Is deze organische potgrond aquarium veilig?

  • Onderwerp starter NicoMijnBetta
  • Startdatum

N

NicoMijnBetta

Guest
Hallo, binnenkort ga ik mijn betta verhuizen naar een groter aquarium. In het oude aquarium had ik de domme fout gemaakt om simpel grind te gebruiken waardoor mijn planten dood gingen. Na veel onderzoek doen naar de beste bodem voor aquarium planten kwam ik een methode tegen die inhoudt dat je organische potgrond gebruikt en die bedekt met grind of zand zodat het niet met het water mengt. Veel mensen raden dit aan omdat het veel voedingstoffen behoudt dus wou ik dat ook gaan doen. Na wat onderzoek om te kijken naar wat ik precies moest zoeken in potgrond ben ik naar de intratuin gegaan en heb ik daar een goedkope zak organische potgrond gehaald. Alles zag er volgensmij goed uit en de Npk (stikstof, fosfor en kalium drie van de meest belangrijke voedingsstoffen) waren best wel hoog. Ik zag ook verder niet perse schadelijke stoffen (Er stond zelfs vrij van schadelijke stoffen) maar dat is voor pot planten en ik weet niet of de stoffen wel schadelijk zijn voor het aquarium. Ik heb een foto met de ingrediënten geplaatst (de Nederlands versie is een beetje moeilijk te zien sorry voor dat). Weet iemand of een van deze stoffen misschien schadelijk is voor het aquarium? Groetjes Jessie.
E4BF43B3-6C65-478F-86CD-0BE08370F346.jpeg
 
Ik heb wel eens een experiment gedaan in een nanobakje.
Dat ging goed, maar dat biedt zeker geen garanties.

Misschien is vijveraarde een beter idee.
 
Hallo, ik heb gelukkig ook vijver aarde meegenomen! Sinds er niet genoeg aarde in de zak zat en er iemand mij vijveraarde aanraadde dacht ik dat het een goed idee zou zijn om de twee aarde soorten samen te mixen voor in het aquarium. Dus zou het beter zijn om alleen de vijveraarde te gebruiken?
 
Vijveraarde bestaat uit turf, klei en zand.
Daar mee zou ik het zeker aandurven.

Persoonlijk zou ik de potgrond toch maar weg laten.
 
Potgrond is heel goed bruikbaar maar dan wel onbemest en op de zak die je toont staat NPK wat staat voor bemesting Natrium Phosfate Kalium, deze elementen kunnen nuttig zijn als je maar een goede dkike afdeklaag gaat gebruiken maar ik raad het af .
Kale potgrond zonder bemesting is veel geschikter, het bevat Turf en organische materiaal dan kan je zelf stoffen gaan toevoegen zoals klei en ijzer tabs + calsiumpoeder en kaliumnitraat. (beetje zo ongeveer 5% kalkhoudend zand mengen is ook goed door de potgrond voor vervanginig calsiumpoeder).
Dan kan je een hele goede voedingsbodem maken die weinig kost en erg goed werkt voor wortelende planten in een aquarium.
Feitelijk zijn veel voedingsbodem zo samengesteld in korrel of in emmers die je koopt maar dik 15euro betaald voor 5Kg.
 
ik zou ook als basis vijveraarde gebruiken, en dan wat potgrond er door voor de bemesting(tussen de 10 en 30% afhankelijk van hoeveel je wilt bemesten vanuit de bodem) Klei en zand zorgen ervoor dat de bodem zwaarder wordt en beter op zijn plek blijft onder de afdeklaag. Houd ook rekening met een grote ammonia-piek in het begin, de stikstof in potgrond is meestal grootdeels ammonium. De N staat voor stikstof, niet voor Natrium (Na).
 
ik zou ook als basis vijveraarde gebruiken, en dan wat potgrond er door voor de bemesting(tussen de 10 en 30% afhankelijk van hoeveel je wilt bemesten vanuit de bodem) Klei en zand zorgen ervoor dat de bodem zwaarder wordt en beter op zijn plek blijft onder de afdeklaag. Houd ook rekening met een grote ammonia-piek in het begin, de stikstof in potgrond is meestal grootdeels ammonium. De N staat voor stikstof, niet voor Natrium (Na).
Ja sorry... dat is waar N staat voor Stiksof (y)
 
en de dag dat je 1 goed geworteld plantje wil uithalen heb je een modderbadje ipv een aquarium.
Elke vorm van algemene bodembemesting is in mijn ogen meer nadelig dan voordelig.
 
en de dag dat je 1 goed geworteld plantje wil uithalen heb je een modderbadje ipv een aquarium.
Elke vorm van algemene bodembemesting is in mijn ogen meer nadelig dan voordelig.

Denk dat het ook niet de bedoeling is als je een aquarium beplant daarna alles weer gaat veranderen en planten eruit gaat trekken. weet welke planten je waar plaatst zodat ze de ruimte hebben om vol te groeien.. veel mensen zetten zwaardplanten als ze klein zijn te ver naar voren of planten rond het plantje ook planten.
Dat werkt niet he..
Maar goed kan mij voorstellen dat het vrij overgroeide bodem aan de voorkant dat je wel wel eens wat wil weg halen..dan kan ik mij voorstellen dat je wat bodem mee trekt.
Maar das nog geen ramp..doe je zoiets gewoon de afhevelklok erbij houden als je het plantje eruit trekt en water in een emmer afhevelen.. opgelost.
 
Ik heb mijn buitenaquarium eens voorzien van vijvergrond.
Het werd één groot (draad)algenfeest in de bak waar geen maatregel tegen opgewassen was.
Ik vermoed dat het veel te voedselrijk was.
Als je er voedselvretende planten als lelies, riet en Irissen in hebt staan wordt al dat voedsel wel gebruikt.
Voor de twee bosjes waterpest, wat waterweegbree en een bosje emers siergras bleek het veel te veel van het goede.
Nu heb ik grind erin en bemest het aquarium. (wat de vissen uiteraard ook doen.)
Dat bevalt me een stuk beter.
 
en de dag dat je 1 goed geworteld plantje wil uithalen heb je een modderbadje ipv een aquarium.
Elke vorm van algemene bodembemesting is in mijn ogen meer nadelig dan voordelig.

je moet je bak gewoon niet behandelen als een moestuin. Een bak verandert niet in een modderpoel omdat je een voedingsbodem hebt, maar omdat je er in gaat lopen banjeren. De planten 2cm omhoog trekken en dan de wortels doorknippen en je hebt geen centje pijn. En voor je de planten terug kunt zetten moet je toch de wortels inkorten...
Als je liever met schoon zand en anorgansiche meststoffen werkt ook prima, maar in mijn ervaring draaien bakken met soil of voedingsbodem een stuk stabieler.
 
Hallo, ik heb gelukkig ook vijver aarde meegenomen! Sinds er niet genoeg aarde in de zak zat en er iemand mij vijveraarde aanraadde dacht ik dat het een goed idee zou zijn om de twee aarde soorten samen te mixen voor in het aquarium. Dus zou het beter zijn om alleen de vijveraarde te gebruiken?
Je moet je wel realiseren dat de potgrond delen gaan drijven! Zelf kweek ik nog wel eens moerasplantjes in een kweekbakje. Dat doe ik ook met als onderlaag potgrond. Daarboven komt dan een laag filterzand omdat zelfs in een kweekbakje de potgrond naar boven wil. (Moerasplantjes moeten met de wortels in het waterblijven.) In een aquarium, onder water dus, zal dit probleem nog meer aanwezig zijn. De potgrondlaag zou dus zeer goed afgesloten moeten zijn.
 

Terug
Bovenaan