Wat is er nieuw

Is dit gevolg slecht onderhoud, filter of gewoon troep?

XBlubX

Well-known member
Lid geworden
19 december 2013
In 2 aquariums op mijn werk, hoopt zich veel vuil op, zie foto's. De bakken zijn nog niet bezet met vissen, maar dan nog is dit een hoop zooi. Er hangt in elke bak een intern filter van eheim, niet ideaal, maar een extern filter probeer ik er nog doorheen te krijgen. Zou de filtering hier het probleem zijn, of is dit ander vuil?

Bijlagen

• 20200831_165839.jpg
    20200831_165839.jpg
    126.9 KB · Weergaven: 175
  • 20200831_165834.jpg
    20200831_165834.jpg
    136.2 KB · Weergaven: 181
  • 20200831_165829.jpg
    20200831_165829.jpg
    186.7 KB · Weergaven: 173
Wat gek zeg! Lijkt wel of er een kilo visboer in is gedumpt! Geen idee verder wat je moet doen. Zelf zou ik waterwisselen en vooral de bodem meenemen

Ik vraag me ook af wat dat is want zonder vissen is dit wel extreem. Hoelang draait dit nu al? Hoe groot is de bak en wat voor filter zit erop?

Btw, heb je misschien een totaaltje van de bak(ken)?

Ik zie slakjes, zou het daar niet van komen? In mijn startende bak liggen er ook redelijk wat uitwerpselen van die diertjes op de bodem. Al is het niet zo extreem veel als op de foto’s.

Het doet me een beetje denken aan van die bacterie pulp. Ligt het echt op de bodem of "zweeft" het er net een beetje boven?

Dit is typisch een aquarium waar al even niets mee gebeurd is qua onderhoud.

De titel van het geplaatste onderwerp is tegelijkertijd het antwoord.

Is dit gevolg slecht onderhoud,filter,of gewoon troep,,,,,, 3 gegevens lees ik hierin,en dat is meteen een antwoord.

Wat gek zeg! Lijkt wel of er een kilo visboer in is gedumpt! Geen idee verder wat je moet doen. Zelf zou ik waterwisselen en vooral de bodem meenemen
Kun je de visboer zelf tegenwoordig ook per kilo krijgen? 😆

@ TS, ik denk de combinatie van factoren die je zelf al aangeeft. Veel hiervan kun je gewoon afhevelen met een slang, maar om 't netjes te houden wens je wel een betere waterdistributie en knappere filters, waarbij (gezien je ook nog geen vissen hebt) je liefst eerst de waterdistributie op orde maakt voordat je investeert in nieuwe filters.

Bedankt voor de reacties. Dit zijn aquariumbakken op de school waar ik werk. Het onderhoud ga ik na deze vakantie vakantie oppakken, maar ik vroeg me gewoon af wat deze zooi was haha! Ik ga ook de bodem er nog uit halen, en ik ga nu beginnen om zoveel mogelijk water eruit te halen om deze bakken een nieuwe start te geven. Maar t is behoorlijk extreem inderdaad nu, maar ik zal zo foto s plaatsten hoe t er na een verversing uitziet.

Bedankt voor de reacties. Dit zijn aquariumbakken op de school waar ik werk. Het onderhoud ga ik na deze vakantie vakantie oppakken, maar ik vroeg me gewoon af wat deze zooi was haha! Ik ga ook de bodem er nog uit halen, en ik ga nu beginnen om zoveel mogelijk water eruit te halen om deze bakken een nieuwe start te geven. Maar t is behoorlijk extreem inderdaad nu, maar ik zal zo foto s plaatsten hoe t er na een verversing uitziet.
Vooral niet de bodem eruit halen! Gewoon met een tuinslang de bodem afhevelen. Wanneer de volledige bodem wordt gereinigd, dan verlies je bijna al je bacterien.. Gewoon 50 procent waterwissel me8t een tuinslang (;

Jaa ik weet dat ik dan alles kapot maak in de bodem, maar het grind wat erin zit is enorm scherp. Dat gun ik geen enkele vis. Vandaar de keuze om de hele bodem eruit te trekken, en dit te vervangen door zand. Nu kan dat nog makkelijker omdat er geen vis in zit. Dus de bakken gaan nu gewoon rustig aan opnieuw indraaien. En dan kijken of t weer zo ophoopt die troep 😝 voorlopig komt er niks in dus 😉

Jaa ik weet dat ik dan alles kapot maak in de bodem, maar het grind wat erin zit is enorm scherp. Dat gun ik geen enkele vis. Vandaar de keuze om de hele bodem eruit te trekken, en dit te vervangen door zand. Nu kan dat nog makkelijker omdat er geen vis in zit. Dus de bakken gaan nu gewoon rustig aan opnieuw indraaien. En dan kijken of t weer zo ophoopt die troep 😝 voorlopig komt er niks in dus 😉
Ooh! Dat verandert de zaak! Dan vooral nu doen! Filterzand 0.4-0.8mm wordt vaak gebruikt. Slibt minder snel dicht dan gewoonz and. Succes! Zal het filter dan niet te schoon maken. Kan die direct lekker indraaien (;

Een goede bodem stofzuiger is ook niet onhandig, meet een voedinkje werkt wel beter dan batterij

Wat voor zuiger bedoel je met een voedinkje? (Merk) Ik heb een eenvoudige rechttoe rechtaan zuiger.

IMG_20200905_083344.jpg

zit ook een nog veel langer buisje bij, daar heb ik een stukje afgedankt blauw filterspons bovenin geprutst, kun je zeer nauwkeurig en in hele kleine hoekjes mee terecht
Het ding is uitschuifbaar dus ook erg geschikt voor mijn 70 cm hoogte

een hevel met een verbrede zuigmond werkt ook primma als stozuiger.
persoonlijk heb ik het niet zo op die dingen die het water door een filterzakje sturen en dan weer retour lozen
die geven heel vuil weer terug aan het water

een hevel met een verbrede zuigmond werkt ook primma als stozuiger.
persoonlijk heb ik het niet zo op die dingen die het water door een filterzakje sturen en dan weer retour lozen
die geven heel vuil weer terug aan het water

Voila, er is ook nog een slangetje bijgeleverd die je ipv het zakje kan zetten en buitenboord kunt afwateren

T is al een stuk beter hoor, bijna geen troep meer dus ik denk achterstallig onderhous. Nog even lekker laten indraaien en dan komt er in de rechterbak een florida kreeft (even nog een afdekplaat maken). In de andere bak komen waarschijnlijk guppen die een collega nog over heeft. En meer komt niet in. Maar ze kunnen dan wel normaal de bodem onderzoeken.
20200909_142323.jpg

Die bak is te klein voor een floridakreeft, kan die zijn kont niet keren, kun je beter een aantal cpo'tjes in zetten

De bakken zijn 40 x 50 x 55. Ik heb er nu wat extra stenen inzitten, maar die kan ik er nog uithalen zodat er extra ''loop'' oppervlakte ontstaat. De bakken zijn wat dieper dan op de foto lijkt. Hij blijft wel helemaal alleen, dus er komt verder niks in. Maar ik zal ook even kijken naar cpo'tjes. Goede tip! Er staat nog niks vast 🙂 Bedankt voor het meedenken allemaal.

De bakken zijn 40 x 50 x 55. Ik heb er nu wat extra stenen inzitten, maar die kan ik er nog uithalen zodat er extra ''loop'' oppervlakte ontstaat. De bakken zijn wat dieper dan op de foto lijkt. Hij blijft wel helemaal alleen, dus er komt verder niks in. Maar ik zal ook even kijken naar cpo'tjes. Goede tip! Er staat nog niks vast 🙂 Bedankt voor het meedenken allemaal.
Ja 40x50 qua grondoppervlak is imo te weinig voor een floridakreeft

Volgens mij zie ik in aquarium 2 links voor Javavaren staan en het lijkt me dat die in de bodem staat. Zo ja dan moet je dat veranderen want de wortelstok mag niet in de bodem.

Het is inderdaad zeer aan de kleine klant voor een Floridakreeft; bovendien gebruikt ie z'n scharen graag dus het lonely plantje dat er nu staat zal niet lang overleven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan