Wat is er nieuw

Is mijn aquarium bestemd voor garnalen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquaSimba
  • Startdatum Startdatum
A

AquaSimba

Guest
Ik ben sinds vrijdag (6 maart) begonnen met en aquarium. Ik heb hem vrijdag gehaald met grind en planten en de volgende dag decoratie en zoals jullie op de foto zien een luchtpomp (deze heb ik gekozen omdat ik niet van veel planten hou (ik ben bewust dat de planten nog groeien dus het wordt vanzelf voller)

Nu wil ik (vuur)garnalen (of een kweekvariant van de vuurgarnaal zoals de gele of blauwe) Kan dat in dit aquarium? (zie foto)

homeaqua01.jpg

homeaqua02.jpg

Ik hoor graag of dit kan (andere tips zijn ook welkom)

Het is een Jewel Rekord 600 (60:30:42)

Foto's zijn niet zichtbaar :engel:
Maar das een mooie maat hoor!
Wat dacht je van crystal red garnalen?

Mooie maat voor garnalen inderdaad.. bij mij zijn de foto's wel zichtbaar 😉

Je weet dat je moet indraaien he? Zeker met garnalen..

Edit: garnalen houden wel van veel planten 😉

Ik weet dat ik moet indraaien ik ga over een week mijn water testen...en dan doe ik er eerst een schooltje vissen in - mits de goede waarden aanwezig zijn (geen neon tetras die vind ik te standaard)

Dan kan ik bij dat schooltje kijken hoe ze reageren op het aquarium. Dan ga ik nog eens 4 weken wachten om goed stabiel water te hebben voor mijn garnalen. Ik hou ondertussen mijn waardes in de gaten.

Ik ga nog Lava-mos (met schuilplaats) aanschaffen voor de garnalen. Vind ik persoonlijker ook mooier dan alleen maar planten en het is essentieel voor garnalen vanwege voortplanting.

Vraagje nog: is het vloeibare nitraat spul dat je kunt kopen goed voor je water ?

Dat mag ik wel hopen hihi anders is het een teken dat mijn water ondergeschikt is nog voor vissen.

Dat weet ik nog niet....ik heb vandaag het 1 en ander bij zooplus besteld om het sowieso in huis te hebben. Omdat ik nog niet alles in huis heb het volgende besteld:

JBL Blanki ruitenreiniger - met steel
Sera Quick Test- 50 Stk.
Sera Shrimps Natural- 100 ml
Sera Bio Nitrivec - 250 ml

De BioNitrivec doe ik er volgende week alleen in als mijn nitriet gehalte niet goed is.

Wel heb ik vrijdag er Aquastart in gedaan en gisteren en vandaag 2 dopjes aquasafe omdat ik bezig ben geweest met het inrichten van...

Je bak staat nu 2 dagen en over een week dus 9 dagen en dat is nog veel te vroeg om bewoners te nemen.
Als je nu met een potje kraanwater naar de winkel zou gaan zullen ze daar vast zeggen dat het water geschikt is voor dieren maar in je aquarium gaat eerst nog van alles gebeuren met bacteri�n die in balans moeten komen om een veilige omgeving voor bewoners te krijgen.

Dit proces gaat in principe helemaal vanzelf zonder dat er speciale middeltjes uit flesjes gebruikt hoeven worden.
Enkel af en toe een heel klein beetje visvoer toevoegen en in totaal 3 weken geduld is het beste.

Dat visvoer toevoegen is dat met of zonder vissen erin? Of is dat juist om ervoor te zorgen dat zich er ook bactie gaat vestigen dat het water oppeil houd als er gevoerd gaat worden wanneer er ook daadwerkelijk vissen in komen?

Zonder vissen erin, dus in de indraai-periode, men adviseert veelal 3/4 weken indraaien..
Dat visvoer gaat rotten, komen weer stofjes bij vrij die fungeren als voeding voor de bacteri�n die je biologische filtering moeten doen tegen de tijd dat je er daadwerklijk dieren in gaat doen.
Het wetenschappelijk verantwoorde verhaal laat ik even aan anderen want dat ken ik niet 😉

Ik blijf vanaf nu gewoon geduldig wachten haha

AquaSimba zei:
Dat mag ik wel hopen hihi anders is het een teken dat mijn water ondergeschikt is nog voor vissen.
ik doel erop dat garnalen toevoegen als er al vissen in zitten riskant is: klep open + spartelende dingen = voer. Andersom is war dar betreft v�� veiliger.

~ Ivo

ik kan dan toch ook de vissen er uithalen en in een tijdelijke bakje doen? dan garnalen erin en dan de vissen na een uurtje er terug in?

Ik heb al een Mos-Bol in het aquarium (eigenlijk zijn het algenbollen). Welke planten/mossen wordt nog meer aanbevolen voor he houden van garnalen ?

Ligt er ook nog eens aan welke visjes je wilt hebben..
Ik heb dwerg rasbora soort. En daar kan je gewoon garnalen bijzetten zonder dat t als voor word gezien..
Ik heb trouwens ook juwel rekord 600.
Wat ik je alleen mee wil geven is als je garnalen er eenmaal inzitten voorzichtig te doen met je filter schoonmaken . Als garnalrn gaan jongen is je filter de ideale plek om daar te bevallen.
Of probeer iets over die lange gaatjes heen te spannen (panty of iets)

Dat zijn wel mooie visjes....niet TE standaard haha

bedankt voor de tip vh filter... mijn aquarium is nog in begin fase.. heb hem net weer beetje aangepast. omdat ik ook nog ff een schuilplek moet creeeren voor de garnalen. (de boot is al mooi plekje alleen niet genoeg) ik koop er waarschijnlijk nog zo,n flatje met javamos erbij en nog een mossoort... dan is mijn aquarium wel vol.

wil immers geen overbevolking aan vissen en garnalen - moet wel gezellig en leuk blijven

Heb je ook een foto van het het aquarium?

Ja heb ik wel. Alleen ff uitvogelen hoe ik fat moet plaatsen 😛
Hij gaat binnenkort wel op de schop trouwens 😉

Bij mij gaan de grnalen zo het filter in.
Haal ik er later weer uit, en in andere bak.
Externe filters , he.

Hoe kan ik een panty o.i.d plaatsen bij de filter opening?

1 tetra is door zwakte (te jong denk ik) al gesneuvels en in een spleet van het filter terecht gekomen.

Andere tetra groep doet het nog wel gewoon goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan