Wat is er nieuw

Is deze slak overleden?

Simon21

Active member
Lid geworden
1 mei 2024
Leeftijd
24
image.jpg
image.jpg

Heb laatst deze slak gekocht, maar heeft de laatste 2 dagen niet bewogen, zit ook helemaal in het huisje, je kan er gewoon onderdoor kijken….
Is deze slak dood??

Ja, iets dieper in het huisje is het lijf nog te zien…

Dan slaapt ie een tijdje, dat doen m'n helena's ook regelmatig en dan liggen ze ook een paar dagen stil. als ie er over een week nog steeds ligt, moet je toch eens gaan kijken of ie nog thuis is.

Ja, iets dieper is het lijfje nog te zien (ik weet niet of deze reactie verwijderd is)

Dan ruik je vaak wel of de slak dood is als je hem even uit de bak haalt.

Ah, ik had mijn reactie dus wel verstuurd😆

Bedank voor de reactie, ik heb hem gisteren verplaatst van tussen de plantjes naar een plek op het hout waar ik hem goed in de gaten kan houden (kan dit kwaad?)
Maar toen ik hem verplaatste, zag ik wel dat er aan de binnenkant van het huisje op het lichaampje andere kleine slakjes zaten, vandaar dat ik dacht dat die dood was. Ik laat hem nu even zitten en kijk een even een paar dagen aan. Hij heeft wel eens eerder een tijdje niks gedaan, maar toen zat die op de ruit en niet zo ingedoken.

Het kan geen kwaad als je hem even uit het water pakt en ruikt of het stinkt hoor. Als hij wel dood is en stikt dan kun je hem verwijderen en anders vervuilt het je water weer.

Hij stink niet, dus ik denk/hoop dat die idd gewoon even een lange slaap doet.

Ja dat is mogelijk dus maar afwachten verder.

Slak heeft ondertussen nog niet bewogen, maar het lichaam komt wel iets meer naar buiten.
Er zit iets zwarts aan de binnenkant, lijkt op een beetje poep ofzo (zat er woensdag ook al). De slak stinkt nog steeds niet, dus ik hoop dat die niet dood is. Kan ik de binnenkant van de slak een beetje schoonmaken? Dus minislakjes en dat zwarte spul eraf?

Dat kan je wel halen. Tenzij het een stukje van de slak is, dan niet. Maar dat voel je wel.

Ik heb hem vandaag weer uit de bak gehaald, begon een beetje raak te ruiken, dus ik vrees dat die dood is. Ik heb hem nu nog wel even teruggeplaatst, omdat er de laatste dagen wel wat beweging zit in het lichaam. (dieper en minder diep in het huisje)

beweging kan ook door ontbinding en of gasvorming komen lijkt mij

De slak is inderdaad dood, gisteren begon die ineens heel erg te stinken, dus ik heb hem er idd uit gehaald. Ik heb het water getest, NO3 kwam iets hoog uit, maar niet in het rood. Ga morgen wat water verversen.

Ik vraag me wel af wat de oorzaken zouden kunnen zijn van de dood van deze slak (het was de enige slak die ik op dat moment in m'n aquarium had)?

Enig idee hoe oud ie was? Ook slakken hebben niet het eeuwige leven.

De oorzaak is eigenlijk niet te achterhalen en kan leeftijd of pech zijn.

Je weet het niet. Paar jaar geleden hebben we twee tylomelania gekocht. Een ervan was vrij snel dood. De andere is nu rond 10cm lang! En ze hebben nog wel even wat kindjes gemaakt voordat die ene heenging. Inmiddels krioelt het ervan. Ze worden niet allemaal groot, maar van die kleintjes zijn er misschien wel honderd. En toch ook wel meerdere tientallen grotere. Een paar zwakke broeders heb je er altijd wel bij. En die redden het dan niet.

Enig idee hoe oud ie was? Ook slakken hebben niet het eeuwige leven.
Ik weet het niet hoe oud die was, maar ik had hem nog maar een maand dus vandaar...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan