Stelling van 21-01-2023: Is indraaien nodig na het verhuizen naar een grotere bak?


Persoonlijk denk ik dat het verschil zit in wat voor aquarium je hebt (zoet,zout of brak of iets anders) en de hoeveelheid inhoud van de 'oude' tank tegenover je nieuwe 'tank'.

Toen ik een jaar of 10 geleden met zoetwater begon (120L aquarium) heb ik deze eerst 4 weken laten indraaien voordat er vissen en schaaldieren in kwamen. Daarna ben ik overgegaan naar een 250L zoetwater aquarium en heb 15% water meegenomen van de 'oude' bak. Dit werkte goed, na 2 jaar wel gestopt ermee omdat ik zoutwater leuker vond om naar te kijken.

Maar ook met zoutwater heb ik al een verhuizing meegemaakt (van 200L naar 500L) en heb hier 20L van de 'oude' bak gebruikt. Hierna na 3 dagen al alles overgezet omdat mijn 'oude' bak een tikkende tijdbom was m.b.t. No3 en No2.
Nu sta ik met de volgende uitdaging; ik ga over een aantal weken zelf verhuizen waarbij de aquaria mee zullen verhuizen waarbij ik een compleet plan voor op aan het stellen ben.

Hier komen dan vragen naar boven zoals;
- 100% nieuw water; Ja of Nee?
- Compleet nieuwe stenen; Ja of Nee?
- Nieuwe bodem; Ja of Nee?
- Hoe gaan de leder en kroepoek koralen overgezet worden?
- Hoeveel tijd gaat het in beslag nemen?
En zo zijn er nog meer van die leuke vragen die ineens erbij komen kijken.
 
Zelf denk ik dat Zout water niet is te vergelijken met zoet water
Ik bedoel dat zout veel gevoeliger is voor veranderingen in water kwaltijd zeker de bewoners.
 
Ik denk dat veel mensen de bodem vergeten. In je zand/grind zit zoveel goede bacterieen dat als je die meeneem naar een nieuwe bak je echt al een grote voorsprong heb tov opnieuw beginnen.
Je huidige filters meenemen is een no brainer.
100% waterwissel heb bij mij nog nooit voor problemen gezorgd. 200% wissel namelijk ook niet. (RIP vloer 😅😅)

Zoutwater daarintegen is heel anders. Daar durven we geen eens een 50% waterwissel te doen.
Maar of dat terrecht is🤔🤔
 
In je zand/grind zit zoveel goede bacterieen dat als je die meeneem naar een nieuwe bak je echt al een grote voorsprong heb tov opnieuw beginnen.
In de bodem zitten ook andere stoffen die je liever niet in de waterkolom hebt dus zelf ben ik hier geen liefhebber van. ook met het omwoelen van de bodem kun je dat krijgen en daarom zegt men ook vaak om de bodem zoveel mogelijk met rust te laten.
 
Heb je gelijk in John
Tevens is het maar de vraag hoe lang de bacteriën in leven blijven en of deze niet beschadigen bij het uithalen en terug zetten van de bodem.
 
Zelf heb ik dat probleem nooit gehad. En ik heb mijn bodem al een keer overgezet naar een andere bak.
Daarbij gezegd had ik nooit moeilijke koralen en een grote schoonmaakploeg die mijn bodem sowieso al omwoelde.
En bacterien beschadigen lijkt mij een sterk verhaal aangezien je ook bewegend bed filtermedium heb zoals kaldness wat ook constant in beweging is en bewezen goed werkt. Maar ik denk dat het voor elke situatie en bak anders is.
 
Ik denk dat verreweg de meeste bacterien in zoutwater in het steen zitten en zelf vervang ik de bodem om de zoveel maanden omdat die dan niet meer wit is en dat heeft inderdaad geen invloed. Maar goed de bodem in zeewaterbakken is vaak vrij dun en de meeste bacterien zitten denk ik in al die kilo s steen.
 
Zelf heb ik dat probleem nooit gehad. En ik heb mijn bodem al een keer overgezet naar een andere bak.
Daarbij gezegd had ik nooit moeilijke koralen en een grote schoonmaakploeg die mijn bodem sowieso al omwoelde.
En bacterien beschadigen lijkt mij een sterk verhaal aangezien je ook bewegend bed filtermedium heb zoals kaldness wat ook constant in beweging is en bewezen goed werkt. Maar ik denk dat het voor elke situatie en bak anders is.
Zoals eerder opgemerkt zout water is een hele andere tak van de hobby als zoet water en is niet te vergelijken met elkaar.
Mijn opmerking over bodem gebeuren slaat dan ook op het zoet water gebeuren.
 
In de bodem zitten ook andere stoffen die je liever niet in de waterkolom hebt dus zelf ben ik hier geen liefhebber van. ook met het omwoelen van de bodem kun je dat krijgen en daarom zegt men ook vaak om de bodem zoveel mogelijk met rust te laten.
In theorie zou je die er dan uit kunnen spoelen aangezien de nuttige bacteriën aan het bodemmateriaal zit en de schadelijke stoffen vooral er in toch? Maar daarnaast zouden er dan echt zo veel andere stoffen in zitten? Hoe komen die nou weer in de bak dan 🤔
 
In theorie zou je die er dan uit kunnen spoelen aangezien de nuttige bacteriën aan het bodemmateriaal zit en de schadelijke stoffen vooral er in toch? Maar daarnaast zouden er dan echt zo veel andere stoffen in zitten? Hoe komen die nou weer in de bak dan 🤔
Ik denk dan aan vuil wat omgezet is in nh3/4 of no2 en wat nog niet in no3 is omgezet.
 
Ahzo 😊 nieuwe bodem overheen leggen 😁 dat is waar mijn planten op groeien momenteen in iedergeval. 2 vreemde bodems en 1 nieuwe er overheen 😇 me vallesneria is een rondje om in mn aquarium aan het lopen best grappig om te zien 😂
 
Indraaien is zo overbodig, als inderdaad het filter/grind/ornamenten overkomen.
 

Terug
Bovenaan