Wat is er nieuw

Is er lichaamsverandering na dat een gup jongen heeft gekregen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter MoniqueL
  • Startdatum Startdatum
M

MoniqueL

Guest
Gisteravond is er helaas 1 van de 3 zwangere guppen overleden. Deze heb ik eruit gehaald.

er werd de afgelopen dagen behoorlijk naar haar achterwerk gehapt door de andere guppen was behoorlijk gestressed. Ze hing al 3 dagen boven bij de filter.

heb zitten tweifelen of ik haar appart zou zetten, maar was bang dat dat ook stress op zou leveren. (misschien toch moeten doen.)

vanmorgen ondekte ik 5 Jonge guppies.

Nu weet ik niet van welke gup deze baby guppen zijn. van de overleden gup? of van 1 van de andere 2.

Die andere 2 Zijn nog steeds dik.

hoe kun je aan een gup zien of ze bevallen is?

En waneer kan ik de mannen vrouwtjes van elkaar onderscheiden en waar zie ik dat aan bij jonge guppen.

ik heb wel eens wat gelezen over een zwartpuntje bij de aarsvin, wanneer komt dit?

Vaak kan je dit niet direct zien, want net zoals bij een zwangere vrouw kan ze nog eventjes met een dikke buik rondzwemmmen. Maar ook omdat ze maar 5 jongen heeft geworpen denk ik dat ze nog niet klaar is/ was (behalve als er al zijn opgegeten) en dan zou ze nog moeten werpen.

Bevallen dames zijn vaak meteen dun. En dan dien je meteen weer goed te voeren zodat ze weer op krachten komt. Doe je dat niet dan kan het vrouwtje, verzwakt voor de bevalling ten prooi vallen aan allerlei ziekte's.

Dat zwarte puntje zie je al na 3 dagen. Alleen je moet een getraind oog ervoor hebben.

Zie je dat ook bij mollies? Want m'n vrouwtje was al dik toen ik ze kocht, maar ik zie geen zwart puntje en nu is mijn ander vrouwtje ook dik aan het worden.

Bij Mollie's zie je een zwangerschapsvlek minder goed.

ik heb nog een paar baby guppen gevangen.

ik heb ze in een breedingboxje in het aquarium gehangen.

en ik ga eens goed opletten of ik dat stipje kan vinden,

hoe lang duurd het werpen van die guppen? Vanmorgen heb ik de eerste baby guppen gespot.

Beide vrouwtjes guppen zijn nog steeds dik.
Ik denk toch dat de baby guppen van de overleden gup zijn.

kan een vis overlijden door de bevalling? misschien door bevallings stress?

gr

Je kan ze beter niet in een breedingbox zetten. Het is veel te klein en geen goede stroming, maar als je geen ander aquarium hebt waarin je ze in kan zetten en je geen wil verliezen kan je ze erin houden. Toch raad ik je aan om ze gewoon in je aquarium te houden. Er zullen wel enkele opgegeten worden, maar je krijgt gezondere vissen en je zal zeker nog meer jongen krijgen dus daarover moet je je geen zorgen maken.

De duur van het werpen hangt af per vrouwtje soms is ze in enkele uurtjes gedaan en andere doen er een hele dag over.

En ja een visje kan door de bevalling overlijden; door stress of omdat ze geen kracht meer heeft (vaak stoppen ze met eten voor de bevalling).

Misschien kan je het stipje zien maar dan moet je geluk hebben. Die beestjes zijn echt klein en ik denk dat je het pas kan zien als ze enkele weken oud zijn.

Ik heb het boxje in het verlengde van de filter gehangen. zodat er toch wat stroming in staat.

er staat nog een ander aquarium in te draaien, speciaal voor de guppen. en in de toekomst mini-japonia garnaaltjes.

dat staat nu bijna week met planten en heb wel bactostart van columbo in gebruikt.

maar wilde toch liever nog even wachten omdat ik niet zit te wachten op een nitraat piek van dat bakje.

of ik moet ze in een curverbak of emmer kunnen zetten met een luchtpompje voor de stroming?

is dat een idee?

mijn zoontje wil de paar baby guppen graag houden. anders had ik ze niet eens uit het aquarium gevist.

ik vind het nml ook wel zielig zo'n kleinbakje.

Ik zou wachten met ze in je ander aquarium te zetten. Het zijn nog babies en niet zo sterk als een volwassen vis. En ik denk dat je een nitrietpiek bedoelde 😉

Natuurlijk is het het beste om ze in een groter verblijf te zetten. Een emmer vind ik minder omdat als het een donkere is, zie je minder het vuil liggen. Maar een curverbak is goed.

Maar zoals ik in de vorige post zei kan je ze echt wel in je aquarium houden. Heb je alleen guppies of nog andere vissen, want als je alleen guppies hebt zullen er wel nog veel overleven. Als je bv tetra's in hebt zitten dan blijven er natuurlijk geen over.

Je moet wel weten guppy vrouwtjes baren om de 4 weken tot 50 jongen dus ik denk dat je er wel genoeg zal overhouden. Natuurlijk is het de eerste keer heel spannend, maar je zal zien op een dag ga je zeggen: "O Nee!!! Er zitten terug jongen in! Waar gaan we die doen!!!".

Bij mijn guppen zie ik ook haast niet of er 1 bevallen is. Vooral de eerste keer waren het er maar 2 en ik weet nog steeds niet van wie ze zijn. Als je langer guppen hebt zie je het wel vlak voor de bevalling dat ze echt tonnetje rond worden. Trouwens lang niet alle guppen eten de jongen op hoor, een enkele gup zal dat wel doen. Zo'n bakje is idd niet goed en levert alleen maar stress op. Er is hier een topic van een jongen die gelijk na de bevalling de eerste twee baby's heeft gevangen waardoor de moeder is gestopt met bevallen en dagen later waren er nog steeds geen jongen. Ik heb er niets meer over gehoord dus ik vermoed een miskraam. Volgens mij zijn de jongen ook doodgegaan. Het allerbest is gewoon in het aquarium laten en als er genoeg (drijf)planten in zitten dan worden er genoeg groot.

ik heb ze vanmiddag over geplaatst naar een curver bak. met een luchtpompje.

en water mee genomen van uit het aquarium waar ze in zaten.

wat drijfplanten uit het aquarium wat in staat te draaien.

heb wat vlokvoer fijn gemailen tot poeder om te voeden.

zag vandaag voor een paar euro schaf ik een spons filterje aan voor in de curverbak. is dit verstandig/handig om te doen?

nog tips of aanraders qua merk?

in het aquarium in de woonkamer zitten vuurneons en dwerg rasborra en dan voorlopig de guppen totdat het andere aquarium ingedraaid is.

deze verhuist dan naar de kamer van mijn zoon.

Het is goed dat je aquariumwater hebt genomen, want anders kon de waarden anders zijn en dat is niet goed voor de jongen.

Je moet niet pers� een sponsfilter kopen (het is misschien wel goedkoper, maar weet het niet zeker), maar als je ook gewoon een kleine filter koopt en een panty erover trekt is dit ook goed.

Ja het is dan het beste dat je ze eruit hebt gedaan. Van dwerg rasborra's weet ik het niet, maar als je vuurneons hebt, blijft geen enkele babygup over. Het is goed als je ze uit die bak hebt gehaalt.
Maar als de guppen alleen in het ander aquarium gaan zitten denk ik niet dat je de babies er uitmoet gaan halen. Misschien gaan ze ze eerst opeten, maar ze zullen het gewoon worden omdat het toch altijd vol babies gaat zitten en ze met rust laten.

Hoop dat dit je heeft geholpen!

heb gekeken voor een filtertje... maar heb eigenlijk mijn oog op een ander aquarium laten vallen.

dus. ik laat de 40 liter bak lekker indraaien, Deze hou ik als quarantaine bak. (vind het toch wat klein voor de guppen)

Mijn huidige bak kan ik ruilen met iemand voor een 60 cmbak met onderkast. daar gaan dan de guppen in voor mijn zoon.

Maar voordat ik de wisseltruc ga doen, ga ik eerst opzoek voor mezelf voor een mooi aquarium.

tot deze tijd laat ik de babyguppen in de curverbak. (denk een week of 3.)

ik geeft ze fijn gemalen vlokken.
een klein beetje meerdere malen per dag.)

ze lijken zich prima te vermaken met de bekers en glazen die ik in de curverbak heb gezet. en wat drijfplanten.

de dwerg rasborra denk ik idd dat die geen visjes eet, omdat zelf ook nog wat jong zijn, en ze de hele dag druk zijn om met de uitlaat van de filterpomp. en ze geen aandacht hebben voor de garnalen.

de vuurneons daar in tegen jagen de garnalen wel op en snoepen nog wel eens een klein garnaaltje. en spelen graag door het mos.

Tot dat de guppen de vuurneons zien en die gaan er achteraan. dus verstoppen de vuurneons zich in het garnalen mos, achter bij de planten of achter een steen.

Dus bedankt voor het advies.

Graag gedaan ik hoop dat het heeft geholpen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan