Wat is er nieuw

is groter ook altijd beter?

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Leeftijd
27
dag aquariumfanaten,

Ik heb een 54 liter aquarium met als filter een superfish aquaflow 100. Verder geen probleem met zweefvuil of iets dergelijks, maar ik heb maar een klein sponsje en je kan niet andere filtermaterialen(graag turf) gebruiken.

Nu zie ik dat er ook externe filters te koop zijn voor de 54l bakken, waaronder de Tetra tetratec 400. Nu rest mij de vraag, als er momenteel geen problemen zijn met de bak schoon te houden, zou dan een upgrade naar een groter extern filter alsnog een verbetering zijn, of doe ik er verstandig aan om gewoon bij mijn klein intern filtertje te blijven?

mvg,

Kikkervis

superfish 100 op een 54liter bak vind ik zelf wat karig, maar zo te zien werkt het wel bij je 🙂

ja als je de mogelijkheid hebt... een verbetering is het sowieso. + je hebt geen intern filter meer in het zicht hangen.

Zo'n filtertje kan prima voldoen zoals je merkt maar wat meer filtermateriaal is ook niet verkeerd en de mogelijkheid om iets van bv turf te kunnen gebruiken zoals je zelf al aangeeft.
Ik heb nu zelf ook een klein binnenfiltertje in mijn 54 liter bak maar zit er toch aan de denken om er een buitenfilter voor te gebruiken,heb nog een Eheim 2211 ergens.
Komt met name omdat de populatie garnalen in de bak flink toeneemt en het sponsje redelijk snel vol met troep zit,na het uitknijpen merk ik toch wel wat onbalans in de waterwaarden en vind ik niet zo prettig.
Ook valt er veel rommel uit de spons in het water als ik de boel omhoog haal bv.

Hm, groter filtercapaciteit klinkt idd wel aantrekkelijk..
Hoewel een grotere stroomsnelheid niet van mij hoeft, mijn goerami houdt niet zo van een felle stroming..

Echter is de bak nu in biologisch evenwicht, zal een groter filter kans hebben om dit evenwicht te verbreken, of zal dit(na verloop van tijd) wel meevallen?

Met meer filtercapaciteit krijg je alleen maar een groter biologisch evenwicht (of in ieder geval een grotere buffer).
uiteraard het externe filter en het interne filter eerst een paar weken tegelijk laten draaien zodat je nieuwe filter de tijd krijgt om zich te nestelen.

die stroming kan een issue zijn voor je goerami.
mocht de stroming te sterk zijn, zijn er altijd manier om de stroming te verminderen zonder de filter te "knijpen".
bijvoorbeeld door een spraybar met grote gaatjes zodat de doorstroming hoog is maar de stroming laag.

In theorie is de kans op een beter biologisch evenwicht groter als je filter capaciteit groter is. Dus in verwacht dat dit zeker niet zal tegen vallen. Om de stroming te beperken zou je met bijv. een iets opgeboorde spraybar kunnen werken. Of je zou een uitstroom direct tegen een ruit laten breken, zo neemt de stroming ook direct af. Maar vaak moet je even kijken hoe het concreet is en loopt voordat je actie kan nemen.

Deze argumenten maken me wel lekker voor een extern filter. Ik ga eens op marktplaats kijken of er een leuk exemplaar bijzit.

Gezien mijn ervaring alleen over nieuwe interne filters met spons gaat, kunnen gebruikte filtermaterialen zoals lavasteen, keramische staafjes en sponsen na omspoelen worden hergebruikt?

Welke externe pompen zijn geschikt/tot welk aantal liters/uur zal nog kunnen in een 54 liter bak?

Eheim 2211,JBL 401,Tetra EX 400 bv.
Kan je altijd nog ietsje knijpen als de rondstroming te gortig is.

Eheim 2211 , 2213, 2215, 2217.

Eheim-buitenfilter-2213-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

Hier zitten geen kranen bij.

Deze zijn betr , zitten al kranen op. Op marktplaats kijken.

EHEIM-ECCO-2034-NIEUW-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

Nee, John. Zie de foto. Eheim 2211 , 2213, 2215, 2217. Niet. dat ik ze zie, of ik kijker over heen.
Heb ze allemaal staan.

Zonder kranen is de schoonmaak veel lastiger? Of wat is het voordeel van de kranen precies?

hoe wou jij de pompkop eraf halen zonder eerst de water toevoer te stoppen? dan blijft het maar doorgaan tot je bak leeg is geheveld en je een nieuwe vloer kan leggen 😀

daar zijn die kranen dus voor, en ja dat is dus een must.

Heb hier altijd een tetratec ex600 op een 54L bak gehad. De stroming per uur is netto, zonder inhoud en met korte slangen. Ga er altijd van uit dat je filter dit aantal nooit haalt. Meen hier op het forum te lezen dat het ongeveer 60% van de waarde rondpompt, maar helemaal zeker weten doe ik dit dus niet..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan