Invloed dimmen op PAR en PH drop

looney

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2010
Berichten
62
Locatie
Amersfoort
boven mijn aquarium van 160x60x70 heb ik 3 led balken liggen. Zelf gemaakt van kwalitatieve leds.
- voorste 20X cool white en 8X blue. (Power beads 3w)

- Midden 28X Red (smd5730)

- achterste 20X cool white, 4X blue en 4X red (red staat uit) (powerbeads 3w)

Je hebt het dan over balken van elk 84 watt (3w per led)


Ik heb een zonsopgang en -ondergang gesimuleerd en heb de lampen gedurende 5/6 uren stevig branden. CO2 altijd in overvloed (wellicht nu zelfs iets te hoog) en micro’s/macro’s volgens de EI.
Mijn planten zie ik nooit assimileren.

Vroeger met TL was dat anders. Simpeler. TL aan of uit. Midden op de dag 3 uurtjes 2 tl extra voor de assimilatie.

Wat voor invloed heeft het dimmen van die leds op de par/pur ?(die ik overigens niet weet van mijn leds) zorg ik met dimmen dat er van bodem tot oppervlak minder licht is of zorg ik voor minder licht beginnend onderin?

Zorgt het dimmen wellicht juist voor een moeilijker te regelen Ph controle of een slechtere photosynthese van de plant? Wat doen planten als alles 10, 30 of 60% aanstaan? Wel of geen groei..

Ik weet helaas ook de kleurenspectrums van mijn leds niet. Maar zou ik met deze 3 kleuren nou een deel spectrum missen?

Ik verwacht niet alle antwoorden maar ben benieuwd of jullie hier meer licht op kunnen laten schijnen ( :) )

image.jpg
 
Kan je een beetje plotten wat je ongeveer kunt verwachten.
http://spectra.1023world.net/

Maar om antwoord te geven op je vragen..
Ja dimmen heeft invloed op de PH je verbruikt immers minder CO2 waardoor de ph daalt en de CO2 concentratie oploopt.
Ja dimmen heeft invloed op de hoeveelheid licht op de bodem, echter zal je gezien je powerleds gebruikt over de gehele diepte een min of meer gelijke afname moeten zien, rood uitgezonderd gezien deze in SMD uitvoering zijn bij jou.

Je licht heeft 2 periodes als het brand, een periode waarin het fel genoeg is voor fotosynthese en een periode waarin dat niet zo is, dat is afhankelijk van je planten natuurlijk
 
Om te weten welke invloed je verlichting heeft vraag je om om Par/pur(?), je bedoelt waarschijnlijk, Lumen, Lux en Par? M.i. zou je het moeten vragen welke invloed e.e.a. heeft op je levende have en je planten. Om een zinvol antwoordt te kunnen geven zouden we moeten weten welke dieren en planten je precies hebt. Verder is het formaat van je bak belangrijk. Dit omdat je op het eerste gezicht leds hebt met een hoge licht intensiteit maar daar speelt, bijvoorbeeld, de hoogte van je bak ook een belangrijke rol in. Je hebt sommige rode leds uitstaan? Waarom? Rood is nl. redelijk belangrijk voor een goede plantengroei maar het dringt minder ver in het water door dan bijvoorbeeld blauw. Verder merkt ik ook op dat maar vijf uur door één kanaal een 100% intensiteit wordt afgegeven. Het zou namelijk best kunnen dat je op alle kanalen zo rond de 85% gedurende 8 uur zou moeten zitten. Maar als gezegd dit is afhankelijk van je plantenbestand waarover we nog niets weten, én, niet onbelangrijk de rest van je levende have...
 
Ch1 rood
Ch2 niet gebruikt
Ch3 blauw
Ch4 wit

Enkele rode leds in balk 3 staan uit omdat deze serie kapot is. Ik heb een slechte serie rode beads gekregen en het was gemakkelijker met de smd-serie een nieuwe balk te maken dan balk 3 openslopen en de leds vervangen. Nu heb ik meteen meer rood vermogen. :)

Wat ik begrijp
PAR omvat de lichtsterkte tussen zon 400 en 700nm. Van blauw tot rood spectrum dus. De PUR betreft dan weer het gedeelte van het PAR spectrum dat daadwerkelijk gebruikt wordt voor fotosynthese.

Groen wordt weinig gebruikt door de planten en heb ik er daardoor niet bij zitten. Ik heb ook alleen coolwhite en geen warm white. Onvoldoende doordacht misschien daar koelwit ook met name blauw spectrum zit..

De bak is 160x60x70. Bezetting bestaat hoofdzakelijk uit
10 pt scalare manucapura
4 mikeogeophagus altispinosa
Ca. 80 kardinaal tetra’s
Ca 25 corydoras Julii


Aan planten zit er echt van alles in.
Van mij hoeft niet alles 100% te zijn maar vermoed ik toch een tekort. En gezien mijn verlichting zoek ik het toch daarin. CO2 en micro’s/macros zou ik genoeg moeten toevoegen.

Ik heb inmiddels nieuwe GH/kh/no3/po4/ca/Mg testen gekocht om mijn EI beter te controleren.

Ik heb een goede circulatie en meer dan genoeg pompvermogen (1x 1900l/h en 1x 1250l/h) beide bijna helemaal vol met siporax.

Is dat langzaam opstarten en afbouwen van de verlichting eigenlijk helemaal niet zo verstandig/wenselijk?
Kan ik het wellicht beter met lagere percentages op- en afbouwen en dan volgas voor 1 of 2 uren extra?

Zoveel vragen en op het internet zoveel verschillende antwoorden!
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is dit ook internet en zal je zat verschillende antwoorden krijgen xD

Maargoed bij mij is het 2 uur opbouwen 8 uur “100%” en 2 uur afbouwen
 
Rood licht is toch van belang bij planten. In de natuur heeft het zonlicht een Kelvinwaarde rond de 4800 Kelvin. In de morgen en namiddag zit er zelfs meer rood in. Zelfs het meest belangrijk, daar waar het menselijk oog gevoelig is voor geel is dit bij een plant rood! Groen licht wordt door een plant weerkaatst, reden waarom wij een plant ook als groen zien. Je planten, en natuurlijk de aanwezige dieren ook, bepalen dus hoeveel (intensiteit) en hoelang (duur) je licht aan moet zijn. Heb je bijvoorbeeld Alternanthera of een Rotala macrandra dan mag (moet), gezien de hoogte van je bak, je licht zeker gedurende 8 uur op zo'n 90% aan staan. Het langzaam op- en afbouwen moet je daar helemaal apart van zien. Dit is dus de grond waarom ik vroeg naar je plantenbestand. Je zegt dat je van alles hebt, als het goed is past het een beetje bij elkaar en heb je dus een gemiddelde waar je de verlichting intensiteit én duur op aanpast. Daarvoor en daarna voeg je op- en afbouw van het licht toe.
 
Zoveel mensen zoveel wensen
Jammer dat er geen gegarandeerd voor succes formules bestaan :juggle:

Ik ga denk ik Mn schema toch nog maar eens aanpassen. Ik vermoedde al langer dat de lange op en afbouw de alg meer goed doet dan dat het de planten doet.

@benvo
Volgens u zou het dus geen kwaad kunnen minstens een balk met warm witte leds toe te voegen? Een led die al meer in het geel/rood spectrum ligt dan mijn blauw en koelwitte leds.

Qua planten: Van alles wat met de nadruk op zuid Amerikaans. Ook wat Anubias en varens die wat meer in de schaduw verstopt staan. Ik ben nog aan het proeven wat in mijn water goed en minder goed gaat.


Beide bedankt voor de uitleg.
 
Kan je een beetje plotten wat je ongeveer kunt verwachten.
http://spectra.1023world.net

Net nog eens gekeken.
Vul ik blauw, koelwit en rood in mis ik zo’n beetje 50% spectrum. Dat lijkt mij niet helemaal goed. Voeg ik 30W warm wit toe dan zit ik al op ca 75/80%. Met wat violette Watts erbij zelfs op 93%..

Ik vermoedde het al. Destijds wat te luchtig erin gestapt. Deze leds hebben natuurlijk een veel kleiner spectrumbereik dan TL-lampen.
 
Net nog eens gekeken.
Vul ik blauw, koelwit en rood in mis ik zo’n beetje 50% spectrum. Dat lijkt mij niet helemaal goed. Voeg ik 30W warm wit toe dan zit ik al op ca 75/80%. Met wat violette Watts erbij zelfs op 93%..

Ik vermoedde het al. Destijds wat te luchtig erin gestapt. Deze leds hebben natuurlijk een veel kleiner spectrumbereik dan TL-lampen.
heb je hem wel op zoet gezegt? staat namelijk standaard op zout
 
Terug
Bovenaan