Is dit een kaamlaag?


B

blackmoor

Guest
Beste allen, mijn bakje draait nu twee weken, maar ik onderkte iets vreemds aan het oppervlak:
Is dit een kaamlaag?
IMG_3864.JPG
 
Misschien kan je beter een foto maken van bovenaf en zonder stroming van het filter.
 
Ja want ik kan er ook weinig van maken zo:sorry:. Welke bodem heb je daarin?
 
Kijk, het is een soort 'laagje':

IMG_3865.JPG
IMG_3866.JPG
 
Duidelijk een kaamlaag idd.
 
Niks,gaat vanzelf weer weg normaal gesproken.
 
Ik las al iets op aquascaping blog over afvalstoffen uit planten wanneer je co2, licht en voeding niet in balans waren..... Toch maar aan het begin van de week in een keer de EI toedienen?
 
Een kaamlaag ziet er vaak wat olieachtig uit bovenop je wateroppervlak. Zelf heb ik er nu ook een op mijn bak. Normaal gesproken maak ik mijn sponsje boven in het filter schoon door het wat uit te knijpen. Verder doe ik eigenlijk nooit zoveel met m'n filter.
Nu deed ik dit anders; ik schopte mijn filter om! Mijn vloer kleddernat en, erger nog, mijn vrouw boos! Terwijl ik het echt niet expres deed...;-) Maar goed, het werd dus een bende en ik dode zo massaal een bacteriëngroep die ik liever in leven had gelaten....en zit dus nu met een kaamlaag.

Om te zien of je echt een kaamlaag hebt zou je dit eens kunnen lezen:

http://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium
 
Is helemaal niks geks,je bakje staat net 2 weken te draaien zeg je dus de boel moet nog in balans komen.
 
Geduld is het beste lijkt, inderdaad eerst een gezonde bacterie populatie laten onstaan, dat duurt wel even en de verschillende bacterien die je wil groeien qua populatie niet allemaal even hard.
 
Geduld is zo vroeg na de opstart denk ik het beste medicijn. Een kaamlaag kan door vele factoren ontstaan en is niet zo erg zolang die maar dus is.
 
Geduld is zo vroeg na de opstart denk ik het beste medicijn. Een kaamlaag kan door vele factoren ontstaan en is niet zo erg zolang die maar dus is.

Oké! Ik zal dan wel afwachten.
 
Geduld is het beste lijkt, inderdaad eerst een gezonde bacterie populatie laten onstaan, dat duurt wel even en de verschillende bacterien die je wil groeien qua populatie niet allemaal even hard.

Ja, da's waar. Ik had al denitrol toegevoegd, maar het blijkt dan maar weer dat daar ook niet allé bacteriën inzitten.
 
Is helemaal niks geks,je bakje staat net 2 weken te draaien zeg je dus de boel moet nog in balans komen.

Oké. Ja, de bruinalg komt nu ook pas opzetten.
 
Een kaamlaag ziet er vaak wat olieachtig uit bovenop je wateroppervlak. Zelf heb ik er nu ook een op mijn bak. Normaal gesproken maak ik mijn sponsje boven in het filter schoon door het wat uit te knijpen. Verder doe ik eigenlijk nooit zoveel met m'n filter.
Nu deed ik dit anders; ik schopte mijn filter om! Mijn vloer kleddernat en, erger nog, mijn vrouw boos! Terwijl ik het echt niet expres deed...;-) Maar goed, het werd dus een bende en ik dode zo massaal een bacteriëngroep die ik liever in leven had gelaten....en zit dus nu met een kaamlaag.

Ja, olieachtig is het zeker. Wat een actie zeg.....:oops: Toch een minpuntje aan zo'n extern filter:juggle:
 
Hoi! Je schreef iets over denitrol...en dat werkt in mijn ervaring althans prima, maar wat ik bedoelde is dat niet alle bacterien die je nodig hebt tegelijkertijd en even snel groeien. Het bouwt als het ware op: eerst bepaalde soorten heel snel en andere soorten bacterien wat later, sommigen vermenigvuldigen ook minder snel. Ik kan zo snel even geen goed artikel vinden met uitleg maar er is veel over te lezen.
 
een oppervlakteskimmer kan ook werken, eventueel ook voor later (je bak draait nu in). heb zelf die van JBL (topclean II), afzuiger bodem en oppervlakte, werkt bij mij zeer goed (ook handig wanneer je planten snoeit, na een halfuurtje gewoon de afval weghalen van de kam)
 
Ja, olieachtig is het zeker. Wat een actie zeg.....:oops: Toch een minpuntje aan zo'n extern filter:juggle:


Ligt eraan. Zitten er genoeg sponzen in, om de bacterie vast te houden. Als het snel doorstroomt schiett het je bak uit.

Dep het nu op met keukenrol.
 
een oppervlakteskimmer kan ook werken, eventueel ook voor later (je bak draait nu in). heb zelf die van JBL (topclean II), afzuiger bodem en oppervlakte, werkt bij mij zeer goed (ook handig wanneer je planten snoeit, na een halfuurtje gewoon de afval weghalen van de kam)

Het bakje is maar 15 cm hoog......... Dat zal dus lastig gaan:D
 
Zolang je geen vissen hebt is het alleen maar goed een kaamlaag dat is mijn idee. Meer co2 in je water!
 
Zolang je geen vissen hebt is het alleen maar goed een kaamlaag dat is mijn idee. Meer co2 in je water!

Maar straks komen de garnalen hé:D
 
Ik heb ook wel eens een dun kaamlaagje in mijn bakjes, dat is helemaal niet schadelijk hoor.
Dan richt ik de uitstroom wat meer naar boven zodat het oppervlak wat meer in beweging is en dan is het zo weg,
Paar kleine drijfplantjes helpt ook goed.
 
Ik heb ook wel eens een dun kaamlaagje in mijn bakjes, dat is helemaal niet schadelijk hoor.
Dan richt ik de uitstroom wat meer naar boven zodat het oppervlak wat meer in beweging is en dan is het zo weg,
Paar kleine drijfplantjes helpt ook goed.

Okee! Ik zal wel wat eendekroos uit de Rio erinstoppen
 
Okee! Ik zal wel wat eendekroos uit de Rio erinstoppen

Op naar je volgende topic dan maar! Ik weet de titel: 'Eendenkroos plaag':stars:
 
Op naar je volgende topic dan maar! Ik weet de titel: 'Eendenkroos plaag':stars:

Haha, ik houd het heus wel in de gaten hoor:D Het is maar een klein oppervlak, en met een netje heb je het er zo uit:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Maar zou je kroos uit mijn kweekbak kunnen gebruiken? (dat water is nooit ververst.....)
 

Terug
Bovenaan