Is een reflector nodig?

M

Madscan

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een aquarium van ongeveer 80 liter. Deze wordt belicht met 1 T8 van 18W. Nu is mijn vraag of ik een reflector zou aanschaffen voor boven die T8? Ik wil liever geen co2 gaan toedienen. (Mijn ph:7.6 en kh:15 zegt dat het ook niet nodig is, toch?)

Ik heb een aantal planten:
-Hydrocotyle verticilata
-Sagittaria
-Valisneria
-java varen
-java mos
-anubias
-Rotala rotundifolia
 
Doen de planten het goed? Zo ja dan zou ik het niet doen want met een reflector zal er meer voeding nodig zijn en omdat je geen co2 wilt gebruiken zit je daar niet op te wachten denk ik. Als je wat makkelijke planten neemt dan zal het wel meevallen denk ik zo.
Het hangt of staat dus met de keuze van de planten en hun behoefte.
 
Bedankt, dat is duidelijk. Alles doet het goed. De rotala is nog aan het herstellen van een voedseltekort. Ik kijk hoe deze het doet binnen een aantal maanden. De toekomstige planten zal ik selecteren op licht behoefte :D
 
Bedankt, dat is duidelijk. Alles doet het goed. De rotala is nog aan het herstellen van een voedseltekort. Ik kijk hoe deze het doet binnen een aantal maanden. De toekomstige planten zal ik selecteren op licht behoefte :D
Dat is een goed idee! Nu heb je er, bijvoorbeeld, Hydrocotyle verticillata en Rotala rotundifolia instaan. Planten die graag veel licht hebben. Vallisneria heeft over het algemeen graag wat harder/alkalisch water. Maar heeft wel een redelijke tolerantie op dat gebied. Maar met een PH van 7.6 moet dat wel lukken want deze waarde wordt gezien als middelhard/alkalisch. De lichtvraag van Vallisneria is gemiddeld. Sagittaria vraagt ook middelmatig licht, Java varen, Java mos en Anubias behoeven veel minder licht.
 
Ik weet dat de vericillata en de rotala meer licht nodig hebben. die staan op de plekken met het meeste licht. De anubias en java varen probeer ik op schaduw plekken te zetten (onder de valisneria enzo). Zou je een goede stengelplant weten voor minder licht?
 
Ik weet dat de vericillata en de rotala meer licht nodig hebben. die staan op de plekken met het meeste licht. De anubias en java varen probeer ik op schaduw plekken te zetten (onder de valisneria enzo). Zou je een goede stengelplant weten voor minder licht?
Er zijn er wel. Als voorbeeld. Bacopa australis. Dit plantje kan heel goed zonder CO2 en vraagt ook niet al te veel licht. De waterhardheid tolerantie is erg groot. De Bacopa Monnieri kan ook heel goed door z'n grote tolerantiebereik. Let op: Dit gaat niet op voor alle Bacopa soorten. De caroliniana, weer als voorbeeld, vraagt wel veel licht. Cabomba palaeformis is ook geschikt voor veel waterhardheden en heeft minder sterk licht nodig. Cryptocoryne soorten doen het ook vaak wel maar is natuurlijk niet echt een stengelplant. Wel even googelen er zijn wel verschillen. Hygrophilla difformis kan ik noemen maar ook de Hygrophilla polysperma. Ludwigia repens is ook een gemakkelijke plant die een gemiddelde lichtsterkte vraagt.
 
De Sessiflora doet het hier ook goed in de bakjes met minder licht en geen co2 overigens.
 
Fantastisch, dat is al een heel lijstje dat ik kan belijken. Bedankt voor de hulp
 
Terug
Bovenaan