Is dit een alg?

D

DannyO

Guest
Hoi, ik ben zowel nieuw op het forum als met aquaria. Het gaat om een aquarium dat inmiddels iets meer dan 2 maanden draait. In het begin had ik last van opstart alg, maar dat was vrij snel weg. Ook al last van draadalg gehad, maar dit lijkt gestopt door verkorten van de lichtduur en toevoeging van snelle groeiers zoals de (volgens mij) braziliaanse klimop. Het is nog een klein beetje aanwezig, maar erger wordt het niet. Echter, deze eerdergenoemde plant groeit snel omhoog, maakt mooie bladeren, maar na een week komen er kleine zwarte puntjes op het blad en wordt vervolgens erger tot het blad helemaal bedekt is. Je kan het met de vingers en beetje verwijderen, maar het blad blijft lelijk. Weet iemand misschien wat dit is? En soort alg, voedingsgerelateerd of waterkwaliteit?

Dank voor tijd en moeite.

Mvg, Danny
 

Bijlagen

  • 20200428_190300.jpg
    20200428_190300.jpg
    220.9 KB · Weergaven: 98
Dat is puntalg en een teken van co2 en/of po4 tekort. Weet je alle waterwaarden?
 
Hi, bedankt voor de reactie.

Helaas zijn niet alle waterwaarden bekend. Ik heb 6in1 teststrips van JBL en CO2 en P worden hier niet mee gemeten.

Voor zover bekend de volgende waarden (vanmiddag gemeten, gisteren circa 20% water gewisseld):
NO3: 0
NO2: 0
GH: >7<14
KH: 6
pH: 6,8
Cl2: 0

Kan je hier iets uit afleiden?

Add info:

Ik voeg sinds 1,5 week vloeibare CO2 toe en vloeibare plantenvoeding. Bij opstarten had ik tetra voedingstabletten toegevoegd, maar begreep dat vloeibare plantenvoeding ook voldoet. Dit combineer ik met verlichting aan tussen 12:00 en 20:00.

Mijn aquarium (of eigenlijk van mijn dochter van 8 ;-)) betreft een eenvoudige Superfish 50 (45liter) met sterrenkruid, belgisch groen en braziliaanse klimop. Bewoners: 6 tetra's en 5 vijfstreepbarbeeltjes (en sindskort een aantal slakjes, waarschijnlijk meegelift, weet nog niet wat ik daarmee moet).

Mvg,
Danny
 
Tja, meten met strips is niet echt zinvol want die zijn erg onbetrouwbaar. Je kan het beste eens informeren of de lfs het met druppels voor je kan meten. Voeding in de bodem is prima bij planten die dat wensen zoals moerasplanten. Heb je een totaaltjes van de bak en om wat voor bak gaat het hier?
 
Lfs: local fish store?

Bijgaand een foto met volledige bak. Het is een superfish 50 start met aquaflow 100 filterpomp. Afmetingen 48*28*42.

Mag je voedingstabletten en vloeibaar combineren?
 

Bijlagen

  • 20200429_162558.jpg
    20200429_162558.jpg
    466.2 KB · Weergaven: 66
Je kan ook drijvers gaan gebruiken waardoor je wat minder licht hebt en de vraag naar voeding zal minderen. Je geeft nu al plantenvoeding en carbo en dat is opzich prima. De vraag naar voeding hangt af van de hoeveelheid licht.
No3 en po4 zijn beide ook belangrijk voor de planten dus ik zou toch eens bij de lfs (ja de local fish store) vragen of ze met druppels willen testen. Soms is toevoegen niet nodig maar ik denk dat je best wel wat licht boven de bak hebt en dan zal de vraag naar voeding ook groter zijn.
 
Hi John, dank je wel voor de hulp. Ik vraag even na bij de lfs of ze eea met druppels kunnen testen. Mbt licht is dit een standaard LED van 5W (zonder reflector). Maarja, het is LED en een kleine bak. Daarnaast vangt deze bak helaas ook vrij veel licht van buiten. Ik heb echter voorlopig geen andere geschikte locatie voor deze bak.

Heeft iemand misschien tips mbt kleine drijvers? Is het misschien ook een idee om de lange uitlopers van de klimop door te knippen en te laten drijven (al weet ik niet of dit erg mooi is, maar had gelezen dat dit met deze plant mogelijk is)? .

En mbt de alg: zoveel mogelijk verwijderen van het glas, decoratie en bladeren en het huidige beleid doorzetten? Of moet ik misschien voor 1 keer een soort Algweg-product gebruiken om 'schoon' te beginnen?

Ik realiseer me dat ik inmiddels weer 4 vraagtekens in mijn tekst heb staan. Excuses voor de vele vragen, maar ik wil graag van die alg af...

Mvg,
Danny
 
Klimop kan eventueel drijven en wat ook kan is waterpest en hoornblad. Ik zou niet gelijk met middeltjes gaan werken want daarmee los je het probleem niet op.
Je kan bij Aquaplantsonline kijken bij drijvers en die zijn eigenlijk wel geschikt allemaal en zelf heb ik vaak het Mosselplantje of de Salvinia Natans gebruikt hiervoor.
 
Terug
Bovenaan