Wat is er nieuw

Is dit biofilm

biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2015
Leeftijd
45
Vandaag mijn filter schoongemaakt.
De siporax buisjes zagen er zoals hieronder uit.
Redelijk nieuwe siporax. Siporax welke net afgespoeld is. Siporax welke zo uit de filter komt.

Nu vraag ik mij af. Is dit nu biofilm? Of is het wat anders?

Kleine notitie:

De eerste laag is een bak met simpele keramische gladde buisjes. Deze buisjes hebben niet deze bruine aanslag.
De laatste bak is Seachem Matrix. Deze heeft ook de bruine aangroei.
Dus het bruine zit alleen op de poreuze materialen.

20211210_143228.jpg
20211210_143320.jpg

Feitelijk is dat de bacterie kolonie die je daar ziet, lekker laten zitten want dat is het kloppend hart van je aquarium.

De grove rommel uit je bak vang je op met een voorfilter en/of de dikke blauwe interne voorfilter, de iets kleinere deeltjes (het zweefvuil) vang je op met het witte vliesfilter
Ontdaan van de stukjes stroomt het water vervolgens door de pijpjes of balletjes (daarin is behoorlijk veel keuze).
In die pijpjes en balletjes die enorm poreus zijn zitten de bacteriën die voor een groot deel de chemische vervuiling voor je opruimen (oa. de poepjes etc.)

Als de waterdruk van de pomp begint af te nemen, zet je de pomp uit en spoel je de voorfilters of als ze op zijn vervang je die.
Blijft de waterdruk zichtbaar te laag na het schoonmaken van de voorfilters, pas dan kun je heel snel en met weinig lauw water (bak temperatuur) de dikste drab van de pijpjes afspoelen, goed te doen als je de pijpjes in een beslagkom doet en met de hand gewoon wat heen en weer rollen en schudden (niet droog laten vallen is wel aan te raden).

Bedenk dat het goed schoonmaken je filterwerking flink vermindert, immers er moet weer een nieuwe kolonie opgebouwd worden

Bij een gezond normaal gemengd aquarium afhankelijk van het visbestand komt dit misschien 1 á 2 keer per jaar aan de orde
Heb je een stuk of 8 sluiers in een 2 meter bak dan is dit een wekelijks klusje, maar dan is de bacterie aanwas minimaal uiteraard, ook minder belangrijk want die soorten moeten ook minimaal 1 keer per week een echt grote waterwissel

Feitelijk is dat de bacterie kolonie die je daar ziet, lekker laten zitten want dat is het kloppend hart van je aquarium.

De grove rommel uit je bak vang je op met een voorfilter en/of de dikke blauwe interne voorfilter, de iets kleinere deeltjes (het zweefvuil) vang je op met het witte vliesfilter
Ontdaan van de stukjes stroomt het water vervolgens door de pijpjes of balletjes (daarin is behoorlijk veel keuze).
In die pijpjes en balletjes die enorm poreus zijn zitten de bacteriën die voor een groot deel de chemische vervuiling voor je opruimen (oa. de poepjes etc.)

Als de waterdruk van de pomp begint af te nemen, zet je de pomp uit en spoel je de voorfilters of als ze op zijn vervang je die.
Blijft de waterdruk zichtbaar te laag na het schoonmaken van de voorfilters, pas dan kun je heel snel en met weinig lauw water (bak temperatuur) de dikste drab van de pijpjes afspoelen, goed te doen als je de pijpjes in een beslagkom doet en met de hand gewoon wat heen en weer rollen en schudden (niet droog laten vallen is wel aan te raden).

Bedenk dat het goed schoonmaken je filterwerking flink vermindert, immers er moet weer een nieuwe kolonie opgebouwd worden

Bij een gezond normaal gemengd aquarium afhankelijk van het visbestand komt dit misschien 1 á 2 keer per jaar aan de orde
Heb je een stuk of 8 sluiers in een 2 meter bak dan is dit een wekelijks klusje, maar dan is de bacterie aanwas minimaal uiteraard, ook minder belangrijk want die soorten moeten ook minimaal 1 keer per week een echt grote waterwissel
Ik heb de pijpjes in een klein 5 liter emmertje uitgespoeld en geschud.
Er kwam veel van die bruine drap af.
Maar het voordeel van de pijpjes. De binnenkant blijft nagenoeg onaangetast. Want daar komt geen wrijving langs.

Maar goed. Ik denk dat ik de volgende keer steeds 1 van de 2 bakken met siporax uitspoel.
Deze keer heb ik ze nog allebij uitgespoeld. En ook de matrix.

Het voelt wel glad aan.
Maar niet als bijvoorbeeld een gelei.
Dan is het een begin van je biofilm.
Zover ik het heb begrepen is het glibberige transparante deel de biofilm en het bruine wat er IN zit zijn bacterie koloniën.
De bruine “drab” onderin je filter is sediment en heeft weinig leven meer

Dan is het een begin van je biofilm.
Zover ik het heb begrepen is het glibberige transparante deel de biofilm en het bruine wat er IN zit zijn bacterie koloniën.
De bruine “drab” onderin je filter is sediment en heeft weinig leven meer
Wat onderin de filter zit, dat gooi ik ook meestal weg.

De bruine drap aan de pijpjes, weet ik dus niet zeker. Maar dat spoel ik er dus af.
De binnenkant van de pijpjes is beschermd van mechanische reiniging. Dus daar blijft alles wel intact.

Wat onderin de filter zit, dat gooi ik ook meestal weg.

De bruine drap aan de pijpjes, weet ik dus niet zeker. Maar dat spoel ik er dus af.
De binnenkant van de pijpjes is beschermd van mechanische reiniging. Dus daar blijft alles wel intact.
Volgens mij zou je biofilm er niet 123 af moeten kunnen spoelen.
Anders zou het er ook constant eraf vallen in een wervelbed filter

Ik heb de pijpjes in een klein 5 liter emmertje uitgespoeld en geschud.
Er kwam veel van die bruine drap af.
Maar het voordeel van de pijpjes. De binnenkant blijft nagenoeg onaangetast. Want daar komt geen wrijving langs.

Maar goed. Ik denk dat ik de volgende keer steeds 1 van de 2 bakken met siporax uitspoel.
Deze keer heb ik ze nog allebij uitgespoeld. En ook de matrix.
Ik doe het ook altijd zo. Beetje schoon schudden dat de losse drap er af valt 🙂 nooit problemen mee gehad, ik denk dat een deel ook gewoon.. drap is. Bacteriën scheiden ook afval uit en niet elk stukje plant/poep wordt (tenminste hier niet) opgevangen in de sponzen/watten.

Maar gaan die porien/buisjes die in de Siporax zitten niet dicht zitten door de biofilm en kan er dan nog wel zuurstof bij?

Maar gaan die porien/buisjes die in de Siporax zitten niet dicht zitten door de biofilm en kan er dan nog wel zuurstof bij?

Siporax, Biomech, Bioballs, Substraat..

Als je lang genoeg niets doet raakt het verzadigd, de kunst is om dat moment voor te zijn, hangt van alles af en elke bak is anders

Leer je uitstroom lezen, dan weet je wanneer het debiet afneemt

Leer je uitstroom lezen, dan weet je wanneer het debiet afneemt
Ja ok maar het vol gaan zitten van die poriën zal geen invloed op je debiet hebben denk ik want et water stroomt makkelijk tussen de buisjes door.
Maar toch vraag ik mij af of die niet vol gaan zitten die porien of buisjes in dat materiaal en dat er dus geen zuurstof bij kan.

Ja ok maar het vol gaan zitten van die poriën zal geen invloed op je debiet hebben denk ik want et water stroomt makkelijk tussen de buisjes door.
Maar toch vraag ik mij af of die niet vol gaan zitten die porien of buisjes in dat materiaal en dat er dus geen zuurstof bij kan.

Tsja..

Het gaat juist door zweefvuil vol zitten.
Maar de biofilm zou poreus moeten zijn tot op zekere hoogte

Ik heb nu even geen portie siporax meer achter de hand.
Maar meestal heb ik 1 liter reserve. Die mix ik met de oude. En haal 1 liter oude eruit.
Die oude laat ik 24 in bleekwater (of peroxide) liggen.
Daarna goed uitspoelen. Dan 24 uur met een waterverbeteraar. En dan drogen.
Dan heb ik weer ‘nieuwe’ siporax voor de volgende ronde.

Ja dat snap ik maar goed dat doe je dus omdat de porien van de buisjes (deels) verstopt raken. Maar dan vraag ik me weer af hoe lang het duurt voordat de porien vol met biolfilm zitten want dan ben je de werking van die porien weer kwijt.

Ja dat snap ik maar goed dat doe je dus omdat de porien van de buisjes (deels) verstopt raken. Maar dan vraag ik me weer af hoe lang het duurt voordat de porien vol met biolfilm zitten want dan ben je de werking van die porien weer kwijt.
Hoezo de werking van de poriën kwijt?
De bacteriën leven in de biofilm

Die biofilm is heel dynamisch. Dus daarom meng ik het weer met oude.
Zodat op de nieuwe weer biofilm kan groeien.
Maar als de siporax echt heel donker is. Dan maak ik het schoon.
Waarom? Geen idee, gevoel denk ik.
Misschien zit het verstopt, misschien ook niet.
Ik weet ook niet meer zeker of sera zelf zegt, dat je het af en toe moet vervangen…
Maar ja, waarom vervangen? Het gaat niet stuk. Wordt alleen ‘vies’. Dus een keer grondig schoonmaken, is ook vernieuwen.

Ja ik snap wat je bedoeld Marcel en de fabrikanten kletsen in hun eigen straatje. In hoeverre die buisjes verstopt gaan raken zal voor nu een vraag blijven denk ik.
Regelmatig onderhoud eraan zal denk ik voldoende zijn.

Is dit juist niet het doel van de siporax? Dat de poriën vol gaan zitten (met anaerobe of anoxische bacteriën) zodat afbraak van nitraat wordt bevorderd???? Daarvoor is dat hele siporax uitgevonden lijkt me....

Er komt een biofilm omheen die NH 3/4, NO2 en NO3 aantrekt en de bakterieen dit dan kunnen afbreken..... Zonder dat de boel verstopt bij een beetje mulm (dat is restproduct en spoelt weg)
(Met een beetje geluk/pech wordt er ook PO4 afgebroken)

Dus kan me voorstellen dat dit niet gewenst is als er ook nog plantenvoeding wordt toegevoegd

Is dit juist niet het doel van de siporax? Dat de poriën vol gaan zitten (met anaerobe of anoxische bacteriën) zodat afbraak van nitraat wordt bevorderd???? Daarvoor is dat hele siporax uitgevonden lijkt me....
Voor zover ik weet is siporax niet specifiek in de marketing gegooid als zijnde medium voor denitrificatie.

Ik lees net de producttekst van Sera na, daar kom ik het ook niet in tegen. Wel staat er een ietwat sneaky passage in over de verwerking van nitraat in de natuurlijke omgeving... waarna het aan de lezer wordt overgelaten om zich voor te stellen of (naast de ammonia en nitriet) ook dat nitraat op de siporax kan worden afgebroken... 😉

Overigens is het in een aquariumomgeving een onmogelijkheid. Want waarom zou zuurstof niet bij bacteriën komen die "begraven liggen" en het nitraat wel... Wel diffusie en verwerking van het één (ook nog eens in een behoorlijk tempo, anders merk je het niet aan je waarden) en niet van het ander...

Sera:
"Since it is an interconnected system, the bacteria are permanently rinsed by water and so can break down pollutants with best possible efficiency."

Need I say more.

Laatst bewerkt:
Dat de poriën vol gaan zitten (met anaerobe of anoxische bacteriën) zodat afbraak van nitraat wordt bevorderd?

Voor zover ik weet is siporax niet specifiek in de marketing gegooid als zijnde medium voor denitrificatie.
Ik heb ook altijd gedacht dat de porien meer waren bedoeld voor extra oppervlak voor de nitrificerende bacterien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan