Is dit blauwalg?

R

rms90

Guest
is dit blauwalg wat op de achterwand zit?
het breidt zich redelijk snel uit.
Kan het met mijn hand van de achterwand afwrijven maar krijg niet alles weg. Me water stinkt niet.

Waterwaarden:

No2: 0
No3: <-10
GH: 9
PH: 6,9
KH: 4
PO4: 0->

695563_0_82_img20140507wa0006.jpg


914915_0_82_20140510_214604.jpg


954935_0_82_20140510_214756.jpg
 
Is het een slijmerige vlies zeg maar??
Je po4 is 0 en die moet hoger zijn. ook is je nitraat onder de 10 en niet echt hoog.
Hoe groot is de bak en wat voeg je toe en hoelang brandt het licht??
Zit het alleen op de achterwand want ik twijfel of het blauwalg is. Lijkt me ook wel een groene alg toe.
Dat zou bij een po4 van 0 passen ook.
 
Kon het er zo afwrijven maar echt heel slijmerig was het niet. Wel breid het zich binnen een week al snel uit.
Po4 is 0,2 ongeveer met druppels getest.
En de No3 net geen 10. begint ook wat van die alg op het kienhout te verschijnen. ook elders op de achterwand verschijnt het in lichte vorm. Bak draait sinds februari en al die tijd geen last gehad van alg, op wat bruinalg na in het begin.

Bak is 211 ltr bruto dus zegmaar 200 ltr netto.
Heb er led licht in dat brand van 8:30 tm 23:00uur met 3uur zwaar gedimd smiddags. Dit programma heb ik al enkele maanden.
"s ochtends wordt het licht met een zonsopgang opgebouwd en savonds wordt het steeds donkerder. 10uur volledig licht en rest is zwaar gedimd.

Als plantenvoeding geef ik wekelijks profito en ferro. Ijzer test ik ook regelmatig en na een week heb ik de dosis nodig wat op de verpakking staat.
Verder voeg ik ph gestuurd co2 toe.
 
Lijkt me geen blauwalg
 
Ik denk groen alg dus. Ik zou met je waarden de verlichting terugbrengen of de voeding op peil brengen gaan.
Je hebt nu tekorten in de bak. In ieder geval je po4 vermoedt ik.
 
Ik heb op aanraden van de winkel fosfaat en nitraat reduct in me filter zitten. Deze er dus is uitlaten en zien of dat helpt hierdoor zullen de no3 en po4 wel gaan stijgen.
 
Zou die twee reducten ook uit je filter halen. Komen je waarden wel terug op peil.
Waarom heb je ze in je filter gedaan?
 
Op aanraden van de speciaalzaak. Het schijnt de waarden te reduceren maar niet alles eruit te filteren. Bij aanschaf van de externe pomp werd het aanbevolen.
 
In mijn vorige aquarium had ik ook wel eens last van alg (draad en puntalg op de ruiten) en had een fosfaat waarde van 5 destijds en nitraat 50. Verlichting rond de 11uur met t5 licht. Toen werd er ook gezegd dat het kwam door het fosfaat en nitraat gehalte.
 
Tsja..ik zou dat soort producten alleen inzetten in specifieke situaties, als de waterwaardes problemen gaan geven en je kunt ze niet oplossen dmv waterverversen ed. Nederlands kraanwater is gewoon okee voor de meeste aquaria.
 
Wat voor soort groene alg kan dit trouwens zijn? Beetje op Internet zitten kijken maar kan het onder geen enkele soort plaatsen.
 
Bij te hoge waarden ,gewoon water verversen.
Breng je het ook omlaag.
En met snelgroeiers haal je teveel nitraat er ook mee uit.


Teveel fosfaat drijvers inzetten.
 
622693_0_82_20140511_110344.jpg


Hier nog een foto, dit is de plek waar het meeste zit. Jullie een idee welk type (groene) alg dit is?
Snelgroeiers heb ik ook in me bak, Valesneria en Sterrenkruid.
Verversen doe ik wekelijks.
 
rms90 zei:
In mijn vorige aquarium had ik ook wel eens last van alg (draad en puntalg op de ruiten) en had een fosfaat waarde van 5 destijds en nitraat 50. Verlichting rond de 11uur met t5 licht. Toen werd er ook gezegd dat het kwam door het fosfaat en nitraat gehalte.

Teveel voedingsstoffen geven geen alg hoor. Alg krijg je door een tekort ergens van. Ik denk daarom ook aan een po4 tekort.
Het zal denk ik groene puntalg of dustalg zijn.
De groene puntalg krijg je vaak bij tekort aan po4.
Maar als het heel makkelijk is weg te wrijven denk ik toch weer eerder aan de dustalg wat je ook op je ramen kunt hebben soms.

Ik zou zoals Peter ook zegt die sponzen er snel uithalen hoor.
 
Ik lees net dat je LED verlichting hebt dus over de verlichtingsduur durf ik dan weinig te zeggen. Wellicht kun je ook proberen om de duur iets te verkorten waardoor er minder voeding nodig is.
Ik hoop dat de nitraat en fosfaat zonder die sponzen ook weer stijgen.
 
Wat is een goede waarde voor nitraat? Ik dacht namelijk rond de 10 altijd.
Verlichting heb ik een programma gemaakt wat al onder de verlichtingsduur is voor de standaard voorgeprogrammeerde programma's op de easy time controller.
Ik ga het eens proberen met de reducten eruit te halen ja.
 
Gisteravond de reducten eruit gehaald.
Hopen dat de alg binnen afzienbare tijd weggaat.
Wat zijn nu goede fosfaat en nitraat waarden om aan te houden?
Ik dacht namelijk dus altijd fosfaat iets meer als 0(dus minimaal aanwezig) en nitraat rond de 10.
 
Terug
Bovenaan