Wat is er nieuw

Is dit baardalg?

sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Ik ben nu van mijn groene alg af en heb als enige nog deze alg (zie foto's). Welke alg is dit en hoe kom ik er vanaf?
image.jpg

IMG_5124.JPG

IMG_5125.JPG

IMG_5126.JPG

Baardalg in ieder geval ja. Wat zijn de waterwaarden en heb je voldoende circulatie??

Baardalg in ieder geval ja. Wat zijn de waterwaarden en heb je voldoende circulatie??

Mijn waterwaarde zou ik na het avond eten weer even meten ik heb 2 pompen met spraybars richting de voorruit staan boven bewegen de planten behoorlijk en onder ook de planten met de alg zitten midden in de stroming. Maar de bellen in dat apparaat worden maar de helft kleiner

Dan wachten we even op de waterwaarden.

Dan wachten we even op de waterwaarden.

hierbij de waterwaardes:

PH = tussen 6,5 en 7.
KH = 5
GH = druppelfles leeg.
NH2= 0mg/l
NH4 = 0mg/l
NO2 = 0mg/l
NO3 = 10mg/l
PO4 = 0,5mg/l
FE = 0,1mg/l
CU = 0mg/l

ik heb zelf het idee als ik de KH en de PH naast elkaar heb te veel CO2 toevoeg? kan dit kloppen.

Baardalg zie je vaak bij een wisselend co2 gehalte. Onlangs de stroming aangepast of een nieuw co2 systeem?

Baardalg zie je vaak bij een wisselend co2 gehalte. Onlangs de stroming aangepast of een nieuw co2 systeem?

ik heb het al een tijdje ik denk dat het komt omdat je met sluiers meestal grote hoeveelheden water wisselt soms tot 50%. maar of dit echt de rede is weet ik niet vandaar dat er misschien iets te vinden is in de waterwaarde.

Misschien veel vuil door de sluiers. Ik wissel ook 50% wekelijks en heb geen baardalg. Is het mogelijk dat je planten de stroming blokken? Baardalg ontstaat ook vaak op dode punten in je aquarium. En als het er eenmaal is... Had in iedergeval de aangetaste bladeren weggeknipt. Valisneria even een snoeibeurt. Die kun je bij de basis afknippen zeg maar onderaan de plant. Zorg dat de planten nog wel wat gezonde bladeren overhoud. Had het filter ook eens even schoongemaakt mocht dat een lange tijd geleden zijn.

Misschien veel vuil door de sluiers. Ik wissel ook 50% wekelijks en heb geen baardalg. Is het mogelijk dat je planten de stroming blokken? Baardalg ontstaat ook vaak op dode punten in je aquarium. En als het er eenmaal is... Had in iedergeval de aangetaste bladeren weggeknipt. Valisneria even een snoeibeurt. Die kun je bij de basis afknippen zeg maar onderaan de plant. Zorg dat de planten nog wel wat gezonde bladeren overhoud. Had het filter ook eens even schoongemaakt mocht dat een lange tijd geleden zijn.

heb net een tweede filter aangeschaft deze draait vandaag precies 3 weken heb nu 2 filters die allebij met de spraybar naar de vooruit gericht staat dit geld voor de gehele lengte ik zie alle planten goed bewegen maar dit is sinds 3 weken dat er een goede stroming in het water is. maar klopt het ook dat de baard alg wat grijzig begint te lijken?

Wanneer is de baardalg op komen zetten dan? En wat is allemaal gewijzigd enkele weken voordat het op kwam zetten? Baardalg is echt een nare alg. Helpt je planten om zeep.

Wanneer is de baardalg op komen zetten dan? En wat is allemaal gewijzigd enkele weken voordat het op kwam zetten? Baardalg is echt een nare alg. Helpt je planten om zeep.

eigenlijk is het sinds het begin gekomen. het geen wat gewijzigd is. is het tweede filter 3 weken geleden. en er zijn 2 vissen bij gekomen. maar dat was al in het begin.

Voeg je co2 toe? Want ook zonder co2 hoef zou je in principe geen baardalg hoeven hebben. Maar als het er al sinds het begin is dan zou het kunnen liggen aan dat je eerder overbelasting had in je bak. Dat is niet na 3 weken verdwenen als je een 2e filter hebt aangeschaft. Hoe groot is je bak eigenlijk? En wat zit er totaal in aan vis? Zijn er plekken in het aquarium die er viezig uitzien? Of ophoping van viezigheid in de bodem?

Voeg je co2 toe? Want ook zonder co2 hoef zou je in principe geen baardalg hoeven hebben. Maar als het er al sinds het begin is dan zou het kunnen liggen aan dat je eerder overbelasting had in je bak. Dat is niet na 3 weken verdwenen als je een 2e filter hebt aangeschaft. Hoe groot is je bak eigenlijk? En wat zit er totaal in aan vis? Zijn er plekken in het aquarium die er viezig uitzien? Of ophoping van viezigheid in de bodem?

ja ik voeg CO2 toe. CO2 ei is groen. mijn bak is 180 liter en daarop staan 2 filters met inhoud van ongeveer 15 liter samen. ik heb er 3 sluiers in verder niks. heb geen plekken waar vuil ophoopt omdat ik dit tijdig weg haal. ik zie zo geen rare plekken op de bodem

Klinkt als goed onderhoud. Je nh3 en nh4 zijn beide 0... pff lastig hoor. Je zult ongetwijfeld zelf al hebben gegoogled maar hier toch een linkje: http://www.aquascaping-blog.com/2189/baardalg-aquarium-strategie kijken of je iets herkend. Wat gebruik je voor co2 systeem? En hoe staat dat in verhouding tot verlichting. Waar hangt de indicator allemaal factoren die je mee moet nemen. Baardalg is hardnekkig en moet je een lange adem bij hebben. Dus ga niet teveel schroeven aan co2 of spelen met stroming etc. Ik zou voor nu de aangetaste delen weghalen. En hopen dat iemand hier nog advies kan geven.

Het is wel verstandig om wat meer info over je bak te geven. Een totaalfoto zegt ook erg veel!

Ik heb ook een vermoeden dat de overbelasting een rol speelt want de co2 is best redelijk. Op de foto is het water ook niet echt heel helder volgens mij.

Ik heb ook een vermoeden dat de overbelasting een rol speelt want de co2 is best redelijk. Op de foto is het water ook niet echt heel helder volgens mij.

in het water zit nog een beetje groen alg. deze is nu bijna helemaal verdwenen. maar als het overbelasting is zou ik toch ook iets moeten zien in mijn waardes?

Niet altijd hoor. Met onze setjes kunnen we niet zo precies meten waardoor er dus best wat nh3/4 aanwezig kan zijn zonder dat je dit met.

Ik heb geen Goudvissen maar wellicht is het aan te bevelen om nog meer te verversen met jouw bak. Het zijn behoorlijke vervuilers weet ik.

bak is een juwel rio 180 met 2 filters: een tetra tec 7 met inlaat links onder en uitlaat via spraybar boven aan op de achterruit. en een crystal profi e701 met de inlaat rechts onder en de uitlaat via een spraybar boven aan op de achterruit. de inlaat van de CO2 zit rechts in het aquarium het ei met de continu test zit links en is groen.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen Goudvissen maar wellicht is het aan te bevelen om nog meer te verversen met jouw bak. Het zijn behoorlijke vervuilers weet ik.

ja dat klopt het zijn inderdaad goeie vervuilers en dat weet ik daarom dacht ik omdat ik behoorlijk wat ververs dat daarom misschien de baard alg naar voren komt omdat ik elke keer 50% ververs en dus ook 50% water eruit haal waar CO2 in zit en weer water toevoeg waar 0 tot bijna geen co2 in zit.

Daarom ook juist. dat is netto zo n dikke 150 liter en dat is ook minimaal voor 3 van deze vissen dacht ik. De extra filter zal al een hele goede stap zijn den k ik wa nt met 1 ga je dat ook niet redden.
Maar goed, deze alg kan meerdere oorzaken hebben maar met een goede circulatie en voldoende co2 denk ik toch eerder aan overbelasting . Algen zien de nh3/4 als boost dus dat is ook een mogelijke oorzaak. Soms is het lastig om de oorzaak te achterhalen en moet je zaken uitsluiten/wegstrepen.

Daarom ook juist. dat is netto zo n dikke 150 liter en dat is ook minimaal voor 3 van deze vissen dacht ik. De extra filter zal al een hele goede stap zijn den k ik wa nt met 1 ga je dat ook niet redden.
Maar goed, deze alg kan meerdere oorzaken hebben maar met een goede circulatie en voldoende co2 denk ik toch eerder aan overbelasting . Algen zien de nh3/4 als boost dus dat is ook een mogelijke oorzaak. Soms is het lastig om de oorzaak te achterhalen en moet je zaken uitsluiten/wegstrepen.

heb er 2 filters opdraaien van beide 700 liter in het uur maar dit is sinds 3 weken nu.

Ja dat is vrij recent en ik denk en hoop dat dit een goede stap voorwaarts is zeg maar.

Ja dat is vrij recent en ik denk en hoop dat dit een goede stap voorwaarts is zeg maar.

ik hoop het ook ik zal proberen meer info op te zoeken en dan proberen alles uit te sluiten dan maar.

Lastig probleem zeg, ik heb ook drie sluiers en maar één filter en ik heb een stuk minder last van baardalg, het wordt ook steeds minder. Het zit bij mij nooit op de vallisneria, enkel op de anubias en op een bepaalde steen. Misschien komt het omdat jouw sluierstaart veel groter is en dus meer vervuilt? Zuig je de bodem met zo'n wervelding wel eens af?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan