Wat is er nieuw

Is deze set-up raadzaam? Externe verwarming en dan Inline Diffusor

Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Leeftijd
34
Hi allen,

Ik heb een externe filter voor mijn aquarium. De 'uitlaat' van deze externe filter gaat nu eerst via een externe verwarming. Vervolgens wil ik daarna nog een Inline Diffusor tussen zetten (dus, na de externe verwarming). Qua ruimte 'past' het allemaal. Tussen de verwarming en de inline diffusor zit enkele centimeters buis. Is het vanuit een techniek oogpunt okay? Of haal ik mijzelf toch veel problemen op de hals?

Ter info. Externe verwarming van Hydor. Inline diffusor van JBL (Proflora).

Bijlagen

• 20201113 Externe verwarming.jpeg
    20201113 Externe verwarming.jpeg
    43.8 KB · Weergaven: 192
Top - ik dacht hetzelfde ja! Gelukkig 🙂. Dank!! Echte spoedservice dit hahaha

Nou... CO2 lost slechter op in warm water. Ik zou dus de voorkeur geven aan andersom: eerst CO2 oplossen en dan eventueel verwarmen.
Of je het echt gaat merken aan je CO2 gebruik kan ik niet goed inschatten.

k zou dus de voorkeur geven aan andersom: eerst CO2 oplossen en dan eventueel verwarmen.

Daar zou ik toch mee oppassen aangezien dan het risico bestaat dat er (co2-)belletjes ophopen in de verwarming (als die niet perfect recht hangt kunnen er binnenin belletjes blijven "haperen").
En als er een bubbel ontstaat in het toestel kan dit de werking beïnvloeden of zelfs de verwarming/thermostaat beschadigen/slopen.

Goeie visies nog, beide! Ik ga 'm na de externe verwarming zetten - mocht dat om de een of andere reden niet goed werken, dan kijk ik dan wel even verder 🙂. Indien nodig ga ik een aparte ingang/uitgang gebruiken voor de verwarmer, maar dat is eventueel voor latere zorg

Daar zou ik toch mee oppassen aangezien dan het risico bestaat dat er (co2-)belletjes ophopen in de verwarming (als die niet perfect recht hangt kunnen er binnenin belletjes blijven "haperen").
En als er een bubbel ontstaat in het toestel kan dit de werking beïnvloeden of zelfs de verwarming/thermostaat beschadigen/slopen.
Dit lijkt me volstrekt onwaarschijnlijk en onmogelijk. Mijn externe verwarming is niet meer dan een buis he van binnen...
Kan ook absoluut geen kwaad als daar CO2 in zou blijven hangen, dan heeft het juist nog meer tijd om op te lossen.

Dit lijkt me volstrekt onwaarschijnlijk en onmogelijk. Mijn externe verwarming is niet meer dan een buis he van binnen...

Ik weet niet hoe de hydor er vanbinnen uitziet maar ik heb zelf een JBL. Deze verwarming is bruikbaar op 3 verschillende slangformaten door verwisselbare koppelingen. Wat dus betekent dat de binnendiameter van de verwarmer dezelfde is als de grootste van de slangmaten. Dus wanneer je deze aansluit op dunnere slangen creëer je een vernauwing.
Als het toestel vervolgens niet 100% rechtop hangt kan er maw lucht/gas ophopen ter hoogte van die vernauwing.
Misschien is dat bij de hydor niet aan de orde maar bij de JBL modellen is dat alleszins een factor de meespeelt.

Kan ook absoluut geen kwaad als daar CO2 in zou blijven hangen, dan heeft het juist nog meer tijd om op te lossen.

Daar ben ik het niet mee eens. Lucht (gas) in dergelijk toestel beïnvloedt de werking van thermostaat en kan het toestel beschadigen.
Vandaar ook steeds het advies om dergelijke verwarmingen volledig verticaal te monteren.

ik heb hem op een thermofilter dus ook vlak na de verwarming,en dat geegt totaal geen probleem

ik heb hem op een thermofilter dus ook vlak na de verwarming,en dat geegt totaal geen probleem

Dat denk ik nu ook. Het lijkt mij namelijk volstrekt onwaarschijnlijk dat het kleine temperatuurverschil (voor en na de heater) invloed zou hebben op de oplossing van de co2. Uiteindelijk komt het toch allemaal terecht in de bak die ook op temperatuur is dus ja...
Het is toch niet zo dat het water zoveel kouder is net voor de heater. 🤔 :DD
Het verwarmen is een proces en uiteindelijk warmt het water op doordat het constant stroomt door (of langs) het verwarmingselement, dus door herhaling/doorstroming. Het koude water komt niet plotsklaps automagisch op temperatuur door één keer langs de verwarmer te passeren, hé! :DD

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe de hydor er vanbinnen uitziet maar ik heb zelf een JBL. Deze verwarming is bruikbaar op 3 verschillende slangformaten door verwisselbare koppelingen. Wat dus betekent dat de binnendiameter van de verwarmer dezelfde is als de grootste van de slangmaten. Dus wanneer je deze aansluit op dunnere slangen creëer je een vernauwing.
Als het toestel vervolgens niet 100% rechtop hangt kan er maw lucht/gas ophopen ter hoogte van die vernauwing.
Misschien is dat bij de hydor niet aan de orde maar bij de JBL modellen is dat alleszins een factor de meespeelt.

Daar ben ik het niet mee eens. Lucht (gas) in dergelijk toestel beïnvloedt de werking van thermostaat en kan het toestel beschadigen.
Vandaar ook steeds het advies om dergelijke verwarmingen volledig verticaal te monteren.
Ah dat bedoel je. Het is inderdaad niet de bedoeling dat hij geheel droog komt te staan, al hebben de meeste daar gewoon een beveiliging voor.
Verwarming sowieso verticaal hangen, anders kan er altijd lucht in komen, ook zonder CO2. Bijvoorbeeld vanuit je filter na het verschonen van je filter.

Ah dat bedoel je. Het is inderdaad niet de bedoeling dat hij geheel droog komt te staan, al hebben de meeste daar gewoon een beveiliging voor.
Verwarming sowieso verticaal hangen, anders kan er altijd lucht in komen, ook zonder CO2. Bijvoorbeeld vanuit je filter na het verschonen van je filter.
Zou 't dan niet handiger zijn (mits mogelijk) om je heater op de inlaatslang aan te sluiten? Koppelingetje tussen heater en filter en je hebt daar nooit lucht in zitten, of denk ik nu te simpel?

Zou 't dan niet handiger zijn (mits mogelijk) om je heater op de inlaatslang aan te sluiten? Koppelingetje tussen heater en filter en je hebt daar nooit lucht in zitten, of denk ik nu te simpel?
Lucht in verwarming is sowieso nooit een issue als hij gewoon verticaal hangt, dus wat mij betreft een niet bestaand probleem.

Inlaat zou ik dan weer liever niet doen, want dan fluctueert de watertemperatuur van je filter telkens (aan/uit/aan)

Lucht in verwarming is sowieso nooit een issue als hij gewoon verticaal hangt, dus wat mij betreft een niet bestaand probleem.

Inlaat zou ik dan weer liever niet doen, want dan fluctueert de watertemperatuur van je filter telkens (aan/uit/aan)
Hoezo fluctueert de temperatuur in mijn filter dan meer wanneer je 'm op de uitlaat hebt / een gewone staafverwarming in je bak. Werken toch volgens hetzelfde principe? De hele keten warmt toch op / koelt toch af naarmate de verwarming in- en uitschakelt?

Hoezo fluctueert de temperatuur in mijn filter dan meer wanneer je 'm op de uitlaat hebt / een gewone staafverwarming in je bak. Werken toch volgens hetzelfde principe? De hele keten warmt toch op / koelt toch af naarmate de verwarming in- en uitschakelt?
Als je de verwarming op de inlaat van het filter hebt zitten gaat er behoorlijk warm water naar je filter toe.
Doe je hem op de uitlaat van het filter, dan zal dit warme water zich vermengen met het koelere aquariumwater en zal het water in de inlaat naar het filter gewoon een normale waarde hebben, gelijk aan je watertemperatuur in de hele bak.

Misschien bedoel jij uitlaat waar ik inlaat bedoel? Ik redeneer vanuit het filter.

zou wel termostaat tussen de hydor zetten hier was die na een paar weken al kapot nu doet hij het prima met termostaat er tussen

zou wel termostaat tussen de hydor zetten hier was die na een paar weken al kapot nu doet hij het prima met termostaat er tussen
Bij mij werkt de Hydor nu precies 10 jaar probleemloos. Maar je hebt altijd rotte appels ja.

Laatst bewerkt:
Ter info: in onderstaand screenshot het advies op de site van JBL inzake de plaatsing van de JBL Protemp heater (icm co2).
For what it's worth....
;))

Schermafbeelding 2020-11-13 om 21.50.45.png

Zoals je zegt kan er na filteronderhoud inderdaad altijd lucht uit je filter zelf komen maar dat is vrij sporadisch en gewoonlijk van korte duur.
In dat opzicht is er toch een groot verschil met een diffusor die dagelijks 8 uur of meer gasbelletjes produceert vind ik. :pp

Verticaal hangen is dus inderdaad sowieso de boodschap.
Maar in praktijk hangen ze (vaak) niet 100% recht/verticaal, zeker icm de gebruikelijke fexibele slangen (en vaak beperkte ruimte) is dat niet altijd evident (merk ik zowel bij mezelf als bij anderen).

En net op dat vlak is er misschien wel een verschil tussen de hydor en de JBL?
Ik vermoed effectief dat de kans op ophopende lucht/gas binnenin het toestel groter is bij de JBL dan bij de hydor, louter door het design.
Doordat de JBL met verwisselbare koppelingen werkt (met als gevolg het eerder genoemde verschil in binnendiameter) is het toestel waarschijnlijk "vatbaarder" voor dergelijke "airtraps". Zeker wanneer je de fijnste koppelingen gebruikt...
Vandaar de expliciete waarschuwing mbt de plaatsing van diffusors op hun site (denk ik tenminste...) ;))

Dankjewel nog allemaal voor de reacties! Zo te lezen is er niet echt een goed of fout, mits alles gewoon goed aangesloten is 🙂. Ondertussen heb ik de volgende volgorde: externe filter, externe Hydor verwarming, diffusor, spraybar.

Bij mij werkt de Hydor nu precies 10 jaar probleemloos. Maar je hebt altijd rotte appels ja.
Aangezien jij ook de Hydor hebt - behoort deze erg vaak aan en uit te springen? Hier staat ie gemiddeld 20 seconden aan, dan 20 seconden uit, 20 seconden aan, etc. (niet exact 20-20-20, maar iets in die buurt). Temperatuur in de bak lijkt conform instelling te zijn, dus het is niet dat hij het niet doet.

NDankjewel nog allemaal voor de reacties! Zo te lezen is er niet echt een goed of fout, mits alles gewoon goed aangesloten is 🙂. Ondertussen heb ik de volgende volgorde: externe filter, externe Hydor verwarming, diffusor, spraybar.

Aangezien jij ook de Hydor hebt - behoort deze erg vaak aan en uit te springen? Hier staat ie gemiddeld 20 seconden aan, dan 20 seconden uit, 20 seconden aan, etc. (niet exact 20-20-20, maar iets in die buurt). Temperatuur in de bak lijkt conform instelling te zijn, dus het is niet dat hij het niet doet.
Nee dat heb ik niet. Eerder 10 min per keer ofzo. Lang in ieder geval.
Ik heb de 300 watt variant op 720l water

daarom is een inkbird wel fijn dan kun je de temperatuur van het in en uitshakelen bijstellen .ik heb het verschil op 0,7 graad staan dan schakelt hij niet zo vaak

Ik maak ook gebruik van een Hydor en CO2. Hier is de volgorde filter -> CO2 reactor -> Hydor -> spraybar.
Ik gebruik dus een reactor ipv een inline diffusor maar dat maakt denk ik niet veel uit.
Draait hier nu zo’n 3 jaar op deze manier.

Bij mijn Hydor is de thermostaat ook aan bonken, schijnt wel vrij vaak voor te komen.
Ik laat hem in en uit schakelen door de regeleenheid van de bodemverwarming. Deze schakelt over het algemeen de bodemverwarming in en indien noodzakelijk schakelt hij de Hydor bij.

Groeten,

Leopard

Nee dat heb ik niet. Eerder 10 min per keer ofzo. Lang in ieder geval.
Ik heb de 300 watt variant op 720l water
Hmm.. Vreemd! Ik heb ook de 300 watt variant, en dan op zo'n 330l water. Op dit moment heb ik de kap wel openstaan omdat de bak nog wat moet luchten (stonk naar plastic ivm opstarten). Ik ga eens kijken of hij dit nog steeds doet zodra de bak dicht staat. Indien dat wel zo is, moet ik maar even verder kijken... Hij hangt ook verticaal, dus dat kan 't niet zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan