Wat is er nieuw

is er een maximum aan overcapaciteit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bababoel
  • Startdatum Startdatum
B

bababoel

Guest
ik vraag me af of er een maximum is aan overcapaciteit...

zonder op zaken vooruit te lopen komen er hier misschien wat veranderingen aan de bakken. dan heb ik nog een 60-bakje staan met een filter van de meterbak (JBL e901).
zou dit echt te veel zijn voor dit bakje? want dan hoef ik geen prima ingedraaid filter weg te doen en een nieuw aan te schaffen 😉
de uitstroom is te regelen in sterkte, maar is dit niet te veel voor dit bakje?

Dat is een flinke overcapaciteit Jane en lijkt me echte te veel van het goede voor zo'n bakje maar je kan het altijd voorzichtig proberen natuurlijk.
Kijk wel ff in de gebruiksaanwijzing van het filter of je de doorstroming mag knijpen want sommige filters zijn daar niet geschikt voor en worden te warm waardoor de boel kapot gaat.

Hillstream van maken 😉

dank je John.
er is hier nog niets zeker, maar dan weet ik wel al of ik er aan durf te beginnen of niet....en aangezien ik best een beetje onzeker ben voor de dingen die fout kunnen gaan (risico's beperken...) denk ik dat ik dan toch een ander filter ga aanschaffen 😉
tegen de tijd dat het zo ver is gaat de JBL dan gewoon in de verkoop....

Mascha&Ivo zei:
Hillstream van maken 😉

hahahaha, is ook een optie, maar dat was nu net niet de bedoeling van dat bakje 😉

Ik heb zelf bv een Eheim 2211 (300 liter/uur) op een 60cm staan en zit zelfs een spons aan de inlaatbuis maar dat geeft al een behoorlijke rondstroming.

Ben benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren in Stein! 😉

Seabait zei:
Dat is een flinke overcapaciteit Jane en lijkt me echte te veel van het goede voor zo'n bakje maar je kan het altijd voorzichtig proberen natuurlijk.
Kijk wel ff in de gebruiksaanwijzing van het filter of je de doorstroming mag knijpen want sommige filters zijn daar niet geschikt voor en worden te warm waardoor de boel kapot gaat.

Ik had begrepen dat je de uitstroom naar de bak toe wel altijd mag knijpen alleen de instroom niet. Omdat de motor dan te weinig water zou krijgen.
Dat klopt dus niet helemaal begrijp ik uit deze post 🙁

Dat klopt ook wel wat jij zegt John maar door de uitstroom te knijpen kan de impeller te veel weerstand krijgen van het water wat niet snel genoeg uit het filter kan want die wil toch z'n toeren draaien.

Ok, dus zowel het knijpen van de in als uitstroom kan schadelijk zijn begrijp ik.
Nou maar hopen dat het bij de Eheim wel kan want die 2215 heb ik een poosje terug wel dmv een kraan wat geknepen 🙁 .

Met de meeste filters zit het tegenwoordig wel goed en tussen "wat" knijpen en flink moeten knijpen om een filter die 16.5 keer de bruto inhoud van een bakje kan filteren aan te passen zit nog heel wat ruimte 😉

Ja dat is waar John. Zou erg was het hier niet hoor.

Haha nee snap ik maar dat zou dan het geval bij Jane zijn als ze de 900 op haar 60cm zet,was ff als voorbeeld 😉

bedankt Johnnen...alweer wat geleerd :thumbs:

ik pas voor het waterballet 😀

en wat ik ga doen in Stein? tja.....dat zal tot na de vakantie zeker moeten wachten

Bedank de andere John maar hoor 😉

die bedank ik zeker..
maar jou ook, want door jouw vragen komen er ook weer antwoorden 😉

Seabait zei:
Dat klopt ook wel wat jij zegt John maar door de uitstroom te knijpen kan de impeller te veel weerstand krijgen van het water wat niet snel genoeg uit het filter kan want die wil toch z'n toeren draaien.

Nee,hoor John.

Juist de uitstroom, omdat de instroom de rotor toch wel laat draaien.
Hij draait zijn toeren toch wel.

Ja hoor Bertus.
Een sterk filter wel maar heb er zelf zat gezien die echt naar de kl#te gingen door oververhitting in zo'n situatie.

Ik kan niet zeggen dat het me nu duidelijker is, maar dat ligt misschien aan mij 😉
Als de TS het maar begrijpt 😀

Seabait zei:
Ja hoor Bertus.
Een sterk filter wel maar heb er zelf zat gezien die echt naar de kl#te gingen door oververhitting in zo'n situatie.

Tja, Johnnie.

Bij mij heeft een 2224 vannacht droog staan te draaien.
Hoop herrie,heb niks gehoort,deur was dicht.
Aanzuiging hoop rommel in.
Slang schoon gemaakt,en hij draait weer.

Heb er bij de 2013-2015 ook geen last van gehad.

jessicapilon zei:
Ik kan niet zeggen dat het me nu duidelijker is, maar dat ligt misschien aan mij 😉

Als je de uitstroom wat knijpt,blijft er toch water door de pomp lopen.

Ja Bertus nou kan je met voorbeelden van je Eheim filters komen en dat geloof ik best want in de gebruiksaanwijzing van mijn 2224 staat ook dat je de uitgang mag knijpen maar weet 100% zeker dat dit niet bij alle filters zo is.
Vandaar mijn advies aan Jane omdat voor de zekerheid ff te checken want weet niet hoe dat bij haar JBL zit bv.

Die van Jane is veels te groot,met 900 liter.
Dat is bijna dan dichtzetten.

Die moet een goedkopere OOK in gebruik nemen.

jessicapilon zei:

ik snap er niet alles van, maar begrijp wel dat ik de 901 niet op de 60-bak moet zetten....en dat is genoeg voor mij om nu te weten 😉

bedankt voor het meedenken :thumbs:

Een JBl e900 heeft regelbare stroming, zit hendeltje op en je mag die gewoon officieel "afknijpen" maar niet helemaal dicht zetten, heb al jaren een jbl900.

Om het nog onduidelijker te maken, ik heb een e900 een hele tijd op 19L bakje gehad, ging uitstekend, ik zou het zo weer doen. 🙂

Dit bakje draaide op een JBL e900, 19L, 36x23x23cm.
9-9-2012.jpg

Bakje start ik hier op.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post453192

Maar e700 serie(e701, ect) past wat beter bij je behoefte, die is voor bakken van 60L tot 160L, de e900 serie is eigenlijk voor 90L tot 300L. En kost ook iets minder

Ja, hoeveel watt draait de 900?
En wat de 700.
Zal op jaarbasis wel goedkoper zijn. 24 u/p dag.

Daar heb ik het niet over hoor, maar goed. 😉

e900 15w
e901 11w

e700 13w
e701 9w

e700
13 x 2 = 26 euro 24/7 per jaar grofweg, minder dan ��n middagje bij voetbal kijken. 😉

e701
9 x 2 = 18 euro

Edit/
Even foutje hersteld en e700 en e900 toegevoegd.

Bron: http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... jbl/212392

Edit/2
JBL e900 is 600L per uur gevuld met schoon filtermedium overigens, 900l is voor de pomp, zoals zovaak. En kan je vertellen dat 600L per uur ze erg positief zijn geweest met inschatten, denk dat ze dat gemeten hebben zonder slangen. 🙂

Staat overigens in gebruiksaanwijzing.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan