Wat is er nieuw

is dit een vrouwtje A. Borelli opal ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter martijn knoppers
  • Startdatum Startdatum
M

martijn knoppers

Guest
Na eerder al twee mannetjes A. Borelli opal te hebben gehad ipv een paartje, heb ik een van de twee om kunnen ruilen voor een vrouwtje.
Twijfel alleen een beetje of dit daadwerkelijk een vrouwtje is of stiekem toch weer een mannetje.
Zouden jullie me uit de brand kunnen helpen ? :help:

dame1_zpsx76abjtl.jpg

dame_zpsnndophpd.jpg

dame2_zpshrciwhhp.jpg

Ik meen zwarte randen aan de borstvinnen te zien, wat meestal er op wijst dat het een vrouwtje is. Ook de lichaamsbouw lijkt mij eerder aan een vrouw denken als aan een man.

Het lijkt mij ook een vrouw te zijn, aangezien ze -zoals visstick zegt- een zwarte kleur heeft op het voorste deel van de borstvinnen.
Ook zie ik een zwarte oogstreep, die wel vaker bij beide geslachten ziet, maar als ik kijk naar A. borellii 'opal' mannen in stresstoestand vertonen zij nooit zulk een donkere streep.

De bouw A. borellii wijkt natuurlijk wel af van het standaard bouwplan van Apistogramma zoals ze in vele soorten wordt gevonden. Dus op basis van de hoogte- en lengteverhouding zou ik niet meteen iets durven zeggen.

Mvg,
Philip

Thnx all.

Ze ( ga er nav de reacties en haar gedrag vanuit dat ik nu wel met enige zekerheid kan zeggen dat het een vrouwtje is) wil afhankelijk van een aantal zaken nog wel eens van kleur wisselen en bracht me mede daardoor aan het twijfelen 😎

04_zpsp8a7opip.jpg
[/URL]

Visstick en Ivo, daar hebben jullie zeker een punt.

Ik was zo in mijn eigen gedachtegang bezig dat ik er eigenlijk vergat bij te zetten dat ik met -mijn subjectieve interpretatie- "standaard" eigenlijk die lange en niet echt hoge bouw van vrouwtjes bedoel zoals je die ziet bij pertensis-, trifasciata- (en agassiziisub-) stammen.

Ik vergeleek dan eigenlijk de bouw van dit vrouwtje van de regani-stam met de ("standaard")bouw van een vrouwtje uit de stammen die ik net heb opgesomd.
Aangezien dat toch de twee grote ondererdelingen zijn.

Maar ik hoop dat ik hier meer duidelijkheid over mijn subjectief standpunt schep dan ik voordien deed. 🙂 Wel was het zeker een terechte opmerking, dank daar voor.

Mvg,
Philip

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan