Wat is er nieuw

Is de filter groot genoeg?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rickie94
  • Startdatum Startdatum
R

rickie94

Guest
Even een vraagje,

ik ben aan het kijken voor een nieuw aquarium. ik heb nu een 80 cm (100 liter)en wil graag een maat, of twee maten groter. (liefste natuurlijk twee maten)

mij spreken de Rio180(180 liter) en de Rio240 (240 liter) aan. Daar zit al een filter in maar wil graag mijn huidige buiten filter gebruiken.

Ik heb een Eheim ecco pro300, 160-300L, 750l/h. Kan ik deze voor beide aquaria gebruiken? Of kan ik dan toch beter voor de 180 liter gaan?'

Alvast bedankt!

Ik zelf ben fan van een beetje overpower. Eheim zegt wel day hij 750l/h pompt alleen is dit bij optimale omstandigheden. Gevuld en een beetje vervuilt is dit snel al veel minder.

Indien je bezetting niet heel erg groot is kan het denk ik wel, maar heb je een bestand met veel vervuilende vissen zou ik persoonlijk toch voor een wat krachtiger filter gaan.

Ludger zei:
Indien je bezetting niet heel erg groot is kan het denk ik wel, maar heb je een bestand met veel vervuilende vissen zou ik persoonlijk toch voor een wat krachtiger filter gaan.

Ik wil graag mijn huidige bestand houden.

6x Corydoras sterbai
2x Apistogramma cacatuoides (eventueel een vrouwtje erbij)
10x roodkopzalmen

eventueel aanvullen met 6x bijlzalmen.

Ludger zei:
Ik zelf ben fan van een beetje overpower. Eheim zegt wel day hij 750l/h pompt alleen is dit bij optimale omstandigheden. Gevuld en een beetje vervuilt is dit snel al veel minder.

Ik zie dat er standaard een in zit van 600l/h, dit is dus eigenlijk ook te weinig?

Naja met dit bestand moet het naar mijn mening wel kunnen om 2 stappen groter te gaan. In het optimale geval filtert hij 2,5x het hele aquarium in een uur. Moet toch te doen zijn lijkt mij.

Hoevaak in de week ververs je water en hoeveel?

Joramvd25 zei:
Hoevaak in de week ververs je water en hoeveel?

1x in de week, ongeveer 10%

Ook ik zie in dit geval geen probleem.

Als er in de Rio al een binnenfilter zit, waarom die niet gebruiken naast je eheim?

Ga er nu vanuit dat je binnenfilter eruit wilt hebben ivm; onderhoud, nieuwe achterwand, etc

Binnenfilter nu los snijden en er los in zetten. evt de wanden van filter bekleden met rest platen van je achterwand.

Kan ie er in de toekomst zo uit gepakt worden, nu extra filtermedium volume, extra stroming

Dat kost je wel ruimte in het aquarium en maar das smaak niet iedereen vindt het mooi

Ik zou ook de binnenfilter behouden en hem bekleden.
Ik heb naast een eheim buitenfilter mijn binnenfilter ook behouden.
De binnenfilter is gedeeltelijk gevuld met watten die heel makkelijk te vervangen of uit te wassen zijn. Je kan er gemakkelijk aan en moet niks afsluiten, openen, en. ..
De binnenfilter is bij mij vooral om het zweefvuil te verwijderen, de buitenfilter meer biologisch reinigen en minder onderhoud

Elk voordeel hep ze nadeel.

Dankje voor de reacties.. ik heb toch gekozen voor de 180. Dit ivm de maten op mijn kamer. 120, zou kunnen maar was erg vol. Heb ze er nu beide in hangen.

willy99 zei:
De binnenfilter is bij mij vooral om het zweefvuil te verwijderen, de buitenfilter meer biologisch reinigen en minder onderhoud

Inderdaad met deze in stelling, kan hem er als nog uithalen.

rickie94 zei:
Dankje voor de reacties.. ik heb toch gekozen voor de 180. Dit ivm de maten op mijn kamer. 120, zou kunnen maar was erg vol. Heb ze er nu beide in hangen.

willy99 zei:

Je hebt gekozen voor een Rio 180, een goede buitenfilter daarvoor is de JBL E901 Greenline. Ik spreek uit ervaring!

Groet,
Ben.

benvo zei:
rickie94 zei:

willy99 zei:

Je hebt gekozen voor een Rio 180, een goede buitenfilter daarvoor is de JBL E901 Greenline. Ik spreek uit ervaring!

Groet,
Ben.

Had dezelfde op mijn vision 180 (zelfs samen met de originele binnenfilter) en werkte perfect !

OVL zei:
benvo zei:
rickie94 zei:

willy99 zei:

Groet,
Ben.

Had dezelfde op mijn vision 180 (zelfs samen met de originele binnenfilter) en werkte perfect !

ik heb al een Eheim ecco pro 300 staan.. Deze heeft ongeveer dezelfde capaciteit, dus moet goedkomen!

bedankt voor het meedenken 🙂!

rickie94 zei:
OVL zei:
benvo zei:
rickie94 zei:

willy99 zei:

Groet,
Ben.

ik heb al een Eheim ecco pro 300 staan.. Deze heeft ongeveer dezelfde capaciteit, dus moet goedkomen!

Dezelfde capaciteit?
Eheim ecco pro 300 750 l/h, na toevoeging filtermaterialen ca. 375 l/h? JBL 901 900 l/h, na toevoeging filtermaterialen 450 l/h ? Toch nog wel een behoorlijk verschil. Maar dat geeft niet, als het voor jou voldoende is is dat het belangrijkste!

Groet,
Ben.

benvo zei:
rickie94 zei:
OVL zei:
benvo zei:
rickie94 zei:

willy99 zei:

Groet,
Ben.

Dezelfde capaciteit?
Eheim ecco pro 300 750 l/h, na toevoeging filtermaterialen ca. 375 l/h? JBL 901 900 l/h, na toevoeging filtermaterialen 450 l/h ? Toch nog wel een behoorlijk verschil. Maar dat geeft niet, als het voor jou voldoende is is dat het belangrijkste!

Groet,
Ben.

Ja klopt. Als je het zo bekijkt wel.. Maar voor mij niet genoeg om 100 euro uit te geven terwijl ik er wen heb staan..

Wat moet ik doen? Ik merk dat er uit mijn ecco pro 300 een klein straaltje komt. Deze geeft wel wat stroming maar echt niet veel..

De binnen filter van juwel gaat veel harder en geeft wat meer stroming?

Wat is beter? Ik Vind de buitendienst mooier maar heb het idee dat de binnen filter meer werk doet omdat deze harder stroomt...

Dan zit de aanzuig binnenin dicht. onder het witte deksel.
Heb ik witte watten in. nu een grove spons bovenop.

Dit is die van mij.
511267_0_82_dsc_0005.jpg

Sorry bertus, ik begrijp niet wat u bedoeld...

In het filter zitten bakjes, MET 1 deksel.
Daar zit de aanzuig in het midden.
Als die te vol raakt, zuigt hij niet meer.

Oke bedankt. Ga deze eens nakijken!!

Ik heb alles nagekeken en goed schoongemaakt. (niet de watten enz, deze waren amper vuil)

Het is nog steeds niet echt denderend wat er uit komt. Als ik kijk naar de binnenfilter, deze maakt echt veel meer stroming, door heel de bak. Wanneer ik deze uit zet dan is er aan de kant van waar de uitgang van de eheim zit nauwelijks stroming.

Wat kan het zijn? is het binnenfilter dan beter? of heb je helemaal niet zoveel stroming nodig?

mvg

Waarom maak jij hem schoon? Hij mag best vuil zijn.

wat heb je er in zitten ,dan?

Dat bakje in het midden, daar zou het aan kunnen liggen zei je gister?
Bertus zei:
In het filter zitten bakjes, MET 1 deksel.
Daar zit de aanzuig in het midden.
Als die te vol raakt, zuigt hij niet meer.

Maar daar ligt het dus niet aan...

Alleen de standaard dingen, die er bij zitten..

1e kamer Filtervlies en filtermat + EHEIM MECHpro (van die blokjes)

2e kamer EHEIM SUBSTRATpro (bolletjes)

3e kamer EHEIM bioMECH (buisjes)

Nog niet bijna zo hard... 🙁

Dan de kop loshalen , kijken of de rotor goed is, niet door draait. En schoonmaken.

Dan in de gootsteen leggen HAND met doek op de uitstroom. stekker erin.
Nu zou hij moeten spuiten.

Ik heb net allemaal gekeken en schoongemaakt, alles uit elkaar gehaald.. maar niks gezien.. was ook niet overdreven vuil, klein beetje...

Ga ik morgen eens proberen, kijken of het werkt!

tnx en ik laat nog weten!

mvg

Niet Telkens schoonmaken, hoor, mag gerust goed vuil zijn.
Waar moeten de bacterie dan van eten?

Ik maak daarom se sponsen ook niet schoon...

Maar t frustreert me dat er geen stroming komt... Zo is de keuze tussen binnen of buiten filter wel snel gemaakt...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan