Wat is er nieuw

Is dit wat? CO2 door middel van tabletten

Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Leeftijd
55
Tijdens het rondkijken naar externe filters kwam ik op internet een ‘CO2-systeempje’ tegen met tabletten. Sera CO2 Start, wellicht bestaat dit ook van andere merken. Omdat het nog niet is gelukt een stabiel plantenbestand te krijgen en ik geen CO2-installatie met een fles wil, vraag ik mij af of dit werkt? Op het forum kan ik hierover niets terugvinden.

Een stukje uit de gebruiksinformatie: CO2 is voor de planten van levensbelang. Ze verwerken het CO2 echter alleen maar tijdens de verlichtingsfase. Daarom zouden de sera CO2-Tabs plus 's morgens of in de ochtend gedoseerd worden. Doe daarvoor 1 sera CO2-Tabs plus in de tablettenkoker van de sera CO2-diffusiereactor. Meteen ontstaan ca. 100 ml (ca. 2.500 belletjes) puur CO2-gas (voor de CO2-bemesting van de planten genoeg voor tot 8 uur). Vermijd overdoseringen!

Mijn aquarium is 80x31,5x46,5, netto 85 liter. Volgens de gebruiksaanwijzing zou dan 1 tablet elke 2 of 3 dagen voldoende moeten zijn. Maar ik dacht dat CO2 ‘s nachts niet aan moet staan? Of kan het geen kwaad dat het ’s nachts doorbubbelt? Vervolgens is een CO2 continutest ook nodig denk ik?

Heeft iemand ervaring met dit soort setjes? Is het de moeite waard of kan ik mij deze kosten besparen? En gewoon plantjes uitproberen en wat het niet doet dus niet meer kopen.

Ter info: Nu staat er in: javavaren (op steen), anubias barteri en bonzai (op hout en steen), belgisch groen, echinodorus bleheri en cryptocoryne amicorum. Deze het niet super maar blijven in ieder geval leven en groeien wel iets. Maar b.v. eikebladvaren en vallisneria zijn na een paar weken dood en ook de braziliaanse klimop doet het slecht. Ook drijfplantjes zoals drijfbamboe sterft af op een enkel takje na. En van de Salvinia Natans zijn maar een paar plantjes overgebleven. Deze lijken nu wel weer te groeien sinds de nitraat en fosfaat beter op niveau is. Nitraat is 10, fosfaat is 1. Ik geef profito en in de bodem zitten de osmocotecapsules van Tuinkabouter. En heb vandaag ook nog kleibolletjes besteld.

Ik heb CO2 in tabletvorm nooit gebruikt, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in.
Je aquarium is gebaat bij een stabiele CO2 waarde. Het correct toevoegen van CO2 luistert erg nauw.
De hoeveelheid opgeloste CO2 beïnvloed de PH waarde van je aquarium. Ik stel me voor dat als je een CO2 tablet toevoegt, dan bruist er bijvoorbeeld 3 uur lang CO2 uit waardoor de PH 3 uur lang daalt. Vervolgens is de tablet uitgewerkt en gaat de PH weer stijgen totdat je weer een nieuwe tablet toevoegt met als gevolg dat de PH weer gaat dalen. Mij lijkt dat tabletten slecht controleerbaar zijn.
Het veroorzaakt vooral schommelingen wat de groei van baardalgen kan stimuleren.

volgens mij zijn die tabletten gewoon bakpoeder.(natriumbicarbonaat + een zuur, meestal citroenzuur) in de zin van dat het co2 afgeeft werkt het, maar ik zou het niet in mijn bak gooien.

Haha dit is echt een onzinproduct. niet aan beginnen hoor! Het is bovendien de duurste vorm van CO2 die ik tot nu toe gezien heb.
Je kunt ook spa rood in je bak doen.

Laatst bewerkt:
Haha dit is echt een onzinproduct. niet aan beginnen hoor! Het is bovendien de duurste vorm van CO2 die ik tot nu toe gezien heb.
Je kunt ook spa rood in je bak doen.
Let op hiermee....
Iemand had dit idee, en gooide er een hele fles in, en toen was het direct paniek Met sterfte tot gevolg.
Als je dat wil doen, dan moet het rustig en langzaam toegevoegd worden....

Let op hiermee....
Iemand had dit idee, en gooide er een hele fles in, en toen was het direct paniek Met sterfte tot gevolg.
Als je dat wil doen, dan moet het rustig en langzaam toegevoegd worden....

oh ik had het als grap bedoeld... Niet wetende dat mensen dat echt zouden overwegen.

Geeft een zeer onstabiele co2 afgifte niet doen dus
Trouwens heb je co2 in je bak nodig kijk eerst een naar je planten bestand of deze er om vragen.
Laat je niet gek maken door al die verhalen over co2

oh ik had het als grap bedoeld... Niet wetende dat mensen dat echt zouden overwegen.
Nou dat zeg je wel maar een goede kennis hier kweekt met garnalen en dan mag je gerust spreken van een kweker want daar staan heel wat bakjes en die mikt er zo af en toe wel Spa rood in voor de co2 zonder dat dit gevolgen heeft. Maar goed het zal ook wel afhangen hoeveel je erin gooit.

Nou dat zeg je wel maar een goede kennis hier kweekt met garnalen en dan mag je gerust spreken van een kweker want daar staan heel wat bakjes en die mikt er zo af en toe wel Spa rood in voor de co2 zonder dat dit gevolgen heeft. Maar goed het zal ook wel afhangen hoeveel je erin gooit.
Oh ja het werkt ook wel, dat is het probleem niet. Je zou er zelfs een heel mooi systeem mee kunnen maken met een doseerpomp aangesloten op je pH-controller 🙂
Het is alleen wel mega duur op die manier ;-)
Ik zou dan honderden Spa-rood flessen per jaar gebruiken denk ik

veel tegen je aquarium praten dan maar.

als je goedkoop wilt beginnen met co2, neem bioco2. het enige wat je nodig hebt is siliconenslang, een diffusor een terugslagventiel en een lege frisdrankfles. wat suiker water en gist erin en gaan. tis geen perfect systeem, maar het werkt wel en is goedkoop, bevalt het, dan kun je altijd investeren in een duurder systeem

veel tegen je aquarium praten dan maar.

als je goedkoop wilt beginnen met co2, neem bioco2. het enige wat je nodig hebt is siliconenslang, een diffusor een terugslagventiel en een lege frisdrankfles. wat suiker water en gist erin en gaan. tis geen perfect systeem, maar het werkt wel en is goedkoop, bevalt het, dan kun je altijd investeren in een duurder systeem
Ja bio co2 dus maar ja de man die bedoel had denk ik zo n 30 bakjes staan en dan is dat bijna onbegonnen werk.

Tijdens het rondkijken naar externe filters kwam ik op internet een ‘CO2-systeempje’ tegen met tabletten. Sera CO2 Start, wellicht bestaat dit ook van andere merken. Omdat het nog niet is gelukt een stabiel plantenbestand te krijgen en ik geen CO2-installatie met een fles wil, vraag ik mij af of dit werkt? Op het forum kan ik hierover niets terugvinden.

Een stukje uit de gebruiksinformatie: CO2 is voor de planten van levensbelang. Ze verwerken het CO2 echter alleen maar tijdens de verlichtingsfase. Daarom zouden de sera CO2-Tabs plus 's morgens of in de ochtend gedoseerd worden. Doe daarvoor 1 sera CO2-Tabs plus in de tablettenkoker van de sera CO2-diffusiereactor. Meteen ontstaan ca. 100 ml (ca. 2.500 belletjes) puur CO2-gas (voor de CO2-bemesting van de planten genoeg voor tot 8 uur). Vermijd overdoseringen!

Mijn aquarium is 80x31,5x46,5, netto 85 liter. Volgens de gebruiksaanwijzing zou dan 1 tablet elke 2 of 3 dagen voldoende moeten zijn. Maar ik dacht dat CO2 ‘s nachts niet aan moet staan? Of kan het geen kwaad dat het ’s nachts doorbubbelt? Vervolgens is een CO2 continutest ook nodig denk ik?

Heeft iemand ervaring met dit soort setjes? Is het de moeite waard of kan ik mij deze kosten besparen? En gewoon plantjes uitproberen en wat het niet doet dus niet meer kopen.

Ter info: Nu staat er in: javavaren (op steen), anubias barteri en bonzai (op hout en steen), belgisch groen, echinodorus bleheri en cryptocoryne amicorum. Deze het niet super maar blijven in ieder geval leven en groeien wel iets. Maar b.v. eikebladvaren en vallisneria zijn na een paar weken dood en ook de braziliaanse klimop doet het slecht. Ook drijfplantjes zoals drijfbamboe sterft af op een enkel takje na. En van de Salvinia Natans zijn maar een paar plantjes overgebleven. Deze lijken nu wel weer te groeien sinds de nitraat en fosfaat beter op niveau is. Nitraat is 10, fosfaat is 1. Ik geef profito en in de bodem zitten de osmocotecapsules van Tuinkabouter. En heb vandaag ook nog kleibolletjes besteld.
Je hebt planten die vragen om licht en je hebt planten waar dit met minder toe kan. Bovendien geef je aan niet met flessen CO2 aan de gang te willen. Het is heel goed mogelijk om een aquarium te hebben zonder CO2 toevoegingen. Zo'n bak kan bestaan met een minder hoge licht intensiteit. Door een minder hoge lichtsterkte neemt de groeisnelheid en dientengevolge de bemesting vraag incl. CO2 af. Maar je plantenkeuze wordt ook beperkt. Je moet planten kiezen met een mindere lichtvraag. Kijk eens bij de online aanbieders welke dat zijn. Zij vermelden bij de aangeboden soorten veelal wat de desbetreffende plant vraagt om een goede groei mogelijk te maken. Overigens heb je al een paar geschikte soorten. Mogelijk moet je ook wat minder water verversen om wat stabiliteit te houden. Dit is een beter alternatief dan kostbare tabletten die gaan zorgen voor de nodige problemen juist door instabiliteit.

Nou dat is dus wel duidelijk! Blij met jullie reacties 👍

Overigens heb je al een paar geschikte soorten. Mogelijk moet je ook wat minder water verversen om wat stabiliteit te houden.
Ja, de plantjes die dood gaan ga ik vervangen door vergelijkbare als die ik al heb en het wel blijven doen, en daarbij ik zal nog beter op de lichtvraag letten. En het verversen doe ik inderdaad al minder om meer stabiliteit te houden voor de visjes.

Bedankt allemaal!

Ja bio co2 dus maar ja de man die bedoel had denk ik zo n 30 bakjes staan en dan is dat bijna onbegonnen werk

dan begint de benodigde hoeveelheid net leuk te worden en kan je het goed combineren met je eigen drank stoken.
levert je hobby nog wat op ook 🙂

Takashi amano heeft daar redelijk wat experimenten mee gedaan als ik me niet vergis.
het is dus heel serieus om Spa rood te gebruiken als je geen co2 set gebruikt

dan begint de benodigde hoeveelheid net leuk te worden en kan je het goed combineren met je eigen drank stoken.
levert je hobby nog wat op ook 🙂
Valt vies tegen kwam ik achter xD
Moonshine maken van m’n bioco2 “afval” kost meer gas dan ik krijg voor de fles drank

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan