Wat is er nieuw

Is mijn huidige binnenfilter voldoende? Of toch maar een nieuwe?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Doppeke
  • Startdatum Startdatum
D

Doppeke

Guest
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of mijn standaard juwel Rekord 600 binnenfilter wel genoeg is voor men bakje.

Ik heb er niet echt heel veel inzitten, 1 Betta, 4 dwergklauwkikkertjes, x-aantal vuurtjes en er moeten nog slakken bij.

Die vis zal het niet maken maar die kikkertjes vervuilen wel redelijk veel. Mijn filter heeft na dik 3 weken al zo goed als geen uitstroom meer. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de filter nog niet gekuist heb omwille van de indraaibacteri�n. Enkel de witte watten uitgeknepen. Dan doet ie het ff terug goed en zo dadelijk heb ik weer zo goed als geen beweging meer op oppervlakte..

Ik ben dus aan het rondkijken voor een andere binnenfilter. Ik kwam uit op de Eheim BioPower 160. Is dit een geschikt filter voor deze bak? Of best de 200? Ik zag ook een binnenfilter van JBL Cristalprofi I80 en Aqual turbo 500, maar weet niet of deze goed zijn?

Groetjes
Doppeke
 
Zelf heb ik liever buitenfilters, dan heb je ook meer ruimte in je bak.
 
Dat is waar, maar ik heb geen ruimte onder/naast men bak om deze netjes weg te zetten. Deze filter stoort me ook niet zo erg. Het is mooi in het kastje weggewerkt, je maakt een wandje met mos op maat gemaakt en je filter is ook bedekt. Die van Eheim daarentegen, vind ik een pak minder geslaagd van uitzicht 😉. Maar het is vooral de werking ervan dat ik belangrijk vind.

+ ik heb nu ook niet de drukste bak. Iedereen heeft plaats genoeg 😉
 
aquael turbo 500 heb ik, in de lido, 120 liter.
Ik denk dat die wel wat te stevig is voor een 60cm bakje. Maar aan de andere kant, je kunt hem wel zachter zetten.
Hij neemt dan ook wel aardig wat plek in weer.
Maar is wel een goed ding, vind ik zelf, ben er wel tevreden over.

De eheim 160 is zeker wel zwaar genoeg hoor.
 
Wat heb je er voor filtermedium inzitten?
Het vervangen van de sponzen door keramische buisjes of siporax kan ook helpen de doorstroming te garanderen.
 
@ Inuz:

Liever iets meer dan te weinig. Als je de uitstroom zachter kan zetten, prima. Maar dat is idd wel een groter stuk filter dan die Eheim pomp. Ik zit er niets mee in dat deze ruimte inneemt, maar het zou niet breder mogen zijn dan de juwelfilter.

@ Kellemes:

Ik heb er enkel grove en fijne blauwe spons in en watten. De groene en zwarte spons heb ik er uitgehaald op aanraden van het forum. Dus ik zit nu met 1 grof, 1 fijn en witte wat.. Beetje weinig lijkt mij. Het is inderdaad wel de bedoeling dat er Siporax in komt. Maar heb ook al gelezen dat dat voor zo'n filtertje niet nodig is voor een 54l bakje? Ik snap het niet goed meer 🙂.
 
Nou ja.. zoals ik het begrijp heb je met siporax of keramische pijpjes bv.. minder snel verstopping.. sponsjes zul je toch moeten uitknijpen om de zoveel tijd en ook vervangen als het echt verstopt zit.
Het hangt natuurlijk ook allemaal af van de doorstroomsnelheid en de hoeveelheid pulp in je water.. in een zwaar beplant aquarium zul je gemiddeld meer bladresten vinden dan in een minder beplant aquarium.. dat zal ook invloed hebben op de snelheid waarmee je sponzen dichtslippen.
Op zich is Siporax of keramische pijpjes niet nodig.. maar zoals ik het begrijp (heb zelf geen ervaring met puur sponsfiltering) zul je er minder onderhoud mee hebben.. misschien het overwegen waard?

Zelf heb ik ook een 54l bakkie.. maar dan met een 3 liter potfilter.. met een flinke zak keramische pijpjes, biologische korrels, blauwe spons en filterwatten.
Niet nodig nee.. maar verstoppen doet het nooit, nou ja.. alleen mijn slangen dan.
 
Zou dan toch de sponzen een keer uit knijpen in emmertje aquawater.
Scheelt toch een winterjas.
 
Ja, laat ik dat maar eerst proberen. Verder zou deze filter het moeten kunnen bolwerken qua vervuiling?

Groetjes
Doppeke
 
Ja, Zo zwaar is hij niet bevolkt,he.
 
Neen, inderdaad! Maar je hoort en leest zoveel over die Juwelfilters dat ze niet goed zijn etc. Dus ja...
 
Eerst zelf ondervinden,he.
Voor je actie onder neemt
 
Ja hoor Little! Dus op zich is dat zeker niet erg, zolang het maar niet betekent dat men filter niet meer goed is 😉.
 
Doppeke zei:
Neen, inderdaad! Maar je hoort en leest zoveel over die Juwelfilters dat ze niet goed zijn etc. Dus ja...

Is niks mis met de werking van het filter,superzuinig en onderhoudsvriendelijk.
Als storend element, in het aquarium kan ik me wel vinden.
 
Mondeo zei:
Is niks mis met de werking van het filter,superzuinig en onderhoudsvriendelijk.
Als storend element, in het aquarium kan ik me wel vinden.

Laat dat voor mij niets uitmaken, helemaal toppie dan :thumbs: Ik ga die netjes bekleden met mos.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan