Is er iets mis met mijn gup?


A

Amaltheia

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden heb ik een aquarium met wat guppen. De laatste dagen valt het me op dat een van de guppen wat ‘stijfjes’ is. Zijn staart en het vinnetje bij zijn hoofdje lijken een stuk minder soepel dan voorheen. Daarnaast heb ik ook het idee dat zijn staart wat naar beneden hangt. Hij is verder wel gewoon actief en gedraagt zich naar mijn weten niet vreemd. Heeft er iemand een idee of er iets aan de hand is, of zou dit misschien ‘ouderdom’ kunnen zijn? Hij was al vrij groot toen ik hem kocht en heb geen idee hoe oud hij al was toen ik hem kocht.

Om het wat duidelijker te maken een filmpje:
(Het gaat overigens om de geel/oranje gup)



Alvast bedankt!
 
Mijn guppen hadden dit vroeger ook vaak. De staart gaat een soort hangen en ze worden steeds magerder. Op den duur gaan ze dood. Ik dacht altijd dat het gewoon zwakke (dierenwinkel) guppen waren die vatbaar zijn voor aandoeningen. En inteelt etc.
 
Ja, dit zie je bij Guppen die wat ouder worden.
Zeker bij mannetjes.

We hebben ze gefokt op een mooie grote staart zodat je al die kleuren goed kan zien.
Maar feitelijk is die staart veel te groot.
Als het visje dan wat ouder wordt heeft hij feitelijk gewoon geen spierkracht genoeg meer om nog horizontaal te zwemmen.

Gelukkig hebben ze er niet heel veel last van.
Een vrouwtjes sluiergup heeft bij mij zeker nog een half jaar zo rondgezwommen.
At gewoon.
Graasde ook nog, al was het dan aan de onderkant van objecten.
 
Bedankt voor de antwoorden.

Fijn om te horen dat het inderdaad ouderdom is en dat hij er niet veel last van heeft. Hopelijk gaat hij nog een tijdje mee.
 

Terug
Bovenaan