Is dit bruine alg...?

G

Gremlin

Guest
Hallo allen,

Is dit bruine alg?
186218gremlin_0_85_dropbo.jpg



Deze alg is eigenlijk al enkele maanden aanwezig in het aquarium. De alg is redelijk makkelijk van het blad af te wrijven en ziet er dan bruin uit. Op het blad zelf is het zwart.

De alg lijkt alleen voor te komen op oudere en grotere bladeren. Ik heb in het aquarium geen snelgroeiende planten staan, die heb ik gisteren wel gekocht

Wat helpt niet:
Mate van stroming lijkt geen invloed te hebben.
Ook het verkorten van het aantal uren licht lijkt geen invloed te hebben.
Water verversen.

Wat helpt wel:
Heel misschien helpt algexit een beetje.

Mogelijke verbeteringen in de bak:
De TL-Balken zijn oud, dus een overbelichting is het niet.
Geen toevoeging van CO2, maar ik heb niet veel planten staan.

De waterwaardes geven geen bijzonderheden.


Vraag:
Weet iemand wat voor soort alg dit is, en hoe deze te bestrijden is?

Alvast bedankt voor de tips.

Groet,
GTG
 
Als het een alg is kan je er gewoon anti-alg spul in gooien. Kan je kopen in bijna elke viswinkel. Maar je zou er ook alg etende vissen / slakken / garnalen in kunnen doen (weet niet of dat goed gaat met je vissen).
algexit_250ml_high.jpg


Zie de algen niet helemaal duidelijk maar het is waarschijnlijk penseelalg.
 
Tl is oud zeg je...
Tl lampen verliezen slechts 10% licht op 20000 branduren. Dus als ze sterk waren toen ze niew waren, zullen ze dat nu nog zijn.
Zonder co2 bemesting heb je niet veel licht nodig.
Dus als je reflectoren zitten hebt zou ik die zeker verwijderen.
Ik zou ook kijken voor enkele drijfplanten. De sfeer in de bak zal er op vooruit gaan, drijfplanten kunnen niet bealgen, hebben geen co2 nodig, verduisteren de bak licht waardoor algen ook onder de planten minder kans krijgen,...
Hoeft niet toe te groeien, maar 30% bedekking kan al veel doen.

Anti algen producten zou ik vermijden. Gaan uw planten ook onder lijden.

Ik merk ook dat er amper snelgroeiende planten aanwezig zijn.
Dus zou nu vooral investeren in drijfplanten en snelgroeiende waterplanten als waterpest, hoornblad,...
 
Hallo nekoneko,

Bedankt voor t advies. Algenexit (anti-alg spul) is al geprobeerd en heeft bijna geen resultaat.

Groet,

GTG
 
Hallo Jurgen,

Snelgroeiers zijn gisteren gekocht, o.a. Hoornblad. Drijfplanten komen weer in april, kreeg ik te horen in de winkel.

De twee tl balken zijn minimaal 6 jaar oud (weet ik niet precies, zijn tweedehands en kwamen met de bak). Ook zitten er geen geflectoren in de bak. Een overbelichting lijkt onwaarschijnlijk helemaal omdat het verminderen van de branduren ook geen effect lijkt te hebben.

Zou het kunnen dat er te weinig licht is, waardoor de aanslag op de bladeren komt?

Groet,

GTG
 
Nee, dan zou je andere dingen zien zoals vergeelde bladeren en zo.

Volgen smij is de bak een beetje uit balans ook.
Heb je onlangs nog water getest?
GH, KH, pH, NO3, PO4...
Geef je enige plantenvoeding(buiten coZ)?
 
Kan iemand bevestigen dat het penseelalg is?
 
Penseelalg ziet er anders uit. Dit groeit in plukjes en gelijken heel hard op penseeltjes die versleten zijn. Tl lampen zijn na 6 jaar wel aan vervanging toe. Kan je je sio2 meten? Bij mij is dit te hoog en is dat de reden.
 
Een bruinalg is een diatoom Nekoneko. Als deze alg makkelijk weg te wrijven is en vettig aanvoelt dan is het denk ik bruinalg. Dat zie je vaak bij een onbalans tussen de belasting en de bacteriecultuur. Dat heeft Jurgen ook al opgemerkt met de opmerking dat de bak uit balans is denk ik.
Weet je je waterwaarden ook? De alg voedt zich wel met silicaten maar is niet direct de oorzaak hiervan.

De bodem ziet er ook heel erg schoon uit en ligt die er misschien net in of heb je iets met de filter gedaan??
 
Als je echt heel graag van die alg af wilt. Zou je een paar dagen je bak donker kunnen maken. Dan zouden de algen( in theorie) moeten sterven maar je zou ook de planten uit je bak kunnen halen en die in iets donkers kunnen plaatsen maar dan heb je kans dat de alg blijft leven.
 
Als je de bak verduistert dan krijgen vaak ook de planten een klap.
De oorzaak moet je hier bestrijden en bij bruinalg is dat zoals ik al zei vaak de verjouding belasting/bacterien.
Ook een middel als AlgExit zal geen goed doen want je leest met regelmaat dat ook planten dit niet goed verdragen.
De oorzaak moet je oplossen want anders heb je de alg zo weer in je bak.
 
En algen- eters/slakken/garnalen zou dat niet werken?
 
Dat is hoogstens een druppel op een gloeiende plaat denk ik. Zolang je niet de oorzaak bestrijdt zul je de alg niet kwijtraken.
 
@jessicapilon: SIO2 dat te hoog ligt komt bij mij door het vers water. Het is van dusdanig gehalte dat het aquarium het niet kan bijhouden. Maar inderdaad dit kan je ook als onbalans beschouwen. Meer snelgroeiers er in en de bak kan het op pijl houden.

Algeneters zullen iets doen maar zijn geen oplossing. (misschien zorgen ze wel voor meer belasting dan wat ze opruimen!) Hierbij is kiezelalg/bruinalg niet echt een "alg". Deze zullen niet "verdwijnen" maar moet je zoveel mogelijk manueel weg halen. Ze zullen hoogstens stoppen met groeien en verspreiden bij ballans van de bak.
 
nekoneko zei:
Als het een alg is kan je er gewoon anti-alg spul in gooien. Kan je kopen in bijna elke viswinkel. Maar je zou er ook alg etende vissen / slakken / garnalen in kunnen doen (weet niet of dat goed gaat met je vissen).
algexit_250ml_high.jpg


Zie de algen niet helemaal duidelijk maar het is waarschijnlijk penseelalg.

Ai, gewoon anti algspul erin gooien. Niet zo'n best advies. Achter de oorzaak zien te komen en daarnaar handelen.

Penseelalg is het zeker niet.
 
nekoneko zei:
Als je echt heel graag van die alg af wilt. Zou je een paar dagen je bak donker kunnen maken. Dan zouden de algen( in theorie) moeten sterven maar je zou ook de planten uit je bak kunnen halen en die in iets donkers kunnen plaatsen maar dan heb je kans dat de alg blijft leven.

Verduisteren bij bruinalg lijkt me ook geen goed advies...jammer maar hier heeft niemand wat aan.
 
nekoneko zei:
Dat wisten we al..
Wat ik bedoel is dat jij helaas vaker maar wat roept en je adviezen kloppen niet.
Je zet vraagstellers op het verkeerde been.
 
Treu, ik doe het niet expres. Ik ben nog aan het leren. Maar waarom heet het anti-alg als het niet werkt tegen algen?
 
nekoneko zei:
Treu, ik doe het niet expres. Ik ben nog aan het leren. Maar waarom heet het anti-alg als het niet werkt tegen algen?

Het is niet dat het niet "werkt tegen algen" maar meer als, je kan bijna even goed een chloortablet in je aquarium smijten! Of antibiotica nemen tegen een verkoudheid. Het zal wel iets doen! Maar doet eigenlijk meer kwaad dan goed ;). Je planten en bacteriecultuur zien er heel hard van af!

Daarbij zal je mss even verlost zijn van je alg maar na een paar maand heb je er weer last van. Omdat je de oorzaak niet gevonden hebt.

(bovenstaande stellingen zijn extreme voorbeelden om een beeld te scheppen!)
 
Hallo allen,

Wederom bedankt voor de antwoorden. Onderstaand de waarde van de bak vorige week, gemeten met de Sera 6 in 1 test:

Tijdelijk aquarium met planten en vissen:
CL2; 0
Ph; 7.6
Kh; 6d
GH; 8d
No2; 0
No3; 50

Opstart aquarium:
CL2; 0
Ph; 8
Kh; 10d
GH; 8d
No2; 0
No3; 25

Bovenstaand zie je staan dat er 2 bakken zijn. Dat klopt omdat wij zijn verhuist. Opstart-bak staat inmiddels vol(ler) met de snelgroeiers (sinds gisteren) en draait 2.5 weken. Zie onderstaande foto:

846111gremlin_0_85_aquariu.jpg

N.b. In deze bak is de aanslag gisteren verwijderd van de planten.


De alg voelt inderdaad vettig aan. Ik heb zelfs het idee dat de dekplaten van mijn aquarium vettig zijn.
Gisteren heb ik mijn water laten testen, ik ben vergeten om welke waarde het ging. Maar ik kon nog niet de vissen erin zetten (ik denk niet dat nitriet/nitraat) werd genoemd.

De bodem bestaat niet uit zand. Wel zijn er heel wat van deze zakken in gegaan:
789699gremlin_0_85_aquariu.jpg


Extra info:
In de filter zitten buisjes, kleine gele steentjes en witte watten.

Bruin-alg lijkt het meest waarschijnlijk afgaande op vorige opmerkingen. Helaas is er geen meter aanwezig van de SIO2 (overigens, nog nooit van gehoord).

Iemand enig idee wat we aan de alg zouden kunnen doen, of hebben jullie nog meer informatie nodig?

Groet,
GTG
 
yov zei:
nekoneko zei:
Treu, ik doe het niet expres. Ik ben nog aan het leren. Maar waarom heet het anti-alg als het niet werkt tegen algen?

Het is niet dat het niet "werkt tegen algen" maar meer als, je kan bijna even goed een chloortablet in je aquarium smijten! Of antibiotica nemen tegen een verkoudheid. Het zal wel iets doen! Maar doet eigenlijk meer kwaad dan goed ;). Je planten en bacteriecultuur zien er heel hard van af!

Daarbij zal je mss even verlost zijn van je alg maar na een paar maand heb je er weer last van. Omdat je de oorzaak niet gevonden hebt.

(bovenstaande stellingen zijn extreme voorbeelden om een beeld te scheppen!)

Volgens mij wou hij juist de niet werking uitdrukken.
je kan bijna even goed een chloortablet in je aquarium smijten! Of antibiotica nemen tegen een verkoudheid.
 
nekoneko zei:
Treu, ik doe het niet expres. Ik ben nog aan het leren. Maar waarom heet het anti-alg als het niet werkt tegen algen?

Ik begrijp dat je dat niet expres doet maar als je iets niet weet of er niet zeker van bent dan kun je beter soms niks zeggen denk ik ;).

@TS
Beide bakken draaien dus nog niet zo heel lang begrijp ik?? Ik vond de bodem ook al zo mooi nieuw nog lijken??
In dat geval is opstartalg heel normaal, maar door het hoge Si gehalte zullen de bruinalgen harder groeien dan bij weinig Si.
Je kan hiervoor druppeltesten kopen dus.
Als je een goed ingedraaide bak hebt met een goede bacteriecultuur in de bodem en het filter dan zou je geen last moeten hebben van de bruinalg tenzij er andere factoren meespelen.

@Nekoneko
Dat spul zal misschien wel de algen kapot maken maar algen en planten staan vrij dicht bij elkaar dus ook de planten waarderen het vaak niet. En het is geen oplossing voor het probleem.
 
Van mij mag hij heus iets zeggen. Doe ik ook.
Maar als je niet zeker bent van uw oplossing zeg je dat er misschien ook gewoon bij dat je er niet zeker van bent of zo.
Maar personen zeggen dat ze beter niet reageren vind ikzelf nu ook wel een brug te ver.
Van mij mag iedereen reageren. :)

On topic:
Volgens mij moet de bak nog wat deftig stabiliseren.
Zou vooral de algen niet verwijderen eigenlijk. Laat ze woekeren als ze dat willen. eens hun voedingsbron opgebruikt is zullen ze wegkwijnen.
Dus nu even ogen dicht knijpen en een paar weken uit zweten. Ben je er in eens definitief van af.

Verder kan je wel filteren over purigen of zo en een bacteriekuur doen. Heb zelf goeie ervaring met velda bacterial.

Zo zal het evenwicht bespoedigd worden.
 
Hallo allen,

Helaas lijkt mij dit niet een opstartprobleem. Deze klachten had ik in mijn bak voordat ik ging verhuizen. Ik heb de alg dus mee verhuisd naar de huidige 2 bakken.

In de vorige bak zijn de klachten pas na een paar maanden ontstaan. Dus ik ben bang dat er ergens een disbalans zit
En lijkt even uitzweten niet de oplossing. Overigens was de ondergrond toen na 9 maanden draaien, even mooi en schoon :)

Zijn er nog andere waarden die ik moet controleren?
Kunnen de klachten zijn ontstaan door te weinig snelgroeiers?

Groet,
Gtg
 
Dat kan zeker ja.
En dat zo de vervuiling wat op stapelt.
De hoge no3 waarde is daarin ook een signaal.

Zou me focussen op drijfplanten en snelgroeiers zoals eerder gezegd. En laat ze maar mooi woekeren. Dan zijn ze op hun best.
Planten die het niet goed doen moet je verwijderen. Enkel deze die het goed doen houden.
In een paar weken zou je dan toch een beetje resultaat moeten zien.
 
JurgenD zei:
Dat kan zeker ja.
En dat zo de vervuiling wat op stapelt.
De hoge no3 waarde is daarin ook een signaal.

Zou me focussen op drijfplanten en snelgroeiers zoals eerder gezegd. En laat ze maar mooi woekeren. Dan zijn ze op hun best.
Planten die het niet goed doen moet je verwijderen. Enkel deze die het goed doen houden.
In een paar weken zou je dan toch een beetje resultaat moeten zien.

:thumbs:
Zoals Jurgen ook al een beetje aangeeft denk ik ook dat er ergens een opstapeling is van vuil. Dat wordt in no2 en weer in no3 omgezet.

Hoevaak maak je de filter schoon en wanneer is dat gebeurt en hoe??
 
Het filter heb ik 1 keer, ongeveer 2 maanden geleden, schoongemaakt. De watten en steentjes heb ik vervangen en de buisjes + maar afgespoeld onder lauw warm water. Daar zat wel veel bruin rommel in. De verhuisbak draait op een nieuw filter.

Beide filters zullen aangesloten worden op de opstartbak als de vissen over kunnen.
Dan heb ik een eheim professional 1+2 op de bak staan, lijkt mij dat het genoeg stroming moet kunnen genereren en voldoende moet kunnen filteren.

Even voor mijn duidelijkeid: Er komt dus een stapeling van vuil als er weinig snelgroeiers in de bak zitten?

Als dat zo is, dan lijkt mij wel logisch dat wij dan klachten kregen. Bak van 1.50m, geen snelgroeiende planten, wel een aantal langzaamgroeiende planten en 8 uitgepelde mosbollen op stenen.

Groet,
Gtg
 
Vuil kan zich opstapelen als het niet wordt opgenomen of wordt omgezet. Bij een goed ingedraaide bak heb je voldoende bacterien om alles om te zetten en te verwerken. Maar als dat niet zo is of er komt opeens veel vuil van bv dode planten dan kun je hogere concentraties krijgen in de bak.
Snelgroeiers zijn dus goed om bepaalde stoffen uit je water te halen. Ik heb ook niet echte snelgroeiers in de bakken, maar geen bruinalg. Dat komt omdat er wel voldoende bacterien in de bak aanwezig zijn om alles af te breken en te verwerken.
 
Bij mij heeft algexit 10 cc op 250 l goed geholpen, alle bruine alg weg van de achterwand, de rest van de planten doen het erg goed.
Ik ververs 50 % water per week.
 
Gremlin zei:
Hallo allen,

Is dit bruine alg?
186218gremlin_0_85_dropbo.jpg



Deze alg is eigenlijk al enkele maanden aanwezig in het aquarium. De alg is redelijk makkelijk van het blad af te wrijven en ziet er dan bruin uit. Op het blad zelf is het zwart.

De alg lijkt alleen voor te komen op oudere en grotere bladeren. Ik heb in het aquarium geen snelgroeiende planten staan, die heb ik gisteren wel gekocht

Wat helpt niet:
Mate van stroming lijkt geen invloed te hebben.
Ook het verkorten van het aantal uren licht lijkt geen invloed te hebben.
Water verversen.

Wat helpt wel:
Heel misschien helpt algexit een beetje.

Mogelijke verbeteringen in de bak:
De TL-Balken zijn oud, dus een overbelichting is het niet.
Geen toevoeging van CO2, maar ik heb niet veel planten staan.

De waterwaardes geven geen bijzonderheden.


Vraag:
Weet iemand wat voor soort alg dit is, en hoe deze te bestrijden is?

Alvast bedankt voor de tips.

Groet,
GTG

Misschien ligt een deel van de oorzaak toch in een te geringe licht intensiteit. (Let op: Licht intensiteit is niet hetzelfde als lichtduur!) Een hoog PH gehalte is ook vaak een (mede-)oorzaak. Kijk hier eens naar. Verder ben ik het eens met eerdere uitspraken hier gedaan: Zoek naar de oorzaak en pak dit aan! Anti algenmiddeltjes doen meer kwaad dan goed.

Groet,
Ben.
 
Wederom bedankt voor de antwoorden allemaal. Het helpt ons als beginnende aquarianen enorm.

Is er een manier om te meten of de lichtintensiteit goed is?
De ph is met 7.6 en 8 toch niet erg hoog?

Groet,
GTG
 
Terug
Bovenaan