Is baardalg besmettelijk

J

JDS

Guest
Hoi allen.

Mijn grote vraag is.... Is baardalg besmettelijk.

Ik weet het, het klinkt een beetje alsof ik baardalg behandel als een virus of enge ziekte maar dat is natuurlijk niet de opzet van dit.

Ik heb uit ervaring gemerkt dat baardalg een zeer agressief soort alg is.
Heb het het in je bak, dan kom je er bijna niet meer vanaf.
En als je er niet snel bij bent, wordt het alleen maar erger en zit je hele bak vol.

De meeste van jullie weten dat baardalg anders is dan andere soorten alg.
Het hecht zich vast aan techniek, hout, en plant.
En dan wel zo erg dat je het van de bladeren van je planten nooit meer afkrijgt zonder het blad of de hele plant te beschadigen. Om het van techniek of decoratie af te halen is het wat simpeler.

Ik ken mensen die werkelijk alles hebben gedaan om er vanaf te komen maar zonder resultaat.
Bv. Bak afplakken, Co2, stootkuren carbo, lichttijden aanpassen en ga zo maar door.
In sommige gevallen gaat het tijdelijk weg maar na een aantal weken komt het weer terug.

Ik vraag me dan ook af...
Heeft het wel met disbalans te maken of is het niet te voorkomen. Er zijn 100derden mensen met een aquarium met baard alg, zal het dan werkelijk zo zijn dat al die mensen iets fout doen.

Wat mij ook opvalt.... En nu kom ik op mijn vraag terug.
Is baardalg besmettelijk?

Als je een plant, een stukje decoratie of techniek met baardalg uit een aquarium haalt, en je zet deze in een andere bak waar nooit deze alg in heeft gezeten en de balans optimaal is, zit die bak in veel gevallen binnen een aantal maanden ook onder de baardalg.

En dat brengt mij gelijk bij mijn 2e vraag.
Heeft het wel met disbalans te maken?

Ik heb hier op het forum weleens een grapje gemaakt. Dat het enige wat tegen baardalg werkt is alles uit je bak trekken en vernietigen met een gasbrander. De binnenkant van je bak behandelen met zoutzuur en alle techniek vervangen voor nieuw..
Maar onderhand begin ik ernstig te twijfelen of dit niet echt de best oplossing is :D:D:thumbs:
Dit laatste is natuurlijk als grapje bedoeld.
 
Als je het weghaalt maar niet de oorzaak aanpakt dan komt het terug gelijk alle andere algen. Zover ik weet is het niet besmettelijk en zitten sporen in al onze bakken en openbaart het zich wanneer de omstandigheden voor deze alg goed zijn.
Vaak is een co2 tekort of fluctuatie van co2 de oorzaak voor het ontstaan van deze algen. Belangrijk is dus om voldoende co2 (en andere voeding) in je water te hebben met een goede circulatie.
Maar goed dit is met mijn kennis en wellicht hebben de experts hier een andere mening of aanvullingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Baardalg, ook in mijn 230cm MA een ergenis.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Niks baardalg, in geen van de bakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
In mijn oude bak had ik er ook last van, er zijn een paar planten mee verhuist naar mijn nieuwe bak dus sporen zijn dan ook meegegaan, maar tot nu toe nog baardalg gezien in mijn nieuwe bak.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je een bealgde plant in een goed draaiende bak zet de alg vanzelf verdwijnt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Niks baardalg, in geen van de bakken.
Het is ook niet mijn vraag of jij alg in je bak hebt.
De vraag is....

Is baardalg besmettelijk.

Ik heb al 3 jaar baardalg in mijn bak.
Ik krijg het er niet uit wat ik ook geprobeerd heb.

Maar mijn vraag gaat niet over mijzelf maar in baardalg en de ervaringen ermee in het algemeen.
 
Je kan een stootkuur carbo gebruiken en zorgen voor voldoende en stabiele co2 Dirk.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Het is ook niet mijn vraag of jij alg in je bak hebt.
De vraag is....

Is baardalg besmettelijk.

Ik heb al 3 jaar baardalg in mijn bak.
Ik krijg het er niet uit wat ik ook geprobeerd heb.

Maar mijn vraag gaat niet over mijzelf maar in baardalg en de ervaringen ermee in het algemeen.


Baardalg verwijderen uit je aquarium doe je met deze strategie

https://www.aquascaping-blog.com › Algen bestrijden

  1. In cache
Beoordeling: 5 - ‎3 stemmen
17 nov. 2015 - Last van baardalg in je aquarium? Met deze strategie knal je hem zo uit je bak! Lees snel verder en ontdek de oorzaak + de aanpak van jouw …

Hierdoor, van grote vriend. Gillis geleerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan een stootkuur carbo gebruiken en zorgen voor voldoende en stabiele co2 Dirk.
Dat heb ik al
Baardalg verwijderen uit je aquarium doe je met deze strategie

https://www.aquascaping-blog.com › Algen bestrijden

  1. In cache
Beoordeling: 5 - ‎3 stemmen
17 nov. 2015 - Last van baardalg in je aquarium? Met deze strategie knal je hem zo uit je bak! Lees snel verder en ontdek de oorzaak + de aanpak van jouw …

Hierdoor, van grote vriend. Gillis geleerd.

Dank je voor de tip en de link.
Maar hier staat alles in wat ik al wist.

Ik geef co2. 8.5 uur licht. En ik heb een JBL 701e op een Rio125. Die zorgt voor een goede circulatie omdat alle blaadjes van de plantjes goed bewegen met de flow. En de permanente co2 test is mooi groen.
Ik heb in het verleden geprobeerd de co2, voeding en licht iets op te krikken,zodat de co2 test Limegroen(Bijna geel was,+/- 110bpm), maar dat vonden de bewoners niet echt fijn.
Nu geef ik 8,5 uur licht en pas de EI methode toe omdat ik hier minder co2 (+/- 90 bpm) voor nodig heb en de vissen weer vrolijk rond zwemmen

Ik kan nu ff geen voorbeeld geven van mijn bak omdat ik gister een flinke snoeibeurt heb gedaan.

Wel een foto zoals hij er nu bijstaat.

20190323_094918.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zijn al je waterwaarden dan Dirk?
 
Volgens de tabel is dat rond de 14 mg co2 en dat kan wellicht wat tekort zijn waardoor je deze algen hebt.
 
Volgens de tabel is dat rond de 14 mg co2 en dat kan wellicht wat tekort zijn waardoor je deze algen hebt.
Dank je.
Maar ik heb het idee dat dit de max is van wat de vissen fijn vinden.
Ik kan het wellicht nog een keer proberen om de co2 wat op te krikken.
 
Ja sommige vissen waarderen meer co2 inderdaad niet en dan moet je keuzes maken. Mijn vader heeft Clownbotia s en bij meer co2 laten die zich amper zien.
 
Ja sommige vissen waarderen meer co2 inderdaad niet en dan moet je keuzes maken. Mijn vader heeft Clownbotia s en bij meer co2 laten die zich amper zien.
Dat is hier ook
Ik heb roodkopzalmpjes en die verstoppen zich tussen de planten.
Terwijl de barbelen gewoon vrolijk rondzwemmen
 
Ja dat verschil zie je echt Dirk en dan is het een beetje een goede middenweg zoeken maar ja voor je planten wil je ook graag genoeg co2.
 
Ja dat verschil zie je echt Dirk en dan is het een beetje een goede middenweg zoeken maar ja voor je planten wil je ook graag genoeg co2.
Ja klopt.
Het groeit allemaal heel hard en het verschil met of zonder co2 is heel duidelijk te zien.
Daarom snap ik dus die baardalg niet want ik heb maandelijks een halve emmer snoeivuil. Alleen na het snoeien heb ik binnen 2 weken weer alg.
 
Ik bekeek je foto en is het op de Lotus geen penseelalg? Lijken me meer langere algjes dan korte donkere plukjes toe.
 
Ik bekeek je foto en is het op de Lotus geen penseelalg? Lijken me meer langere algjes dan korte donkere plukjes toe.
Die komen op bladeren van de Lotus die niet meer groeien.
Als de bladeren uitgegroeid zijn komt er penceelalg op. En dan met name op de randen van de bladeren of in het hart van het blad.
Ik kan geen goed voorbeeld geven van baardalg omdat ik van de week alles eruit gehaald heb en alle decoratie schoongemaakt heb en planten heb gesnoeid. Maar als je goed naar de foto kijkt zie je op mijn verwarmingselement nog baardalg zitten.
Zo zat dus alles onder de baardalg.
 
Lastig Dirk en het enige wat ik kan bedenken is dat je co2 niet constant genoeg is als de hoeveelheid wel voldoende is. Dat geeft vaak baardalgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Lastig Dirk en het enige wat ik kan bedenken is dat je co2 niet constant genoeg is als de hoeveelheid wel voldoende is. Dat geeft vaak baardalgen.
Wat bedoel je met constant John?
Of dat het aantal bpm wel constand is of dat de co2 van slechte kwaliteit is ?
 
Als je het weghaalt maar niet de oorzaak aanpakt dan komt het terug gelijk alle andere algen. Zover ik weet is het niet besmettelijk en zitten sporen in al onze bakken en openbaart het zich wanneer de omstandigheden voor deze alg goed zijn.
Vaak is een co2 tekort of fluctuatie van co2 de oorzaak voor het ontstaan van deze algen. Belangrijk is dus om voldoende co2 (en andere voeding) in je water te hebben met een goede circulatie.
Maar goed dit is met mijn kennis en wellicht hebben de experts hier een andere mening of aanvullingen.
Jij bént de expert en geeft, volgens mij, het juiste antwoordt!
 
Terug
Bovenaan