Wat is er nieuw

Is dit wel allemaal goed wat ik gedaan heb?

klinkie

New member
Lid geworden
2 januari 2023
Leeftijd
42
Hoi Allemaal,

Mijn juwel 180 draait nu een weekje in met externe Eheim prof 3 filter.
Ik vind een aquarium inrichten iets heel moeilijk, dus heb ik maar wat gedaan (zie foto).
Maar is dit ook goed gedaan ?
Als achtergrond denk ik gewoon zwart te gaan ipv zo een foto.

verder staat hij aan een achterraam niet in direct zonlicht, dus laat nu de lampen 6u per dag branden. van 15u30 tot 21u 30.
1000103988.jpg

Ben ook begonnen met vloeibare plantenvoeding en sticks in de bodem en heb een flesje freshbacto van Colombo toegevoegd.
In de aquariumzaak zeiden ze dat teststrips van Sera 6in1 voldoende waren, is dit ook zo ?.
Ik moest verder ook niks toevoegen laat de natuur maar zijn werk doen ?

Zijn misschien wel wat stomme vragen, maar wil het echt goed doen ook al moet de bak 8 weken indraaien.
Naar welk vissenbestand ik wil gaan weet ik eigenlijk niet, ga daar later nog eens een draadje voor aanmaken of wat lezen hier op het forum.

Alvast bedankt allemaal!

Prima, de freshbacto was niet nodig, maar verder gewoon laten draaien.
Teststrips zijn niet erg nauwkeurig, druppels zijn beter. Als het doosje nog dicht is, kun je ze misschien terugbrengen?
Wat je wel kunt doen is een paar keer een heel klein beetje vissenvoer in de bak verkruimelen, dan geef je de bacteriën voer en kunnen ze groeien.

Ziet er leuk uit, die plant links heb je gelijk al begraven? Wat voor soort plantje is dat? kan het niet helemaal goed zien maar lijkt op bolbitis maar ook op een huiskamer plant. In het eerst geval hoor je hem op steen of hout vast te maken in het tweede geval zou ik hem eruit gooien, gaat uiteindelijk dood en zorgt voor belasting van je aquarium.

mooie bak 🙂 mag ik vragen wat dat voor plant helemaal achterin in het midden is, met de golvende bladen? ziet eruit als een leuke plant

Hoi Allemaal,

Mijn juwel 180 draait nu een weekje in met externe Eheim prof 3 filter.
Ik vind een aquarium inrichten iets heel moeilijk, dus heb ik maar wat gedaan (zie foto).
Maar is dit ook goed gedaan ?
Als achtergrond denk ik gewoon zwart te gaan ipv zo een foto.

verder staat hij aan een achterraam niet in direct zonlicht, dus laat nu de lampen 6u per dag branden. van 15u30 tot 21u 30.Bekijk bijlage 383478
Ben ook begonnen met vloeibare plantenvoeding en sticks in de bodem en heb een flesje freshbacto van Colombo toegevoegd.
In de aquariumzaak zeiden ze dat teststrips van Sera 6in1 voldoende waren, is dit ook zo ?.
Ik moest verder ook niks toevoegen laat de natuur maar zijn werk doen ?

Zijn misschien wel wat stomme vragen, maar wil het echt goed doen ook al moet de bak 8 weken indraaien.
Naar welk vissenbestand ik wil gaan weet ik eigenlijk niet, ga daar later nog eens een draadje voor aanmaken of wat lezen hier op het forum.

Alvast bedankt allemaal!
Leuke bak al.
Ik doe achterkant altijd zwart maken met schoolbordverf.
Licht zou ik minimaal naar 8 uur per dag doen.
Test strips zijn niet nauwkeurig genoeg. Koop liever druppeltests als je wil meten.
8 weken indraaien is wel heel lang. 4 weken is een beetje standaard.

Leuke bak al.
Ik doe achterkant altijd zwart maken met schoolbordverf.
Licht zou ik minimaal naar 8 uur per dag doen.
Test strips zijn niet nauwkeurig genoeg. Koop liever druppeltests als je wil meten.
8 weken indraaien is wel heel lang. 4 weken is een beetje standaard.
bij mij heeft het indraaien ook 2 maanden geduurd

Ziet er leuk uit, die plant links heb je gelijk al begraven? Wat voor soort plantje is dat? kan het niet helemaal goed zien maar lijkt op bolbitis maar ook op een huiskamer plant. In het eerst geval hoor je hem op steen of hout vast te maken in het tweede geval zou ik hem eruit gooien, gaat uiteindelijk dood en zorgt voor belasting van je aquarium.
Goeie vraag, het lijkt op een varen. Heb gewoon wat gekozen wat ik leuk vond. Merk ook wel dat er wat rotte blaadjes aan zijn. Dus misschien toch maar verwijderen. Staat er ook zo een beetje als buitenbeentje.

mooie bak 🙂 mag ik vragen wat dat voor plant helemaal achterin in het midden is, met de golvende bladen? ziet eruit als een leuke plant
Hoi F,

Ik had beter de info van de planten niet weggedaan. Ik denk dat het de

Vallisneria Giganthea​

Hij heeft geen wortels maar een soort bloembol.

Iedereen roept altijd maar dat teststrips onnauwkeurig zijn, maar waarom? De voornaamste functie in dit geval zou zijn om nitriet en/of nitraat te meten. Daar zijn druppeltests niet beter voor. Dus bespaar je vooral het geld van die druppeltests zou ik willen zeggen. 🙂

Voor ammoniak (de voorloper van nitriet) heb je dan geen meting, maar in de praktijk is die test vrijwel nooit nodig. Gewoon rustig het indraaien afwachten tot de hele cyclus rond is en dan komt dat wel goed.

Leuke bak al verder! Wat je evt nog zou kunnen overwegen is om een van de twee stenenstapels anders te plaatsen. Je hebt nu twee identiek ogende stapels. Symmetrie maakt vaak dat een bak er minder natuurlijk uitziet.

De voornaamste functie in dit geval zou zijn om nitriet en/of nitraat te meten
Zover ik weet zijn ze wat minder betrouwbaar met bv de gh/kh. Nu gebruik ik ze niet en kan er niet zelf over oordelen maar dat is wat ik heb gelezen in elk geval.

Hoi F,

Ik had beter de info van de planten niet weggedaan. Ik denk dat het de

Vallisneria Giganthea​

Hij heeft geen wortels maar een soort bloembol.
Nee dat is 'm niet. Welke het wel is, durf ik zo niet te zeggen,, misschien weet een plantkenner op het forum wel welke het is.

Zover ik weet zijn ze wat minder betrouwbaar met bv de gh/kh. Nu gebruik ik ze niet en kan er niet zelf over oordelen maar dat is wat ik heb gelezen in elk geval.
Ja precies. Als je de hardheid wilt weten, schiet je met die blauw-paarse blokjes niet zoveel op. ^^' In dat geval is een druppeltest zeker beter. Ik vind ook voor de pH dat zo'n strip vaak maar rare waardes aangeeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan