Wat is er nieuw

Is dit visbestand goed voor een 45 liter aquarium.

Simon21

Member
Lid geworden
1 mei 2024
Leeftijd
24
Ik heb een 45 liter bak die ik wil indelen met vissen en garnalen, de bak is verwarmd tot 24 graden, redelijk veel beplanting aan de zijkanten maar ook nog veel zwemruimte en goede pomp erin.
Dit is het visbestand dat ik heb bedacht:

5x kleine chinese danio
3x neon tetra
3x platy (1 man, 2 vrouw)
12x neocardina garnalen (blauw)
1x Duitse helmslak

Het gaat mij er vooral om dat de dieren zich prettig voelen en dat ze elkaar niet de tent uit jagen, ik heb ervaring met al deze vissoorten in bakken tussen de 20 en 45 liter, maar vroeg me af of deze vissen goed samen konden.

Kloppen de temperaturen wel met elkaar voor deze soorten? Voor zover ik weet, willen danio's een stuk lagere temperatuur dan de anderen. En ben je niet bang dat de platy's binnen de kortste keren een bevolkingsexplosie geven?

Voor zover ik lees is de optimale temp voor die danio's 22-24 graden.
En die platy's maak ik me niet zo druk om, ik zou ervan opkijken als er een babyvisje zou overleven in deze bak, ik denk dat het vooral voedsel voor de andere vissen word.

Stel er overleven er wel een paar, zou ik daar dan genoeg ruimte voor hebben met dit visbestand? Ik kan ze trouwens ook weggeven aan familie met grotere aquaria.

Hoe breed is de bak want ik zou zelf geen van de soorten houden op bv 40cm. Tetra s en Platy s willen minimaal graag 60cm breed en ook Danio s hebben liever een grotere bak en komen dan beter uit. De tetra s moet je ook in een grotere school houden.

https://www.licg.nl/aquariumdieren/platy/#huisvesting
Bak is 52 cm breed, ik heb eerder wel danio's gehouden op 40 cm. Die hebben wel erg lang geleefd.

In de middeleeuwen was het gebruikelijk om ketters in een formaat kooi te doen, waarin ze niet konden staan of liggen. Er zijn gevallen bekend dat deze mensen tientallen jaren hebben geleefd. Ik heb toch mijn twijfels omtrent het welzijn van deze mensen.....

Ja ok net iets breder dan ik in gedachten heb maar het houdt niet over. Tetra s zou ik zelf niet nemen want die hebben een grotere school nodig en een wat bredere bak is mijn mening en ook voor de Platy s denk ik er zo over. Vooral met 3 soorten die je nu noemt wordt dat te vol.

Zijn nanovis soorten niks? Die passen beter in deze bak.

Boraras Brigittae (klik) al overwogen? Heel klein, maar zeker in een flink beplante bak ook heel mooi.
Van de soorten die je noemt zou ik de neon het sterkst afraden. Het is er simpelweg te klein voor, en eigenlijk willen die ook wel echt met meer soortgenoten zijn, waarvoor het al helemaal te klein is. Wordt het gedrag ook leuker van.

Ik wilde het net zeggen! Hele leuke visjes om te zien en qua gedrag. En die doen het leuk in kleinere groepjes.

Met een afzetmop erin heb je met geluk ook af en toe nog wat kleintjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan