Wat is er nieuw

Is een schoon aquarium beter dan een met wat troep?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
Je krijgt wel vaak tegenstrijdig advies in onze hobby, en dit is er ook zo eentje... Een clean aquarium of eentje met wat troep?

De voorstander van een vuiler aquarium zal argumenteren dat je op deze manier veel bacterien krijgt, vooral als je filter en bodem lekker vuil zijn. Bacterien worden meestal als een positief iets gezien in een aquarium, lekker laten liggen dus! Bijkomend voordeel is dat er zich heel wat microfauna kan ontwikkelen tussen de troep, dat dan als voedsel kan dienen voor de dieren.
De voorstander van een cleaner aquarium zal argumenteren dat het op de eerste plaats al geen zicht is al die troep in het aquarium, en dat het toch maar voor allerlei problemen zorgt. Er word dan ook regelmatig de bodem afgeheveld en het filter proper gemaakt.

Daarom de volgende vragen:
1. Is het wel goed om zo een overdaad aan heterotrofe bacterien te hebben die al dat afval gaan afbreken, en dus uiteindelijk voor meer ammonium gaat zorgen?
2. Doordat de heterotrofe bacterien zich veel sneller vermenigvuldigen, gaan ze dan niet de nitrificerende bacterien/archaea wegconcurreren en zo voor een slechtere
nitrificatie zorgen?
3. Zijn al die heterotrofe bacterien wel zo onschuldig (Pseudomonas sp. b.v.), en gaat een toestand waarin deze bacterien zich goed voelen dan geen voedingsbodem zijn voor minder onschuldige bacterien en daarbij de kans op ziekte verhogen?

Edit: Dit is een oude EU die destijds door lid Backplay is opgesteld.

Met troep op de bodem bedoel je plastic ornamenten of die bruine rommel tussen je grind/zand?:DD

• Haha
Waarderingen: TLS
Ja er wordt gedoeld op vuil in de bak hoor en in de bodem.

Zelf maak ik mijn bodem (JBL Manado) nooit schoon omdat het gewoonweg niet kan vanwege de dichte plantengroei en er geen ruimte voor afhevelen is.

Ik zou dus verwachten dat er zich veel vuil op de bodem heeft verzameld, echter deze is schoon en ziet er zelfs uit als nieuw.

Wel heb ik opruim ploegen in de vorm van tientallen Helena’s en honderden mini-Japonica’s
OASE voorfilter wordt wekelijks lauw uitgespoeld, idem hoofdfilter 3 maandelijks.
Beiden intervallen zouden zelfs nog verdubbeld kunnen worden denk ik.

Daarnaast probeer ik de lagere waterlagen iets in beweging te houden (geen dead-spots), onlangs vanwege zeer dichte plantengroei een extra streamer moeten bijplaatsten.

Enkel bladafval die in skimmer/streamer komt verwijder ik.

V.w.b. de vraagstelling van TS.

Aquarium:
- bladafval wat drijft verwijderen.
- bodem met rust laten

Filter:
- voorfilter 1 a 2 wekelijks
- hoofdfilter 3 a 6 maandelijks

Heterotrofe bacterien:
- nooit eerder van gehoord 🧐

Mijn harde werkers...
1000020114.jpg

Laatst bewerkt:
Is het wel goed om zo een overdaad aan heterotrofe bacterien te hebben die al dat afval gaan afbreken, en dus uiteindelijk voor meer ammonium gaat zorgen?
Ik denk dat je in elk geval voldoende moet hebben want anders heb je snel teveel organische belasting wat weer blauwalg kan veroorzaken.

Alle vragen: Dan is de biologische filtratie niet op orde. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Te kleine filtercapaciteit, maar in veel gevallen een verkeerde keuze van media en het verkeerd inrichten van de media in het filter.

Volgens mij zijn de vragen meer gericht op wat de gevolgen zijn voor de bacteriecultuur.

Deze vragen kun je vanaf meerdere kanten benaderen hè. In een extreem vervuild aquarium zullen dus ook ‘slechte’ bacteriën zich gaan huisvesten die bv. je ziek kunnen maken. Een aquarium is maar een glazen bak water, geen kreek of rivier. Je zult er onderhoud aan moeten doen.

Ja klopt hoor maar ik denk dat het meer de vraag is wat de invloed op de heterotrofe bacterien en de andere goede bacterien die we in onze bakken hebben voor de nitrificatie.
In een bak met veel afval van planten zullen er meer heterotrofe bacterien ontstaan om de troep af te breken en heeft dat invloed op het hele proces en kunnen die de nitrificerende overwoekeren?

In een bak met veel afval van planten zullen er meer heterotrofe bacterien ontstaan om de troep af te breken en heeft dat invloed op het hele proces en kunnen die de nitrificerende overwoekeren?
Daar zijn geen harde parameters voor, wel zachte parameters, je kunt bv. zien dat je vis zich anders gedraagt of ziek is.
Ik denk dat het juiste antwoord alleen door laboratoriumonderzoek te beantwoorden is. Bacteriën kun je immers niet zien.

1743316475669.jpeg

Volgens mij zijn de vragen meer gericht op wat de gevolgen zijn voor de bacteriecultuur.
Dan blijf ik erbij dat het niet uitmaakt zolang het maar in balans is. Ga is kijken bij Utaka, gooien de bak vol met botanicals/zooi hoe je het ook maar wilt noemen, dat gaat prima.
Pas bij overbevolking krijg je problemen, dat geld bij planten, dieren en bacterieen.
Daarnaast zijn er veel meer factoren welke gaan bepalen of je er problemen mee gaat krijgen zoals afmeting aquarium, temperatuur, voederwijze, gezondheid dieren, afmeting filter.

Ik ben maar een amateur, maar mijn filters maak ik al heel lang niet meer schoon en ik heb niet het idee dat de doorstroom verminderd door eventuele vuilophoping. Daar waar ik erbij kan hevel ik wel de bodem af als ik een waterwissel doe, maar in de Borneo-bak gaat dat niet vanwege al het blad en takjes dat op de bodem ligt.
Vroeger had ik actieve kool in het filter, maakte toen regelmatig het filter schoon maar deed geen waterwissel, daar had ik toen nog nooit van gehoord. Op een of andere manier moet je denk ik toch voor een schoonmaakploeg zorgen, of dat nu veel planten zijn, beestjes of een goed werkend filter.

Zolang je zichtbare doorstroom goed is, dat filter lekker dichthouden 👍

Ik maak mijn filters ook pas schoon wanneer er bijna geen doorstroom meer is. Bodem reinig ik nooit. Overvoer de boel niet. En laat slakjes en garnalen de dikste zooi opruimen. Waterwissel alleen wanneer het water wat begint te ruiken. En dan max. 30%. Heb wel eendenkroos aan de oppervlakte wat ik regelmatig verwijder wanneer de boel weer dichtgroeit. Dit doe ik ook met teveel planten in de bak. Gewoon snoeien zodat er weer licht op de bodem komt.

Dus geen tussentijds gehark en geklooi in de bak

Bewust niet teveel vis in de bak.

En ziedaar, een stabiel biotoop.

Ik ben maar een amateur, maar mijn filters maak ik al heel lang niet meer schoon en ik heb niet het idee dat de doorstroom verminderd door eventuele vuilophopin
Bij de bak die nu weg is had ik een Fluval g3. Die hebben een soort voor filter die je makkelijk schoonmaakt. De bak met keramisch materiaal heeft 6 jaar gedraaid zonder schoonmaken. Er zat flink wat prut in toen ik hem open maakt. Maar hij heeft gewoon 6 jaar goed gelopen en zijn bacterie werk gedaan.

Je krijgt wel vaak tegenstrijdig advies in onze hobby, en dit is er ook zo eentje... Een clean aquarium of eentje met wat troep?

De voorstander van een vuiler aquarium zal argumenteren dat je op deze manier veel bacterien krijgt, vooral als je filter en bodem lekker vuil zijn. Bacterien worden meestal als een positief iets gezien in een aquarium, lekker laten liggen dus! Bijkomend voordeel is dat er zich heel wat microfauna kan ontwikkelen tussen de troep, dat dan als voedsel kan dienen voor de dieren.
De voorstander van een cleaner aquarium zal argumenteren dat het op de eerste plaats al geen zicht is al die troep in het aquarium, en dat het toch maar voor allerlei problemen zorgt. Er word dan ook regelmatig de bodem afgeheveld en het filter proper gemaakt.

Daarom de volgende vragen:
1. Is het wel goed om zo een overdaad aan heterotrofe bacterien te hebben die al dat afval gaan afbreken, en dus uiteindelijk voor meer ammonium gaat zorgen?
2. Doordat de heterotrofe bacterien zich veel sneller vermenigvuldigen, gaan ze dan niet de nitrificerende bacterien/archaea wegconcurreren en zo voor een slechtere
nitrificatie zorgen?
3. Zijn al die heterotrofe bacterien wel zo onschuldig (Pseudomonas sp. b.v.), en gaat een toestand waarin deze bacterien zich goed voelen dan geen voedingsbodem zijn voor minder onschuldige bacterien en daarbij de kans op ziekte verhogen?

Edit: Dit is een oude EU die destijds door lid Backplay is opgesteld.
Voor je bezig gaat met bovenstaande gedachtes denk ik dat het goed is om je te realiseren dat een aquarium een kunstmatige omgeving is waar natuurlijke producten vertoeven in een onnatuurlijke veelal te kleine omgeving. Waarin dus ook de reacties die je mag verwachten in een natuurlijke omgeving niet altijd te vergelijken zijn met die in je aquarium.

Beetje vuil is niet erg, maar ik heb veel hout en bladeren erin en dan merk ik dat mijn filter toch volloopt op een gegeven moment. Vorige week het filter schoongemaakt en er zat gewoon een centimeter dikke laag drab in. Echt heel vol dus, niet gek dat hij niet meer lekker doorliep. Nu stormt het weer in de bak, haha. Vinden de vissen weer niet prettig merk ik. Net even teveel stroming.

Ik maak de bodem ook nooit schoon. Simpelweg omdat deze schoongehouden wordt door de garnalen, slakken en corydoras.
Het zand ziet er na een jaar nog exact zo uit als dag 1.

Het aparte voorfilter maak ik ongeveer iedere 2-3 weken schoon. Het "biologische filter" heb ik al 6 maanden niet aangeraakt en als ik dat doe dan is het de mandjes even losjes in een emmer aquariumwater schudden.

In tegenstelling tot bijna iedereen, heeft mijn aquarium alleen achter de grote stenen stroming en vooraan maar heel lichtjes. Dit was toen 'ie nieuw was wel anders, maar inmiddels staan er zoveel planten. Over de bodem zo goed als niets en toch zijn er geen plekken met vervuiling. Het is ook voornamelijk een plantenbak met maar een kleine populatie: 14 kleinere vissen, 2 japonica's en een stuk of 50 red cherries.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan