Is dit een mannetje? (guppies)


D

Desperado070

Guest
Is dit een mannetje?

1.jpg

(linker)



2.jpg

(linker)



4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg


Niet echt makkelijk fotos maken van vissen. daarom een lijstje...
Me andere waren de gravid plekken makkelijk te zien, maar deze lijkt er geen te hebben.
 
Die laatste is een vrouwtje zo i zo (ander staart patroon)
Het is ook echt moeilijk te zien...

(dus alle fotos behalve de laatste, gele start met wat puntjes erop)
Ze zijn nu zo een 6 tot 7 weken oud. (25 graden water vanaf begin)

Er zitten 4 vrouwen in de bak en 4 fry waarvan ik denk dat er 3 vrouwen zijn behalve bij deze heb ik me twijfels, helemaal geen gravid spots te zien. (ze moeten toch aan bijde kanten zitten?)
Zit alleen een heel klein plekje in het midden, en één.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
a.jpg

b.jpg

roodje komt ook even hallo zeggen...
c.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vrouwtjes, maar dat wist ik al bij je eerste posting, blijkbaar ontging je mijn humor met de opmerking of je meer foto's wou plaatsen, die opmerking maakte ik omdat je al een overdaad aan foto's geplaatst had, met 1 foto had het ook al duidelijk geweest namelijk ;)
 
Hoe zit het met die gravid spots? waarom zijn ze bij haar niet zichtbaar dan?
Dit is pas me eerste worp, 3 maanden geleden pas begonnen met vissen.
Dit is me 45L bak maar heb ook nog een 20L vol zitten met 10 fry van 2 weken oud.
Zitten te wachten tot me andere 45L bakken klaar zijn met cyclen want big mama is weer lekker bezig. (zoals te zien in me laatste foto van de eerste post)
Nu wil ik toch 2 grote bakken dus komt het eigenlijk wel mooi uit, maar daarom ook moet ik weten waar het vroeg aan te zien.
Heb geen zin dat één straks ze tantes en ze mama zwanger maakt, zeg maar...
 
Het gaat erom dat ik best 4 / 5 worpen kan hebben in 2 groten bakken, één vrouwtjes één mannetjes, maar als ze ook nog eens elkaar zwanger maken...
Hebben we een probleem.
 
Waar heb jij het over?

Ik heb 5 vrouwelijke guppen gekocht waarvan ik er 4 over heb, één legde het stokje na de bevalling. (had er ook maar 7 waarvan er 3 een paar dagen later ook dood waren)
Dus ik heb 4 volwassen guppen die zwanger kunnen worden omdat ze zaad kunnen hebben of niet.
Ook de reden waarom ik ze in de gaten moet houden, en de reden waarom ik wil weten waaraan jullie het zien naast de gravid spots.
Ga eens uitrekenen hoeveel guppen er in een 240L tank en een 120L passen.
Ook all hebben ze allemaal zaad en hebben ze allemaal 3 / 5 worpen, zolang er genoeg worden opgevreten zitten we goed.
Wat ik betwijfel want alleen 2 laten het zien, één toen het water slecht was, en één toen het water juist goed was.
Nu haar 2e worp moet eraan komen. (andere 3 hadden al wat laten zien anders, en bij hun zijn de gravid spots juist licht gekleurd)

Als ze nu ook nog eens elkaar zwanger gaan maken omdat ik mannetjes en vrouwtjes door elkaar heen laat zwemmen.
Dan hebben we elke dag wel een zwangere na een maand of twee.

Het enige wat ik vraag is:

Waarom zijn ze niet zichtbaar bij haar?
Waaraan zie je dat zij wel een meisje is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan zeggen dat ik ze uit de vissen winkel heb gered, bak ernaast had dooie vissen en deze hadden wormen.
Na de medicatie 2 maanden geleden en de bumpy start doen ze het goed...

Ja had eigenlijk er nog zusjes bij moeten zetten, ik weet dat ze inteelt zijn en ik weet dat het feeder fish zijn. (naja zo worden ze in de winkel behandelt... *zucht*)
Om met vissen te beginnen als je toch van plan bent om 2 groten bakken neer te zetten is het geslaagd.

Gaat nog leuk worden die andere over 3 weken...
Weet je misschien ergens een foto waarop je 2 jonge fry ziet, één vrouwtje één mannetje?
En 6 weken tot ze elkaar zwanger kunnen maken toch? verandert dat nog als de temperatuur 25 blijft?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zo geen foto waar jonkies en mams en paps opstaan.
Die 6 weken tot ze vruchtbaar zijn weet ik ook niet, weet alleen dat ze eeuwig en altijd zwanger zijn en sperma opslaan en er nog heel lang zichzelf mee kunnen bevruchten.
En hoe leuk ik guppen ook vind (zijn ware adhders net als ikzelf) ben ik blij ze niet meer in mijn bakken te hebben want je raakt de nakweek haast niet kwijt.
 
Reeds inteelt aan de hand wil niet zeggen dat een bloedlijn verloren is. En meer inteelt maakt het er zeker niet beter op. Wel slechter.

Man en vrouw kunnen nog best een tijd moeilijk uit elkaar te houden zijn. Het ontbreken van de "gravid spot" en een duidelijke markering van de zwemblaas (bij mannetjes verhult de extra tekening die vaak) zegt niet meteen alles. :) De aarsvin wordt ook pas na een tijdje puntig.

Waarschijnlijk is het dus een vrouwtje, maar blijf voor de zekerheid maar even observeren nog. ^^ Moet ik zelf ook doen met m'n huidige nestjes.

Als ze verdacht veel kleur krijgen en zéker als ze het typische mannendansje beginnen te doen naar de andere guppen, mogen er wel alarmbellen gaan rinkelen. ;-)

@ temperatuur: ze ontwikkelen zich bij jouw 25 graden ongeveer op hun snelst. Hier waren ze bij 6 weken echt nog niet zo ver maar ze zitten hier dan ook op zo'n beetje hun minimumtemperatuur.
 
"want je raakt de nakweek haast niet kwijt "
Ja dat is ook de reden waarom ik zo druk ben met ze uit elkaar te houden, ze hoeven maar aangeraakt te worden door een mannetje en zijn zwanger.

Reeds inteelt aan de hand wil niet zeggen dat een bloedlijn verloren is. En meer inteelt maakt het er zeker niet beter op. Wel slechter.

Man en vrouw kunnen nog best een tijd moeilijk uit elkaar te houden zijn. Het ontbreken van de "gravid spot" en een duidelijke markering van de zwemblaas (bij mannetjes verhult de extra tekening die vaak) zegt niet meteen alles. :) De aarsvin wordt ook pas na een tijdje puntig.

Waarschijnlijk is het dus een vrouwtje, maar blijf voor de zekerheid maar even observeren nog. ^^ Moet ik zelf ook doen met m'n huidige nestjes.

Als ze verdacht veel kleur krijgen en zéker als ze het typische mannendansje beginnen te doen naar de andere guppen, mogen er wel alarmbellen gaan rinkelen. ;-)

@ temperatuur: ze ontwikkelen zich bij jouw 25 graden ongeveer op hun snelst. Hier waren ze bij 6 weken echt nog niet zo ver maar ze zitten hier dan ook op zo'n beetje hun minimumtemperatuur.
Bedankt, ze groeien als kool ja :p
 
Haha ik keek gister nog eens goed naar de guppenbak... En ik denk dat ik te laat geweest ben met mannetjes herkennen en uit de bak vissen. Heb twee jonge vrouwtjes zitten, 1/3e van de volwassen lengte en ze hebben gigantische buikjes. :juggle: Handig gedaan weer.... :D Gelukkig is het allemaal maar hobby hè.
 
Haha ik keek gister nog eens goed naar de guppenbak... En ik denk dat ik te laat geweest ben met mannetjes herkennen en uit de bak vissen. Heb twee jonge vrouwtjes zitten, amper 1/3e van de volwassen grootte en ze hebben gigantische buikjes. :juggle: Handig gedaan weer.... :D Gelukkig is het allemaal maar hobby hè.

Haha, ja gelukkig geven de kleintjes niet zo veel fry als de groten.
Heb minimaal 23 fry van big mama van op de foto hierboven (28e rond 6 uur)

Weet je hoe oud je zwangere baby guppies zijn?

Begin nu de tekenen te zien van de 1e worp van haar, mannetjes beginnen zelfs al vlekjes te krijgen op het lichaam. (4 weken en 2 dagen oud)
Zit nog te wachten op me bak, hoop dat ie morgen of anders overmorgen klaar is.
Van wat ik heb kunnen vinden kunnen ze vanaf 6 weken tot 3 maanden kinderen maken/krijgen.

Trouwens nog een goeie tip, vlak nadat je ze eten hebt gegeven kijk naar der buiken.
Terwijl vrouwtjes een dikke buik hebben krijgen mannetjes alleen een dikke borst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Big mama? :D Lekker bezig met je kwekerijtje zo te horen!

Weet je hoe oud je zwangere baby guppies zijn?
Ik heb het niet precies bijgehouden, maar ik denk dat de zwangere gupjes van de eerste 'batch' in deze bak zijn. Dan zijn ze ongeveer 3 maanden. Ik vind het erg moeilijk, zo niet volslagen onmogelijk, om (bij de lage groeisnelheid op kamertemp) de eerste weken al verschillen tussen de geslachten te vinden. :) De mannetjes zullen rond de 2 maanden geweest zijn toen ik ze in de smiezen kreeg.
 
Een mannetje herken je aan z'n gonopodium, de buisvormige aarsvin die ook z'n voortplantingsorgaan is. Deze ontwikkelt zich al vanaf 6-8weken oud, vanaf dan zijn ze ook vruchtbaar.
Een vrouw heeft altijd een driehoekige aarsvin en heeft algemeen ook een heel andere bouw.Veel meer buik.
Die gravid spot wil enkel zeggen dat de eitjes aanwezig ook pigment hebben. Bij blonde of kleurloze guppen kan deze ook heel doorzichtig en amper tot niet zichtbaar zijn.
 
Geslachtsverschil bij Guppen, kun je na 48 uur al zien. De vrouwen hebben al een heel klein zwart puntje bij de aarsvin, die bij de mannetjes ontbreekt.
 
Geslachtsverschil bij Guppen, kun je na 48 uur al zien. De vrouwen hebben al een heel klein zwart puntje bij de aarsvin, die bij de mannetjes ontbreekt.
Ja is dat zo? Ik zal morgen eens kijken of ik op basis daarvan iets kan zeggen over het nieuwste nestje... Ik heb haast het idee dat ik (ík) het verschil niet ga zien, maar wie weet...
 
Ja is dat zo? Ik zal morgen eens kijken of ik op basis daarvan iets kan zeggen over het nieuwste nestje... Ik heb haast het idee dat ik (ík) het verschil niet ga zien, maar wie weet...
Dat is zo. Je hebt er wel een goed oog voor nodig maar het is zeker goed te zien.

Mannen en vrouwen gescheiden laten opgroeien is het beste. Omdat dan vooral de mannen beter uitgroeien.
 
Geslachtsverschil bij Guppen, kun je na 48 uur al zien. De vrouwen hebben al een heel klein zwart puntje bij de aarsvin, die bij de mannetjes ontbreekt.
Heb je het dan eigenlijk over de eitjes (waar het donkerder is, vooral bij vissen met meer pigment), of aan de buitenkant? Ik heb namelijk gekeken en gekeken, maar kan enkel daar wat zien. En niet echt bij de 'blonde' guppen, terwijl 80-90% vrouw is.
 
Heb je het dan eigenlijk over de eitjes (waar het donkerder is, vooral bij vissen met meer pigment), of aan de buitenkant? Ik heb namelijk gekeken en gekeken, maar kan enkel daar wat zien. En niet echt bij de 'blonde' guppen, terwijl 80-90% vrouw is.
idd, bij blonde of pigmentloze guppen gaat dit helemaal niet op.
Net zoals de gravid spot een teken zou zijn dat de gup zwanger is, is dit ook een broodje aap.
 
Niet alle vrouwen hebben een even goed zichtbare zwangerschapsvlek.

Wat Vis&versa al aangaf is dat een gravid spot idd geen teken is dat een vrouw zwanger is. De gravid spot is nl. het meest transparante stukje huid dat bij de schede zit. Bij het groeien van de buik tijdens de zwangerschap rekt de huid op (dus ook op dat stukje huid). Daardoor wordt de huid nog dunner en wordt de ontwikkleing en groei van de embryo's verduidelijkt. Niets meer en niets minder. Een zwangerschapsvlek of als je het in het engels wilt benamen de gravid spot heeft in eerste instantie niets met een zwangerschap te maken. De zwangerschapsvlek bij het merendeel (want niet alle vrouwen van eierlevendbarende tandkarpers vertonen een zwangerschapsvlek) aan vrouwelijke eierlevendbarende tandkarpers laat zich binnen een paar dagen danwel na een week zien (weliswaar zeer klein maar toch... ).

Het benoemen van de ontwikkeling van de embryo's als duidelijk beeld tijdens de algehele zwangerschap door de buikwand heen waar de zwangerschapsvlek zich bevind is eigenlijk ook verkeerd gesteld. Niet dat het binnen deze topic zo is gesteld doch is het iets dat wel vaker op verscheidene fora wordt gesteld. De eigenlijke ontwikkeling van een embryo bij eierlevendbarende tandkarpers vanaf de eibevruchting, celdeling tot aan de ontwikkeling van een compleet visje in het eikapsel duurt maar tussen de 3-6 dagen (afhankelijk van de soort). De rest van de zwangerschapsduur is bedoeld om het visje in het eikapsel verder te laten groeien qua formaat.
 

Terug
Bovenaan