Wat is er nieuw

is dit schimmel op mijn sluier?

roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Leeftijd
42
Hallo,

Wij maken ons een beetje zorgen om onze zwarte moor Doppie, hij is wat wit op zijn staart en ene vin aan het ontwikkelen. Het is (nog?) niet heel harig, het lijkt ook een beetje in het weefsel zelf te zitten,
maar aan de ene kant heeft ze wel iets verdikking. Ik ben gisteren naar de LFS geweest, waar werd aangegeven dat dit veelvoorkomende, normale verkleuring bij deze vissoort is. Toch zou ik hier graag nog
eens bevestiging in krijgen, omdat het me niet helemaal lekker zit. Ik ben gisteren in ieder geval begonnen met toevoegen van Voogle aan het water, gezien dit verder geen kwaad kan en wel goed effect
heeft op het immuunstelsel, maar verder wil ik niet zomaar met medicatie gaan experimenteren.

Details, ze zitten met z'n drieen in ca. 400 liter water, waterwaardes zijn prima, 2 filters, 1 intern 1 extern, bak draait inmiddels ongeveer 4 maanden na onze verhuizing.
Vissen laten in gedrag niks afwijkends zien, eten, zwemmen en grondelen er op los. Wat denken jullie?

Bedankt alvast voor jullie input!

Groetjes, Esther & Roberto

20200805_105457.jpg

20200804_155341.jpg

20200804_155336.jpg

20200804_155332.jpg

Hoi Roberto,

Ik heb vanmiddag nog eens zitten kijken naar je eerste berichten, waarin je verslag deed over de geschiedenis van je sluiers en de inrichting van je nieuwe bak. Ze zitten er echt prachtig bij. Ze zien er ook erg goed uit. Afgaande op wat ik zie op de foto's kan er misschien het volgende aan de orde zijn:

Jouw Moor, Doppie, is een adoptievis, afkomstig uit een aquarium waar hij de underdog was. Veel sluierstaarten zijn in grote massa's gekweekt in China of ander Aziatische landen of in het Midden Oosten, zijn bij miljoenen tegelijk verscheept en verhandeld, soms wel vijf of zes keer gedurende het traject van de kweekbak naar jouw aquarium. Omdat ze zo massaal gekweekt zijn, wordt er vaak niet zo nauw gekeken, waardoor veel vissen al vanaf hun geboorte een of andere bacterie bij zich dragen. Er hoeft maar een klein beetje stress, of een iets mindere waterwaarde te zijn, of de bacterieinfectie kan tot uiting komen. Dus helaas kan het zo zijn dat, ondanks alle goede zorgen, je toch vroeg of laat met een infectie te maken kan krijgen. Schimmel is een secundaire infectie, die bijvoorbeeld optreedt als wondjes niet genezen. In het geval van Doppie zou ik goed kijken hoe de rand van de vinnen zich blijft ontwikkelen, en desnoods een zoutkuurtje geven ter ontsmetting. Je kunt ook Voogle aan het water toevoegen ter preventie, 10 ml. per 100 l aquariumwater. In het sticky topic over ziekten en aandoeningen bovenaan het goudvissenforum vind je ook wat posts over medicatie. Hopelijk kun je daar wat mee.

Hartelijk dank voor je reactie Giebeltje, en het nemen van de moeite van het lezen van eerdere posts. Mijn topic betreffende mijn aquarium is een beetje stilgevallen omdat we niet zo'n leuke periode achter de rug hebben met onze vissen. Waar ze eerst vredig samen in 1 bak zaten, begonnen 3 van onze vissen in de nieuwe bak opeens paargedrag te laten zien, waarschijnlijk door de grotere leefomgeving, en hebben zich best wel heftig op doppie gestort, die langzamer was dan hen. Met pijn in ons hart hebben we daarom die 3 vissen weg moeten brengen, omwille van Doppie die stiekem altijd onze lieveling is geweest. Vlak daarna hadden we witte stip in de bak, wat we gelukkig goed hebben kunnen behandelen. 3 vissen op 450 liter vonden we wat kaal dus daarom kwam er een leeuwenkop bij, een hele leuke maar die heeft het nooit goed gedaan in onze bak, en 5 dagen na aanschaf en toedienen van medicatie was ze overleden. Al met al was de verhuizing naar de nieuwe bak waar we lang naar uit hadden gekeken, helemaal niet leuk en bijna reden geweest om te stoppen. We hebben hierop een periode het water intensief getest en de kwaliteit is echter prima, dus toch besloten om verder te gaan met sluiers omdat we ze zo leuk vinden, en een paar weken later een nieuwe erbij gehaald, en die doet het gelukkig heel erg goed, maar nu dus deze witte randjes aan de staart van Doppie 🙁
Anyway, Voogle zit er nu voor de tweede dag in, zien we na de 5 dagen die Voogle adviseert geen vooruitgang, dan gaan we beginnen met zout...

Zou niet direct met zout in de weer gaan eigenlijk, een witte waas hoeft geen schimmel te zijn, veel vaker is een witte waas een aangetaste slijmlaag en dat kan door allerlei dingen komen, 1 van die dingen is stress en dat kan komen omdat het de onderdrukte vis in d ebak is en die ervaren meer stress dan andere vissen

Ik heb veel afbeeldingen bekeken op internet en ik heb zelf het idee dat het er niet zo uit ziet als de voorbeelden die we van schimmel vinden. Ze is inderdaad een dag of 2 nagezeten door de mannetjes die we hadden (we hebben nu alleen nog maar dames in de bak 🙂 en het is goed mogelijk dat ze toentertijd wat schade heeft opgelopen. Mocht het om aantasting van de slijmlaag gaan, kunnen we dan naast Voogle en in plaats van zout nog iets anders inzetten om haar te ondersteunen? We verschonen elke week ruim 50% van het water en ik stofzuig meestal dagelijks de grootste keuteltjes uit de bak. Kan plantenvoeding in lage dosering negatief effect hebben erop?

Ik vind inderdaad de randjes er niet pluizig uitzien, dus als het gewoon slijmhuid is, gaat het vanzelf als de stress afneemt. Maar een Moor is inderdaad langzamer en kwetsbaarder vanwege zijn telescoopogen en dus kan hij bij andere vissen het onderspit delven. En dat levert stress op. Inderdaad zoals Nicolientje-W al zegt, een zoutbadje moet je pas doen als er daadwerkelijk een infectie aanwezig is. Voor een zoutkuur moet je de vis in een curverbox apart zetten, en ook dat kan stress opleveren.

Ik verschoon zelf iedere 3 dagen 60% van het water maar ik heb 3 vissen in een 200l bak. Bij jullie hebben ze zo de ruimte, dat ik denk dat dat wel goed zit. Als ze echter eitjes af gaan zetten heeft dat wel invloed op de waterkwaliteit. Het is daarom belangrijk om regelmatig je NO2 te testen. Ik weet niet of plantenvoeding negatief effect heeft, ik heb momenteel alleen wat kleistaafjes bij de Javavarens gestoken, maar dat is al een tijd geleden. Misschien dat anderen daar meer over kunnen vertellen, bijvoorbeeld op het forum over planten, waar CO2 ter sprake komt.

Je hebt trouwens wel een mannetje nodig bij sluierdames, want zeker als de temperatuur hoger is, komen ze in paarstemming, en willen de dames hun eitjes afzetten. De man helpt met het uitdrijven van de eitjes. Als dat niet gebeurt kunnen ze zelfs een soort van 'legnood' krijgen. Kijk maar eens bij
ARTIKEL IN OPBOUW: sluierstaarten kweken , daar staat een heleboel interessante informatie in over sluiergedrag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan