corydoras pygmaeus - heel veel vuurgarnalen - wat slakken
- Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? Nee
- Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) - Bolletje bij anus. Eerder: Sterfte verspreid over weken. Lijkjes waren weg voor ik de kans had ze te bekijken, met dank aan de vuurgarnalen
- Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) - Nog niets
- Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ? Sinds maart
- Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Sinds januari, gekocht als schooltje van 8
- Heb je een foto van de symptomen? Zie onder. Andere vissen hebben dit niet en zien er gezond uit