Wat is er nieuw

Is dit draadalg?

M

MichelS

Guest
Goedenavond,

Ik heb een vraag, mijn 110L aquarium draait nu +/- 8 weken, er zitten veel planten in het aquarium. Ik voer niet veel, er zitten 6 Cory's, 5 otto's en 4 amano garnalen in.
Op aanraden van de lokale aquarium zaak voeg ik dagelijks 2ml Co2 uit een flesje toe. Easycarbo liquid carbon fertilzers, hier lijk ik een probleem door te krijgen.

Ik heb namelijk meerdere keren gehad dat als ik vergeten was C02 toe te voegen, ik de dag er na van deze rare draden aan mijn planten kreeg. Zie het Filmpje.
Ik las dat draadalg kan komen door schommelende waardes in Co2 oftewel onstabiliteit. Is dit waar? En zou ik kunnen stoppen met Co2 toevoegen uit het flesje zonder een draadaglen explosie te krijgen?

Rare vind ik dat als ik op draadalg google ik vaak andere plaatjes zie dan waar ik last van heb. Hoop dat iemand mij kan helpen, of wat tips heeft. Mijn laatste aquarium had ik 13 jaar geleden vandaar dat ik om advies vraag haha.

Waterwaardes:
PH: +/- 7
KH: +/- 6
GH: +/- 7
Water temp: 25C

Klik hier voor het filmpje --> Filmpje
 
Dit lijkt niet op draadalg in mijn beleving. Wat het wel is zou ik je niet kunnen vertellen maar er zullen snel antwoorden volgen denk ik.
 
Dit lijkt niet op draadalg in mijn beleving. Wat het wel is zou ik je niet kunnen vertellen maar er zullen snel antwoorden volgen denk ik.

Nee dacht ik in eerste instantie ook niet, maar vraag me af wat het dan wel kan zijn haha. Ja hoop dat iemand het weet.
 
Iemand enig idee?
 
Dat is draadalg. Je gaat duidelijk voor een meter zie ik ?. Voornaamste reden voor deze alg is een CO2 tekort of daarin idd een onbalans. Probeer idd je CO2 gehalte zo stabiel mogelijk te houden.

Heb je nog andere waterwaardes die je gemeten hebt? Bv NO2, NO3, PO4.

Gr. Ed
 
Dat is draadalg. Je gaat duidelijk voor een meter zie ik ?. Voornaamste reden voor deze alg is een CO2 tekort of daarin idd een onbalans. Probeer idd je CO2 gehalte zo stabiel mogelijk te houden.

Heb je nog andere waterwaardes die je gemeten hebt? Bv NO2, NO3, PO4.

Gr. Ed

Bedankt voor je reactie. Haha ja is een aardige sliert. Heb het er gelijk uitgehaald. Hier nog een teststrip foto. Moet nog zo'n druppeltest kitje aanschaffen. Zal gewoon weer standaard co2 toevoegen. Maar is het niet raar dat na een dag overslaan dit direct ontstaat?
 

Bijlagen

  • 20200730_182015.jpg
    20200730_182015.jpg
    73 KB · Weergaven: 106
De liquid carbo werkt als antialg. Als je ermee stopt zit je bak helemaal vol met alg. Die carbo geeft je tijd om uit te pluizen waarom die algen ontstaan.
 
Carbo heeft een snelle halfwaardetijd en daarom moet je het dagelijks ook toevoegen. Het is dus niet zo dat het dagen doorwerkt.
 
De liquid carbo werkt als antialg. Als je ermee stopt zit je bak helemaal vol met alg. Die carbo geeft je tijd om uit te pluizen waarom die algen ontstaan.

maar komt dat dan door wisselende stabiliteit van toevoegen van Co2? En zo snel?
 
je carbo onderdrukt de groei van zeer sneldelende cellen. Zoals alg. Maar ook snelgroeiende waterplanten hebben er moeite mee.
Als je zo snel alg groei hebt bij het stoppen van carbo zit er ergens een stevige disbalans in je bak die deze algen veroorzaakt. En algsporen produceert.
 
je carbo onderdrukt de groei van zeer sneldelende cellen. Zoals alg. Maar ook snelgroeiende waterplanten hebben er moeite mee.
Als je zo snel alg groei hebt bij het stoppen van carbo zit er ergens een stevige disbalans in je bak die deze algen veroorzaakt. En algsporen produceert.

Hmm oke zit te denken waar het vandaan kan komen. Merk wel dat sommige planten wat achter blijven qua groei. Kan te weinig voeding hier een oorzaak van draadalg zijn?
 
Absoluut. Voedingstekort is een pijler onder het algsysteem.
Met mijn groene bak zit ik ruim 2 keer boven de voorgeschreven dosering plantenvoeding. Dat was voor mij niet intuïtief 'juist'. Toch hielp mij dat om alggroei tegen te gaan.
Later bleek dat 'plantenvoeding' ook weer een wereld van verschil bleek te herbergen. Maar plantenvoeding is de moeite van de verdieping waard in de eeuwige strijd met alg.
 
Carbo is overigens geen CO2 uit een flesje. Je zal straks merken dat het met een druppeltest ook niet meetbaar is. Voor CO2 moet je een gasvorm hebben. Bio CO2 is ook een mogelijkheid.
 
Absoluut. Voedingstekort is een pijler onder het algsysteem.
Met mijn groene bak zit ik ruim 2 keer boven de voorgeschreven dosering plantenvoeding. Dat was voor mij niet intuïtief 'juist'. Toch hielp mij dat om alggroei tegen te gaan.
Later bleek dat 'plantenvoeding' ook weer een wereld van verschil bleek te herbergen. Maar plantenvoeding is de moeite van de verdieping waard in de eeuwige strijd met alg.

Miss moet ik meer gaan voeden thnx voor de tip. Ga dit zeker even testen. In het begin beetje voorzichtig omdat ik las dat als je teveel voeding geeft algen hier ook weer door groeien haha
 
Carbo is overigens geen CO2 uit een flesje. Je zal straks merken dat het met een druppeltest ook niet meetbaar is. Voor CO2 moet je een gasvorm hebben. Bio CO2 is ook een mogelijkheid.

Weet ik. Maar ik moet benoemen wat ik toevoeg. Druppeltest setje moet ik ff halen indd
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan