Wat is er nieuw

Is magnesium een macro of micro toevoeging?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dirk Bazuin
  • Startdatum Startdatum
D

Dirk Bazuin

Guest
Een aantal bekende producten om sporen toe te voegen bevatten ook magnesium en dan in een hele lage hoeveelheid.

Daardoor zou je het idee krijgen dat magnesium op sporen niveau voldoende is, maar is dit ook zo?

Hier bijvoorbeeld wordt aangeraden om 5 tot 10 ppm magnesium uit magnesium sulfaat toe te voegen als er niet voldoende in het leiding water zit.
http://www.theplantedtank.co.uk/EI.htm

Samen met een ander lid ben ik er achter gekomen dat het toevoegen van 5 ppm magnesium per week de problemen die hij had met zijn Enchinodorus (gele vleken die al snel ook in nieuwe bladeren kwamen) oploste.

Met 5 ppm praat je dus niet meer over sporen maar over een macro element.

Mijn kraanwater bevat 8 ppm en aangezien ik 25 procent ververs is dat 2 ppm per week dus ben ik ook magnesium gaan doseren.

Ben benieuwd wat andere hier van vinden.

Een aantal bekende producten om sporen toe te voegen bevatten ook magnesium en dan in een hele lage hoeveelheid.

Daardoor zou je het idee krijgen dat magnesium op sporen niveau voldoende is, maar is dit ook zo?

Hier bijvoorbeeld wordt aangeraden om 5 tot 10 ppm magnesium uit magnesium sulfaat toe te voegen als er niet voldoende in het leiding water zit.

Samen met een ander lid ben ik er achter gekomen dat het toevoegen van 5 ppm magnesium per week de problemen die hij had met zijn Enchinodorus (gele vleken die al snel ook in nieuwe bladeren kwamen) oploste.

Mijn kraanwater bevat 8 ppm en aangezien ik 25 procent ververs is dat 2 ppm per week dus ben ik ook magnesium gaan doseren.

Dat is interessant. Zelf heb ik een plantenbak en ben ook altijd erg benieuwd naar zaken dien aangaande. Ons kraanwater bevat 2,60 mg/l magnesium (na aanzuren, aldus de watermaatschappij). In de (Hoofd-)bemesting die ik gebruik zit 0.2 ppm magnesium. (Van ons medelid Backplay) Daarvan voeg ik dagelijks 2 ml. toe. Van vergeling in mijn bladeren heb ik gelukkig nooit last gehad.

Ben benieuwd wie dat is geweest Dirk:juggle:😉

Hierbij en overzichtje wat ik via Cor kreeg:
voedingstof-jpg.84117

Dat is interessant. Zelf heb ik een plantenbak en ben ook altijd erg benieuwd naar zaken dien aangaande. Ons kraanwater bevat 2,60 mg/l magnesium (na aanzuren, aldus de watermaatschappij). In de (Hoofd-)bemesting die ik gebruik zit 0.2 ppm magnesium. (Van ons medelid Backplay) Daarvan voeg ik dagelijks 2 ml. toe. Van vergeling in mijn bladeren heb ik gelukkig nooit last gehad.[/QUOT]
Misschien is 5 ppm ook overkill en zit daar in het water geen of heel weinig mg.

Magnesium behoort in het rijtje van de macro's.

Het is mij wel eens opgevallen dat ik nooit lees hoeveel Mg er in de EI word gedoseerd hier in Nederland en of het uberhaubt in een stockoplossing zit.
Al kijk je naar buitenlandse fora zie je dat ze altijd Magnesium sulfaat (MgSo4) er bij mengen om op een waarde van 10ppm te komen. En ben nog steeds aan het puzzelen waarom dat zo is.

Ik denk dat erg weinig magnesium toevoegen naast de plantenvoeding.

Magnesium zit wel in de csm van Aquariumbemesting maar hoeveel ppm dat is dat is me niet duidelijk:

Fe (ijzer)6.53%Mn (mangaan)1.87%Mg (magnesium)1.40%Zn (zink)0.37%Cu (koper)0.09%Mo (molybdeen)0.05%B (boor)1.18%Co (Cobalt)0.00%

1,4/6,53 = 0,2144

Dus voor elke 0,1 ppm fe voeg je 0,0214 mg toe.

Verwaarloosbaar ten opzichte van wat er uit de kraan komt.

Magnesium behoort in het rijtje van de macro's.

Het is mij wel eens opgevallen dat ik nooit lees hoeveel Mg er in de EI word gedoseerd hier in Nederland en of het uberhaubt in een stockoplossing zit.
Al kijk je naar buitenlandse fora zie je dat ze altijd Magnesium sulfaat (MgSo4) er bij mengen om op een waarde van 10ppm te komen. En ben nog steeds aan het puzzelen waarom dat zo is.
Dat is precies waarom ik dit topic gestart hebt.
Om daar gezamelijk achter te komen.

Wat ik ondertussen wel weet dat magnesium mobiel is b.v.ijzer en mangaan niet.
Dus een magnesium gebrek zie je aan oudere bladeren als de plant daar magnesium weg haald voor nieuwe groei.

Dus met voldoende magnesium zullen de oudere bladeren mooier blijven en niet afsterven.

Ja klopt. En als ik ook nog een stukje algemene informatie mag toevoegen;
bij een magnesiumgebrek worden (in 1e instantie) de bladeren geel en blijven de nerven groen,
(bij een ijzergebrek worden, naast het blad, de nerven juist weer geel)

Ik dacht juist dat alle sporen mobiel waren en de macro s zoals nitraat en fosfaat weer niet.

En voor diegene die met Osmose water werken en aanzouten met bijvooorbeeld Remineral+ voegen op deze manier Mg toe.
Dennerle geeft 9,5% Mg bij samenstelling.

1,4/6,53 = 0,2144

Dus voor elke 0,1 ppm fe voeg je 0,0214 mg toe.

Verwaarloosbaar ten opzichte van wat er uit de kraan komt.
Je moet altijd oppassen met het gebruik van ppm. Eigenlijk behoor je erbij te vertellen waar het om gaat. Bij vloeistoffen is dit vaak mg/l wat gelijk is aan ppm. Maar het kan ook om Mol gaan bijvoorbeeld dan ligt e.e.a. weer anders, natuurlijk.

Hoe dan ook, waardes van 5 of 10 ppm magnesium lijken mij veel te hoog.

Ik hoor het soms donderen tot in Keulen als ik dit topic lees , maar leer bij :thumbs: thx heren .

Al die chemie is soms ook niet echt makkelijk voor een leek😉

Gelukkig zijn er diverse calculators om je dosering te berekenen.
Anders was het een stuk lastiger.

Bij mijn vorige hobby ( duivensport ) had je ook toediening van verschillende vitaminen en dergelijke zoals magnesium , maar daar kon je het vergelijken als verschillende potjes en wanneer deze vol waren verdween de overschot via de stoelgang . In een aquarium is het een ander verhaal en blijft dit aanwezig .

Daar zijn de water wissels dan weer goed voor Stefan.

Toevoegen is zinvol als je een lage GH hebt of je GH voor een klein deel uit magnesium bestaat. Voor een plantenbak is ergens tussen 5 en 10 ppm een prima streefwaarde. Volgens mij is

Bij gebruik van kraanwater is het aan te raden om het kwaliteitsrapport van je waterleverancier te kijken hoeveel PPM of mg/l magnesium aanwezig is. Dat verschilt nogal per regio.
Bij het gebruik van osmose met een GH+/GH-booster/mineral-plus/hoe je het ook noemt is je magnesium bij een GH boven de 4 normaal gesproken voldoende aanwezig met een beetje geluk geeft de fabrikant de samenstelling en kun je het checken.

als je vind dat het te laag is kun je met magnesiumsulfaat aan de slag, of je kaliumnitraat vervangen door magnesiumnitraat.

Bij mijn beste weten zie ik geen specificatie hiervan op het rapport van mijn waterleverancier, maar waarom niet gewoon naar de planten kijken?

De aquariumbemesting.nl site geeft bij de Tenso bemesting ook aan om te mixen met magnesiumsulfaat. (En, in mindere mate, ook Kaliumsulfaat) Deze geadviseerde cocktail hou ik ook altijd in mijn plantenbak hetgeen me erg goed bevalt.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/sporenelementen-tenso-cocktail

Bij mijn beste weten zie ik geen specificatie hiervan op het rapport van mijn waterleverancier, maar waarom niet gewoon naar de planten kijken?
omdat je een tekort en gebreksverschijnselen liever voor bent. Voorkomen is beter dan genezen ofzo.

Mee eens, gh 7 maar toch echino bladeren die geel worden, nerven blijven groen en worden dus leeg getrokken.

Theoretisch niet logisch, maar praktisch toch weer anders, dus daarop toch naar de planten kijken, ongeacht de cijfertjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan