Wat is er nieuw

Is een zuurstofpomp nodig?

florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Leeftijd
27
Goedenavond iedereen,

Met het warme weer hoor je veel dat er zuurstof pompjes worden toegevoegd aan het aquarium. Nu vraag ik mij af of dit altijd nodig is, zelf heb ik een 105l aquarium met daarin 16 visjes.

Is het verstandig om een zuurstof pompje te nemen en zo ja welk merk? en kan deze altijd aanblijven of draait een zuurstof pompje enkel overdag of avonds? Ook ben ik benieuwd of zoiets bestaat als teveel zuurstof in een aquarium.

graag hoor ik wat jullie mening hierover is. Alvast bedankt!

276887

(foto van mijn aquarium)

Een luchtpompje aansluiten is niet nodig, het is eerder een optionele toevoeging. Bij dit warme weer zie je het inderdaad meer voorkomen.
's nachts is het wel het beste moment om een luchtpompje aan te zetten als je beslist eentje te gebruiken.
Dit omdat de planten CO2 gebruiken voor hun fotosynthese, en dit over de dag als het licht brand.
Een luchtpomp verdrijft CO2. En 's nachts heb je ook minder zuurstof dan overdag.

Een luchtpompje aansluiten is niet nodig, het is eerder een optionele toevoeging. Bij dit warme weer zie je het inderdaad meer voorkomen.
's nachts is het wel het beste moment om een luchtpompje aan te zetten als je beslist eentje te gebruiken.
Dit omdat de planten CO2 gebruiken voor hun fotosynthese, en dit over de dag als het licht brand.
Een luchtpomp verdrijft CO2. En 's nachts heb je ook minder zuurstof dan overdag.
Bedankt voor de tip, weet je toevallig ook hoe dit in samenwerking gaat met een Dennerle Bio-Line CO2 apparaat? kan dit elkaar versterken of zorgt een zuurstof pomp ervoor dat het c02 apparaat zijn werk niet meer kan doen?

1. het is een luchtpomp, zuurstof pomp bestaat niet (voor hobby gebruik in ieder geval)
2. zo op de foto te zien lijkt het een jonge bak?

Anyhow met de plantenmassa die op de foto staat zou ik me geen zorgen maken.

Mijn grote bak tikte vorig jaar ruim de 30 graden aan en heb er geen uitval mee gehad.
Voeg zelfs CO2 toe zonder enig probleem.

Een luchtpomp verdrijft sowieso CO2. Maar hoe dat precies zit in combinatie met CO2 dat weet ik niet precies, ikzelf maak geen gebruik van CO2.
Ik zou niet meteen zeggen dat het nodig is eentje aan te sluiten.

Een luchtpomp verdrijft sowieso CO2

Niet het pompje doet dat maar de belletjes zorgen voor beweging aan het oppervlak waardoor je gasuitwisseling krijgt en als je in de bak een hoger co2 gehalte hebt dan erbuiten dan kan er co2 uit het water verloren gaan. In dit geval lijkt het me ook niet nodig hoor en zelf gebruik ik ze ook nooit eigenlijk.

Klopt John. Maar ik neem aan als je een luchtpompje gebruikt in je bak, dat deze ook belletjes maken 😉

Resultaat zie je wel, als ze boven drijven.
Maar ik neem aan als je een luchtpompje gebruikt in je bak, dat deze ook belletjes maken????
Ja,daar om doe je hem erin, he.

Die bellen zorgen voor oppervlakte beweging waardoor er meer gasuitwisseling plaats vindt.
Je kunt ook de uitlaat van je filter zo richten dat je een lichte golfbeweging (rimpeling) aan het oppervlak van het water krijgt.

Warmer water kan minder opgeloste zuurstof bevatten dan kouder water. Om het een beetje te helpen en het zuurstofniveau te optimaliseren kan een luchtpompje helpen - of zorgen voor rimpeling van het wateroppervlak.

Echt veel zuurstof voegt het niet toe want in de lucht zit maar 21% dacht ik en het lost veelal niet eens goed op voordat de bellen bovenin zijn.

Dan is het beste, gewoon niks doen.

geen belletjes, geen lucht!!!! geen koeling.

Echt veel zuurstof voegt het niet toe want in de lucht zit maar 21% dacht ik en het lost veelal niet eens goed op voordat de bellen bovenin zijn.
Dan is het beste, gewoon niks doen.

geen belletjes, geen lucht!!!! geen koeling.

Als het nodig is, alle beetjes helpen!
Fabrikanten van medicijnen geven niet voor niets aan tijdens een kuur extra te beluchten.

Als het nodig is, alle beetjes helpen!
Fabrikanten van medicijnen geven niet voor niets aan tijdens een kuur extra te beluchten.
Ik ben geen chemicus maar ik ben wel benieuwd hoeveel het met een gemiddeld luchtpompje zal helpen voor het zuurstofgehalte. Ik denk dat je dan net zo goed de uitstroom op het oppervlak kan richten waardoor er goede uitwisseling van gassen ontstaat. Ook kan het water met hogere temperaturen minder zuurstof bevatten dus wat je extra inbrengt met het pompje zal denk ik snel weg zijn door de hogere temp van het water.

Mijn duit in het zakje;

Een luchtpompje heeft geen effect omdat zuurstof ontzettend moeilijk oplost in water. De (verwaarloosbare) werking van de een zuurstofsteentje is dat het de oppervlakte spanning verbreekt
waardoor er sneller zuurstof door het water word opgenomen vanuit de buitenlucht. Dan lijkt het net alsof de zuurstof uit het steentje oplost. Maar dat is niet het geval.

Als in de zomer vissen aan de oppervlakte zwemmen in een sloot/ meer dan zie je de brandweer geen zuurstofpomp in het water hangen.
Ze laten met een grote boog water op het oppervlakte kletteren. Daarmee komt de gasuitwisseling in een versnelling zodat de natuurlijke waarden snel worden hersteld. (equilibrium)

Mooie uitleg Corne en dat is wat ik met mijn bewoordingen ook bedoelde. Alle belletjes zie je opstijgen eigenlijk.

Maar door het toepassen van een boog met water zoals je omschrijft zal de natuurlijke hoeveelheid zuurstof toch niet makkelijk kunnen worden bereikt als de temp van het water veel hoger is dan normaal? Het water kan dan minder zuurstof bevatten dus zal er ook minder zuurstof zijn dan met een lagere temp.

Mijn duit in het zakje;

Een luchtpompje heeft geen effect omdat zuurstof ontzettend moeilijk oplost in water. De (verwaarloosbare) werking van de een zuurstofsteentje is dat het de oppervlakte spanning verbreekt
waardoor er sneller zuurstof door het water word opgenomen vanuit de buitenlucht. Dan lijkt het net alsof de zuurstof uit het steentje oplost. Maar dat is niet het geval.

Als in de zomer vissen aan de oppervlakte zwemmen in een sloot/ meer dan zie je de brandweer geen zuurstofpomp in het water hangen.
Ze laten met een grote boog water op het oppervlakte kletteren. Daarmee komt de gasuitwisseling in een versnelling zodat de natuurlijke waarden snel worden hersteld. (equilibrium)
Dit is in een aquarium meestal niet toepasbaar tenzij je een zwembad van je kamer wil maken.
Ik heb hier enkele zeer zwaar bevolkte kweekbakken met zeer zuurstofbehoevende vissen. Soms gebeurt het dat er een koppeling van de luchtpomp los komt en dan zie je de vissen binnen de kortste tijd aan het oppervlak zwemmen. In mijn ogen mag je de werking van een deftige pomp met dito bruissteen niet onderschatten (de gasuitwisseling aanjet oppervlak dan)

Ok, maar goed dan is het meer dat je meer zuurstof door de gasuitwisseling krijgt dan door wat er dmv je steentje wordt toegevoegd. Het is meer zeg maar het resultaat van wat de belletjes doen aan het oppervlak en niet zozeer dat de zuurstof uit de belletjes wordt opgenomen. In feite zou je dan ook prima met de uitstroom wat meer beweging aan het oppervlak kunnen bewerkstelligen.

Helemaal mee eens Vis&versa, ik krijg ook het gevoel dat het een beetje onderschat wordt hier. John heeft natuurlijk gelijk dat warmer water minder zuurstof kan bevatten en dat verander je niet met luchtbelletjes. Het feit blijft wel dat het gebruik van zuurstof door vissen en planten (snachts) niet veranderd en het water dus sneller zuurstofarm zal zijn. Dan heeft het zeker nut om oppervlakte agitatie te bewerkstelligen op wat voor manier dan ook. Een spraybar net aan de oppervlakte plaatsen is een goede manier, een watervalletje creëren met je externe filter of en misschien de makkelijkste manier is een bruissteentje met lucht.

Ok, maar goed dan is het meer dat je meer zuurstof door de gasuitwisseling krijgt dan door wat er dmv je steentje wordt toegevoegd. Het is meer zeg maar het resultaat van wat de belletjes doen aan het oppervlak en niet zozeer dat de zuurstof uit de belletjes wordt opgenomen. In feite zou je dan ook prima met de uitstroom wat meer beweging aan het oppervlak kunnen bewerkstelligen.
Ja en neen. Door de luchtbelletjes is het brekingsoppervlak vele malen groter dan wat je met een gewone uitstroom zou kunnen krijgen.
Ga maar eens met je hand boven de uitstroom van een filter, je had zal droog blijven. Doe jetzelfde boven een bruissteen en hij is direct nat. Al die mini spettertjes zorgen voor zeer veel extra zijrdtof5
Helemaal mee eens Vis&versa, ik krijg ook het gevoel dat het een beetje onderschat wordt hier. John heeft natuurlijk gelijk dat warmer water minder zuurstof kan bevatten en dat verander je niet met luchtbelletjes. Het feit blijft wel dat het gebruik van zuurstof door vissen en planten (snachts) niet veranderd en het water dus sneller zuurstofarm zal zijn. Dan heeft het zeker nut om oppervlakte agitatie te bewerkstelligen op wat voor manier dan ook. Een spraybar net aan de oppervlakte plaatsen is een goede manier, een watervalletje creëren met je externe filter of en misschien de makkelijkste manier is een bruissteentje met lucht.
Ik zou zelfs durven stellen dan in een beplant aquarium de zuurstofvraag groter is tijdens de nacht. Ok, de vissen zijn dan wel rustiger maar de planten gaan dan wel zuurstof verbuiken ipv produceren

Iets waar ook niet zo vaak aan gedacht wordt...
Ik heb 2 grote bruisstenen( schijven van 10-12cm) onderin de laatste 2 (filterende) compartimenten van mijn bioloog zitten. Zo krijgt dat filtermedium (lavasteen in mijn geval) ook nog zuurstofrijk water, waar dit anders al lang opgebruikt zou zijn in de 2 vorige compartimenten.

Het hangt denk ik ook af van hoeveel je spraybar kan doen aan het oppervlak en dus hoe je deze hebt afgesteld. De kracht van de uitstroom zal er dan ook weer een grote rol bij spelen kortom is het net zoals zo vaak bij onze hobby afhankelijk van meer factoren.

Ik zou zelfs durven stellen dan in een beplant aquarium de zuurstofvraag groter is tijdens de nacht. Ok, de vissen zijn dan wel rustiger maar de planten gaan dan wel zuurstof verbuiken ipv produceren
Ja dat denk ik ook. Zodra er licht is doen die planten het prima maar zodra het licht uit gaat zijn het weer echte verbruikers van zuurstof.

Luchtsteen in je bioloog is natuurlijk ook een prima idee tenzij je anaerobe bacteriën wil gaan huisvesten. Al is lavasteen dan niet het juiste medium,

Ja dat denk ik ook. Zodra er licht is doen die planten het prima maar zodra het licht uit gaat zijn het weer echte verbruikers van zuurstof.

Luchtsteen in je bioloog is natuurlijk ook een prima idee tenzij je anaerobe bacteriën wil gaan huisvesten. Al is lavasteen dan niet het juiste medium,
in het laatste compartiment zitten er brokken lava van 5cm en meer, die zullen binnenin zowizo anaeroob zijn.
Daarom filter ik ook van van fijn naar grof.
Maar we gaan off topic denk ik.

Mijn duit in het zakje;

Met grote boog op water kletteren...... leuk. is wel buiten , he.
zal het ook proberen. maar hou de ozon luchtpomp toch aan staan.

WAt je ook verteld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan