Wat is er nieuw

Is dit alg op de bodem van mijn aquarium of ontlasting

TomAmsAqua

Active member
Lid geworden
31 augustus 2022
Berichten
39
Leeftijd
32
Kan iemand mij vertellen of dit alg of visontlasting is en hoe ik het beste dit weg krijg, ik verwissel mijn water altijd heel netjes maar dit komt aldoor gelijk omhoog.

Probeer zoveel mogelijk altijd op te zuigen, maar vind dit nogal smerig eruit zien.

Iets aan doen of niet? Zo ja, wat?

Tips zijn welkom!
PS: Als iemand nog leuk idee heeft qua planten toe te voegen hoor ik dat graag 🙂 Wil het nog iets groener maken dan dat het nu is.
 

Bijlagen

  • Bodem foto 1.jpeg
    Bodem foto 1.jpeg
    154.4 KB · Weergaven: 139
  • Bodem foto 2.jpeg
    Bodem foto 2.jpeg
    183.6 KB · Weergaven: 123
  • Overview foto 2.jpeg
    Overview foto 2.jpeg
    171.7 KB · Weergaven: 136
Dat is poep, je bodem is ook niet de meest handige bodem, doorgaans worden ditsoort bodems alleen in garnalenbakken gebruikt.

Nog even een tip: je anubias mag niet in de bodem staan dan gaatie dood
 
Dat is poep, je bodem is ook niet de meest handige bodem, doorgaans worden ditsoort bodems alleen in garnalenbakken gebruikt.

Nog even een tip: je anubias mag niet in de bodem staan dan gaatie dood
Wat raad jij aan om te doen mbt bodem? Ik ben niet van plan op korte termijn mijn aquarium om te gooien mbt bodem (ik vind het donkere ook mooi dus was er best blij mee).

Heb jij misschien advies hoe ik dat poep het beste wegwerk?

Wat moet ik doen met mijn anubias? Want hij gaat drijven als ik hem niet in de bodem doe (bedoel je grind of helemaal diep in de bodem)
 
Wat moet ik doen met mijn anubias? Want hij gaat drijven als ik hem niet in de bodem doe (bedoel je grind of helemaal diep in de bodem)
Anubias heeft een rhizoom, wortelstok deze hoort vrij te liggen op de bodem of je neemt bijvoorbeeld wat spiderwood, aquarium hout en je kunt hem daarop lijmen met bijvoorbeeld secondelijm van pattex (Action). Wel goed laten drogen uitharden. Met een rots kun je die verzwaren om drijven te voorkomen.

Het valt me op dat je weinig stroming in de bak hebt via je filter omdat het water in de bak valt. Weinig distributie van voedingsstoffen lijkt me.

Planten, voorbeelden zijn limnophila sessiflora, hygrophila polysperma.

Qua bodem heeft mijn voorkeur eerder afgerond fijn grind of aquarium zand, filterzand. De laatste is bijvoorbeeld te gebruiken voor corydoras. Bodemvissen die de hele dag als het ware je bodem stofzuigen zo te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Wat raad jij aan om te doen mbt bodem? Ik ben niet van plan op korte termijn mijn aquarium om te gooien mbt bodem (ik vind het donkere ook mooi dus was er best blij mee).

Heb jij misschien advies hoe ik dat poep het beste wegwerk?

Wat moet ik doen met mijn anubias? Want hij gaat drijven als ik hem niet in de bodem doe (bedoel je grind of helemaal diep in de bodem)
Tja die bodem verwijderen is ook wel erg rigoreus en niet nodig maar je zal dan problemen blijven houden op deze manier en afhevelen is de enige oplossing.

Je anubias kun je vastbinden met een visdraadje op steen of hout
 
De javavaren mag ook niet in de bodem toch? Visdraadje om een steen idd, of lijmen. Als het poep is, is het wel heel veel voor die paar visjes lijkt me. Even met een afhevelstofzuiger erdoorheen en het is zo weg. Vul idd je water aan totdat de uitstroombuis in het wateroppervlak ligt.
 
Hoelang draait je bak nu?
Precies 2 maanden nu!
De javavaren mag ook niet in de bodem toch? Visdraadje om een steen idd, of lijmen. Als het poep is, is het wel heel veel voor die paar visjes lijkt me. Even met een afhevelstofzuiger erdoorheen en het is zo weg. Vul idd je water aan totdat de uitstroombuis in het wateroppervlak ligt.
Ohhh joh! Ik dacht dat die er juist net uit moest zitten, goed dat jullie het aangeven. Ga na werk gelijk even aanvullen 🙂 Ik heb nu een dunne afzuiger maar ga zo'n stofzuig buis even kopen, deze moet ik wel handmatig (zuig) aansporen om aft te zuigen, iemand advies qua "waterstofzuiger"?
 
Precies 2 maanden nu!

Ohhh joh! Ik dacht dat die er juist net uit moest zitten, goed dat jullie het aangeven. Ga na werk gelijk even aanvullen 🙂 Ik heb nu een dunne afzuiger maar ga zo'n stofzuig buis even kopen, deze moet ik wel handmatig (zuig) aansporen om aft te zuigen, iemand advies qua "waterstofzuiger"?
Ja gewoon met welke slang dan ook zuigen, eventueel een pijpje met korf of korf direct op de slang. Ik gebruik zelf gewoon slang en met mijn hand wapper ik dan.

Welke bodem is dat als ik vragen mag, mij lijkt het wel gruis ipv poep.
 
Is dat Dragonstone wat je in de bak hebt want ik heb dat ook gehad en dat gaf giga veel gruis en stof af. Dat moet je dus eerst heel goed schoonmaken en ik weet niet of dat vuil van de steen afkomstig kan zijn.
 
Dit is een Superfish Home bakje en ik ben van mening dat de manier waarop Superfish de filtratie geregeld heeft verre van volstaat. Jij krijgt met deze setup 'deadspots' en zoals eerder aangegeven krijg je de distributie niet in orde.

Daar is wat aan te doen, met een rigoureuze ingreep. Haal de flterombouw eruit, dan kun je de richting van je uitstroom plaatsen zoals je wil. Die Superfish filters zijn niet echt het het van je maar ze kunnen voldoen bj een niet te zware bezetting. Evt. Zou je ook nog het filter kunnen upgraden.
Geen leuk nieuws allemaal vrees ik, want ik neem aan dat je juist voor de looks van dit bakje bent gegaan en dus ook het feit dat het filter weggewerkt zit in een filter huis.
Laat ik je geruststellen; je werkt een filter en losse verwarming makkelijker weg met planten dan dit filterhuis omdat de verlichting rondom het filterhuis ook het minimale van het minimale is. Daarbij is de distributie voor en achter het filterhuis verschrikkelijk slecht.
 
Ja gewoon met welke slang dan ook zuigen, eventueel een pijpje met korf of korf direct op de slang. Ik gebruik zelf gewoon slang en met mijn hand wapper ik dan.

Welke bodem is dat als ik vragen mag, mij lijkt het wel gruis ipv poep.
Ja ik ga even zo'n bredere slang kopen, ik heb nu een improvised slang van de droger (nooit gebruikt voor de droger) nu gebruik om water te verwisselen.

Ik heb wel veel lopen switchen met mijn planten, misschien dat veel plantbodem hierdoor boven het grind is gekomen.
Is dat Dragonstone wat je in de bak hebt want ik heb dat ook gehad en dat gaf giga veel gruis en stof af. Dat moet je dus eerst heel goed schoonmaken en ik weet niet of dat vuil van de steen afkomstig kan zijn.
Ja zou wel misschien kunnen? Ik zal vanavond na werk even checken welke het is... Het is namelijk opeens heel veel en lijkt mij ook sterk dat het opeens allemaal vispoep is.




Overigens heb ik er twee van deze besteld als opruimers.. zie onderstaande foto. Zullen deze de taken beetje goed oppakken? Of zijn dit meer sierbeestjes
 

Bijlagen

  • geel.jpeg
    geel.jpeg
    157.6 KB · Weergaven: 57
Dat visje op je foto, dat ziet er niet gezond uit...
Hij ziet er akelig slecht uit op de foto, maar zien er prima uit in het echt. Was meer om de bodem te laten zien.
Ik heb overigens 6 in 1 test gedaan en de waardes daarop waren gewoon goed, dus ik denk niet dat er extreem veel mis is met de stand van zaken..


Dit is een Superfish Home bakje en ik ben van mening dat de manier waarop Superfish de filtratie geregeld heeft verre van volstaat. Jij krijgt met deze setup 'deadspots' en zoals eerder aangegeven krijg je de distributie niet in orde.

Daar is wat aan te doen, met een rigoureuze ingreep. Haal de flterombouw eruit, dan kun je de richting van je uitstroom plaatsen zoals je wil. Die Superfish filters zijn niet echt het het van je maar ze kunnen voldoen bj een niet te zware bezetting. Evt. Zou je ook nog het filter kunnen upgraden.
Geen leuk nieuws allemaal vrees ik, want ik neem aan dat je juist voor de looks van dit bakje bent gegaan en dus ook het feit dat het filter weggewerkt zit in een filter huis.
Laat ik je geruststellen; je werkt een filter en losse verwarming makkelijker weg met planten dan dit filterhuis omdat de verlichting rondom het filterhuis ook het minimale van het minimale is. Daarbij is de distributie voor en achter het filterhuis verschrikkelijk slecht.

Wel heel spijtig om te horen dit inderdaad..
Want kan ik niet iets extra's qua "distributie" (ik neem aan dat je watercirculatie bedoelt en dus dat die pomp gewoon in een hoek zit ipv door de hele bak) doen? Zoals extra buisje er laten lopen? Ik heb de bak net 2 maanden en als ik t zo nu hoor, is het bijna te vergelijken met het houden van een goudvis in een vissenkom..

Loop ik nu risico dat alles op korte termijn de pijp uit gaat? Of vat ik t nu heel ernstig op
 
Wel heel spijtig om te horen dit inderdaad..
Ja dat is zeker geen fijn bericht.

Want kan ik niet iets extra's qua "distributie" (ik neem aan dat je watercirculatie bedoelt en dus dat die pomp gewoon in een hoek zit ipv door de hele bak) doen?
Distributie/circulatie is voor mij hetzelfde. Dat is tegenstelling tot stroming.
Zoals extra buisje er laten lopen
Ik ben toen naar de LFS geweest met onderdelen van de uitstroom van dit filtertje. In de hoop dat ik met losse onderdelen een spraybar over de hele breedte of lengte kon maken.
Was niet erg succesvol. Planten, met name Anubias lagen hier ook vol drek, zoals jij het op de bodem hebt liggen.

Ik heb de bak net 2 maanden en als ik t zo nu hoor, is het bijna te vergelijken met het houden van een goudvis in een vissenkom..
Nee nee, er is echt iets heel leuks van te maken.
Bijvoorbeeld hieronder: stond er wel een extern filter op. Later ben ik op intern ovegegaan.

Home.JPG


home2 (1).JPG




Ik ben gegaan voor echt low light en daar moet je maar net vanhouden

Het bakje heeft van zichzelf al niet veel licht maar ik had een deel van de LEDs zelfs nog afgeplakt. Ook het lage CO2 gehalte in mijn kraantjeswater was daar een reden voor.
Loop ik nu risico dat alles op korte termijn de pijp uit gaat? Of vat ik t nu heel ernstig op
Ja je vat het te ernstig op.
Ik denk dat je met het optimaliseren van de distributie/circulatie je de planten al een enorme lol gaat doen, maar er is niks tegen om het zo nog eens te proberen. Heb je het filter ook al zonder uitstroomdingen gebruikt? Spettert wat meer maar geeft in elk geval al een flinke stroming. Of daarmee distributie verbetert weet ik niet. Mij lukte het in elk geval niet en daarom haalde ik het filterhuis eruit.

Met het filter in het filterhuis zal je bij dit bakje wel zweefvuil houden wat op de bodem valt en daar blijft liggen. Kun je af hevelen bij onderhoud.

Jij gaat een heel eind komen als je de juiste plantenkeuzes maakt. Geen reden om het duister in te zien.
 
Naast de slechte circulatie denk ik dat het merendeels van de Dragonstone afkomt (of welke steen dan ook) en die resten vergaan dus niet en geeft veel fijne troep.
Zelfs tegen de voorruit zie je het tot op de glasplaat liggen en dat kan niet zo snel van poep komen lijkt me.
 
Ja dat is zeker geen fijn bericht.


Distributie/circulatie is voor mij hetzelfde. Dat is tegenstelling tot stroming.

Ik ben toen naar de LFS geweest met onderdelen van de uitstroom van dit filtertje. In de hoop dat ik met losse onderdelen een spraybar over de hele breedte of lengte kon maken.
Was niet erg succesvol. Planten, met name Anubias lagen hier ook vol drek, zoals jij het op de bodem hebt liggen.


Nee nee, er is echt iets heel leuks van te maken.
Bijvoorbeeld hieronder: stond er wel een extern filter op. Later ben ik op intern ovegegaan.

Bekijk bijlage 347833

Bekijk bijlage 347834



Ik ben gegaan voor echt low light en daar moet je maar net vanhouden

Het bakje heeft van zichzelf al niet veel licht maar ik had een deel van de LEDs zelfs nog afgeplakt. Ook het lage CO2 gehalte in mijn kraantjeswater was daar een reden voor.

Ja je vat het te ernstig op.
Ik denk dat je met het optimaliseren van de distributie/circulatie je de planten al een enorme lol gaat doen, maar er is niks tegen om het zo nog eens te proberen. Heb je het filter ook al zonder uitstroomdingen gebruikt? Spettert wat meer maar geeft in elk geval al een flinke stroming. Of daarmee distributie verbetert weet ik niet. Mij lukte het in elk geval niet en daarom haalde ik het filterhuis eruit.

Met het filter in het filterhuis zal je bij dit bakje wel zweefvuil houden wat op de bodem valt en daar blijft liggen. Kun je af hevelen bij onderhoud.

Jij gaat een heel eind komen als je de juiste plantenkeuzes maakt. Geen reden om het duister in te zien.
Heel fijn hoe je alles beantwoord Nicole, ik ben 2 maanden pas bezig dus kan alle kennis gebruiken 🙂 wat betekent LFS? Ik ga denk ik even kijken wat ik kan doen aan die circulatie, het loopt inderdaad echt tegen de wand aan en daar houdt het wel een beetje op...

Ja ik zou heeeel graag wat adviezen willen mbt planten, waarbij het niet hinder veroorzaakt voor de circulatie, die al erbarmerlijk is...
 
Ja dat is zeker geen fijn bericht.


Distributie/circulatie is voor mij hetzelfde. Dat is tegenstelling tot stroming.

Ik ben toen naar de LFS geweest met onderdelen van de uitstroom van dit filtertje. In de hoop dat ik met losse onderdelen een spraybar over de hele breedte of lengte kon maken.
Was niet erg succesvol. Planten, met name Anubias lagen hier ook vol drek, zoals jij het op de bodem hebt liggen.


Nee nee, er is echt iets heel leuks van te maken.
Bijvoorbeeld hieronder: stond er wel een extern filter op. Later ben ik op intern ovegegaan.

Bekijk bijlage 347833

Bekijk bijlage 347834



Ik ben gegaan voor echt low light en daar moet je maar net vanhouden

Het bakje heeft van zichzelf al niet veel licht maar ik had een deel van de LEDs zelfs nog afgeplakt. Ook het lage CO2 gehalte in mijn kraantjeswater was daar een reden voor.

Ja je vat het te ernstig op.
Ik denk dat je met het optimaliseren van de distributie/circulatie je de planten al een enorme lol gaat doen, maar er is niks tegen om het zo nog eens te proberen. Heb je het filter ook al zonder uitstroomdingen gebruikt? Spettert wat meer maar geeft in elk geval al een flinke stroming. Of daarmee distributie verbetert weet ik niet. Mij lukte het in elk geval niet en daarom haalde ik het filterhuis eruit.

Met het filter in het filterhuis zal je bij dit bakje wel zweefvuil houden wat op de bodem valt en daar blijft liggen. Kun je af hevelen bij onderhoud.

Jij gaat een heel eind komen als je de juiste plantenkeuzes maakt. Geen reden om het duister in te zien.
Mooie bak overigens!
PS: Zodra ik verhuis ben ik van plan 100L of meer te gaan nemen en dan ga ik het rigoreus aanpakken, zonder ingebouwde filter en mooi systeem eromheen 🙂.

Voor komend jaar/ 2 jaar moet ik het hiermee doen! haha
 
LFS betekent Local Fish Store. Je "plaatselijke" speciaalzaak zeg maar.
Ik gebruikt in mijn voorbbeeld hoofdzakelijk Anubias, Microsurum (varen), Cryptocoryne en als ik me goed herinner Sagittaria. <aar er kan vast meer. Google maar eens op het forum met de naam van jouw bak.
Welke Home is het trouwens?

Er is een overzicht met planten van Tropica waar ook hun behoeften in beschreven staan.
Zal het dadelijk posten, staat hier online maar op mijn telefoon heb ik het sneller gevonden dek ik :DD
 
LFS betekent Local Fish Store. Je "plaatselijke" speciaalzaak zeg maar.
Ik gebruikt in mijn voorbbeeld hoofdzakelijk Anubias, Microsurum (varen), Cryptocoryne en als ik me goed herinner Sagittaria. <aar er kan vast meer. Google maar eens op het forum met de naam van jouw bak.
Welke Home is het trouwens?

Er is een overzicht met planten van Tropica waar ook hun behoeften in beschreven staan.
Zal het dadelijk posten, staat hier online maar op mijn telefoon heb ik het sneller gevonden dek ik :DD
Dit is de Superfish Home 65!

Ahh super, ben benieuwd wat voor moois je in de aanbieding hebt haha!

Zal zelf ook even kijken naar de forum over Superfish Home 65
 
Overigens heb ik er twee van deze besteld als opruimers.. zie onderstaande foto. Zullen deze de taken beetje goed oppakken? Of zijn dit meer sierbeestjes
Deze bak is veel te klein voor deze vissen, of hoeveel liter is die bak?
 
Dit zocht ik. Is een erg grote afbeelding dus je zult om het te kunnen lezen flink moeten inzoomen op je foon/pc etc.
FA3EAD5E-79F7-421A-985F-0D9DC3060122.jpeg


Dit overzicht is gemaakt door een forumlid, ik meen door @Cornelius. Als ik me niet vergist met medeweten van Tropica dat onder andere deze plantjes kweekt/distrbueert etc.
Op https://tropica.com/en/plants/ zie je de meeste plantjes weer terug met een beschrijving erbij. Elk plantje kun je daar waar aan klikken voor nog meer informatie.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    25.8 KB · Weergaven: 63
Deze bak is veel te klein voor deze vissen, of hoeveel liter is die bak?
58,5 x 32 x 42,5 cm

Een en oneens.

Ik heb daar wel eens een gesprek over gehad met @Nicolientje-W Zij vond als ik haar goed begrepen had dat 1 exemplaar moet kunnen.
Maar 2 wil je er echt niet in deze bak. Het zijn primair grote vervuilers en eten nagenoeg geen algen. Ze poepen meer dan dat ze algen eten.

Ik vind ze zelf veel beter tot hun recht komen in een 80 cm maar ieder zijn mening.

En zou je 1 man en 1 vrouw hebben, dan berg je maar want ze jongen als konijnen en de kans is dat je deze zeer jongen zeer slecht kwijt kunt terwijl het volgende nest al weer geboren is.
 
58,5 x 32 x 42,5 cm

Een en oneens.

Ik heb daar wel eens een gesprek over gehad met @Nicolientje-W Zij vond als ik haar goed begrepen had dat 1 exemplaar moet kunnen.
Maar 2 wil je er echt niet in deze bak. Het zijn primair grote vervuilers en eten nagenoeg geen algen. Ze poepen meer dan dat ze algen eten.

Ik vind ze zelf veel beter tot hun recht komen in een 80 cm maar ieder zijn mening.

En zou je 1 man en 1 vrouw hebben, dan berg je maar want ze jongen als konijnen en de kans is dat je deze zeer jongen zeer slecht kwijt kunt terwijl het volgende nest al weer geboren is.

Jij zegt dus maar eentje nemen? Het vervelende is dat de verkoper pas kan constateren of het vrouwtje of mannetje is aan de secundaire geslachtskenmerken.. Ik zou er dus maar eentje moeten nemen en op hoop van zege wensen op mannetje (wil heel graag eentje met snor, haha!)
 
58,5 x 32 x 42,5 cm

Een en oneens.

Ik heb daar wel eens een gesprek over gehad met @Nicolientje-W Zij vond als ik haar goed begrepen had dat 1 exemplaar moet kunnen.
Maar 2 wil je er echt niet in deze bak. Het zijn primair grote vervuilers en eten nagenoeg geen algen. Ze poepen meer dan dat ze algen eten.

Ik vind ze zelf veel beter tot hun recht komen in een 80 cm maar ieder zijn mening.

En zou je 1 man en 1 vrouw hebben, dan berg je maar want ze jongen als konijnen en de kans is dat je deze zeer jongen zeer slecht kwijt kunt terwijl het volgende nest al weer geboren is.
Ik ben het helemaal met je eens.
 
Jij zegt dus maar eentje nemen? Het vervelende is dat de verkoper pas kan constateren of het vrouwtje of mannetje is aan de secundaire geslachtskenmerken.. Ik zou er dus maar eentje moeten nemen en op hoop van zege wensen op mannetje (wil heel graag eentje met snor, haha!)
Ja ik snap waarom je een man Ancistrus wil! 🙂 Volwassen exemplaren staan ook wel vaker op marktplaats. Maar ik denk dat als je eenmaal een vrouw hebt, je daar ook blij mee gaat zijn, het zijn toch wel karaktertjes hoor. Ik ben dol op ze.

Ik zou er zeker geen 2 nemen. Er ontstaan denk ik op zo'n klein oppervlak op zijn minst territoriumconflicten. Maar @Nicolientje-W is echt onze kenner wat dat betreft, ze zal zich straks wel melden in dit topic.
 
@TomAmsAqua ja, ten hoogste eentje.
Dat is zo dat de mannetjes later pas borstels krijgen vanaf 5-6cm of nog groter. Kijk misschien eens naar de advertenties.

Van de andere kant vind ik die bak toch wel een beetje klein voor ancistrus en vanaf 100l of 80cm toch beter.
Wat ik nog wilde schrijven heeft NicoleE al gezegd ;))
 
Op marktplaats zoeken op de term borstelneus / ancistrus daar staan er legio gratis op te halen en daar is niks mis mee, zou het inderdaad bij 1tje houden want ze fokken als konijnen en de jonkies raak je nergens kwijt
 
Ja ik snap waarom je een man Ancistrus wil! 🙂 Volwassen exemplaren staan ook wel vaker op marktplaats. Maar ik denk dat als je eenmaal een vrouw hebt, je daar ook blij mee gaat zijn, het zijn toch wel karaktertjes hoor. Ik ben dol op ze.

Ik zou er zeker geen 2 nemen. Er ontstaan denk ik op zo'n klein oppervlak op zijn minst territoriumconflicten. Maar @Nicolientje-W is echt onze kenner wat dat betreft, ze zal zich straks wel melden in dit topic.
Ik heb wel één sewellia ronddwarrelen... Ik neem er dan echt maar eentje, anders ook niet fijn voor de vissen.
Door al jullie adviezen wil ik al bijna nu gelijk een grotere bak kopen, maar dat moet echt voorlopig op zich laten wachten (1 a 2 jaar), dus moet het even hier mee doen.
@TomAmsAqua ja, ten hoogste eentje.
Dat is zo dat de mannetjes later pas borstels krijgen vanaf 5-6cm of nog groter. Kijk misschien eens naar de advertenties.

Van de andere kant vind ik die bak toch wel een beetje klein voor ancistrus en vanaf 100l of 80cm toch beter.
Wat ik nog wilde schrijven heeft NicoleE al gezegd ;))

Ja Tig, ik wil er eentje nemen en verder hou ik het bij een aantal tetra's
 
Oh, en ik heb een waaierhandgarnaal.. Met de gegeven informatie is het ook voor mn kleine blauwe maatje van belang om de circulatie verder te stimuleren..
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan