Is dit (groene) baardalg?

C

CelineRD

Guest
Ik was helaas niet thuis toen ik in isolatie moest en daarom heeft de lieftallige buurvrouw een aantal weken voor m'n aquarium gezorgd. Toen ik terugkwam ontdekte ik helaas een nieuwe soort alg op m'n glas en op het hout. Op het glas kreeg ik het weggepoetst maar van het hout komt het onmogelijk af... Nu vind ik het op zich geen ramp, het ziet er geinig uit en de garnalen lijken ervan te grazen, maar moet ik me zorgen maken dat dit de hele bak overneemt? Bijgevoegd een foto van de alg en een totaalfoto van de bak (voor ik de planten had getrimd!)
WhatsApp Image 2020-04-03 at 11.51.15.jpeg
WhatsApp Image 2020-04-14 at 14.27.42.jpeg
 
Dat is zoals ik in de chat al zei volgens mij groene baardalg en vaak door een tekort aan co2 of een slechte distributie. Wat zijn je waterwaarden en voeg je co2 en hoeveel uur heb je het licht aan? Ik denk dat je het hout vrij makkelijk onder de kraan schoon kan boenen.
 
Ah ja ik denk dat het probleem ligt bij de Co2. Heb (nog) geen vaste Co2 distributie, daar ben ik me nog over aan het inlezen, maar was voor ik weg ging net twee weken bezig met dagelijkse dosis vloeibare Co2 om te kijken of het beviel. Dit kon ik niet van de buuf vragen, dus dat is toen ineens gestopt. Trekt het vanzelf weer recht als ik nu niks meer aan Co2 doe voorlopig? Of heb ik zwaarder geschut nodig?
 
Als je voorheen met carbo geen algen had en een goede groei dan is dat misschien voldoende. Dat hangt ook weer af van de vraag naar co2 van de planten en dus ook van de hoeveelheid licht want met veel licht zal de vraag groter zijn. Zelf heb ik altijd veel drijvers gebruikt om de vraag naar voeding zo een beetje te beperken.
Carbo is geen echte co2 en zover ik weet ontbindt dat zeg maar in je bak en daar komt een heel klein beetje co2 bij vrij maar dat is echt heel beperkt hoor en het middel dood ook algen.
 
Btw, als je dat hebt dan zou ik het hout even schoonboenen en insmeren met carbo of de algjes gericht inspuiten met carbo.
 
Ik zou eigenlijk hetzelfde adviseren als John hierboven. Als je voorheen geen last van algen hebt gehad en de enige verandering is het niet meer toevoegen van easycarbo dan kun je met een tandenborstel gewoon het hout schoon borstelen en voortaan weer easycarbo toe gaan voegen. Mocht dit onverhoopt toch niet voldoende blijken kun je altijd nog een CO2 installatie gaan aanschaffen. :daisy:
 
Nog een optie zou bio co2 zijn maar goed als dat niet nodig was dan zou ik kijken of het op de oude manier weer voldoende is.
 
Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels begonnen aan de volgende stap in mn CO2-proces en een Dennerle Bio 60 CO2 startersset geïnstalleerd (is toch makkelijker dan dagelijks doseren). Baardalg lijkt gestabilseerd en vooral m'n planten doen het beter dan ooit!
 
Fijn dat het stabiel lijkt te zijn. Bij mij blijft het toch een dingetje hoor die baardalg. Houd er wel even rekening mee dat je planten nu mogelijk meer plantenvoeding nodig gaan hebben. Toen ik begon met het toevoegen van CO2 hield ik hier geen rekening mee. DIt heeft een algen explosie in mijn bak als resultaat gegeven. :DD
 
Bedankt voor de tip! Zal het in de gaten houden... Nog tips voor soorten plantenvoeding? Gebruik al maanden de Dennerle V30 complete 1x pw, maar dat heb ik nog niet veranderd sinds de CO2. Durf ook niet te snel alles te veranderen uit angst voor een disbalans met een algenexplosie als gevolg.

Oh en even half off-topic: mijn Monte Carlo is nu gaan groeien als kool en heeft een dikke bodemlaag gevormd. Ben nu alleen bang dat het onderste gedeelte af gaat sterven. Snoeien of nog even wachten? ??
15882368277916942353182621129997.jpg
 
Het goedkoopste aan plantenvoeding is om zelf een stockoplossing te maken van bv csm+b wat je kan kopen bij aquariumbemesting.nl
Dat is simpel en prima te doen voor weinig geld.
 
noeien of nog even wachten?
Persoonlijk snoei ik de MC als het gewas hoger is dan max 5cm. Ik laat wel altijd een kleine cm staan.
Maar ligt natuurlijk wel aan de hoogte van de bodemlaag eronder. Als je maar een cm soil erin hebt zitten had het tapijtje het al gaan 'floaten' :LOL:
 
Terug
Bovenaan