IP-waarde LED-buis belangrijk?


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,566
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Voor een nieuw aquarium waarvoor ik zelf de verlichting wil samenstellen/plaatsen ben ik mijn opties aan het researchen. Tot voor kort wist ik dus he-le-maal niets van verlichting, maar het gaat nu de goede kant op. Lang leve zoekmachines. (Kort leve fabrikanten die prachtige lampen hebben maar niet particulier leveren...)

Een van de vragen waar ik nog mee zit is: is het handig (of nodig) om een lichtbuis te hebben met een bepaalde IP-waarde? Een waterproof armatuur/fitting zit al in de planning. Nu evt de lampen zelf nog. Mocht het niet veel uitmaken dan kan ik uit meer lampen kiezen.

Edit: voor de duidelijkheid, ik heb het hier over buizen met een T8-fitting.
 
Bedoel je met voetjes de contactpunten van de lamp, of de fittingen? :)
 
Op die fiets. Ja dat leek mij ook een verstandig verhaal. :)
 
Geen idee of er buizen zijn met een IP waarde maar je kan gewoon normale tl buizen nemen.
Natuurlijk wel de juiste materialen nemen die geschikt zijn voor een aquariumwaar je de buis in vastklikt idd.
 
bij mijn weten hebben de buizen zelf geen ip waarde maar de armatuur wel zie ook https://www.lampenlicht.nl/alles-over-verlichting/wat-zijn-ip-waarden
tl houder
Schermafdruk op 2018-11-27 22-56-34.png
 
Laatst bewerkt:
Ik zag bij veel buizen dat er een IP van bijv. 20 of 44 vermeld werd. Je zou verwachten dat buizen standaardmaten hebben en dat er voor extra afdichting o.i.d. geen ruimte is. Maar weet ik veel. ;)

Bedankt allemaal! Dan denk ik dat ik me maar weer bezig ga houden met CRI-waarden en luxjes per watt en zo. Een uiterst vermoeiende zoektocht.
 
CRI 80 is meer dan zat voor je aquarium, dus dat scheelt al zoeken
Ik hoop het, dat zou inderdaad veel zoekwerk schelen. Waar ik me een beetje "zorgen" om maak is dat het lichtspectrum van veel lampen eenzijdig is, en dat ik daarmee de kleurweergave en de plantengroei mogelijk tekort doe. Met name in het rode gedeelte lijken LEDs van pak-m-beet 6500K vaak slecht te scoren. En ik wil ook weer geen overdreven hoeveelheid watts in de bak hangen ter compensatie; e.e.a. moet wel in balans zijn.

Het lijkt wel alsof ik altijd op zoek ben naar dingen die ofwel niet bestaan ofwel heel duur zijn, of die in principe kunnen maar dan zelfbouw van een meesterbouwer o.i.d. vergen... :')
 
Is al meer gezegd goede led verlichting kost nu 1maal geld en goedkoop is meestal duurkoop.
Nou had ik de indruk dat we het over tl buizen hadden maar dat terzijde.
Over welke afmetingen bak hebben we het.
 
9A6BAFBB-6355-4624-94BB-A07580E9651B.jpeg

Opzich wil ik mezelf geen meesterbouwer noemen..
Maar als je een soldeerbout vast kan houden ben je al over de helft.

Maar je kan ook meerdere buizen combineren om een breder spectrum aan te bieden
 
Bekijk bijlage 263178
Opzich wil ik mezelf geen meesterbouwer noemen..
Maar als je een soldeerbout vast kan houden ben je al over de helft.

Maar je kan ook meerdere buizen combineren om een breder spectrum aan te bieden
Nou erg onhandig ben je niet tuinkabouter zijn er zat die dit niet voor elkaar krijgen of het geduld er niet voor hebben :D:thumbs:
 
Ik hoop het, dat zou inderdaad veel zoekwerk schelen. Waar ik me een beetje "zorgen" om maak is dat het lichtspectrum van veel lampen eenzijdig is, en dat ik daarmee de kleurweergave en de plantengroei mogelijk tekort doe. Met name in het rode gedeelte lijken LEDs van pak-m-beet 6500K vaak slecht te scoren. En ik wil ook weer geen overdreven hoeveelheid watts in de bak hangen ter compensatie; e.e.a. moet wel in balans zijn.

Het lijkt wel alsof ik altijd op zoek ben naar dingen die ofwel niet bestaan ofwel heel duur zijn, of die in principe kunnen maar dan zelfbouw van een meesterbouwer o.i.d. vergen... :')
Dat er in leds van pak hem beet 6500 Kelvin weinig rood zit is niet zo verbazingwekkend. Je praat dan over koelwit waar juist veel blauw inzit. Voor plantengroei zijn roodwaarden wel belangrijk en ook wel beschikbaar in ledbuizen. Je moet dan zoeken in kleurwaarden rond de 3000 Kelvin. (Warmwit). Overigens bestaan er nog wel verschillen in de kleurechtheid, ook van ledbuizen. Dit wordt dan weer uitgedrukt in CRI waardes. Helemaal precies: CRI / Ra (Coloring Rendering Index / Rationale). Meestal wordt een waarde van 80 als goed beschouwd, 60 is slecht en 100 zeer goed. Het gekke is wel weer dat rood in deze waardes niet meegerekend wordt.
 
Bedankt voor de uitleg, benvo. Met 6500K zit ik inderdaad wat hoog. Voor wat meer rood zal ik wat moeten zakken, of een samenstelling moeten maken tussen kouder en warmer wit. Dan blijft wel het resulterende kleurenspectrum van belang denk ik. Dus nog even zoeken naar lampen die elkaar wat dat betreft aanvullen...

(...) had ik de indruk dat we het over tl buizen hadden maar dat terzijde.
Over welke afmetingen bak hebben we het.
In eerste instantie was het idee een stel T8 LED-buizen. Maar mocht ik een oplossing vinden met andere typen LEDs dan is dat ook goed. De bak waar het om gaat is 160 x 50 met een waterkolom van +- 47 cm.

Opzich wil ik mezelf geen meesterbouwer noemen..
Maar als je een soldeerbout vast kan houden ben je al over de helft.

Maar je kan ook meerdere buizen combineren om een breder spectrum aan te bieden
Solderen kan ik al niet, haha. Als iets verder reikt dan de schroevendraaier wordt het al moeilijk. Had ik maar die handigheid van jou! Mooi lampje!

Ik denk inderdaad dat het maar buizen / strips combineren wordt.
 
Bedankt voor de uitleg, benvo. Met 6500K zit ik inderdaad wat hoog. Voor wat meer rood zal ik wat moeten zakken, of een samenstelling moeten maken tussen kouder en warmer wit. Dan blijft wel het resulterende kleurenspectrum van belang denk ik. Dus nog even zoeken naar lampen die elkaar wat dat betreft aanvullen...

In eerste instantie was het idee een T8 LED-buis. Maar mocht ik een oplossing vinden met andere typen LEDs dan is dat ook goed. De bak waar het om gaat is 160 x 50 met een waterkolom van +- 47 cm.

Solderen kan ik al niet, haha. Als iets verder reikt dan de schroevendraaier wordt het al moeilijk. Had ik maar die handigheid van jou! Mooi lampje!

Ik denk inderdaad dat het maar buizen / strips combineren wordt.
Wel er even aan denken dat dimmen dan een probleem wordt...
 
Wel er even aan denken dat dimmen dan een probleem wordt...
Ja, daar zit ik dus ook mee. Als je ook nog goed wilt kunnen dimmen (schemering, zonsopkomst etc.) wordt het al helemaal lastig om "de" perfecte belichting te vinden.


Ik vind het maar een gedoe allemaal, haha.

In mijn huidige bak heb ik geen mogelijkheid tot dimmen. Ik heb bij-wijze-van maar een extra strip geplaatst met 5% licht (t.o.v. het totaal) in een warme kleur, om iets van een overgang te hebben. Maar het is nog steeds vrij lomp.
 
Ja, daar zit ik dus ook mee. Als je ook nog goed wilt kunnen dimmen (schemering, zonsopkomst etc.) wordt het al helemaal lastig om "de" perfecte belichting te vinden.


Ik vind het maar een gedoe allemaal, haha.

In mijn huidige bak heb ik geen mogelijkheid tot dimmen. Ik heb bij-wijze-van maar een extra strip geplaatst met 5% licht (t.o.v. het totaal) in een warme kleur, om iets van een overgang te hebben. Maar het is nog steeds vrij lomp.
Ledbuizen zijn nl. niet dimbaar. Wanneer je daar toch naartoe zou willen raad ik je aan om voor goed materiaal te kiezen. Goed materiaal zijn ledbalken waar duidelijke informatie is over de gebruikte leds, merk (bv. Cree of Epistar), sterkte, wattage/Lumen etc. Daarbij is het goed om te veel te kiezen, dimmen kan altijd, omdat wanneer je later besluit voor een ander plantenbestand er niet onmiddellijk bijgekocht moet worden. Er zijn nl. nogal wat aanbieders die je op prijs proberen over te halen met meestal rommel.
 
Rommel wordt genoeg aangeboden, ben ik inderdaad achtergekomen. :)

Ik ben ook dimbare ledbuizen tegengekomen. Niet veel, maar toch. Ik was toen echter al zo kritisch aan het kijken naar CRI en output/watt dat ik ze al gauw wegklikte en verder zocht naar beter spul. Mss de moeite waard om iets dergelijks nog eens op te zoeken. Dimbaar zou toch wel heel fijn zijn.

Nu we het toch over dimmen hebben, kan jij (of iemand anders) een specifieke dimmer/controller aanraden waarmee ik een tijdprogramma kan instellen? Even losstaand van de exacte led-verlichting die daarbij hoort.

Ik kom namelijk veel apparaten tegen maar krijg er niet direct de indruk van dat er veel te programmeren valt. Bijvoorbeeld die RGB-afstandsbedieninkjes die bij veel ledstrips zitten, wat heb je daaraan? En andere gaan weer via wifi, ik neem aan met een of andere app. Klinkt ook als gedoe. Niet dat ik nergens voor open sta, maar mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar iets wat zo eenvoudig in het gebruik is als een digitale tijdklok, zoiets.
 
De TC420 led controller wordt veel gebruikt.

O.a te koop bij Aliexpress
Dit is inderdaad een goede tip. Maar bij de merkbalken worden vaak (bij-)passende controllers aangeboden. Deze zijn vaak wel duurder als de TC 420 die met name op Aliexpress voor een habbekrats wordt aangeboden. Een TC 420 kan niet op alle balken zondermeer aangesloten worden, soms zijn aanpassingen nodig. Het komt ook voor dat het beter is om een andere controller uit te zoeken. En dan blijft natuurlijk nog de optie om zelf iets te bouwen. Zelf deed ik dit met gebruik van een Arduino. Uiteindelijk werd dat een aquarium computer, d.w.z. niet alleen mijn verlichting wordt er mee aangestuurd maar ook de temperatuur en mijn pH (CO2) wordt ermee geregeld. Later heb ik ook nog een Arduino doseersysteem gebouwd.
 
De TC420 is grotendeels bedoelt voor (RGB) led strips, maar de easy led van aquatlantis kan er bv. wel op aangesloten worden, alleen kun je dan de kleuren niet apart regelen toch?
 
Grotendeels voor rgb led strips niks hoor kan ook gewoon 5 witte ledstrips op aangesloten worden
 
Wel er even aan denken dat dimmen dan een probleem wordt...
Dat is wel gebleken zeg. Ik heb me rot gezocht naar controllers voor dimbare led-buizen en vond eigenlijk alleen maar regelsystemen die op grote/commerciële schaal worden gebruikt en waar ik niks mee kan. Ik geef het idee van de buizen maar even op voor nu. Kijken hoe ver ik met strips kom en dan plaats ik hooguit een buis erbij om de dimbare verlichting aan vullen...

De TC420 led controller wordt veel gebruikt.

O.a te koop bij Aliexpress
Super bedankt nogmaals voor de tip Patrix! Die TC420 lijkt me de beste optie voor nu. :) Het einde van het researchen is nabij. (De tl-lampen kwamen vannacht terug in mijn dromen....)
 
Bekijk bijlage 263178
Opzich wil ik mezelf geen meesterbouwer noemen..
Maar als je een soldeerbout vast kan houden ben je al over de helft.

Welke kleuren zijn er eigenlijk nodig om een goede LED balk te maken, voor de planten en een mooi uitziende bak, alleen Wit, rood en blauw?

En wat is een goede verhouding tussen de kleuren onderling, op iedere 10 witte Led's 5 rode en 5 blauwe bijvoorbeeld? ervan uitgaande dat alles samen op één dimmer zit
 
Laatst bewerkt:
los dimbaar doen/maken

Ja dat ga ik dan ook wel doen, maar ik vroeg me af wat de juiste verhoudingen ong. zouden moeten zijn.
Er is een nieuwe bak in de planning, maar aangezien ik nog alle tijd heb ben ik een beetje aan het rondneuzen qua verlichting.

Omdat mijn bak niet zo hoog wordt (35 cm waterhoogte) zou ik 1 watt led's kunnen gebruiken denk ik?
En zo te zien op die site toch best veel rood en blauw, violet is ook een goede kleur voor plantengroei, dat zijn de zogenaamde full spectrum leds zag ik.

In jouw balk zitten ook redelijk wat kleurtjes zie ik

(wel een beetje off topic)
 
Ach ja, het gaat iig over Led;) dan gaan we nog even door, Welke Led ga jij gebruiken?
 

Terug
Bovenaan