Wat is er nieuw

Is dit alg en zo ja welke en wat kan ik doen?

burger of broodje?

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2024
Leeftijd
47
Hoi Luitjes,

Mijn bak is in onbalans denk ik. Ik denk groene puntalg, die er niet makkelijk af te poetsen is, op rotsen en grote bladeren van de reinecki.

1759660602500.jpeg

1759660664862.jpeg

Vraag1 :: Kan iemand mij bevestigen dat dit groene puntalg is?
Vraag 2 :: Hoe creëer ik balans in mijn bak, uitgaande van:
2 stuks Juwel Led Nature 438 mm / 12 Watt / 6500 K die 8 uur per dag aan staan.
Mijn aquarium is een lido120, effectief is ie denk 100 liter. Hierin zit grind+interne filter van 20 liter, 8 kilo rotsen denk ik en een hoop hout. Dus stel.... dikke duim 60 liter water in totaal?....
40 Vuurgarnaaljes en 10 Brevibor Dorsciollata en 1 nerietslak.
Ik voer Hitari korrels ofzoiets + diepvriescyclops aan de Brevibora's en Garnalen korrels aan de garnalen.
Ik heb Dennerle Carbo Care en Dennerle Plant Care Pro, dat zijn de variabelen waarmee ik het liefste alles in balans breng.

Hoe ga ik te werk? Waar start ik mee om die balans te vinden etcetc... als ik geen oto's hoef toe te voegen voor de balans, zou fijn zijn.

Ten eerste wat zijn de waterwaarden?
De gelinkte dennerle producten missen nitraat en fosfaat, voeg je die verder nog toe?

Kan de initiele post niet aanpassen die is door een admin-jah gemaakt. Waterwaarden voor een 10 liter waterwissel van vanmiddag (en het uitzuigen bodemgrind), gemeten met Sera strips :

Ph 6,4 - 6,8
KH 3 - 6
GH >16
CL2 0,0 - 0,8
NO2 0,0
NO3 25/50 (vissen sinds vorige week erin toen 10/25, de weken daarvoor 0)

Heb je ook druppel tests want strips zijn niet betrouwbaar en accuraat.
Mis fosfaat verder nog.

Fosfor test zit er niet op.

Zonder de hoeveelheid fosfaat (po4) te weten valt er niets te zeggen.
Die zul je eerst moeten testen met een druppeltest.

Net aangeschaft, ga toch nog wel een paar jaar door met een aquarium naar alle waarschijnlijkheid. Hoop dat dit een goeie is, staat pro op!:engel: Ik dacht ben ik gelijk klaar met dat testkitjes kopen. Strips voor als het goed gaat, testkit voor baggertijden.

1759776756891.png

JBL is een prima merk.

Gemeten met JBL test set:

6,0 KH
7,6 pH
7,0 GH
1,2 PO4
1,0 SiO2
5,0 CO2 (uit tabel JBL gelezen)

<0,05 NH4
<0,01 NO2
0,05 CU
>6 O2
15..20 NO2
0,04 Fe

Gemeten met JBL test set:

6,0 KH
7,6 pH
7,0 GH
1,2 PO4
1,0 SiO2
5,0 CO2 (uit tabel JBL gelezen)

<0,05 NH4
<0,01 NO2
0,05 CU
>6 O2
15..20 NO2
ik neem aan dat dit NO3 moet zijn?
Globale richtwaarde voor fosfaat is: 10x zoveel nitraat als fosfaat, dus dat lijkt wel in orde te zijn, en iig hoger dan 0.

Als ik er van uitga dat die 2e NO2 waarde de NO3waarde is, zou dit redelijk in orde moeten zijn.
Op dit moment kan ik er niet meer over zeggen, maar misschien iemand anders die weet wat de andere waarden vertellen.

Op zich zijn die water waardes niet verkeerd.
Nog even snel je dagboek er bij gepakt en je bak draait nog niet zo heel lang.
Denk niet dat je je op dit moment zorgen hoeft te maken en dat het er vooral mee te maken heeft dat de bak nog vrij jong is.

Alleen de co2 is behoorlijk laag maar ik neem aan dat je geen co2 toevoegt?

Afgelopen maand geen plantenvoeding of vloeibare Carbo Pro toegevoegd. Ik heb last van kaamlaag sinds ik carbo pro heb toegevoegd dus wil even terug naar het oude nulpunt.

Als je last hebt van een kaamlaag de stroming meer op het oppervlak richten.
Zeker niet stoppen met plantvoeding want dat is een recept voor meer problemen.

Sorry dat ik het schrijf, maar indien de spraybar meer op het oppervlak zal worden gericht zal dit veel co2 uit het water verdrijven. Ik had dit laatst onbewust ook in mijn bak, en bij mij werd daardoor de hele dag door veel co2 toegevoegd aan het water door sturing van mijn ph controller. Ik zie het dan op het display dat de ph telkens weer hard stijgt. Pas toen ik de spraybar verder omlaag had geduwd werd dit ineens veel minder.

Om een kaamlaag te voorkomen heb ik zelf een goedkope vierkante oppervlakte afzuiger in de bak op een tijdklok. Elke dag gaat hij 2x een kwartier aan. 🙂

Een hoop posts maar nog geen 2 antwoorden op mijn vragen.

1. Is het groene puntalg?
  2. Hoeveel Dennerle Carbo pro en Dennerle plantenvoeding moet ik toevoegen (als dat mijn variabelen zijn om alg te kunnen voorkomen)?

1. Ja puntalg en wat diatomen, niets om je nu zorgen om te maken met een jonge bak.
2. Volg de aanwijzingen op de verpakking helemaal als het gaat om de carbo/glutaraldehyde want dat is uiteindelijk giftig.

Verder verdiep je in de estimative index.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen
Op den duur betaal je je helemaal krom om het dennerle logo 😉

Je hoeft op dit moment nog absoluut niet in te grijpen.

Laatst bewerkt:
1. Ja puntalg en wat diatomen, niets om je nu zorgen om te maken met een jonge bak.
2. Volg de aanwijzingen op de verpakking helemaal als het gaat om de carbo/glutaraldehyde want dat is uiteindelijk giftig.

Verder verdiep je in de estimative index.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen
Op den duur betaal je je helemaal krom om het dennerle logo 😉

Je hoeft op dit moment nog absoluut niet in te grijpen.

Ik betaal me krom aan een testlab waar ik blijkbaar niks mee kan want jonge bak.

Zonder waterwaardes te weten kun je niets anders dan dingen gaan gokken.
Waardes zijn keurig, weinig op aan te merken.
Op bemesting kun je besparen maar op tests absoluut niet.

Als je je echt krom wil betalen moet je eens zout water proberen. :DD

Ik gebruik zelf ook geen testset. Ik test mijn water nooit. Want wat voor conclusies trek je door water te testen? Hier mijn idee daarover:

Bij het geven van een All In One plantenvoeding weet je toch wel dat de nitraat en fosfaat wel goed zit. Van All In One kun je haast niet te veel toe voegen is mijn ervaring. En al die andere stoffen die een veroorzaker zouden kunnen zijn van problemen (o.a. alg) zoals nitriet en ammoniak los je simpelweg op door water te wisselen. Je ziet op het oog wel of je zulke problemen hebt; dode vis, filterpomp verstopt, overbevolking, etc.
En de ph kun je wel meten met druppels, maar deze kan na een half uur wel weer veranderd zijn. Zonder co2 systeem en met planten in de bak is de ph altijd hoog. Die conclusies kun je ook wel trekken zonder testset. De kh test vind ik wel een goede test, maar ook die doe ik ook maar zelden.

Er is nu op advies een testset van 97 euro aangeschaft, maar voor 100 euro meer had je al een goede co2 fles met drukregelaar gehad. Met zo'n systeem krijgt de hobby een boost.

Een testset is leuk voor als je zelf de plantenmeststof gaat mengen, zoals velen hier doen. Zelf mengen is mogelijk goedkoper dan de All In One flessen, maar dan moet je wel zo'n testset hebben wil je verkeerde dosis meststof toe voegen. Maar zelf meststoffen mengen lijkt mij te ingewikkeld voor beginnende aquarium houders. Dan is All In One meststof toe voegen toch veel makkelijker?

Mijn volgorde voor aanschaf bij het houden van plantenaquarium;
1. All In One vloeibare plantenvoeding (de basis)
2. Een voedingsbodem. En dan een aquasoil. Die van tropica is geweldig.
3. Een co2 fles met drukregelaar
4. Een ph controller met elektrode. Dat geeft de hobby echt een boost.
5. Een goede lamp voor betere plantengroei en mooier beeld.
6. Een betere filterpomp met een zo groot mogelijke filterpot.

Nr. 1 is de basis. Eigenlijk vind ik nr 2 het belangrijkst, maar zonder nr. 1 zal een voedingsbodem op termijn ook minder worden. En met alleen een AIO meststof met alleen een zand/grindbodem lukt het ook. Ik gebruik AIO van plantedbox.

@Broodje of Burger. Ik zou wat garnalen kopen. Die eten de groene alg. Op de foto vind ik de alg reuze mee vallen. Ik heb geen idee welke alg het is. In elke bak zit wel wat groene alg als aanslag. Succes 🙂

Er is nu op advies een testset van 97 euro aangeschaft
Dat kan ok voor de helft van dat geld maar met een AIO moet je normaliter wel 50% verversen maar als je dat niet doet dan kunnen de hoeveelheden voeding best oplopen.

Ik gebruik zelf ook geen testset. Ik test mijn water nooit. Want wat voor conclusies trek je door water te testen?

Zonder waterwaardes is het niet mogelijk om enig idee te hebben hoe het er precies voor staat.
Helemaal via internet is het onmogelijk om dat te beoordelen.

Bij het geven van een All In One plantenvoeding weet je toch wel dat de nitraat en fosfaat wel goed zit.

Voeg hier ook een all in one toe maar test met regelmaat en ben niet de enige.
Er zijn redenen om dit te doen, de aangegeven dosering kan nog steeds onvoldoende zijn bijvoorbeeld.

zoals nitriet en ammoniak los je simpelweg op door water te wisselen. Je ziet op het oog wel of je zulke problemen hebt; dode vis, filterpomp verstopt, overbevolking, etc.

Meten is weten, lukraak waterwisselen is een noodgreep in zo'n geval.
Als in het geval van de TS een waterwissel regime geadviseerd word komen er vanzelf tekorten.

@Broodje of Burger. Ik zou wat garnalen kopen. Die eten de groene alg.

Amanogarnalen doen dit zeker maar de (neo)caridina eten voornamelijk de microorganisme die in in de algen vertoeven.

Paar kleine opmerkingen:
@Niels_ jouw advies gaat voorbij aan de inviduele wensen van iemand: niet iedereen wil hetzelfde. Jouw wensenlijst gaat uit van een hightech plantenbak. Ik heb een lowtechplantenbak met veel vissen, en dan is dat prioriteitenlijstje van jou volstrekt anders.

Mijn lijstje voor een vissenbak met planten is dus:
1. filter met veel capaciteit (potfilter/ bioloog)
2. bodem die lang kan blijven liggen, zacht is voor de bewoners, waar planten het op doen. Dan kom je uit op bijv filterzand van Hornbach of Wildkamp. Of een fijn grint/zand van de LFS.
3. aquariumschaar en -pincet voor plantenonderhoud
4. testset om plantenvoeding in te regelen
5. zelf mengbare plantenvoeding (bijv aquariumbemesting)
6 .zissbreederset en extra bakken voor jongspul

Verder nog een paar aanvullingen:
Als je een AIO oplossing neemt, zorg dan wel dat het er eentje is die ook nitraat en fosfaat bevat. Er worden veel nep-AIO's verkocht die dat niet bevatten.
Een -aanzienlijk goedkoper- alternatief voor CO2 is licht dimmen en plantenkeuze aanpassen. Carbo is troep, imo neem je ófwel gasvormige officiële CO2 ófwel je dimt je licht iets en echt veeleisende planten gooi je eruit.
Een voedingsbodem of een aquasoil is behoorlijk duur en in veel gevallen -afhankelijk van de plantenkeuze- niet nodig. Filterzand is een mooie bodem, waar veel bewoners erg blij mee zijn en in combinatie met bodemvoeding (bijv. kleikorrels) een prima substraat.
Een testset is in het begin zeker nuttig, op een gegeven moment ken je je bak, het gedrag van je vissen en weet je ook zonder testset wat er mis is. Ik ben begonnen met een testset en heb er veel van geleerd, maar heb 'm nu niet meer nodig, op een doodenkele keer na (en toen heb ik mijn water op KH/GH laten testen bij mijn aquariumwinkel.)

Ik lees het morgen nog wel eens door maar ben erg teleurgesteld.

Voeg wat drijfplantjes als salvinia natans toe, die kunnen je nitraat redelijk op peil houden. Laat dit maximaal de helft van het oppervlak begroeien. Het creeert ook een beschutting voor vissen waardoor ze vaak rustiger worden.

Uitstroom op het oppervlak zetten werkt prima tegen kaamlaag. Je kunt ook je filter even stil zetten en de kaamlaag met een bakje van het oppevlak halen door deze een heel klein beetje onderwater te duwen zodat de kaamlaag erin stroomt en dan het filter weer aan (uitstroom deels op oppervlak).

De testset die je hebt mag dan misschien prijzig zijn, het is wel een goede. Ben 1x afgeweken naar Colombo, maar mijn volgende wordt weer die van JBL (wel iets minder uitgebreide als die van jou).

Garnaaltjes toevoegen is een leuke aanvulling maar bedenk wel dat niet elke garnaal/slak elke algensoort eet. Misschien de japonica of mini japonica (eerste kweekt niet in zoet, tweede wel) een leuke aanvulling. Eerste kan de neiging hebben om op kleine visjes te gaan jagen.

Nou nou… past deze taal wel op een forum? Je prijst jezelf uit de markt zo.

Graag met respect omgaan naar elkaar toe. Alle onrespectvolle posten worden verwijdert vanaf nu.

Mensen gaan bedreigen is nooit goed.
En meeste mensen hier proberen je goed te adviseren. Vaak gebeurt dat naar aanleiding van hun eigen ervaringen. Sommigen zweren bij regelmatig watertesten anderen doen het nooit. Advies is advies. Je kunt er mee doen wat je wilt. Je hoeft het niet op te volgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan