Invloed afdekplaat

H

Honeybadger

Guest
Ik heb een open bakje staan met een hangverlichting boven.
Aangezien het in huis vrij koud is wanneer er niemand thuis is heb ik last van extra waterverdamping door het vrij grote temperatuurverschil. Ik overweeg om de bak af te dekken met een glasplaat of een plexi plaat maar vraag me af hoeveel invloed dat zal hebben op de verlichting.
Heeft er iemand een idee in welke mate de lichtsterkte zal afnemen door een glazen plaat van pakweg 6mm? Zou dit effect hebben op de plantengroei?
 
Je zal het vooral merken aan de waterdamp en het stof op je plaatje
Plexiglas gaat krom trekken door het temperatuur verschil
 
Ik heb een plaat op al de nano s en stof krijg je inderdaad maar daar is een doekje goed voor en bij de een zie ik wat meer condens dan bij de ander maar over het geheel genomen valt dat hier best mee. Die Dennerle plaatjes van plexiglas of wat het ook is trekt niet krom met een 3W led erboven.
 
De plastic plaatjes van superfish trekken ook niet krom.

Het meeste lichtverlies heb je door kalkaanslag aan de oderkant van de plaat en wat stof bovenop de plaat.

Het voordeel van glas, is dat je deze veel makkelijker schoon kan maken.

Bij plexiglas heb ik het idee dat het op den duur dof wordt en je krijgt er sneller krasjes op.
 
Bij plexiglas heb ik het idee dat het op den duur dof wordt en je krijgt er sneller krasjes op.


Dat heb ik inderdaad ook bij een al wat ouder bakje maar goed die hebben we dan tweedehands ook gekocht en zal niet de jongste meer zijn.
 
gewoon venster glas filter een deel van het kleur spectrum van je verlichting komt door de koper toevoeging tijdens de productie
in hoeverre dat van invloed is op je planten groei geen idee
anders een stukje witglas zien te krijgen is extra helder

groet

jaap
 
Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ga eens op zoek naar een stukje witglas zoals Jaap aangeeft.
 
zou 6mm ook niet wat overdreven zijn? is 2-3mm niet genoeg?
 
De plaatjes bij de nano s hier hebben ook een dikte van zo n 2-3 mm denk ik. Dikker lijkt mij ook niet echt nodig voor zo n plaatje.
 
Terug
Bovenaan