Wat is er nieuw

Is mijn buitenfilter voldoende?

• Onderwerp starter Onderwerp starter TomMeer
  • Startdatum Startdatum
T

TomMeer

Guest
We hebben nu een jaar een Rio 240 bak draaien met best wat planten, CO2 en plantenvoeding. Toch houden we op den duur last van alg groeien de planten niet lekker ondanks dat alle waardes steeds stabiel en goed lijken te zijn. Ook maak ik regelmatig het filter en de slangen schoon. Inmiddels hebben we de bak flink onder handen genomen en zijn we weer redelijk fris begonnen.
Omdat stroming ook vaak als oorzaak wordt genoemd van alg en niet lekker groeien ben ik eens gaan rekenen aan mijn filter. Ik heb al best wat artikelen gelezen over filters maar toch twijfel ik of mijn buitenpomp voldoende filtert. Ook vind ik de uitstroom van de pomp niet echt veel. Wat is jullie mening?

Bak: Rio 240 (240 Liter)
Filter: Tetra Ex 800 Plus (netto pompcapaciteit 790 l/h, volgens tetra geschikt voor bakken 100-300L)
CO2 reactor: Vt Co2 Reactor (pomp met waaier, zorgt voor wat watercirculatie in de bak)

Als ik uit ga van een netto pompcapaciteit van 33% (260,7l/h) Zit ik dus op 1,09 verversingen per uur. Ik lees vaak dat je 1-1,5 verversingen moet hebben dus zitten we aan de lage kant.

Alles valt of staat met wat voor factoren je aanhoudt vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie mening 🙂 Zouden jullie een ander filter nemen? Of zouden jullie het anders oplossen?

of het echt de algproblemen op gaat lossen is altijd maar de vraag.

maar zelf zou ik er een filter bij zetten. nog een pomp die 800-1000L/U (bruto) rondpompt.

1 tetratec ex800 is wel erg minimaal.

Bedankt voor de snelle reactie! Wat voor configuratie met in- en uitstroom zou je dan aanraden?

Uiteraard vraag ik me ook af of dit de oorzaak is van onze problemen. Inmiddels zijn we ook andere dingen aan het proberen met verlichting, plantenvoeding etc.
Dat zijn factoren die makkelijk te wijzigen zijn maar een filter zie ik toch als basis van je aquarium en iets wat je niet echt snel wijzigt of kunt meten. Vandaar dat ik daarover jullie mening vraag 😉

Je kunt eens een maatbeker onder de uitstroom houden, kijk hoeveel er bijvoorbeeld in 15 seconden uitkomt, bvb 250 ml, doe dit maal 240 en dan kom je uit op je liters per uur. (bij 250 ml zou dat 105 liter zijn).

Je schrijft dat je regelmatig het filter schoonmaakt, maar het is beter dat je dat niet doet om dat bacteriecultuur niet te veel te verstoren. (Ik spoel maandelijks de 1e spons uit waar het grove vuil blijft hangen, maar de rest van het filter kom ik misschien 1-2x per jaar aan en dan stapsgewijs).

Ik heb zelf ook "maar" een 900l/u pomp op mijn rio 240, komt wel 550l/u uit door wat aanpassingen in het leidingwerk (eerst maar 250). Voor mij is dit genoeg, ook gezien ik geen bestand vol vervuilers heb en vrij veel planten.

Daar is het volgende punt, hoe ziet je bak eruit? Grote vervuilers (sluierstaarten, l-nummers enz.) = meer filtering per uur nodig. Veel planten = minder pompcapaciteit nodig want planten werken als een filter op zichzelf.

Ik vraag me echter af of de lage plantengroei en algen te wijten zijn aan de lage filtercapaciteit. Dit heeft eerder te maken met te veel of te weinig licht en te weinig voedingsstoffen voor de planten. Voeg je plantenvoeding toe, en zo ja wat?

Over het algemeen staan op de meeste rio 240's denk ik 1200-1500 pompen, dus ik denk dat je met een extra filter of de 800 vervangen voor een 1500 pomp veiliger af bent. Nogmaals, of je tetra 800 genoeg is hangt van veel factoren af zoals je werkelijke debiet en flora en fauna bestand.

Als je weinig stroming in je bak hebt zoals je aangeeft, kun je ook overwegen een extra stromingspompje in je bak te doen. Algen houden ook bepaald niet van stroming en licht bewegende planten, dan kunnen ze zich slechter hechten. Planten die uit de stroming staan zijn veel vatbaarder voor alg (ook omdat voedingsstoffen de plant dan minder bereiken).

Ik vind de 800 ook erg krap moet ik zeggen.

Als je weinig stroming in je bak hebt zoals je aangeeft, kun je ook overwegen een extra stromingspompje in je bak te doen. Algen houden ook bepaald niet van stroming en licht bewegende planten, dan kunnen ze zich slechter hechten. Planten die uit de stroming staan zijn veel vatbaarder voor alg (ook omdat voedingsstoffen de plant dan minder bereiken).

Zat ik ook aan te denken, maar nu ik het zo uitrekende lijkt het me beter om iets met de buitenfilter te doen.

Met baardalg als uitzondering, die doet het heel goed in sterkere stroming..

Weet niet watvoor algen je last van hebt?

Is echt een fabel hoor,verschillende algensoorten groeien hier juist als kool in het stromingsgebied van de stromingspomp!

Met baardalg als uitzondering, die doet het heel goed in sterkere stroming..

Weet niet watvoor algen je last van hebt?
Voorlopig even niet, de slechtse planten heb ik er uit gehaald en vervangen voor verse planten.

Het gaat me in dit topic meer om het filter zelf. Is dit voldoende om zo mee door te gaan of moet ik er een pomp bijzetten of wat anders nemen?

Dan zou ik er een 800l/u pomp bijzetten of je filter vervangen voor een 1500l/u

Meer is altijd beter, als het teveel is kan je altijd nog met een kraantje knijpen..

Planten hebben juist voldoende stroming nodig, dit zorgt voor een betere circulatie waardoor (toegevoegde) voedingsstoffen beter verspreid door de hele bak gaan. Hiermee voorkom je veel algen doordat planten juist beter bij de voedingsstoffen komen. Daarom heb ik zelf de Tetra EX 700 (oude versie) op mijn 100 liter bak draaien. Ik raad dan ook aan om een extra filter bij te plaatsen.

De pomp lijkt mij ook vrij summier (Hangt ook een beetje van de vis bezetting af). De netto pomp capaciteit is onder optimale omstandigheden, zonder materiaal ect gemeten. Dit is bij eigen gebruik veel minder (Waarschijnlijk de helft). Of het ook de oorzaak van de problemen is durf ik niet te zeggen.

Je kunt eens een maatbeker onder de uitstroom houden, kijk hoeveel er bijvoorbeeld in 15 seconden uitkomt, bvb 250 ml, doe dit maal 240 en dan kom je uit op je liters per uur. (bij 250 ml zou dat 105 liter zijn).

Je schrijft dat je regelmatig het filter schoonmaakt, maar het is beter dat je dat niet doet om dat bacteriecultuur niet te veel te verstoren. (Ik spoel maandelijks de 1e spons uit waar het grove vuil blijft hangen, maar de rest van het filter kom ik misschien 1-2x per jaar aan en dan stapsgewijs).

Ik heb zelf ook "maar" een 900l/u pomp op mijn rio 240, komt wel 550l/u uit door wat aanpassingen in het leidingwerk (eerst maar 250). Voor mij is dit genoeg, ook gezien ik geen bestand vol vervuilers heb en vrij veel planten.

Daar is het volgende punt, hoe ziet je bak eruit? Grote vervuilers (sluierstaarten, l-nummers enz.) = meer filtering per uur nodig. Veel planten = minder pompcapaciteit nodig want planten werken als een filter op zichzelf.

Ik vraag me echter af of de lage plantengroei en algen te wijten zijn aan de lage filtercapaciteit. Dit heeft eerder te maken met te veel of te weinig licht en te weinig voedingsstoffen voor de planten. Voeg je plantenvoeding toe, en zo ja wat?

Over het algemeen staan op de meeste rio 240's denk ik 1200-1500 pompen, dus ik denk dat je met een extra filter of de 800 vervangen voor een 1500 pomp veiliger af bent. Nogmaals, of je tetra 800 genoeg is hangt van veel factoren af zoals je werkelijke debiet en flora en fauna bestand.

Goed idee, ik heb er gelijk een maatbeker onder gehouden. 1L duurde gemiddeld 14,6 sec dus 3600/14,6=246,5l /h. Komt aardig in de buurt van die 33% ;-)
Dit is dan nog zonder uitstroombuis die waarschijnlijk nog wat extra weerstand zal geven. Al met al dus krap zat met 1 verversing/uur zoals de meesten van jullie ook al aangeven.

Voor jullie beeld dit is op het moment onze bak (komen nog wel wat plantjes bij):
unnamed.jpg

Dit is ons vissenbestand:
2 Torpedo barbelen
16 Guppen
3 Platy
5 Cardinaal Tetra
19 Garnalen (crystal red)
3 Coridoras juuli
4 Otocinclus
2 Helena slakken

Ik denk dat ik maar voor een grotere pomp ga. Met 2 pompen wordt het wel erg druk met in- en uitrsoombuizen in de bak...

Op zich beviel die tetra best goed dus zou ik daar voor een stap groter kunnen gaan. Zelf hoor ik ook goede verhalen over Eheim. Ik snap alleen hun productrange niet en wanneer je voor welk type zou moeten kiezen. En is het het prijsverschil waard?

Dat mag je aan @Bertus vragen 😛
Ik heb zelf jaren een 2028 gehad, aardig fijn om een verwarmd filter te hebben om eerlijk te zijn.
Bromde iets meer als een jbl1501 maar zodra het kast deurtje dicht was hoorde je het (bijna) niet meer.

Is echt een fabel hoor,verschillende algensoorten groeien hier juist als kool in het stromingsgebied van de stromingspomp!

Ben het hier ook mee eens. Bij mij groeide de algen als eerste in de stroming.
Heb ik de stroming aangepast? Nee!

Algen is een tekort aan iets. En niet aan stroming.

250 liter netto per uur op een 200 liter bak is prima! Heb jaren een Eheim exp. 250 op een juwel 180 gehad!

Als je filter te klein zou zijn, heb he andere klachten. Bijvoorbeeld veel vuil, snel last van nitriet en ammonium.

Ik zou wel die spraybar eraf halen. Gewoon uitstroom buisje 90 graden de bak in. Schuin richting de voorste hoek aan de tegenoverliggende zijde.
In deze relatief kleine bakken, heb je eigenlijk al snel voldoende stroming.

Ik denk dat ik maar voor een grotere pomp ga. Met 2 pompen wordt het wel erg druk met in- en uitrsoombuizen in de bak...

Op zich beviel die tetra best goed dus zou ik daar voor een stap groter kunnen gaan. Zelf hoor ik ook goede verhalen over Eheim. Ik snap alleen hun productrange niet en wanneer je voor welk type zou moeten kiezen. En is het het prijsverschil waard?

valt opzich mee hoor, 1aanzuig link en 1 aanzuig rechts.
1 uitstroom links met een knietje/breedstraler gericht naar de rechter kant.
en 1 uitstroom met knietje/breedstraler rechts in de bak direct tegen het glas aan de rechterkant aan laten blazen.

die 2e uitstroom zou je ook in het midden van de bak naar rechts kunnen richten alleen moet je dan een stukje uit de kap gaan zagen.

heb zelf ook een tetratec ex800, ben er zelf niet zo kapot van.
niet als je het gaat vergelijken met een JBL of eheim.
de JBL´s hebben allemaal volledig zwarte in en uitstromen, deze zijn al een stuk minder opzichtig in de bak.

1x JBL e1501 of iets vergelijkbaars is ook gewoon een optie hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan