Is dit een koppel? mikrogeophagus altispinosus


M

maanvis

Guest
Ik heb van het weekend een koppel Mikrogeophagus Atispinosus gekocht maar nu twijfel of het wel een mannetje en een vrouwtje is. Zelf vrees ik dat het twee mannetjes zijn. Ze zitten in een rio 240.
IMG_20170728_153943.jpg

een van de twee nog in de zak

IMG_20170728_154008.jpg

aan de rechterkant de ander.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of mijn vermoede klopt.
Ik heb de mogelijkheid om ze te ruilen mochten het twee mannetjes zijn.
 
Moeilijk te zien zo.

Kun je een close up foto maken van geslachtsorganen?

Ze mogen wel wat voer gebruiken trouwens. Mager.
 
Zal straks proberen een betere foto te maken. Ze zitten niet bepaald stil dus het is vrij moeilijk. Eten krijgen ze nu genoeg dus dan worden ze vanzelf dikker.

Ik moet er wel bij zeggen dat de de een een stuk groter is dan de ander. Verder zijn ze vaak samen. De grootste van de twee zet ook vaak zijn vinnen omhoog en de ander zwemt dan gewoon weg.

Vroeger heb ik ook dwergcichliden gehad en dat deed het mannetje toen ook richting het vrouwtje.
 
Heb een poging gegaan.
IMG_20170731_201920.jpg

nummer 1
IMG_20170731_202023.jpg

nummer 2

hoop dat het nu iets duidelijker is.
 
Daar heb je gelijk in maar je kan moeilijk 5 vissen kopen en dan net zo lang wachten tot er een koppel is gevormd. Dan kan je niet zomaar de rest terug brengen.

Verder ben ik er nog niet uit welke andere cichliden ik hierbij wil nemen. Als ik van tevoren had bedacht dat ik een groepje wilde had ik dit probleem niet.
 
Als ik zou mogen gokken dan zou ik zeggen dat nummer 2 in ieder geval een man is. Nummer 1 durf ik echt niks over te zeggen.
 
Nu ik dit zo zie lijkt het daar wel op.
Het zou namelijk ook heel vreemd zijn dat het vrouwtje de grootste van de twee is zoals christianVT zegt. Plus als 1 het mannetje is en 2 het vrouwtje komt dat ook overeen met het gedrag wat ik zie.
 
Vraagje, heb je ze toevallig al aan elkaars lippen zien trekken? Iets dat er uitziet als een lange vissenzoen?
 
Nee, ik zie meer man vrouw gedrag. Het mannetje probeert de aandacht te trekken door in de buurt te zwemmen en zijn vinnen overeind te zetten. Het vrouwtje zwemt dan vervolgens weg.
Dit gedrag zag ik vroeger ook bij mijn caca's.

Het laats nog een filmpje gezien waarbij mannen dit deden en dit is bij mij absoluut niet het geval.
 
Dat zoenen is een vrouwtje dat de kracht van een mannetje test nl.

Hier nog een filmpje waar je duidelijk het verschil van geslacht ziet:

 
Okee, zal straka nog eens goed kijken. Is het trouwens erg als ik er later achter kom en ik ze niet meer kan ruilen? Kan ik hier dan nog een andere cichlidensoort bijplaatsen?
 
Zelf zou ik dit persoonlijk niet heel snel meer doen, gewoon om de eventuele kans op gedoe te voorkomen.

Maar jouw bak is wel groot genoeg er voor en Altis zijn normaal gesproken ook zeker niet de grootste bullebakken. Dus ik zou zeggen van wel, als je aan bepaalde voorwaarden kunt voldoen.
 
Okee, daar word ook aan gewerkt. Ik ga dan wel voor een holenbroeder zodat ze niet in de weg zitten met de Mikrogeophagus Atispinosus.

Mocht het toch een koppel zijn dat ze niet op dezelfde plekken willen broeden.
 
Precies. En dan genoeg schuilplekken, beplanting en zichtbrekers. Ik zie al dat je mooie Nannostomus hebt zitten, ideaal afleidingsvisje voor evt. agressiviteit.
 
Die nannostomussen zijn zeker mooi. Nu nog kijken naar een ander leuke dwergcichlide. Er zijn wel een hoop mogelijkheden.
 
Ik heb dit zelf alleen gezien bij twee manntjes die met elkaar vechten.
 
Omdat een van mijn vrouwtjes dat deed, ik destijds aan het zoeken ben gegaan en dat ergens als verklaring vond.
 
De reden waarom ik het vraag, is omdat mannen dit ook doen ;)
Niet enkel en alleen de vrouwtjes dus :)

Kan je een aantal foto's tonen, waarbij mijn mannelijke nourisatti behoorlijke schaafwonden hadden aan de bek van het liplocken ;)

Ik kan je ook garanderen dat beide mannetjes, niet op hetzelfde geslacht vielen :p
 
Meksjoef dat geloof ik meteen. Maar ik had er toch echt maar 2 op dat moment en ze hebben samen ook nog eens nestjes gehad! Dus ben zeker dat het bij mij een vrouwtje was. En het mannetje liet het ook gewoon toe trouwens, was geen gevecht ofzo.






.
 
Je kunt alti's goed combineren met apisto's. Moet je wel een rustige soort apisto's kiezen natuurlijk.

Wat het 'koppelgedrag' van alti's betreft: Als je een beetje service hebt, hoor je gewoon een 5tal mee te krijgen van de winkel.
Alti's als koppel kopen is erg lastig, zelfs als het wel een man en een vrouw zijn betekend het nog niet dat ze elkaar 'zien zitten'
 

Terug
Bovenaan