Wat is er nieuw

Is dit een koppeltje kleine cichlides? Welk voer hebben ze nodig???

flexJoly

Active member
Lid geworden
21 augustus 2011
Via marktplaats heb ik wat kleine vissen opgehaald. En daar zat dit koppeltje bij. Het was bij mensen die aquariums opknappen en weer doorverkopen. Dus ze wisten zelf ook niet zo goed wat voor soort deze waren.

Een van beide kleurt vaak roodachtig. Ze blijven veel bij elkaar. En lijken te jagen op de slakjes (zie foto). Nu is het probleem dat ze de gewone tetramin vlokken niet lijken te eten en steeds magerder worden.

Welke soort visjes zijn dit? En welk voer hebben ze nodig?

Alvast heel erg bedankt, Lydia

Bijlagen

• 20220324_170715.jpg
    20220324_170715.jpg
    275.1 KB · Weergaven: 131
  • 20220324_162740.jpg
    20220324_162740.jpg
    179.5 KB · Weergaven: 125
  • 20220324_162726.jpg
    20220324_162726.jpg
    136.2 KB · Weergaven: 129
  • 20220324_162655.jpg
    20220324_162655.jpg
    114.5 KB · Weergaven: 130
Ik zou eens proberen met levend voer (watervlooien en dergelijke) weet niet welke soort dit is maar cichlides zijn vrijwel altijd levend voer eters

Lijkt inderdaad heel erg op de dario's. Al kleuren ze (nog??) lang niet zo mooi rood als op de foto's die ik zie.
Dus helemaal geen cichlide :oopss:

En eten alleen levend voer .... oei.... op zich ben ik daar zeker voorstander van en ik wil misschien zelf levend voer kweken... maar zover was ik nog niet ;-)
En eten ook slakjes..... dat was ook niet de bedoeling.... 🐌:deal:
Ik was eigenlijk gestopt met aquaria maar na laatste verhuizing begon het toch weer te kriebelen :smitten:
De plaatselijke dierenwinkel zou morgen weer levend voer krijgen.... dus maar gauw wat halen morgen.

Nu heb ik een redelijk goede kennis der cichliden, maar deze komt mij absoluut niet bekend voor.
Als het al een cichlide is (wat volgens mij niet zo is), dan gok ik op een west-afrikaan.

Ik zou eens proberen met levend voer (watervlooien en dergelijke) weet niet welke soort dit is maar cichlides zijn vrijwel altijd levend voer eters

Hoe kom je hierbij? nagenoeg alle cichliden eten prima droog & diepvries voer.
Net als bij andere vissen heb je wel wat "picky eater" soorten er tussen zitten, maar dat is echt beperkt.

Hoe kom je hierbij? nagenoeg alle cichliden eten prima droog & diepvries voer.
Net als bij andere vissen heb je wel wat "picky eater" soorten er tussen zitten, maar dat is echt beperkt.
Ik had het erover als ze in het wild leven

Dat zal inderdaad wel de Dario dario zijn. Of de Dario sp. Myanmar. Ze zijn zoals je al zegt vrij mager en wat kleurloos, dat maakt het moeilijker ze te herkennen.

Ik denk dat ze diepvries (muggenlarven bijv) ook wel zullen eten. En droogvoer moet op de lange termijn ook wel geaccepteerd worden. Althans, zo ging het bij die van mij.

Probleem met deze soort is dat het rustige eters zijn die gemakkelijk afgetroefd worden door drukkere/snellere soorten zoals de guppy's die nu bij ze zwemmen. Daar kan deels het probleem liggen van het niet eten.

Laatst bewerkt:
Ik vind ze ook wel voor de soort badis badis in aanmerking komen.

Ik had het erover als ze in het wild leven

Dit snap ik even niet,

1. je adviseert dat te geven aan de vissen die hij heeft
2. dan zeg je dat je het bedoelt in het wild?

i get confused over here..

Bedankt voor alle reakties!! Het heeft me heel erg geholpen!
Nadat ze levend voer kregen kwam het gelukkig helemaal goed en kleurde het mannetje ook veel duidelijker.
Het zijn niet de Dario Dario, want de blauwe strepen ontbreken.
Vermoedelijk is het de Dario Hysgynon Black Tiger.

20220331_202527.jpg

Hoewel ik ze onwijs gaaf vind, met erg leuk gedrag, ben ik niet ingericht op alleen levend voer. Daarom heb ik ze op marktplaats gezet. En inmiddels zitten ze in een aquarium met nog veel meer Dario's. 🐟😍😍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan