Wat is er nieuw

Is dit blauwalg?

amanda27

Well-known member
Lid geworden
27 april 2012
Berichten
1,207
Hallo,

Zie foto. Is dit blauwalg?
 

Bijlagen

  • 20200615_204710.jpg
    20200615_204710.jpg
    177.7 KB · Weergaven: 127
Ja, sterke verdenking van blauwalg inderdaad als ik het zie.
 
Ja, sterke verdenking van blauwalg inderdaad als ik het zie.
Oh bah, had al zo'n sterk vermoeden idd. En dan zitten er nog niet eens vissen in.
 
De moed zakt me zowat in de schoenen. Ik heb blauwalg, waarschijnlijk planaria en waarschijnlijk ook nog hydra. En dat in een aquarium wat bijna 4 weken pas draait
 
Ik denk ook dat het blauwalg is. Ik had precies dat toen mijn bak een paar weken draaide. Net als bij jou was het niet veel. Het is vanzelf weggegaan!

Helemaal "steriel" blijft een aquarium toch nooit, dat was ook een vervelend besef bij mij tijdens het opstarten. Allerlei wormpjes en dingen. Zelfs een paar grote muggenlarven. Het hoort er ook een beetje bij denk ik, zo is natuur.
Is het niet zo dat veel vissen en zelfs slakken hydra eten?
Zolang je er nog geen vissen in hebt zitten kun je de planaria nog wel te lijf gaan met een ontwormingsmiddel (kan met vissen erin geloof ik ook wel). Benzimidazolen worden gebruikt hiervoor, bijv fenbendazole (o.a. bekend als panacur voor hond/kat).

De meer ervarene aquarianen kunnen je misschien nog meer tips geven, maar dit is wat ik er van weet.
 
Tegen planaria en hydra kan je flubenol gebruiken. Dat kan je bijvoorbeeld hier kopen.

https://www.onlineaquariumspullen.n...33gccb-zNTkS_A9M9IvGkOoKAV687RTxoCiBIQAvD_BwE
Dat kan je ook gebruiken bij vissen en garnalen, maar slakken zijn er niet altijd gelukkig mee.
Aan de andere kant kunnen slakken ook drager zijn van planaria, dus tijdelijk verwijderen heeft geen zin, dan komt de planaria weer terug zodra je de slakken terugzet.

Voor de bestrijding van blauwalg zou je hier eens kunnen kijken.

https://planted-box.com/blauwalg-aquarium-bestrijden/
 
Thnx allemaal, het bleek geen planaria te zijn maar opstartwormpjes. De blauwalg was waarschijnlijk een gevolg van een stuk rottend hout wat in het aquarium stond kwam ik achter. Dit verwijderd, nu een ander stuk hout erin en de blauwalg is weg. Ook was het geen hydra, maar het begin ban synedra
 
Inderdaad,de blauwe alg zat op het hout,en op de bodem een licht-bruine aanslag.
 
Inderdaad,de blauwe alg zat op het hout,en op de bodem een licht-bruine aanslag.
Klopt, die bruine aanslag zit nu overal, maar dit komt vaak voor in een recent opgestarte bak begreep ik. Ik haal het nu zoveel mogelijk weg iedere dag, maar lijkt onbegonnen werk
 
Bruinalg komt inderdaad terug tot de bak in balans is en er geen overschot meer is van teveel organisch afval.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan