Wat is er nieuw

Is dit een viejita?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RRJ
  • Startdatum Startdatum
R

RRJ

Guest
Hoi,

In de viswinkel gezien maar zijn het echte viejita dat is de vraag 🙂

339318rrj_0_85_viejett.jpg

973579rrj_0_85_viejett.jpg

Sorry voor de vreselijk slechte kwaliteit foto's trouwens veel licht in de winkel, krassen op glas, spiegeling en een niet gewillige vis om op de foto te gaan 😉

Apisto zei:
Aan de tekening en kleur te zien lijkt het me een viejita.
Met iets meer detail zou het duidelijker zijn.

Waar baseer je dat op? Het hele provleem is toch juisf dat de macmasteri aquariumstam zoveel doorgekweekt is dat hij bijna niet te onderscheiden is van de wilde viejita.

Mjj lijkt het gewoon macamasteri aangezien de echte viejita erg weinig aangeboden wordt, zeker in de standaard dierenwinkel (nu weer ik natuurlijk niet of dit de eerste de beste dierenwinkel is, maar daarvan uitgaand...)

Dit is bij Frits Kuiper denk ik.
Hij heeft me uitgelegd dat de Viejita altijd verkrijgbaar zijn en dat de macmasteri de soort is die je amper ziet. Hier vanuit gaande, is het een macmasteri. Het is juist de viejita die niet aangeboden wordt.

Zoals ik eerder vermelde, met meer detail zou het duidelijker zijn.
De viejita is zeker wel verkrijgbaar enkel zijn er vaak winkels waar er macmasteri aangeboden wordt.

aquariumstam macmasteri.

De echte (wildvorm) viejita en aquariumstam macmasteri zijn juist h��l goed uit elkaar te houden als je weet waar je op moet letten.
Een echte viejita: http://apisto.sites.no/resizeimage.aspx ... &width=560

Mikyboy40 zei:
Waar baseer je dat op? Het hele provleem is toch juisf dat de macmasteri aquariumstam zoveel doorgekweekt is dat hij bijna niet te onderscheiden is van de wilde viejita.
De macmasteri aquariumstam heeft nog steeds veel weg van de wildvorm: http://apisto.sites.no/resizeimage.aspx ... %20Fonseca
Hoogstens iets gekleurder en minder variabel van kleur te noemen.

MaestroCygni zei:
Hij heeft me uitgelegd dat de Viejita altijd verkrijgbaar zijn en dat de macmasteri de soort is die je amper ziet. Hier vanuit gaande, is het een macmasteri. Het is juist de viejita die niet aangeboden wordt.
Correctie: een vis gelabeld als viejita is altijd te krijgen.

Mascha&Ivo zei:
aquariumstam macmasteri.

De echte (wildvorm) viejita en aquariumstam macmasteri zijn juist h��l goed uit elkaar te houden als je weet waar je op moet letten.
Een echte viejita: http://apisto.sites.no/resizeimage.aspx ... &width=560

Mikyboy40 zei:
De macmasteri aquariumstam heeft nog steeds veel weg van de wildvorm: http://apisto.sites.no/resizeimage.aspx ... %20Fonseca
Hoogstens iets gekleurder en minder variabel van kleur te noemen.

MaestroCygni zei:
Correctie: een vis gelabeld als viejita is altijd te krijgen.
Daarom zei ikhet ook: De viejita wordt bijna nooit aangeboden.

Dit kwam toch anders over:
MaestroCygni zei:
Hij heeft me uitgelegd dat de Viejita altijd verkrijgbaar zijn en dat de macmasteri de soort is die je amper ziet.

MaestroCygni zei:
😛

Het gaat om het eerste deel: de claim dat viejita altijd verkrijgbaar is die we even bijspijkerde: gelabeld als viejita is altijd verkrijgbaar.

Hee leuk, de maandelijkse Viejita/Macmasteri-discussie. *pakt popcorn*

Bedankt voor de reacties ik had al verwacht dat het geen echte viejita zou zijn 😀 . Inderdaad bij Frits Kuiper zitten ze. Was me vast aan het orienteren voor mijn Zuid Amerika project en zag deze zitten en vroeg me dus af of het wel "echte" waren.

edit: Alsnog een mooie vis overigens

Genoeg mensen die de macmasteri ook mooier zullen vinden dan de subtieler gekleurde viejita.
Is het project nog in de planningsfase? Wat gaat het worden?

Ja het is nog in de planningsfase. Ik heb no ruimte gevonden waar ik nog een lido 120 kwijt zou kunnen. Het bestand waar ik aan denk is als volgt:
10-20 Paracheirodon innesi
klein groeje Nannostomus eques
En onderin een koppel Apistogramma ik neig naar borelli in ieder geval om mee te beginnen.

Verder is de bedoeling een bak met veel takken, blad en een beperkt aantal planten. En al dit plezier moet ergens tegen de winter aan beginnen 😀 meubel bouwen bak inrichten en opstarten bezigheidstherapie

edit: ivm bodemoppervlak zal het ook wel bij de borelli blijven 😉

Bedankt voor de tip meksjoef zalik nog eens doen!

Die vissen zien er exact hetzelfde uit als de Macmasteri die ik als Macmasteri gekocht heb en wetende dat Kuiper bij Ruinemans inkoopt weet ik wel zeker dat het geen Viejita is. Maar het zijn wel prachtige dieren en ik heb al tijden met veel succes een koppel in een Lido.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan