Stelling van 21-01-2023: Is indraaien nodig na het verhuizen naar een grotere bak?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,322
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Deze stelling komt tot stand met medewerking van MarcelK en daarvoor onze dank.

Verhuisbericht
Ik denk dat wij bijna allemaal zijn begonnen met een klein bakje en langzaam maar zeker steeds een stapje groter. Maar met een nieuwe bak komt ook het dilemma, hoe alles over te zetten. Moet ik indraaien? Maar ik heb geen plek in mijn kamer voor 2 bakken....... HELP!!!

verhuisd-vissenkom-1-persoon.jpg


Momenteel lees je op het forum allerhande adviezen, van compleet indraaien tot het oude filter bijplaatsen en de boel ineens overzetten. Diep in ons hart weten wij allemaal wel dat bij een juiste periode van indraaien ons veel potentieel leed bespaard kan worden, maar ja geduld hebben is een schone zaak. Vaak willen toch wel liever wat sneller en 'verzinnen' we van alles om deze periode in te korten. Het liefst zelfs tot 0 dagen:DD

Hoe te doen, we stellen de vraag hier op het aquaforum. Daar krijg je advies van experts, dus moet het goed komen. Maar dan lees je alles overzetten, van verwarming tot stukje decoratie steen - overal zitten bacteriën op. Maar die zitten toch voornamelijk in het filter? Ik weet het niet meer, waar ben ik aan begonnen......

De schrijver van deze stelling is van mening dat wij hier wel wat te ver in doorschieten. Belangrijkste is dat het filtermateriaal en zoveel mogelijk 'oud' water gebruikt wordt. Als je dan de vissen goed in de gaten houdt en de eerste weken flink water ververst dan kan je prima je vissen overzetten zonder 4 weken in te draaien.

Daarom deze stelling:

Indraaien van een nieuw, groter aquarium is niet nodig zolang je het oude filter materiaal en zo veel mogelijk water gebruikt

Voor nu zijn jullie aan zet. Zoals altijd heb respect voor elkaar.
 
tja daar gaan we weer dat water verhaal weet niet waar het vandaan komt :juggle::unsure:

lijkt mij een broodje aap verhaal dan zou een vorse vervessing 80% al tot problemen leiden.

Doe het hier eens in de maand tot nu toe geen problemen ondervonden gen sterfte geen rare pieken.
 
Je gaat bij een overstap hoe dan ook even wat vermindering krijgen van de filtercapaciteit. Ervan uitgaande dat je start met de middelen die je al had.

Stel namelijk, in het meest gunstige geval, dat je het oude filter kunt blijven gebruiken. Zonder het filtermateriaal te verstoren. Dan krijgen vanaf dat moment dezelfde bacteriën meer liters water te verwerken, want grotere bak. De belasting kan in theorie nog hetzelfde zijn als je in eerste instantie geen extra vissen koopt, maar: er is per tijdseenheid minder gelegenheid voor filtering. De watertoevoer naar het filter toe is relatief gezien kleiner geworden t.o.v. het totale volume van de bak.

Nou is zoiets wel op te vangen door in extra filtermateriaal te voorzien / een filter bij te plaatsen. Maarja... zoals we weten duurt zoiets altijd even om op te bouwen. Ook het leven elders in de bak, zoals in de bodem, heeft de tijd nodig om te settelen.

Persoonlijk zou ik dus bij een verhuizing naar een "schone" bak niet gelijk het visbestand uit gaan breiden. Eerst weer die stabiliteit terug. En om te helpen voorkomen dat je begint met een 1-0 achterstand, gewoon even wat minder voeren in het begin.

En het hergebruiken van "oud" aquariumwater kun je doen. Het heeft alleen niet zoveel nut, aangezien het de vaste oppervlakken zijn in een bak die de (microscopische) flora en fauna herbergen die je wilt hebben. Als je allemaal bacteriën in je waterkolom had, mag je alleen maar blij zijn wanneer je die situatie achter je kunt laten. ;) Verder is de grote "waterverversing" wel de minste van je zorgen bij zo'n verhuizing, daar zal geen vis tegen protesteren.
 
Indraaien is niet echt meer nodig na het verhuizen (van de hele inhoud) naar een grotere bak, beter! alles wordt verdunt en pakt zich zeer snel weer op in een ruimere omgeving.
 
alles wordt verdunt
Ja dat klopt natuurlijk. Als je nieuwe bak twee keer zoveel liters inhoud heeft, wordt bij wijze van spreken de poep verdeeld over twee keer zoveel water. Dus de vissen hebben daar de helft minder last van, in theorie. Maar bedenk je ook, dat de snelheid van filteren in het begin nog is verminderd. Want er is meer water om te filteren terwijl de hoeveelheid ingedraaid filteroppervlak hetzelfde is gebleven, of (als je ook de oppervlakken buiten het filter meetelt) is verminderd. In principe blijft het "verdunde" deel van de afvalstoffen daardoor langer ongefilterd in de waterkolom hangen. Onvermijdelijk leidt dat tot bacterie-ontwikkeling en daardoor tot een vermindering van de waterkwaliteit.

Technisch gezien dan. :p Als je voorzichtig bent met een nieuwe bak, hoeft e.e.a. geen probleem te vormen.
 
Als je de oude filter in een nieuwe bak gaat gebruiken dan zal dat wellicht met weinig belasting gaan. De filter is qua bacterien aangepast op de oude situatie in een oude bak.
In een grotere bak is de bezetting vaak groter en dan zal de bacteriecultuur zich moeten aanpassen. Dan kan het goedgaan als je flink ververst en de waterwaarden goed monitort.
De bodem in de nieuwe bak is ook nog niet voorzien van bacterien en ook dat valt weg tov de oude situatie.
 
Ik geef enkel mijn ervaring. Wat ik zelf had meegemaak en heb gedaan.

Ik heb da wel altijd op alle bakken die ik had 2 externe filters dus die kon ik zo meenemen.

Van 1 m naar 1.5m van 2x de jbl e902 naar 1x jbl e1502 en een eheim 4pro 600 met inhoud van de jbls . En ofc hout enz mee genomen.

En de 1.5m naar 2m zelfde gedaan beide inhoud van filters plus extra in 2x jbl e1902 gedaan.

Beide keren direct vissen overgezet.

Geen problemen ondervonden.
 
Gooi hier vissen heen en weer zonder ingedraaid filtermateriaal, ook nooit een probleem.
Dus als je het oude filter/filtermateriaal meeneemt (en als t lukt zo intact mogelijk de oude bodem) ga je geen problemen ondervinden.
Handig om de 1e periode even voorzichtig aan te doen m.b.t. voeren? doe dat vooral even voor de zekerheid, wat ik aanhoud:

1e week = geen voer
2e week = 1/3 van de normale hoeveelheid
3e week = 1/2 van de normale hoeveelheid
4e week = gewoon voeren
5e week = als je extra vissen wil bijplaatsen, kan dat vanaf nu, afhankelijk van de hoeveelheid wel in etappes van 1-2 weken.
 
Je kunt hier helaas geen likes geven (mods uitgezonderd 🧐) maar dat is een strak schemaatje, @RichD1011! Better safe than sorry. Of ik er zelf ook zoveel geduld mee zou hebben, durf ik dan weer niet helemaal te zeggen. :DD
 
Wat mij hier opvalt in alle reacties is dat het water hier wordt weggezet als broodje aap verhaal, uiteraard zal het merendeel van de bacteriën (gelukkig) niet in het water zitten. Maar naast de stikstofkringloop waar iedereen nu aan denkt is er nog een aspect waar hier blijkbaar aan voorbij gegaan wordt. Hoe zit het met de andere aspecten van het water, hardheid, pH, etc., allemaal zaken welke ook belangrijk zijn voor het welzijn van onze vissen. Nieuwe vissen laten wij toch altijd rustig overwennen, vaak zelfs met de zogenaamde 'druppelmethode'. Is dit dan allemaal onzin?
 
Het zal ook afhangen van hoeveel verschil in het water zit tov de oude situatie. Als je de EI volgt dan ververs je ook veel en is de ph na het verversen doorgaans een paar tienden hoger dan voor het verversen. Als het verschil te groot is dan lijkt het me zinvol om ze rustig over te wennen.
 
Wat mij hier opvalt in alle reacties is dat het water hier wordt weggezet als broodje aap verhaal, uiteraard zal het merendeel van de bacteriën (gelukkig) niet in het water zitten. Maar naast de stikstofkringloop waar iedereen nu aan denkt is er nog een aspect waar hier blijkbaar aan voorbij gegaan wordt. Hoe zit het met de andere aspecten van het water, hardheid, pH, etc., allemaal zaken welke ook belangrijk zijn voor het welzijn van onze vissen. Nieuwe vissen laten wij toch altijd rustig overwennen, vaak zelfs met de zogenaamde 'druppelmethode'. Is dit dan allemaal onzin?
Die druppelmethode is niet vanwege de waterwaardes (al word dat wel vaak gedacht) want vissen hebben daar doorgaans niet zo'n last van, het is juist de compleet andere bacteriecultuur waar die druppelmethode voor gebruikt word (de invloed van bacterien word zwaar onderschat door vrijwel iedereen) zo ken ik een guppenkweker die zelf guppen importeert en er rustig een week voor uittrekt om de import te laten wennen aan de compleet nieuwe bacteriecultuur door met hele kleine druppeltjes (slechts enkele druppels p/dag) de vissen over te wennen
 
Maar naast de stikstofkringloop waar iedereen nu aan denkt is er nog een aspect waar hier blijkbaar aan voorbij gegaan wordt. Hoe zit het met de andere aspecten van het water, hardheid, pH, etc., allemaal zaken welke ook belangrijk zijn voor het welzijn van onze vissen. Nieuwe vissen laten wij toch altijd rustig overwennen, vaak zelfs met de zogenaamde 'druppelmethode'. Is dit dan allemaal onzin?
Ik denk dat er weinig onderbouwing te vinden is voor uitgebreide overwenrituelen. Mensen doen het uit voorzorg, maar wanneer is het dan nodig en waarom....

Ik zorg zelf dat de temperatuur ongeveer in de buurt zit (+- 5 gr) en verder gaat nieuwe vis er z.s.m. in.

Die druppelmethode is niet vanwege de waterwaardes (al word dat wel vaak gedacht) want vissen hebben daar doorgaans niet zo'n last van, het is juist de compleet andere bacteriecultuur waar die druppelmethode voor gebruikt word (de invloed van bacterien word zwaar onderschat door vrijwel iedereen)
Wellicht dat dat voor jou de reden is (geweest) voor de druppelmethode, maar de meesten doen het toch echt met in het achterhoofd de waterwaarden.

Maar stel dat het met bacteriën te maken heeft. Welke bacteriën zijn er zoal verschillend in aanwezigheid of in aantal? En op welke manier helpt een uurtje overwennen (of überhaupt overwennen) een vis om aan.... andere bacteriën te wennen.... Hoe werkt dat dan? Ik heb nog nooit een uitleg gezien die werkelijk ergens op gebaseerd leek.

zo ken ik een guppenkweker die zelf guppen importeert en er rustig een week voor uittrekt om de import te laten wennen aan de compleet nieuwe bacteriecultuur door met hele kleine druppeltjes (slechts enkele druppels p/dag) de vissen over te wenn
Ieder zijn hobby. 🥹
 
Maar stel dat het met bacteriën te maken heeft. Welke bacteriën zijn er zoal verschillend in aanwezigheid of in aantal? En op welke manier helpt een uurtje overwennen (of überhaupt overwennen) een vis om aan.... andere bacteriën te wennen.... Hoe werkt dat dan? Ik heb nog nooit een uitleg gezien die werkelijk ergens op gebaseerd leek.
Wellicht zit er in het water van de nieuwe bak een bacterie die niet in de oude bak zat (of dat zo is en of kan dat weet ik niet) maar dan nog heeft overwennen daar niks mee te maken lijkt me want die bacterien overleven de andere waterwaarden wel in de regel.
 
Wellicht zit er in het water van de nieuwe bak een bacterie die niet in de oude bak zat (of dat zo is en of kan dat weet ik niet) maar dan nog heeft overwennen daar niks mee te maken lijkt me want die bacterien overleven de andere waterwaarden wel in de regel.
De bacterien overleven wel, maar de vissen overleven niet altijd de compleet andere bacterie, daarom is overwennnen cruciaal, het is netzoiets alsdat jij je huis verwaarloosd maar je niet ziek word, kans is echter groot als ik bij jouw op sivite kom, ik wel ziek word door de overload aan bacterien/ziekmakers.
 
Ik denk dat er weinig onderbouwing te vinden is voor uitgebreide overwenrituelen. Mensen doen het uit voorzorg, maar wanneer is het dan nodig en waarom....

Ik zorg zelf dat de temperatuur ongeveer in de buurt zit (+- 5 gr) en verder gaat nieuwe vis er z.s.m. in.


Wellicht dat dat voor jou de reden is (geweest) voor de druppelmethode, maar de meesten doen het toch echt met in het achterhoofd de waterwaarden.

Maar stel dat het met bacteriën te maken heeft. Welke bacteriën zijn er zoal verschillend in aanwezigheid of in aantal? En op welke manier helpt een uurtje overwennen (of überhaupt overwennen) een vis om aan.... andere bacteriën te wennen.... Hoe werkt dat dan? Ik heb nog nooit een uitleg gezien die werkelijk ergens op gebaseerd leek.


Ieder zijn hobby. 🥹
Alle kwekers die ik ken en heb gesproken (en dat zijn er meer dan een handjevol) in alle jaren dat wij gekweekt hebben, benoemen de compleet andere bacteriecultuur als overwenreden. Het is netzoiets zoals ik hierboven aan John heb uitgelegd.
 
De bacterien overleven wel, maar de vissen overleven niet altijd de compleet andere bacterie, daarom is overwennnen cruciaal, het is netzoiets alsdat jij je huis verwaarloosd maar je niet ziek word, kans is echter groot als ik bij jouw op sivite kom, ik wel ziek word door de overload aan bacterien/ziekmakers.
Dat snap ik deels dan maar door rustig in bv een uur over te wennen gaan de vissen toch niet wennen aan de andere bacterie?
 
Die druppelmethode is niet vanwege de waterwaardes (al word dat wel vaak gedacht) want vissen hebben daar doorgaans niet zo'n last van, het is juist de compleet andere bacteriecultuur waar die druppelmethode voor gebruikt word (de invloed van bacterien word zwaar onderschat door vrijwel iedereen) zo ken ik een guppenkweker die zelf guppen importeert en er rustig een week voor uittrekt om de import te laten wennen aan de compleet nieuwe bacteriecultuur door met hele kleine druppeltjes (slechts enkele druppels p/dag) de vissen over te wennen

Slijmlaag en darmflora die zich moet aanpassen/wapenen wellicht . Dat moet ie ook door de veranderende mineralen in het water .
 
Alle kwekers die ik ken en heb gesproken (en dat zijn er meer dan een handjevol) in alle jaren dat wij gekweekt hebben, benoemen de compleet andere bacteriecultuur als overwenreden. Het is netzoiets zoals ik hierboven aan John heb uitgelegd.
Er worden door mensen (en zeker in deze hobby) wel meer ideeën breed gedragen zonder dat er per se veel deskundigheid aan te pas is gekomen. Ze kunnen waar zijn en ze kunnen niet waar zijn. Was de waarheid maar democratisch, dat zou wel zo makkelijk zijn. Maar helaas...

Daarom kan het best dat alle kwekers die jij kent dezelfde mening zijn toegedaan, maar het is weinigzeggend. Pas met een onderbouwing, en een andere dan slechts "ervaring" of "autoriteit", ga je daar wat aan hebben.
 
Er worden door mensen (en zeker in deze hobby) wel meer ideeën breed gedragen zonder dat er per se veel deskundigheid aan te pas is gekomen. Ze kunnen waar zijn en ze kunnen niet waar zijn. Was de waarheid maar democratisch, dat zou wel zo makkelijk zijn. Maar helaas...

Daarom kan het best dat alle kwekers die jij kent dezelfde mening zijn toegedaan, maar het is weinigzeggend. Pas met een onderbouwing, en een andere dan slechts "ervaring" of "autoriteit", ga je daar wat aan hebben.
Dat ben ik met je eens dat je weinig hebt aan ervaring van als je niks concreets hebt, maar die ervaringen van al die kwekers zijn uiteraard wel ergens op gebasseerd (dode vissen, zieke vissen, omvallen van complete populaties etc) en dat zijn dan geen toevalligheden maar word dan uitgebreid in de praktijk uitgezocht (o.a. door watertestjes en uitstrijkjes) en dan is het een kwestie van wegstrepen.
 
Als je de oude filter in een nieuwe bak gaat gebruiken dan zal dat wellicht met weinig belasting gaan. De filter is qua bacterien aangepast op de oude situatie in een oude bak.
In een grotere bak is de bezetting vaak groter en dan zal de bacteriecultuur zich moeten aanpassen. Dan kan het goedgaan als je flink ververst en de waterwaarden goed monitort.
De bodem in de nieuwe bak is ook nog niet voorzien van bacterien en ook dat valt weg tov de oude situatie.
Er van uitgaande dat de bezetting van je bak niet veranderd betekend dat het filter opzichzelf al een heel eind komt. Als je gelijk meer vissen neemt in een nog niet ingedraaide aquarium dan ben je onverstandig bezig als je niet weet wat je doet.

Er bestaan methodes om aquariums in te draaien met vis er in (fish in cycle) je kan er voor kiezen vissen te nemen die niet snel lijden aan een lichte nitriet piek maar je kan ook gevoelige vissen gebruiken die bij een minimale piek al indicaties van slechte kwaliteit laten zien. Dan moet je er boven op zitten.

Als je je oude filter niet mee neemt naar het grotere nieuwe aquarium dan moeten de bacteriën weken lang zichzelf koloniseren door het aquarium tot ze een degelijk aantal hebben berijkt. Terwijl een "besmet" filter heel goed kan helpen dit proces in het gehele aquarium te versnellen (bacteriën verspreiden zich snel vooral in water)

Belangrijk is ergens een belasting vandaan te halen, een filter is met al het vuil de grootste belaster van je aquarium. Dit is tenslotte dé plek waar al het afval naar toe gaat voor het grootste gedeelte. In het oude filter zit weken lang aan poep en voedsel wat daar zich verzameld heeft. Dat is niets vergeleken met wat een vis op een dag aan afval produceert.

Zo zou je dus bijna kunnen stellen dat een oud filter juist niet bevordelijk is en juist helastend voor de vissen is als je ze genoodzaakt in een niet ingedraaide aquarium doet.

De bacteriën die nodig zijn in de nitrogeencyclus hebben aanhechting nodig. Ander kunnen ze niet goed functioneren. Daarom is een biet ingedraaide aquarium de eerste weken kwetsbaar. ik denk dat onderschat word hoe groot aandeel het aquarium mee speelt in filtreren tenopzichte van het filter die vooral alleen het vuil opvangt en vast houd.

Het water zuiver houden is het meest essentiële wat nodig is voor de vissen. De bacteriën zullen zich ongeacht de waterwissels gaan verspreiden en altijd genoeg voeding vinden. Het belangrijkste is dat de vissen gezond blijven.

Ik denk dat het daarom belangrijk is dat je niet 1 filter maar 2 filters laat draaien, 1 voor de belasting en besmetting, en 1 voor het filtreren en het opvangen van de nieuwe visse poep. 1 oud filter zou te belastend kunnen werken, en 1 nieuw filter niet filtrerend genoeg
 
In het oude filter zit weken lang aan poep en voedsel wat daar zich verzameld heeft. Dat is niets vergeleken met wat een vis op een dag aan afval produceert.
Daar zal als het goed is de bacteriecultuur op zijn aangepast en ik denk dat dit weinig problemen zal opleveren.
 
Alle kwekers die ik ken en heb gesproken (en dat zijn er meer dan een handjevol) in alle jaren dat wij gekweekt hebben, benoemen de compleet andere bacteriecultuur als overwenreden. Het is netzoiets zoals ik hierboven aan John heb uitgelegd.
Klinkt wel plausibel. Veel mensen gaan op vakantie naar een land ver weg en worden daar meteen ziek omdat ze niet gewend zijn aan de daar normale bacteriën cultuur.
 
Veel mensen gaan op vakantie naar een land ver weg en worden daar meteen ziek omdat ze niet gewend zijn aan de daar normale bacteriën cultuur.
Dat klopt maar door daar een paar uren of dagen te lopen ben je niet opeens bestand tegen die bacterien volgens mij.
 
Eigen ervaring:

December nog een 450 liter bak voorzien van een nieuwe bodem (zand naar soil). 300l aquarium als tijdelijke verhuisbak gebruikt. Vissen,filter en 50% water in deze bak geduwd. Grote bak volledig geleegd en schoon gemaakt, nieuwe bodem erin. Hout planten en alles teruggeplant. Nieuw water erin inclusief oud water. En vervolgens zelfde dag filters en vissen weer erin.

Geen problemen gehad,geen rare metingen, na 2 weken licht bruine aanslag. Vermoed dat dit komt door de soil van oase.
 
Die druppelmethode is niet vanwege de waterwaardes (al word dat wel vaak gedacht) want vissen hebben daar doorgaans niet zo'n last van, het is juist de compleet andere bacteriecultuur waar die druppelmethode voor gebruikt word (de invloed van bacterien word zwaar onderschat door vrijwel iedereen) zo ken ik een guppenkweker die zelf guppen importeert en er rustig een week voor uittrekt om de import te laten wennen aan de compleet nieuwe bacteriecultuur door met hele kleine druppeltjes (slechts enkele druppels p/dag) de vissen over te wennen
Ik zie hier het punt niet van. Een paar druppels van dit water met andere bacteriën is voldoende om deze bacteriecultuur in te zaaien. Een constante druppelaar is totaal onzinnig.
 
Kijkend naar Ale reacties in dit topic trek ik voorzichtig de volgende conclusies:
  • Het aquariumwater bevat geen of nauwelijks bacteriën en is voor het indraaien/overzetten overbodig
  • Het aquariumwater bevat belangrijke bacteriën en indien deze samenstelling ineens veranderd kan dat een hoop leed veroorzaken bij de bewoners van het aquarium

Lijken mij nogal twee tegenovergestelde constateringen :stars:
Of vinden wij het indraaien een puur technisch 'iets' waarbij wij alleen kijken naar de nitrificerende bacteriën?
 
Ik ben geen expert maar zover ik weet bevat het water inderdaad erg weinig bacterien die wij nodig hebben.
Volgens mij was het StefanC die destijds wist te melden dat het om zo n 7% van de bacterien gaat maximaal.
 
in 2017 heb ik mijn fusion 150 ingericht na de verhuizing, van een 160ltr naar bijna 3x zoveel water.
nieuwe bodem in de Fusion gedaan, planten overgezet, en alle water overgepompt vanuit de meter bak.
daarna gelijk de vissen overgezet, zonder uitval.

dus, het kan wel, als je geregeld het water test en de vissen in de gaten houdt. Zoals hier in het Oosten gezegd wordt…
’vake bu’j te bange.
 

Bijlagen

  • 41198D9D-560C-4DBC-903C-7E15B1A5D2FF.jpeg
    41198D9D-560C-4DBC-903C-7E15B1A5D2FF.jpeg
    72.4 KB · Weergaven: 4
(citaat, niet per se mening: ) Het aquariumwater bevat belangrijke bacteriën en indien deze samenstelling ineens veranderd kan dat een hoop leed veroorzaken bij de bewoners van het aquarium
Klinkt wel plausibel. Veel mensen gaan op vakantie naar een land ver weg en worden daar meteen ziek omdat ze niet gewend zijn aan de daar normale bacteriën cultuur.
No offense hè, maar dat er wel eens mensen iets oplopen in vakantiegebied (hoe vaak? viraal of bacterieel? en wat zijn de omstandigheden van blootstelling t.o.v. het normaal? dat weet men al niet te benoemen) wil niet zeggen dat er een vergelijking te trekken is met de situatie in aquaria. Ik wacht nog steeds op een verhaal dat duidelijk maakt welke verschillen er dan precies zijn in de bacterieculturen. En op welke manier die verschillen het immuunsysteem van vissen op de proef stelt als je niet zou overwennen van bijv. het Tsjechische/Israëlische/Chinese/Braziliaanse water waarin vissen naar NL komen. Of tussen bakken uit verschillende regio's in NL die water hebben van normale/goede kwaliteit.

Wat wel duidelijk is: te veel bacteriën hebben in het water is vragen om problemen. Dat zul je door verschillen in weerstand alleen sneller merken bij zoiets als een discus, dan bij een (gewone) goudvis. Die laatste kun je bijna nog in leven houden in een riool. En je hebt nog stressfactoren zoals bijvoorbeeld die rondom een verhuizing. Ik heb een beter gevoel bij de term "verhuisbesmetting" dan bij "kruisbesmetting"...

Volgens mij was het StefanC die destijds wist te melden dat het om zo n 7% van de bacterien gaat maximaal.
Ja het zal niet veel zijn, gemiddeld gezien. Of je filtering t.o.v. de belasting moet bijzonder slecht zijn.... Het verschil in bacterie-aantallen tussen schoon water en (bacterieel) troebel water kan wel een factor duizend zijn. Dan vraag ik me in sommige gevallen af of die 7% wel de max is. :p
 
Ja die 7% heeft denk ik betrekking op een goedlopende bak waar de bacterien voldoende ruimte hebben om een colonie te maken in filter of bodem. De heterotrofe zie je bij waterbloei en als de organsiche belasting hoog is dan zul je ze massaal, als een witte waas, in je bak zien.
 
Kijkend naar Ale reacties in dit topic trek ik voorzichtig de volgende conclusies:
  • Het aquariumwater bevat geen of nauwelijks bacteriën en is voor het indraaien/overzetten overbodig
  • Het aquariumwater bevat belangrijke bacteriën en indien deze samenstelling ineens veranderd kan dat een hoop leed veroorzaken bij de bewoners van het aquarium

Lijken mij nogal twee tegenovergestelde constateringen :stars:
Of vinden wij het indraaien een puur technisch 'iets' waarbij wij alleen kijken naar de nitrificerende bacteriën?
Tja zo zie je maar vele manieren hoe het te doen.
Dit is hoe bij de verhuizing van wijlen Ton is gegaan
vissen in vervoerzakken van de lfs gedaan
planten er uit en in een emmers met oud aquarium water gezet water na herplanting weg gegooid
Bak volledig leeg gehaald en inhoud (bodem en water) afgevoerd
Bak verhuist en waterpas gezet op nieuwe locatie gevuld met nieuwe bodem bedekking twee keer afgevuld en geleegd met normaal kraan water.
Daarna bak gevuld met planten en hout en 270 liter vers osmose water en afgevuld met kraanwater op temperatuur 25 C filter weer aangesloten en vissen er weer in los gelaten
Heb Ton nooit gehoord over uitval van vissen en dat in 1 dag :stars:voel me rug nog steeds ;)
Dat osmose water gebruikt Ton op de oude locatie ook al in zijn bak om de geleidbaarheid naar beneden te brengen.

Zelf voor de opvang bak ingericht en 1 dag op temperatuur laten komen en vissen overgezet ook geen uitval.
 

Terug
Bovenaan