Is de licht sterkte van invloed op de groei van algen?

lbakker

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2014
Berichten
1,896
Leeftijd
49
Locatie
Noord Holland
Goedemorgen allemaal,

In vrijwel elk bericht waar iets gemeld word over het bestrijden van alg wordt aangeraden om het aantal uren dat de verlichting aan staat te verkleinen naar 8 uur, nu brand bij mij de verlichting 12 uur per dag en eigenlijk wil ik dit zo houden (als ik daar een geschikte combinatie in kan vinden natuurlijk).

Ik heb last van donkergroene kortharige alg op verschillende bladeren van planten en op het hout, deze alg is vrijwel niet weg te krijgen met je vingers zonder het blad te beschadigen. Verder zie ik duidelijk dat de planten die onder drijfplanten staan, en dus minder licht krijgen, veel minder of zelf helemaal geen last hebben van deze alg. op het hout vind ik het trouwens helemaal niet storend, dit staat natuurlijk en mijn garnalen lijken het geweldig te vinden (al heb ik niet de indruk dat de garnalen er echt van eten).

Nu is mij vraag; zal het enig effect hebben als ik de verlichting ipv korter laat branden, minder sterk laat branden? Of dat ik ergens op de dag een periode introduceer waarin het licht veel minder sterk brand (niet helemaal uit omdat ik daar nogal uiteenlopende meningen over lees).

Ter info; ik maak gebruik van LED verlichting en ben dus zeer flexibel in het bepalen van de lichtsterkte, kleur etc.

Alvast bedankt voor het meedenken.

lbakker
 
Of is het simpelweg een kwestie van uitproberen :)
 
Het antwoord dat je jezelf al had bedacht is juist: minderverlichtingsduur en minder lichtsterkte kun je (binnen grenzen) als vergelijkbaar zien.
Met dat in het achterhoofd kun je uitproberen ;)

~ Ivo
 
Ja.. uitproberen inderdaad, precies zoals Ivo zegt.

Een lichtpauze hanteer ik zelf ook, in de ochtend 4/5 uur licht en in de avond ook zoiets.. in de middag gaan ongeveer 4 uurtjes de lampen uit, wel valt er dan nog aardig wat indirect zonlicht de bak in dus donker wordt het niet, wel zullen plantjes minder voedingsstoffen verbruiken, en zou er weer een kleine buffer voedingsstoffen (waaronder co2) worden opgebouwd voor de volgende belichtingsperiode in de avond.. zoals ik het begrijp is dat de theorie ;)
 
Hi Ivo,
Ik ben zelf in staat om hele �creatieve� oplossingen te verzinnen maar of dat altijd een goede (of de beste) oplossing is....

Daarom gooi ik het graag even in de groep om ook andere meningen en ervaringen aan te horen (deze meningen neem ik in me op, ik neem er een gemiddelde van, rond het af naar boven/beneden en probeer wat mij op basis hiervan het beste lijkt).
Bedankt dus voor je reactie!

Ik ben van plan om gewoon eens te beginnen om de licht sterkte te verminderen met 5% en dan goed de nieuwe bladeren op de planten in de gaten houden.
 
Bij mij staat de bak op een plaats waar zeer weinig direct/indirect zonlicht komt, als ik dus een echte lichtpauze zou hanteren dan wordt het heel donker voor de visjes.
 
Ja,en? Dan zwemmen ze echt wel door ,hoor.
Zorg dan voor een kleine lichtbron buiten de bak, spaarlampje.

Heb ik ook bij mijn bakken,dat het niet ineens te donker is.

Doen ze in de viszaken ook ,hoor. om stroom te sparen,als er niemand is.
Hebben ze aan een lichtstreep al genoeg.
 
Ik heb ook van 12 tot 2 een lichtpauze. Dan komt er alleen wat daglicht in verder.
Dat gaat prima. Als je een groene alg hebt zoals jij omschrijft dan denk ik aan een co2 tekort. Heb je anders je ph en de kh ook bij de hand??
Eventueel licht verkorten kan dan een oplossing zijn en zoals al eerder hier is gepost moet je dat gewoon uitproberen.
Maar de lichtduur kan zeker van invloed zijn op de groei en het eventueel krijgen van algen.
 
Ph = 7,2, kh = 6, GH = 10, NO3 = 10, NO2 = 0 en temp. = 24 graden, wel gemeten met teststrip ik weet dat dit niet het meest nauwkeurige is!
Ik merk ook dat de GH en NO3 waardes de laatste weken iets lager zijn dan normaal.
 
Gebruik je gewoon kraanwater, geen CO2 en geen turf?
 
klopt!
gewoon kraanwater, geen co2 en geen turf.
 
ik heb geen test om Po4 te testen, ik zal dit van de week even kopen.
 
JBL moet redelijk betrouwbaar zijn hoor.
Sera heeft vaak een afwijking bij de Po4 test.
 
Als je een plantenbak wilt opzetten zonder CO.2 dan is het verstandig om de lengte van belichten te beperken. Idem betreft de lichtsterkte.

Eem lichtpauze kan helpen het te kort aan CO.2 weer aan te vullen.

Bij deze opbouw is je planten keuze beperkt.

De Alg die je nu heb komt voort uit mogelijk een hoge organische belasting en een te kort aan koolstof( CO.2)

Een planten bak opzetten matig belicht maar wel met CO.2 Dit laatste kan ook low budget. ( Bio.CO.2)
Plant keuze wordt wat groter je bent wat vrijer in de lengte van belichten.

Sterk verlichte planten bak.
Goede CO.2 voorziening en zorgen voor optimale bemesting.
Goede watercirculatie!
 
Ik heb vanmorgen een Po4 test van Sera gekocht (had de reactie van John even gemist).
Ik meet een Po4 van tussen de 0,1 en 0,25 mg/l (de kleur zit er ergens tussenin).

Voor de zekerheid heb ik de test twee keer gedaan met hetzelfde resultaat.

Als ik het goed begrijp is deze waarde dus niet te hoog en dus ook niet de oorzaak van de alg (please correct me if I'm wrong).

Kan ik voor de co2 ook Easy Life Carbon gebruiken? Ik heb een klein (60cm) aquarium en wil liever geen extra slang etc. erin plaatsen.

Groeten, Lauwrensz
 
Ik heb ook de Sera hoor, maar de ervaringen wijzen uit dat die niet het meest betrouwbaar is.
Je po4 vind ik zelfs erg laag. je ag gerust op 1,0 zitten.
Groene algjes die jij omschrijft krijg je vaak bij te weinig of een onstabiele co2 eventueel icm teveel of te lange belichting.

Carbo is een vervanger voor co2. dat wil zeggen dat het zo n beetje hetzelfde doet als co2. Maar het is geen co2 dus.
Als je bio co2 zou gaan gebruiken krijg je maar 1 dun luchtslangetje in je bak waar een heel klein bakje aan zit die je amper ziet.
Dus dat valt best mee.
Maar je zou het met carbo kunnen proberen en dan niet meer dan 8 a 9 uur licht.
 
Ok, maar wat voor effect kan een (te) lage po4 hebben?

Ik denk dat ik eerst carbo ga proberen en me nog even verder op bio co2 ga inlezen.

Bedankt zover.
 
In principe kan ieder tekort in een bak tot algen lijden. een po4 tekort geeft regelmatig groene puntalg.
Maar je hebt een klein bakje met weinig licht dacht ik dus dan is de vraag naar voedsel door de planten ook gering.
in mijn 60 cm bakje voeg ik helemaal niks toe en heb daar het licht 8 uur branden.
Wel heb ik er redelijk veel drijvers in. Dat beperkt ook de vraag naar voeding van de planten.
Zoals ik al zei is je po4 niet hoog maar als je niet teveel en te lang het licht aan hebt kan het voldoende zijn.

Je kan prima carbo proberen hoor.
 
Ik gebruik nu enkele weken Easy Life Carbon en heb de verlichting iets aangepast en merk dat de alg rustig aan minder begint te worden. Ik merk geen verschil in de waterwaardes, de Po4 is dus nog steeds erg laag.

Is het verstandig om iets aan de Po4 waarde te doen (en hoe?)?

alvast weer bedankt voor de goede adviezen.

Lauwrensz
 
In vriesvoer zit iets PO4 in, dat gooi ik er altijd bij.
Is niet veel,toch wat.
Anders Po4 kopen, aanmaken ,en in de bak druppelen,en meten.
 
Bertus, ik begrijp uit je reactie dat het dus wel verstandig is om er iets aan te doen?
 
Zeker heeft licht daar invloed op.
Ten eerste kan de alg beter groeien bij meer licht. Net als je planten dus.
Ook is door meer licht de vraag naar voeding door je planten groter, waardoor je sneller een tekort kunt verwachten en waarschijnlijk algen.
Dus licht is zeker van invloed op algen.
Wat zijn nu je waterwaarden dan?? Als die niet veranderd zijn dan is je po4 erg laag maar soms kan de productie door je bak al voldoende zijn. Ik heb zelf liever een po4 van minimaal rond de 1,0.
Helemaal als je wat meer of langer belicht.

Ik vermoed dat je een lage co2 hebt en dat dit de groene alg veroorzaakt. Zoals al eerder gemeld is minder sterk of minder lang licht wellicht voldoende om dit tegen te gaan.
Mocht dat niet helpen dan kun je bio co2 overwegen om de ph iets te laten dalen. Daardoor stijgt je co2 natuurlijk.
 
De waardes zijn; Ph = 7,2, kh = 6, GH = 10, NO3 = 10, NO2 = 0, P04= 0,25 mg/l en temp. = 24 graden.

Gister gemeten, vlak voor de wekelijkse water verversing (20%).
 
jessicapilon zei:
Ja zelf zou ik de po4 wat hoger willen.

Fout fout fout..


Je zou eens kunnen proberen om dit lijstje te gebruiken ;

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?

Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Hoe lang heb je dit probleem al?
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
 
Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
- Het aquarium is 60x30x30 (54l) en draait nu 4 maanden.

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
- Ik ververs wekelijks 10l

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
- Bij de planten heb ik kleibolletjes van JBL in het grint geplaatst, verder geef ik wekelijks (direct na het water verversen) 5ml Tetra PlantaMin en om de dag 2ml Easy Life Carbon.

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
- Nee!

Heb je een foto van je aquarium en de algen?
- Niet op dit moment maar kan ik vanavond maken.

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
- 1x Ceratopteris siliquosa
- Phyllanthus fluitans (ongeveer 20% van de wateroppervlakte)
- 2x anubias nana (1 op hout gebonden en 1 in de bodem)
- Javavaren op steen gebonden.
- Javamos op hout gebonden.
- En dan nog twee planten waar ik de naam niet van weet.

Hoe lang heb je dit probleem al?
- Sinds 2 maanden geleden komt er steeds iets meer groene puntalg op de planten en steen.

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
- Sinds het aanpassen van de verlichting (pauze tussen 11:00 en 14:00) en starten met het toevoegen van Easy Life Carbo wordt de hoeveelheid alg duidelijk minder.

Kortom, de algen lijken nu enigszins onder controle door het aanpassen van de verlichting en het toevoegen van Easy Life Carbo. Ik merk dat bijvoorbeeld de alg niet meer groeit op nieuwe bladeren van de anubias nana. En op het hout zie ik dat de alg ook niet meer terug komt nadat de garnalen ervan gegeten hebben.
Maar gezien ik toch verschillende reacties kreeg over de lage Po4 in de bak wilde ik toch graag advies hierover.
 
@Tom zei:
jessicapilon zei:
Ja zelf zou ik de po4 wat hoger willen.

Fout fout fout..


Je zou eens kunnen proberen om dit lijstje te gebruiken ;

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?

Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Hoe lang heb je dit probleem al?
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?

Beste Tom,
Of dat fout is durf ik te betwijfelen want al is er minder po4 nodig, iets meer kan geen kwaad.
Een overschot veroorzaakt geen algen en een waarde van bv 1,0 is bepaald ook niet erg hoog.
Daarnaast gaf ik hopelijk duidelijk aan dat ikzelf graag de po4 wat hoger heb dan de gemeten 0,25 en ik zeg niet dat de TS dit moet overnemen ;) . Ik heb dacht ik ook al eerder aangegeven dat zn po4 productie in de bak best voldoende kan zijn.

Ik weet nu na de laatste post van de TS alleen niet welke alg er precies in de bak zit. In de eerste post staat groene kortharige alg en nu spreekt de TS van groene puntalg ;).
 
okay, ik heb even snel enkele foto's gemaakt van de alg, de kwaliteit is niet echt goed omdat er nu weinig licht is.

alg foto's
 
361224lbakker_0_82_alg1.jpg


559166lbakker_0_82_alg2.jpg


368731lbakker_0_82_alg3.jpg
 
lbakker zei:
Kortom, de algen lijken nu enigszins onder controle door het aanpassen van de verlichting en het toevoegen van Easy Life Carbo. Ik merk dat bijvoorbeeld de alg niet meer groeit op nieuwe bladeren van de anubias nana. En op het hout zie ik dat de alg ook niet meer terug komt nadat de garnalen ervan gegeten hebben.
Maar gezien ik toch verschillende reacties kreeg over de lage Po4 in de bak wilde ik toch graag advies hierover.

De foto van de Anubias is typisch als de oude bladeren te veel licht krijgen.
De meeste van je planten hebben niet veel licht nodig. Als je het oppervlakte wat meer dicht laat groeien, ben je al een stuk verder.
Kan je wat foto's van wat andere planten laten zien?

Ververs ook wat meer, toch zeker 30% per week.

Over het PO4 gehalte zou ik me geen zorgen maken.
 
Nu ben ik nog even verder aan het lezen op internet en zie ik dat veel �adventiefplantjes� (stekjes) aan Javavaren vaak een teken kan zijn van (te) veel licht. En er zijn bij mij Javavaren erg veel �adventiefplantjes� aanwezig.

Misschien dan toch ook het licht nog maar iets meer bijregelen (korter/zwakker).
 
lbakker zei:
Nu ben ik nog even verder aan het lezen op internet en zie ik dat veel �adventiefplantjes� (stekjes) aan Javavaren vaak een teken kan zijn van (te) veel licht. En er zijn bij mij Javavaren erg veel �adventiefplantjes� aanwezig.

Misschien dan toch ook het licht nog maar iets meer bijregelen (korter/zwakker).

Van waar heb je dat?

Die plantjes hebben naar mijn idee niets met licht te maken. Heb varens op 5cm van de verlichting en op 40cm, en daar is geen verschil tussen.
Ik krijg ze meestal bij nieuw aangekochte planten, of bladeren die niet meer in perfecte staat zijn. Op bladeren die goed groeien en geen last hebben van algen of plekjes zie ik ze zelden.
 
Ik heb het nogmaals door gelezen en misschien heb ik iets te snel een conclusie getrokken:).
In het artikel staat dat ze 'vaker' voorkomen bij veel licht en/of veel co2.
 
Terug
Bovenaan