Is dit het einde van Bubbel?


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo allemaal...

Even wat mogelijk verdrietiger nieuws. Ik heb 1,5 week geleden mijn betta Bubbel behandeld tegen drop-eye en hij was helemaal genezen, geen rare kringen meer om zijn ogen en weer net zo energiek als normaal.

Nu trof ik hem gister weer aan met alweer drop-eye en hij hing alleen maar wat op de bodem en in zijn drijfplantjes. Ik heb alle waterwaardes gecontroleerd met mijn waterkit en alles wat helemaal normaal.

Ik ben weer opnieuw begonnen met de medicatie maar zou het gewoon zo kunnen zijn dat het ondertussen gewoon ouderdom is waardoor zijn weerstand zo hard achteruit gaat? Of interne problemen?

Toen ik Bubbel kocht was hij al redelijk groot en ik weet niet hoe oud hij al was. Meestal zijn ze al rond de 8 maanden als je ze bij de lsf haalt volgensmij? Ik heb hem nu zelf al bijna een jaar dus dan zou die al bijna 2 jaar oud zijn. Zou het kunnen dat het einde nabij is? :(
55E95C06-46FA-48D0-99E2-70A8CF393ED0.jpeg
 
Tja eerlijk gezegd weet ik niet wat je kan verwachten qua aantal jaren wat een Betta gezond leeft. Ik vind zo op het oog je Betta er prachtig uitzien maar jij kent als beste als er wat vreemds aan hem mankeert. Wat zie je?

Waar heb je de drop eye op gebaseerd? heb je hier nog een foto van? Kringen om de ogen zie ik niet op foto?

Ik ben geen fan van ESHA 2000 maar zie ook verder geen tekenen op foto dat de vis zwaar gehavend eruit ziet. Kun je samen vatting posten wat je opvalt qua uiterlijke kenmerken of gedrag wat hij nu vertoond en voorheen niet? noem maar even wat, is hij meer schrikachtig, schuren, bepaalde plaats waar hij rond hangt en nooit zijn stekkie was. Drop eye wat zag je veranderen aan ogen, beide ogen? Als hij kieuwen gebruikt sluiten ze beide tegerlijker tijd of houd de vis eentje gesloten, gaapt hij veel. Kun je in kieuwen zien of dit rood, roze of zwart is?

Leeft hij alleen in aquarium?
 
Tja eerlijk gezegd weet ik niet wat je kan verwachten qua aantal jaren wat een Betta gezond leeft. Ik vind zo op het oog je Betta er prachtig uitzien maar jij kent als beste als er wat vreemds aan hem mankeert. Wat zie je?

Waar heb je de drop eye op gebaseerd? heb je hier nog een foto van? Kringen om de ogen zie ik niet op foto?

Ik ben geen fan van ESHA 2000 maar zie ook verder geen tekenen op foto dat de vis zwaar gehavend eruit ziet. Kun je samen vatting posten wat je opvalt qua uiterlijke kenmerken of gedrag wat hij nu vertoond en voorheen niet? noem maar even wat, is hij meer schrikachtig, schuren, bepaalde plaats waar hij rond hangt en nooit zijn stekkie was. Drop eye wat zag je veranderen aan ogen, beide ogen? Als hij kieuwen gebruikt sluiten ze beide tegerlijker tijd of houd de vis eentje gesloten, gaapt hij veel. Kun je in kieuwen zien of dit rood, roze of zwart is?

Leeft hij alleen in aquarium?

Ik heb nog wel wat foto’s van toen de dropeye op een van zijn ergste punten was. De foto in voorgaande bericht was net na de eerste esha 2000 kuur toen het dus juist weer een stuk beter ging.

Hij was altijd gewoon best wel energiek door zijn bak aan het zwemmen (54L, 60x30x30) en hij werd steeds wat slomer en slomer en hij kreeg dus witte rubberachtige kringen om beide ogen maar vooral om zijn linkeroog. De eerste keer was het alleen dit, verder geen raar gedrag, geen geschuur of raar ademen. Heeft gewoon een normale kleur kieuwen, zijn nogsteeds een beetje donkerblauw en dat is al zo sinds ik hem kreeg.

Nadat hij dus genezen leek en het nu dus weer terug is laat hij veel vaker zijn vinnen volledig zakken en hij hangt een beetje duf op de bodem en in zijn drijfplantjes. Lijkt gewoon echt ziekjes zegmaar. Zijn kleuren lijken ook een stuk vager dan dat ze waren, nogsteeds geen rare kieuwen, geen opstaande schubben zoals bij bijv. Buikwaterzucht. Ook zijn dus die witte kringen weer helemaal terug om zijn oogjes, en weer vooral om zijn linkeroogje. Hij zwemt wel opeens vaker voorin de bak terwijl hij voorheen altijd veel verstopte achter het stuk spiderwood en tussen de wortels van de drijfplantjes.

Hierbij een paar foto’s van Bubbel en van zijn bak;

C4F6F6BE-FA33-4FCF-9F4B-388625D76D69.jpeg

1D889E49-719D-4EA5-8357-00CDA8E265DD.jpeg
CB02EE62-5F33-413D-8859-96D7C901B733.jpeg
75AF0584-D895-45A4-BD4C-69C5285B4821.jpeg
8DDEE1F9-3D1B-4686-BE9B-2AAC5B1B5E60.jpeg
 
Ik kan je helaas niets zeggen wat betreft te verwachten leeftijd van een Betta.. Ik heb geen verstand van alle soorten vissen.

Ogen van vissen waar je denk dat ziet er anders uit, meer uit de kop staan is vaak een teken van oplopende bacterie druk. Veelal zie je een soort van apathie en vinnen knijpen bij vissen maar omdat de Betta van die lange vinnen heeft kunnen ze dit misschien niet.

Bacteriele ellende is vaak te verhelpen met een goed anti biotica maar helaas niet verkrijgbaar zonder recept. Dierenartsen hebben over het algemeen geen tot weinig verstand van vissen. Wil je enigzins zeker zijn heb je een goede koi dokter nodig die de boel op kweek zet. Kweek uitslag duurt even en de kans dat de Betta ondertussen al is hemelen is groot. Hebben we het nog niet over de kosten.

Het enigzins werkende middel voor dit soort zaken is bactopur direct tabletten. Bacterieen bestrijden s een vrij moeilijke zaak omdat er veel stammen bestaan en het beste resultaat geeft bij zsm behandeling. Als bacterieen al teveel intern aan vis heeft beschadig is bacterie dood op en in vis maar als bijv. nieren te ernstig zijn aangetast gaat vis dood aan gevolgen van slecht functioneren van nieren.

Op zich zou ik een kuurtje bactopur direct eraan wagen omdat de vis er verder nog vrij onbeschadigd uitziet. In ver gevorderd stadium zul je meer aantasting van staart en vinnen, bek zien.

Als je dit ga gebruiken laat de kuur beter te lang zitten dan te kort, lichten uitlaten omdat licht werkzaam bestandsdeel afbreekt en tijdens kuur NO2 en NH3 meten omdat het een klap aan je biologisch evenwicht kan geven. Goed beluchten. Als je verhoging wter waardens meet zal je moeten verversen en moeten bijdoseren.

Moeilijke keuze voor je maar vis ziet er niet echt dramatisch gehavend uit. Garantie dat het werkt is er niet maar niet geschoten altijd mis. Bactopur is snel werkend en niet heel giftig voor hem in de zin dat hij daardoor het moeilijker krijgt. natuurlijk is elk medicijn een dingetje voor vissen maar de ESHA is zwaarder te behappen ivm koper voor de vis. Mocht je zien dat hij het moeilijk heeft na een paar dagen kuur kun je hem alsnog naar de vissen hemel sturen.

Erg rot voor jou en bubbels en sterkte met de moeilijke keuze :thumbs:
 
Heb je misschien teveel stroming waardoor de vis nu hij wat ouder wordt sneller vermoeid raakt en dan de bodem opzoekt? Ik heb zelf ook mindere ervaringen met de langvinnige Betta s.
 
Heb je misschien teveel stroming waardoor de vis nu hij wat ouder wordt sneller vermoeid raakt en dan de bodem opzoekt? Ik heb zelf ook mindere ervaringen met de langvinnige Betta s.

De stroming is zo goed als niet aanwezig eigenlijk altijd al. Is niks in veranderd. Maar hij kan natuurlijk sws vermoeid zijn door het vele zwemmen met zn lange vinnen.
 
De eerste dag na weer begonnen te zijn en het gaat zeker niet slechter met hem. Hij trok zelfs zoals op het filmpje te zien is een sprintje door zijn bak en ziet er niet nog beschadigder uit dan dat die al was.

Ik ga natuurlijk wel gewoon door met de kuur (nog 2 dagen dus) en blijf de komende 4 dagen (ook gewoon de kuur af) ook gewoon voogle bijvoegen. Hopelijk sterkt die dan toch weer wat aan.

D9A95A39-DA98-4952-BF99-F337213898BD.jpeg

 
Ik moet zeggen dat ik hem er niet ziek uit vind zien. Hooguit zien de vinnen er een beetje raar uit maar omdat ze op de foto's niet gespreid zijn kan ik dat ook niet goed oordelen. Het gedrag dat je beschrijft (tussen de drijfplanten of op de bodem zitten) vind ik normaal voor een langvinnige betta. Zeker als die af een toe sprintjes doet zou ik me niet echt zorgen maken.
 
Ik moet zeggen dat ik hem er niet ziek uit vind zien. Hooguit zien de vinnen er een beetje raar uit maar omdat ze op de foto's niet gespreid zijn kan ik dat ook niet goed oordelen. Het gedrag dat je beschrijft (tussen de drijfplanten of op de bodem zitten) vind ik normaal voor een langvinnige betta. Zeker als die af een toe sprintjes doet zou ik me niet echt zorgen maken.

Ik vind hem er idd vandaag stukken beter uit zien en dus ook zeker niet ziek. Maar hij heeft nogsteeds wel degelijk die witte kringen om beide oogjes.

Het gedrag wat ik beschreef was meer als verandering dat het steeds meer was geworden. Hij deed het idd al vanaf het begin dat schijnt normaal te zijn, maar hij was nooit zo duf als dat die gister was.

zijn vinnen zijn helaas al zo vanaf het begin, toen ik hem kocht had die al vinrot en wat je nu aan zijn vinnen ziet is daar het resultaat van. Wel genezen maar nooit net zo netjes geheeld als dat het was.
 
Hopelijk mag je nog een tijdje genieten van bubbel. heb je enig idee hoe oud hij is?
Beschadigde vinnen zie je best vaak bij Betta's, het geeft soms ook wel een wat stoere look (vind ik zelf)
De ogen zien er wel wat vreemd uit idd, maar zolang hij er geen last van heeft
 
Hopelijk mag je nog een tijdje genieten van bubbel. heb je enig idee hoe oud hij is?
Beschadigde vinnen zie je best vaak bij Betta's, het geeft soms ook wel een wat stoere look (vind ik zelf)
De ogen zien er wel wat vreemd uit idd, maar zolang hij er geen last van heeft

Hij is nu 2 jaar, maar misschien nog wel iets ouder. Ze zijn meestal rond de 16 maanden als je ze in de dierenwinkel koopt, en ik heb hm namelijk nu zelf bijna een jaar. :)

Ik vind hm totaal niet lelijker door zijn beschadigde vinnen hoor, vind hm nogsteeds prachtig :). Hij lijkt verder geen last te hebben van zijn oogjes of wat dan ook, hij schuurt niet of ademt niet raar of iets in die richting. Eet gewoon nog vol energie enzo.
 
Ik bedoelde helaas 16 maanden... meestal wordt er eerst nog mee gekweekt door fokker en pas na een jaar zijn ze geslachtsrijp, hierdoor duurt het meestal flink lang voordat betta’s daadwerkelijk verkocht worden vooral omdat ze er dan al wat voller en meer ontwikkeld uitzien.
 
Hoeveel bettas heb je nu dan?
6 stuks, 1 man en 5 vrouwen, allemaal nog redelijk jong.
Alleen ben ik nog steeds niet helemaal zeker of de man wel echt een man is, laats zag ik iets wat op een schuimnest leek maar dat bleken gewoon belletjes te zijn die je wel vaker langs de rand van een bak ziet.
gaat om deze,
P8160014.JPG P9090045.JPG
 
Laatst bewerkt:
6 stuks, 1 man en 5 vrouwen, allemaal nog redelijk jong.
Alleen ben ik nog steeds niet helemaal zeker of de man wel echt een man is, laats zag ik iets wat op een schuimnest leek maar dat bleken gewoon belletjes te zijn die je wel vaker langs de rand van een bak ziet.
gaat om deze,
Bekijk bijlage 283644 Bekijk bijlage 283645

Ik zou zeggen dat het een man is gelet op de vrij grote "vorken".
 
Zou dat wel goed gaan?
Dat hoop ik wel ja, ik heb zelfs (onwetend) 3 maanden lang twee mannen (en twee vrouwen) in de bak gehad, die van de foto hierboven en nog een volwassen exemplaar maar die is helaas overleden, nu dus 3 vrouwen erbij gekocht.
 
6 stuks, 1 man en 5 vrouwen, allemaal nog redelijk jong.
Alleen ben ik nog steeds niet helemaal zeker of de man wel echt een man is, laats zag ik iets wat op een schuimnest leek maar dat bleken gewoon belletjes te zijn die je wel vaker langs de rand van een bak ziet.
gaat om deze,
Bekijk bijlage 283644 Bekijk bijlage 283645

Man en vrouw zijn normaal makkelijk te onderscheiden. Vrouwtjes hebben op hun buik tussen de vinnen een wit puntje/bubbel.
betta.jpg
 
Het gaat volgensmij al weer een stukje beter met Bubbel, hij was vandaag dapper zijn Bubbelnest aan het beschermen en zwom weer redelijk stralend rond. Hij was wel een stuk rustiger dan dat die normaal is qua heen en weer zwemmen door zn bak. Hij zit momenteel nietmeer aan medicatie van esha, alleen maar aan voogle weerstandsverbeteraar maar daar is morgen ook de laatste dag van.

EB31ABCB-433B-4F20-A875-AA8B5F6B4FA7.jpeg
F85513EA-2ED9-49D3-8B64-A4145996129C.jpeg
F85D8E89-3B54-42FF-A4F5-53F5D081309E.jpeg
 
Vrouwtjes hebben op hun buik tussen de vinnen een wit puntje/bubbel.
Ja klopt, maar soms lastig te zien.
Maar daar over nadenkend, op de foto van mijn ''mannetje'' zitten de sprieten en de borstvin erg dicht op elkaar dus weinig ruimte voor dat bubbeltje, moet haast wel een man zijn dan.
 

Terug
Bovenaan