Wat is er nieuw

Is dit veilig?

J

Jeroen

Guest
Beste mensen,

Het viel mij ineens op dat de rechter zijruit (zie afbeeldingen) van mijn Juwel Primo 70 enigszins naar buiten word gedrukt. Het aquarium staat waterpas (gisteren opnieuw gecontroleerd). Logischerwijs zou ik denken dat dit niet hoort. Is dit veilig?

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_150.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_14e.jpg

Groeten

Ik heb zelf ook een Juwel bakje staan van 60cm breed en 40cm hoog en diep. Bij mij is dit niet het geval. Echter heb ik zojuist op de website van Juwel zelf gekeken naar de Primo 70 en helemaal aan het begin van de video op de website lijkt het daar ook zo te zijn dat hij een klein stukje uitsteekt aan de zijkanten. Het is niet heel duidelijk zichtbaar. Ik kan je er dus geen kant-en-klaar antwoord op geven maar het lijkt mij niet direct iets om je zorgen om te maken als dit over de gehele hoogte op gelijk niveau uitsteekt.

Het kan zijn dat de bovenkap niet helemaal recht zit of er zit rechts een dikkere klodder kit tussen de kap en de ruit.
Wat je het beste kan doen om een scheve ruit uit te sluiten is het volgende,

Meet exact de lengte op bij de bodemplaat van de zij ruiten (als je erbij kan ook de achteruit, en meet daarna de boven kant bij de kap de ruiten (net onder de rand waar de kap begint) .. zit daar verschil in dan heb je een scheve ruit of de het aquarium heeft een ruit die niet goed is afgesneden en in hoogte of breedte iets groter is dan de overige ruiten.
Meet ook elke ruit appart op hoogte en breedte en kijk of alle ruiten kloppen in de maten , achteruit moet het zelfde zijn als voorruit, zij ruiten moeten beide het zelfde zijn in mm , als dit allemaal het zelfde is dan zit de kap scheef op de bak of er zit een dikke klodder kit tussen waarodoor hij scheef erop zit.
1mm verschil boven/onder in een ruit is geen probleem maar gaat dit meer bedragen dan is de bak scheef en staat onder spanning wat ruit breuk kan opleveren.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een Juwel bakje staan van 60cm breed en 40cm hoog en diep. Bij mij is dit niet het geval. Echter heb ik zojuist op de website van Juwel zelf gekeken naar de Primo 70 en helemaal aan het begin van de video op de website lijkt het daar ook zo te zijn dat hij een klein stukje uitsteekt aan de zijkanten. Het is niet heel duidelijk zichtbaar. Ik kan je er dus geen kant-en-klaar antwoord op geven maar het lijkt mij niet direct iets om je zorgen om te maken als dit over de gehele hoogte op gelijk niveau uitsteekt.

Thanks voor het meedenken!

Het kan zijn dat de bovenkap niet helemaal recht zit of er zit rechts een dikkere klodder kit tussen de kap en de ruit.

Meet exact de lengte op bij de bodemplaat van de zij ruiten (als je erbij kan ook de achteruit, en meet daarna de boven kant bij de kap de ruiten (net onder de rand waar de kap begint) .. zit daar verschil in dan heb je een scheve ruit of de het aquarium heeft een ruit die niet goed is afgesneden en in hoogte of breedte iets groter is dan de overige ruiten.
Meet ook elke ruit appart op hoogte en breedte en kijk of alle ruiten kloppen in de maten , achteruit moet het zelfde zijn als voorruit, zij ruiten moeten beide het zelfde zijn in mm , als dit allemaal het zelfde is dan zit de kap scheef op de bak of er zit een dikke klodder kit tussen waarodoor hij scheef erop zit.
1mm verschil boven/onder in een ruit is geen probleem maar gaat dit meer bedragen dan is de bak scheef en staat onder spanning wat ruit breuk kan opleveren.

Ik ga er vanavond naar kijken! Dank voor het meedenken.

IMG_0352.JPG

Ik heb het net even bekeken en opgemeten. De kap zit er gewoon recht op. De voorruit is boven en onder gelijk qua afmetingen. De rechter zijruit is onder 28,8 cm en boven 28,9 cm, oftewel een verschil van 1 mm. De andere ruiten kan ik niet opmeten helaas door de plaatsing van het aquarium. De ruiten zitten op alle andere plekken wel goed. Alleen wanneer je voor het aquarium staat dan steekt de rechter zijruit dus aan de bovenkant wat uit.

Is het verstandig de andere ruiten toch op te meten? Dan moet ik aankomend weekend wat water uit de bak halen en hem verplaatsen (wat een heel karwei gaat worden).

Groeten

Je kan dat doen maar zonder water heb je minder druk op je glas wat je een vertekend beeld kan geven.

Je kan ook nu een 80% wissel doen en als het glas naar binnen gaat uit zichzelf weet je genoeg

Je kan dat doen maar zonder water heb je minder druk op je glas wat je een vertekend beeld kan geven.

Je kan ook nu een 80% wissel doen en als het glas naar binnen gaat uit zichzelf weet je genoeg

Ik heb dus afgelopen zaterdag een 80% wissel gedaan en het glas ging niet uit zichzelf naar binnen. Is die kit zo sterk dat die dit gewoon houd op deze manier?

Groeten

Die kit is wel sterk hoor.
Ik vermoed dat die mm afwijking in de kit zit, en niet in een doorbuiging van het glas.

Ik zal het goed in de gaten houden. Ben persoonlijk ook van mening dat wanneer die niet terug buigt bij geen druk, er ook geen niet direct een probleem is.

Bedankt voor het meedenken!

Groeten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan