Is dit witte stip?


Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Mijn vissen zitten al even niet in het meest ideale water, daar wordt hard aan gewerkt. (Nitriet topic)

Misschien is mijn inzet op de proef gesteld, maar hebben deze tetras witte stip?

Zo ja, kan ik dan Sera Costapur gebruiken, en waar moet ik op letten? (Medebewoners zijn pandas, een ancistrus en diamant gourami)
 

Bijlagen

  • 20191110_111429.jpg
    20191110_111429.jpg
    51.8 KB · Weergaven: 70
  • 20191110_111407.jpg
    20191110_111407.jpg
    70.9 KB · Weergaven: 75
  • 20191110_111532.jpg
    20191110_111532.jpg
    73.6 KB · Weergaven: 73
  • 20191110_111451.jpg
    20191110_111451.jpg
    33.3 KB · Weergaven: 70
  • 20191110_111632.jpg
    20191110_111632.jpg
    25 KB · Weergaven: 91
  • 20191110_111212.jpg
    20191110_111212.jpg
    55.5 KB · Weergaven: 64
  • 20191110_111313.jpg
    20191110_111313.jpg
    81.7 KB · Weergaven: 72
Lijkt op witstip maar dat is het volgens mij niet, Tetra's hebben wel vaker van dat soort schimmelplekjes, ze zijn erg gevoelig voor slechte waterwaardes.
 
Ah oké, even in de gaten houden dus? De andere vissen lijken dit niet te hebben.
 
Als stip is zal het snel duidelijk worden. Dit verspreid zich heel snel. Bij ziektens kan heel goed het ene soort er wel last van hebben en de andere niet maar bij onbehandelde stip zal alles op een gegeven moment vol zitten.

Als je meer zoutkorreltjes op de tetra s en andere soorten zie verschijnen post dan nog een keer. Tetra vaak witte plekjes.

Te koude verversingen kan een trigger zijn voor stip. je bent nu ivm je nitriet probleem veel aan het verversen dus het zou mogelijk zijn dus probeer een beetje op temperatuur te verversen.

Als stip is vallen ze niet binnen 24 uur dood dus je heb even tijd om rustig af te wachten en te kijken hoe het zich ontwikkeld.

fotos nog te onduidelijk om te kunnen vast stellen of het stip is.
 
Als je meer zoutkorreltjes op de tetra s en andere soorten zie verschijnen post dan nog een keer. Tetra vaak witte plekjes.
Idd, witte stip lijkt meer op een korreltje wat er echt op lijkt te liggen, de witte plekjes welke op de foto's te zien zijn lijken meer op schimmel, mijn Tetra's hadden dat ook regelmatig.
 
Nog wat algemenere info voor je. Het is toch zondag en heb weinig te doen vandaag :D

Vis heeft slijmhuid om zich te verdedigen. Bij slechte omstandigheden zoals watertje of parasieten gaan vissen meer slijmhuid aan maken om zich te verdedigen. Des te dikker de slijmhuid des te moeilijker van alles de huid van de vis kan bereiken. Nadeel is wel als ze parasieten hebben onder de slijmhuid dit weer moeilijker te bestrijden is. Dus vis met te dikke slijmhuid is ook niet optimaal. Als vis meer slijmhuid aan gaat maken kan dit zo dik worden dat het een soort van ophoping, witte plekken kan geven. Een slecht watertje kan ook zulk soort verschijnselen geven. Watertje irriteert de vis gaat vaak schuren en meer slijmhuid aanmaken zodat ze geen "jeuk" hebben van de stoffen die de huid irriteert.

Stip is een parasiet die op de vissenhuid onder de slijmhuid ligt te schransen. Het beestje is met het blote oog/vergrootglas niet te zien. Kun je alleen met een microscoop zien. Het witte zoutkorreltje wat wij op de vis zien is dus niet het beestje maar een ophoping van huid en slijmhuid waar hij onder ligt te graven. Witte stip zie je als zijnde hele kleine zoutkorreltjes slijmhuid op de vis.

Schimmel kun je zien als je een vergrootglas erbij haal of het is al zo groot dat je met blote oog kan zien als zijnde een soort van harig vachtje. Dit kan wit maar ook andere kleuren zijn. Schimmel behandelen als los staande ziekte is meestal geen optie omdat schimmel vaak secundair is. dat wil zeggen dat dit vaak een bacterieel oorzaak heeft en de vis uit dit met schimmel omdat hij verzwakt is. Zwakke visjes zijn vatbaar voor een op een stapeling van ellende.

Bacterieel zie je vaak door dat de oogjes wat meer uit de kop staan door bacterie druk, witte uitslag op rug en/of bek, rafelende vinnen/staarten waar stukjes van verdwijnen.

Als een vis ziek is zie je vaak ook ander gedrag. Dit verschilt een beetje per vis soort maar vaak is er iets dat je denk dat doen ze nooit. Bijv. ze hangen op de bodem of juist boven in. Het wil niet altijd zeggen dat het dan een ziekte is want slechte water kwaliteit kan dit verschijnsel ook teweeg brengen.

In elk aquarium en op elke vis zitten parasieten en bacterieen die ziekte verwekkend kunnen zijn. Slecht watertje vermeerderen ze sneller, bepaalde temperaturen kunnen ze doden maar ook in aantallen laten groeien. Bij normaal onderhoud zoals verversen etc en gezonde visjes kunnen de vissen zelf al deze ellende afweren. Bij slecht onderhoud groeit het aantal ellende en kunnen de vissen dit niet meer afweren. Is vis eenmaal verzwakt want afweren kost energie word die vis massaal aangevallen en gaat dan ten onder. Als visje dood is vertrekt de ellende van het dode visje en zwemmen weer naar een vers slachtoffer. De ellende krijgt ook weer baby ellende (simpel gehouden want elke soort ellende heeft en bepaalde voort planting) vaak ligt dit op de bodem, planten etc. te wachten tot ze levens vatbaar zijn en er een visje voorbij komt. Vandaar je er goed aan doe als je water afhevel even je plante uit te waaien en bij je bodem af te hevelen omdat je dan de baby ellende door het riool spoel.

Voor elk soort ziekte gebruik je gerichte medicatie. Er is niet 1 medicijnen kuurtje wat alles op dit gebied dood. Een wormenmiddel gaat niet helpen om de stip te doden. Dus mocht je ooit iets vreemds zien en je weet niet wat het is beter eerst posten en mee laten kijken om te bepalen wat er aan de hand kan zijn zodat je iets van medicatie gebruik wat ook gaat helpen. Advies van LFS is vaak niet al te best op dit gebied. moet je net mazzel hebben dat je iemand terf die er wat verstand van heeft. De meeste geven een flesje ESHA mee wat eigenlijk niet veel doet. Sommige medicatie kuren hebben invloed op je biologisch evenwicht dus dit heeft na de kuur weer gevolgen. dit is ook erg handig als je dit weet. Want visje genezen en dan weer 4 weken in hoge waardens zal visje evengoed weer dood gaan.

Dus nooit paniek als er iets loos is en checken wat je kan doen. Bij goed en regelmatig onderhoud zul je weinig last hebben van ziektens. Bij onraad meteen een deel verversen zodat je ellende afhevel. Visje geven wat ze nodig hebben zodat ze zo min mogelijk stress hebben en goed voeren zodat ze sterk en gezond blijven voorkom je een hoop ellende.

Nieuwe visjes kopen goed opletten dat je niets raars aan nieuwe visjes zie in de winkel. Als er een dooie in de bak ligt beter niets kopen. In lfs die visjes verkopen is het water en filtering etc gedeelt op meerdere bakken. Nieuwe visjes toevoegen is altijd een risicootje dat ze iets mee brengen of teveel stress hebben door de verhuizing naar jouw aquarium waardoor ze zwak zijn.

Nu je de cursus waterwaardens heb gehad hier weer een cursusje ziektens :D Volgend jaar ben je all round aquariaan :p
 
Wauw, haha wat een info! Dankjewel Michelle :) Ik heb het gelezen en ik ga het nu nog twee keer lezen.
 
Wauw, haha wat een info! Dankjewel Michelle :) Ik heb het gelezen en ik ga het nu nog twee keer lezen.

:D tot zover cursus 1 en 2:D verder reikt mijn kennis niet.

Als je bij algen terecht komt maak dan je borst maar nat dan neemt Patrix en andere het weer over ;) Dan kom je in Ei methode, Co2, licht lumen PFFF:p
 
Het moet dan toch schimmel zijn zo te zien, want het is verdrievoudigd maar alleen bij de tetras en het zijn niet de omschreven zoutkorrels maar eerder kleine platte stukjes wit.

Je zei dat het veroorzaakt wordt veelal door secundaire omstandigheden. Die zijn bijna volledig aangepast (nitriet is twee dagen op rij 0.3!! ), dien ik dan nu ook nog iets te doen aan de schimmel? En zo ja, help? :)
 
Nee geen medicijnen nu erbij doen. nitriet 0,3 is erg hoog. Veel te hoog!!!! Dat moet naar 0

De vissen zijn slijmhuid aan het aanmaken om zich af te weren tegen de nitriet. Als vissen te lang in te hoge waardens zitten worden ze ziek en gaan uit eindelijk dood. Je moet echt gaan zorgen dat je nitriet kwijt raak.

De delen die je ververs veel groter doen 80% water eruit en de volgende dag weer je moet naar die 0.

Medicatie heeft ook weer gevolgen voor je biologisch evenwicht en op vis. Vissen krijgen het dan helemaal moeilijk nitriet en medicatie.

Secundair wil zeggen dat je schimmel zie maar vis ziek is in het lichaam door iets anders.

Heb jij die tip van zeoliet gehad?
EDIT; Even terug kijken maar inderdaad de tip van zeoliet bij jou. Heb je dit al binnen en in aquarium? Zo ja hoeveel en hoe heb je dit gedaan. Dit moet werken als je genoeg erin heb moet je geen 0,3 meer meten normaal gesproken.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan